Zespół deweloperski czy wsparcie - jaką usługę wybrać dla swojej strony?
Mając witrynę internetową, możesz potrzebować kogoś do jej utrzymania: przeprowadzania regularnych aktualizacji i sprawdzania błędów, monitorowania wydajności itp. Usługa, którą rozważasz w tym przypadku to wsparcie. Jest to naturalny wybór, ale co jeśli od czasu do czasu będziesz potrzebować pomocy w rozwijaniu swojej strony? Czy nadal lepiej wybrać wsparcie, czy raczej współpracę z zespołem deweloperskim? Wyjaśnimy różnice między tymi usługami oraz doradzimy, którą wybrać i kiedy.
Utrzymanie witryny internetowej
Po uruchomieniu witryny praca nad nią nie kończy się, a przechodzi na inny poziom. Strona internetowa wymaga wtedy regularnej konserwacji, która składa się z różnorodnych czynności.
Wydajność strony
Osoba lub zespół opiekujący się daną witryną monitoruje, czy działa ona prawidłowo i szybko się ładuje. Obejmuje to kontrole pod kątem:
- błędów, które mogłyby uniemożliwić lub spowolnić działanie strony,
- nieaktywnych lub uszkodzonych linków, które nie tylko wprowadzają użytkowników w błąd, ale również wpływają na SEO.
Aktualizacje
Inną ważną rzeczą do zrobienia w ramach utrzymania jest aktualizowanie witryny poprzez zainstalowanie najnowszej wersji systemu zarządzania treścią i rozszerzeń. Zapewnia to dostęp do nowych funkcji, poprawki błędów i ulepszenia kwestii bezpieczeństwa. Dodatkowo ważne jest, aby regularnie sprawdzać witrynę pod kątem luk w zabezpieczeniach i wykonywać kopie zapasowe.
Przegląd projektu i funkcjonalności
Oprócz typowych działań związanych z utrzymaniem, warto również okresowo sprawdzać, czy projekt i funkcje serwisu są nadal aktualne. Potrzeby każdego biznesu nieustannie ewoluują, więc może się okazać, że trzeba odświeżyć, znacząco zmienić lub dodać nowe funkcjonalności i elementy graficzne.
Jak widać, do zachowania witryny w odpowiednim stanie mogą być potrzebne działania związane zarówno z utrzymaniem, jak i rozwojem. Kogo lepiej wybrać do takiej pracy - wsparcie czy zespół deweloperski? Odpowiemy na to pytanie, pokazując jak oba te zespoły działają w naszej firmie.
Wsparcie
Nasz zespół wsparcia Drupala składa się z deweloperów, testerów, menedżera projektu, inżyniera DevOps i designera. Zwykle mamy te same osoby w zespole, ale programiści mogą się zmieniać w zależności od ich dostępności. Nie utrudnia to pracy, ponieważ wszystko dokładnie dokumentujemy.
Zespół monitoruje, czy Twoja strona na Drupalu działa bezproblemowo. Szybko reaguje, gdy pojawią się jakiekolwiek problemy lub błędy. W przeciwieństwie do zespołu deweloperów, specjaliści zajmujący się wsparciem nie pracują w sprintach SCRUM (zazwyczaj dwutygodniowych), więc są w stanie odpowiadać na Twoje pilne zgłoszenia błędów i skupić się na ich naprawianiu. Zespół rejestruje każdy problem klienta w Jirze (narzędziu do zarządzania projektami) i podąża za zdefiniowanym w nim przejrzystym przepływem pracy.
Specjaliści dbają również o bezpieczeństwo i aktualizacje strony. Nowe wydania rdzenia Drupala i modułów wprowadzają ulepszone funkcje i poprawki bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest regularne wdrażanie nowych wersji. Niektóre aktualizacje mogą być dość złożone, ale dzięki swojej eksperckiej wiedzy nasz zespół wie, jak zaplanować je z wyprzedzeniem i działać tak płynnie, jak to możliwe.
Drobne usługi związane z rozwijaniem stron internetowych
Oprócz dbania o wydajność witryny, nasz zespół wsparcia zajmuje się również drobnymi pracami programistycznymi. Mamy na myśli prace, które nie wymagają zbyt wiele czasu i wysiłku, takie jak stworzenie nowego landing page’a czy dodanie nowej integracji.
Kiedy wybrać usługę wsparcia?
Jeśli potrzebujesz usług związanych z utrzymaniem swojej witryny internetowej i wprowadzaniem drobnych zmian, a nie posiadasz aktywnego zespołu deweloperskiego, usługa wsparcia będzie dla Ciebie idealna. Możesz się również zdecydować na tę opcję, gdy masz napięty budżet, a stały pakiet prac programistycznych (np. 40 godzin miesięcznie) będzie dla Ciebie wystarczający.
Zespół deweloperski
Podobnie jak w przypadku wsparcia, w naszym zespole programistów Drupala mamy oczywiście deweloperów, testerów, menedżera projektu, designera i inżyniera DevOps. Różnica polega na tym, że w takim zespole są zawsze ci sami programiści.
Zespół ten pracuje nad dalszym rozwojem istniejącej strony internetowej. Nie tylko wykonuje on zlecone zadania, ale także proponuje usprawnienia i pomaga w wyznaczaniu ogólnych kierunków rozwoju. Pozostałe działania, które wykonuje to projektowanie UX i UI oraz przeprowadzanie testów A/B. Te ostatnie pozwalają klientowi zobaczyć, który wariant badanego elementu witryny działa lepiej.
Nasz zespół deweloperski pracuje w ramach metodyki SCRUM polegającej na sprintach – najczęściej dwutygodniowych cyklach pracy. Każdy okres pracy ma swój cel (np. wdrożenie określonej funkcji), który osiągamy wykonując mniejsze zadania. Dzięki temu deweloper lub tester może wykonać swoje zadanie w ciągu kilku godzin. Pozwala to klientowi łatwo śledzić postęp prac i zobaczyć kroki, które zespół musi jeszcze wykonać, aby osiągnąć cel.
Kiedy wybrać zespół deweloperów?
Ta opcja jest idealna wtedy, gdy potrzebujesz dedykowanego zespołu, który będzie pracował nad Twoim projektem, a jednocześnie pomoże ci wprowadzić cenne usprawnienia i wyznaczyć kierunki rozwoju Twojej strony internetowej. Ze względu na to, że członkowie zespołu są zaangażowani w Twój projekt w pełnym wymiarze godzin, mogą wykonywać określone zadania w krótkim czasie, ale w ramach większego budżetu. Usługę tę można jednak łatwo dostosować do wymagań Twojej firmy w danym momencie. Gdy są większe, możemy zwiększyć liczbę deweloperów w zespole i zmniejszyć ją, gdy Twoje potrzeby będą mniejsze.
Jak wybrać najbardziej odpowiednią usługę?
Zanim zdecydujesz się na konkretną usługę, zastanów się nad swoimi potrzebami. Oto czynniki, które warto wziąć pod uwagę.
- Liczba zadań programistycznych. Jeśli masz dużo pracy (np. 500-godzinny backlog) do wykonania przez specjalistów, możesz potrzebować zespołu deweloperskiego, który pomoże Ci jak najszybciej się z nią uporać.
- Termin. Szybkość pracy z pewnością ma dla Ciebie znaczenie również wtedy, gdy zmiany na stronie należy wprowadzić przed upływem określonego czasu (np. przed jakąś ważną konferencją). W takim przypadku z pewnością potrzebujesz zespołu deweloperów pracującego w pełnym wymiarze godzin.
- Stawka godzinowa. Wsparcie kosztuje więcej w przeliczeniu na godzinę niż pomoc zespołu deweloperów.
- Rodzaj pracy do wykonania. Jeśli w przypadku swojej witryny potrzebujesz jedynie wprowadzenia drobnych zmian, ale regularnych prac związanych z jej utrzymaniem, wsparcie będzie dla Ciebie właściwym wyborem.
WSPARCIE | ZESPÓŁ DEWELOPERSKI | |
Zmiany na stronie |
Małe (nowa integracja, nowy landing page) |
Duże (znaczne ulepszenia, nowe funkcjonalności) |
Utrzymanie | Tak | Nie |
Liczba godzin pracy programistów w miesiącu* | 10-120 godzin | Do 500 godzin |
*Te liczby są jedynie wartościami orientacyjnymi. Każdy z tych typów usług można dostosować do konkretnych potrzeb.
Zmiana usługi z jednej na drugą
Po wybraniu usługi możesz ją zmienić. Potrzebowałeś na przykład złożonej funkcji dla swojej strony na Drupalu i zdecydowałeś się współpracować z naszymi trzema deweloperami przez trzy miesiące. Jednak po tym czasie chcesz przejść na samo utrzymanie i okazjonalne rozwijanie witryny. Wtedy najpierw możesz pracować z zespołem deweloperskim, a następnie ze wsparciem.
Może to też działać w drugą stronę. Potrzebowałeś kogoś, kto zaopiekuje się Twoją witryną (będzie monitorował jej działanie). Po pewnym czasie przyszedł Ci jednak do głowy pomysł na złożoną funkcję. W takim przypadku możemy zamienić Twoją usługę wsparcia na współpracę z zespołem programistów. Po wydaniu nowej funkcjonalności, możesz wrócić do trybu utrzymania.
Możesz przeczytać więcej o naszych modelach współpracy z klientami lub sprawdzić, co już dla nich stworzyliśmy.