Zmiana domeny strony na Drupalu. O czym należy pamiętać?
Dziwny byłby to świat, gdybyśmy nie posługiwali się imionami, a zwrotami typu “Ty” bądź - co gorsza - numerami. W codziennym życiu doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak dużą rolę odgrywa nasze imię. Niektórzy nawet przypisują mu znaczenia lub magiczne moce, wpływające na powodzenie w życiu prywatnym i zawodowym. Nie powinno więc dziwić, że równie ważne jak nasze imię jest to, jaką nazwę lub domenę posiada nasza strona internetowa.
Zmiana domeny - informacje ogólne
Świat jednak nie stoi w miejscu i w pewnym momencie zmiana domeny naszej strony może okazać się koniecznością. Brzmi przerażająco i niezwykle skomplikowanie, prawda? Dzisiaj postaramy się pokazać, że proces ten może być bezbolesny i sprawny, jeżeli wiemy, co robimy i prawdopodobnie łatwiejszy niż zmiana imienia.
Pierwsze pytanie, które na pewno padnie to: “Po co właściwie to zmieniać?”. Tutaj niestety nie ma jednej odpowiedzi. Powodów zmiany domeny może być niezwykle dużo, od czysto marketingowych, przez poszerzanie swoich usług, aż po sytuację, gdzie nazwa pochodząca z naszego ojczystego języka może być zabawna dla obcokrajowców, gdy wejdziemy na szerszy rynek. Przykładowo, Organizacja Narodów Zjadnoczonych uznała zmianę nazwy międzynarodowej Turcji z Turkey (oznaczającej w języku angielskim indyka) na bardziej neutralną - Türkiye.
Wracając do stron internetowych, spójrzmy na kilka przykładów zmian domen:
- FaceMash -> TheFacebook -> Facebook,
- Musically -> Tiktok,
- Taxify -> Bolt,
- Nasza-klasa -> nk.
Korzyści
Możliwe, że nasza nazwa nie odzwierciedla już tego, czym stała się nasza firma przez wiele lat działania. Aktualna nazwa może zniechęcać lub zawężać grupę klientów, do której chcemy trafić. Zmiana nazwy domeny może zatem poszerzyć grupę naszych odbiorców i ułatwić wprowadzanie nowych usług. Tutaj dobrym przykładem jest Taxify, który z taksówkarskiej nazwy przeszedł na bardziej ogólną - Bolt - oferując jednocześnie więcej usług niż tylko taksówki, międy innymi hulajnogi czy dowóz jedzenia.
Minusy
Jako główny minus należy na pewno wskazać to, że spora część naszych klientów może być zwyczajnie przywiązana do naszej obecnej nazwy, a tak duża zmiana może mieć wpływ na ich postrzeganie naszej firmy. Poza pozyskiwaniem nowych klientów trzeba więc będzie przekonać starych, że my to ciągle my. Przywołać tu należy wielką marketingową akcję Musically, w której znani influencerzy przekonowyali o tym, że “Musically to teraz Tiktok”.
Zagrożenia
Nieumiejętna zmiana domeny strony internetowej może doprowadzić do wielu bolesnych i często drogich (finansowo) błędów. Nie trudno jest wyobrazić sobie sytuację, gdy wypracowana przez lata pozycja w Google może zostać zrujnowana przez źle przygotowane (lub, o zgrozo, brak) przekierowania naszej domeny.
Takich mniejszych i większych zagrożeń możemy napotkać znacznie więcej. Dzisiaj postaramy się przeprowadzić Was przez ten problem, wskazując na kluczowe elementy takiej “przesiadki”.
1. Wybranie nazwy domeny
Wybór nazwy nie jest prostym zadaniem i na pewno nie ma na to wyzwanie jednego złotego sposobu. Kwestie, na których powinniśmy się przede wszystkim skupić to:
- Odzwierciedlenie naszej działalności. Klient powinien bez trudu połączyć w głowie naszą nazwę z typem oferowanych usług. To pomaga w lepszym zapadaniu w pamięć, a co za tym idzie - byciu kojarzonym z konkretną działalnością.
- Unikalność. Nie chcemy przecież stać się podróbką konkurencji? Buty marki Abibas raczej nie wzbudzają zaufania, prawda?
- Zwięzłość. Nazwa to nie opis, dlatego pamiętajmy, aby była zwięzła. Będzie wtedy również łatwiejsza do zapamiętania.
- Końcówki domen. Przy zakupie domeny strony internetowej warto zwrócić uwagę również na jej końcówkę. Istnieją nie tylko końcówki ‘com’, ‘uk’ czy ‘es’. Czasami w ciekawy i oryginalny sposób możemy wykorzystać inne końcówki, np.: https://www.fund.me/
Ciekawostka: Czy wiedzieliście że tantiemy z użycia domeny “.tv” stanowią aż 10% PKB malutkiej wyspy Tuvalu, położonej na Oceanie Spokojnym?
2. Sprawdzenie linków w tekście
Drogę do przeniesienia strony internetowej na nową domenę należy zacząć od analizy tego, co mamy w tym momencie. Pamiętajmy, że nasza stara domena to nie tylko adres na pasku, ale także wiele linków, które mogliśmy “zaszyć” na podstronach oraz w treści naszych artykułów. Zdajemy sobie sprawę, że przejrzenie wszystkich treści naszej strony może być zadaniem niewykonalnym. Na szczęście na rynku jest wiele narzędzi, które powinny pomóc nam w tym zadaniu, wskazując konkretne miejsca występowania naszego adresu w treści strony. Jednym z takich narzędzi jest używany przez nas Screaming Frog. Lecz z pewnością każdy znajdzie program na miarę swoich potrzeb. Wybór w tym temacie jest niezwykle bogaty.
Załóżmy, że zlokalizowaliśmy nasze “niechciane” adresy, co teraz? W przypadku linkowania wewnętrznego (do zasobów w obrębie naszej domeny) najlepiej jest korzystać z linków względnych zamiast bezwzględnych. W praktyce oznacza to tylko tyle, że nasze link nie powinny zawierać całej nazwy domeny, przykładowo adres “https://www.naszadomena.pl/artukuł” można bezpiecznie podlinkować jako “/artukuł”. W ten sposób unikniemy podobnych problemów w przyszłości.
Innym przypadkiem może się okazać linkowanie zewnętrzne. Być może inne strony linkują do naszej? Popularną metodą marketingową jest kupowanie płatnych wpisów na obcych stronach, które zawierają odniesienia do naszej. Jeśli korzystaliśmy z takich usług, warto jest zgłosić się do właścicieli tych stron z prośbą o aktualizację wpisu o nowy adres naszej witryny. Szkoda by było, gdyby po czasie okazało się, że reklama, którą wykupiliśmy, prowadzi do złej strony lub nieistniejącego przekierowania, prawda?
3. Zrobienie przekierowań 301 ze starej domeny na nową
Skoro o przekierowaniach mowa, kolejnym bardzo istotnym elementem jest ich prawidłowe skonfigurowanie i przygotowanie pod nową domenę. Przekierowania, z których zapewne chcemy skorzystać, są oznaczone kodem 301. Są one ważne zwłaszcza dla robotów skanujących naszą stronę. Dzięki temu wiedzą, że strona zmieniła swój adres, ale jest to nadal ta sama witryna. W ten sposób zaoszczędzimy sobie nerwów i nie będziemy się martwić, że nasza pozycja rankingowa w Google spadnie.
Aby mieć pewność, że wszystkie przekierowania działają poprawnie, warto jest stworzyć i porównać mapy strony dla aktualnej i przyszłej domeny strony. Nie zapomnijmy również, że o zmianie domeny trzeba powiadomić Google, aby wiedziało, że nagła zmiana jest celowa i nie wiąże się z żadnym atakiem na naszą stronę. W tym celu należy skorzystać z narzędzia Google Search Console. Szczegółowy opis tego zabiegu możemy znaleźć na stronie Google dla programistów.
4. Podmienienie domeny w konfiguracji zewnętrznych skryptów analitycznych i marketingowych
Kolejnym bardzo istotnym krokiem podczas zmiany domeny jest uświadomienie sobie, że nie żyjemy w próżni. Współczesny Internet to przede wszystkim duża sieć zależności i powiązanych ze sobą systemów. My, jako właściciele strony, musimy wiedzieć, z jakich zewnętrznych narzędzi korzysta nasza strona, które z nich są używane oraz w jaki sposób były zaimplementowane. Narzędzia takie jak Salesforce, Google Analytics, MaxTraffic czy Hotjar często opierają swoją konfigurację bazując na domenie. Musimy się upewnić, że po przepięciu domeny na nową narzędzia te nie przestaną działać. Ze względu na mnogość tego typu narzędzi nie jesteśmy w stanie opisać każdego przypadku z osobna, ale możemy doradzić, jak sprawnie przygotować to, co jest potrzebne. Przede wszystkim należy:
- skonsultować z zespołem, jakich narzędzi używamy,
- przygotować listę tych narzędzi,
- zweryfikować ich konfigurację oraz to, czy zmiana domeny w jakikolwiek sposób może wpłynąć na ich prawidłowe działanie,
- sprawdzić, czy nasz system komunikuje się z jakimś zewnętrznym API (jeżeli tak, w jakiej formie następuje uwierzytelnienie).
Jeżeli zewnętrzne narzędzia korzystają z niezwykle popularnego Google Tag Managera, dobrym pomysłem może być utworzenie kopii kontenera, z którego korzystamy, z konfiguracją narzędzi, przygotowaną pod nową domenę. W ten sposób w momencie publikacj strony na nowej domenie, będziemy musieli zmienić już tylko ID kontenera, co zminimalizuje potencjalny czas przerwy w działaniu części skryptów.
5. Upewnienie się, że nowa domena została rozpropagowana na wszystkie serwery DNS
UWAGA! Rozpropagowanie naszej domeny może zająć trochę czasu. Warto dać sobie od jednego do dwóch dni od momentu zakupu i podpięcia domeny na jej prawidłowe “rozsianie” po wszystkich serwerach DNS. Ostatnią rzeczą, jaką chcemy, jest to, aby po zmianie domeny okazało się, że strona nie jest wszędzie dostępna. Zakładamy, że zmiana domeny nie jest nagłym kaprysem, a wykonanie jej implementacji nie jest konieczne w ciągu jednego dnia. Zdecydowanie powinien być to proces przemyślany i dobrze zaplanowany, stąd im dużej czasu damy na rozpropagowanie naszej nowej domeny, tym w ostateczności będzie lepiej dla nas.
6. Zmiana domeny strony dla serwisu na Drupalu
Teraz trochę praktyki. Jak zmiana domeny może wyglądać w przypadku Drupala? Sam proces jest niezwykle prosty, lecz warto jest pamiętać o kilku szczegółach, aby szybko i bezpiecznie dokonać zmiany domeny.
Należy mieć na uwadze, że spory wpływ na to, jak ta czynność będzie wyglądała ma nasz serwer oraz sposób jego konfiguracji. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac warto skonsultować nasz plan z osobą odpowiedzialną za naszą infrastrukturę sieciową oraz utrzymanie strony na serwerze. Może to w dużym stopniu mieć wpływ na to, jakie kroki należy podjąć w celu zmiany domeny. Niestety każdy przypadek jest trochę inny i rzeczy, które przedstawimy są tylko ogólnymi informacjami, na co warto zwrócić uwagę.
Przede wszystkim warto przejrzeć nasz cały kod w poszukiwaniu starej domeny. Być może mamy ją gdzieś z jakiegoś powodu zakodowaną “na sztywno”. Należałoby w takim przypadku podmienić ją na nową.
Kolejnym elementem jest zweryfikowanie naszej konfiguracji oraz zainstalowanym modułów. Część z nich może wciąż odnosić się do starej domeny - w tym przypadku również konieczne będzie zaktualizowanie tych plików.
W przypadku instalacji multisite pliki użytkownika znajdują się w katalogu staradomena.com/sites/staradomena.com/files. Trzeba zmienić to w konfiguracji modułu tak, żeby uniknąć na nowej stronie adresu plików nowadomena.com/sites/staradomena.com/files.
Aby przekierować cały ruch ze starej domeny na nową, należy również dodać wpis do naszego pliku .htaccess (najczęściej znajdziemy go w root folderze strony). Kod, który dodamy spowoduje przekierowanie wszystkich adresów ze starej domeny na nową. Przykład:
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^staradomena.com$ [OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.staradomena.com$
RewriteRule (.*)$ http://www.nowadomena.com/$1 [R=301,L]
</IfModule>
Ostatnim krokiem będzie wyczyszczenie druplowej pamięci podręcznej. Nie zawsze jest to krok konieczny do wykonania, ale może pomóc, a na pewno niczego nie popsuje, dlatego warto to zrobić. Samo czyszczenie pamięci podręcznej możemy wykonać na kilka sposobów. Najpopularniejszymi są komenda drush cr lub ręczne wyczyszczenie z poziomu UI, pod adresem: /admin/config/development/performance.
Zmiana domeny strony - podsumowanie
Proces zmiany domeny może wywołać u wielu osób strach przed tym, jakie może to spowodować następstwa. Warto pamiętać, że nie my pierwsi mierzymy się z takim wyzwaniem i jest to rzecz jak najbardziej wykonalna oraz prosta, jeżeli będziemy robić to z głową i w odpowiedni sposób. Przedstawione przez nas kroki mogą być dobrym sposobem na oswojenie się z tematem oraz zapoznanie z najważniejszymi i najbardziej kluczowymi elementami takiej operacji. Im więcej pracy wykonamy przed samą zmianą domeny, tym płynniejszy i bezbolesny będzie to proces.
Potrzebujesz pomocy ze zmianą domeny Twojej strony na Drupalu? Nasz zespół wsparcia Drupala może Cię przeprowadzić przez cały proces.