.

Zespół deweloperski czy wsparcie - jaką usługę wybrać dla swojej strony?

Mając witrynę internetową, możesz potrzebować kogoś do jej utrzymania: przeprowadzania regularnych aktualizacji i sprawdzania błędów, monitorowania wydajności itp. Usługa, którą rozważasz w tym przypadku to wsparcie. Jest to naturalny wybór, ale co jeśli od czasu do czasu będziesz potrzebować pomocy w rozwijaniu swojej strony? Czy nadal lepiej wybrać wsparcie, czy raczej współpracę z zespołem deweloperskim? Wyjaśnimy różnice między tymi usługami oraz doradzimy, którą wybrać i kiedy.

Utrzymanie witryny internetowej

Po uruchomieniu witryny praca nad nią nie kończy się, a przechodzi na inny poziom. Strona internetowa wymaga wtedy regularnej konserwacji, która składa się z różnorodnych czynności.

Wydajność strony

Osoba lub zespół opiekujący się daną witryną monitoruje, czy działa ona prawidłowo i szybko się ładuje. Obejmuje to kontrole pod kątem:

  • błędów, które mogłyby uniemożliwić lub spowolnić działanie strony,
  • nieaktywnych lub uszkodzonych linków, które nie tylko wprowadzają użytkowników w błąd, ale również wpływają na SEO.

Aktualizacje

Inną ważną rzeczą do zrobienia w ramach utrzymania jest aktualizowanie witryny poprzez zainstalowanie najnowszej wersji systemu zarządzania treścią i rozszerzeń. Zapewnia to dostęp do nowych funkcji, poprawki błędów i ulepszenia kwestii bezpieczeństwa. Dodatkowo ważne jest, aby regularnie sprawdzać witrynę pod kątem luk w zabezpieczeniach i wykonywać kopie zapasowe.

Przegląd projektu i funkcjonalności

Oprócz typowych działań związanych z utrzymaniem, warto również okresowo sprawdzać, czy projekt i funkcje serwisu są nadal aktualne. Potrzeby każdego biznesu nieustannie ewoluują, więc może się okazać, że trzeba odświeżyć, znacząco zmienić lub dodać nowe funkcjonalności i elementy graficzne.

Jak widać, do zachowania witryny w odpowiednim stanie mogą być potrzebne działania związane zarówno z utrzymaniem, jak i rozwojem. Kogo lepiej wybrać do takiej pracy - wsparcie czy zespół deweloperski? Odpowiemy na to pytanie, pokazując jak oba te zespoły działają w naszej firmie.

Wsparcie

Nasz zespół wsparcia Drupala składa się z deweloperów, testerów, menedżera projektu, inżyniera DevOps i designera. Zwykle mamy te same osoby w zespole, ale programiści mogą się zmieniać w zależności od ich dostępności. Nie utrudnia to pracy, ponieważ wszystko dokładnie dokumentujemy.

Zespół monitoruje, czy Twoja strona na Drupalu działa bezproblemowo. Szybko reaguje, gdy pojawią się jakiekolwiek problemy lub błędy. W przeciwieństwie do zespołu deweloperów, specjaliści zajmujący się wsparciem nie pracują w sprintach SCRUM (zazwyczaj dwutygodniowych), więc są w stanie odpowiadać na Twoje pilne zgłoszenia błędów i skupić się na ich naprawianiu. Zespół rejestruje każdy problem klienta w Jirze (narzędziu do zarządzania projektami) i podąża za zdefiniowanym w nim przejrzystym przepływem pracy.

Specjaliści dbają również o bezpieczeństwo i aktualizacje strony. Nowe wydania rdzenia Drupala i modułów wprowadzają ulepszone funkcje i poprawki bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest regularne wdrażanie nowych wersji. Niektóre aktualizacje mogą być dość złożone, ale dzięki swojej eksperckiej wiedzy nasz zespół wie, jak zaplanować je z wyprzedzeniem i działać tak płynnie, jak to możliwe.

Drobne usługi związane z rozwijaniem stron internetowych

Oprócz dbania o wydajność witryny, nasz zespół wsparcia zajmuje się również drobnymi pracami programistycznymi. Mamy na myśli prace, które nie wymagają zbyt wiele czasu i wysiłku, takie jak stworzenie nowego landing page’a czy dodanie nowej integracji.

Kiedy wybrać usługę wsparcia?

Jeśli potrzebujesz usług związanych z utrzymaniem swojej witryny internetowej i wprowadzaniem drobnych zmian, a nie posiadasz aktywnego zespołu deweloperskiego, usługa wsparcia będzie dla Ciebie idealna. Możesz się również zdecydować na tę opcję, gdy masz napięty budżet, a stały pakiet prac programistycznych (np. 40 godzin miesięcznie) będzie dla Ciebie wystarczający.

Zespół deweloperski

Podobnie jak w przypadku wsparcia, w naszym zespole programistów Drupala mamy oczywiście deweloperów, testerów, menedżera projektu, designera i inżyniera DevOps. Różnica polega na tym, że w takim zespole są zawsze ci sami programiści.

Zespół ten pracuje nad dalszym rozwojem istniejącej strony internetowej. Nie tylko wykonuje on zlecone zadania, ale także proponuje usprawnienia i pomaga w wyznaczaniu ogólnych kierunków rozwoju. Pozostałe działania, które wykonuje to projektowanie UX i UI oraz przeprowadzanie testów A/B. Te ostatnie pozwalają klientowi zobaczyć, który wariant badanego elementu witryny działa lepiej.

Nasz zespół deweloperski pracuje w ramach metodyki SCRUM polegającej na sprintach – najczęściej dwutygodniowych cyklach pracy. Każdy okres pracy ma swój cel (np. wdrożenie określonej funkcji), który osiągamy wykonując mniejsze zadania. Dzięki temu deweloper lub tester może wykonać swoje zadanie w ciągu kilku godzin. Pozwala to klientowi łatwo śledzić postęp prac i zobaczyć kroki, które zespół musi jeszcze wykonać, aby osiągnąć cel.

Kiedy wybrać zespół deweloperów?

Ta opcja jest idealna wtedy, gdy potrzebujesz dedykowanego zespołu, który będzie pracował nad Twoim projektem, a jednocześnie pomoże ci wprowadzić cenne usprawnienia i wyznaczyć kierunki rozwoju Twojej strony internetowej. Ze względu na to, że członkowie zespołu są zaangażowani w Twój projekt w pełnym wymiarze godzin, mogą wykonywać określone zadania w krótkim czasie, ale w ramach większego budżetu. Usługę tę można jednak łatwo dostosować do wymagań Twojej firmy w danym momencie. Gdy są większe, możemy zwiększyć liczbę deweloperów w zespole i zmniejszyć ją, gdy Twoje potrzeby będą mniejsze.

Jak wybrać najbardziej odpowiednią usługę?

Zanim zdecydujesz się na konkretną usługę, zastanów się nad swoimi potrzebami. Oto czynniki, które warto wziąć pod uwagę.

  • Liczba zadań programistycznych. Jeśli masz dużo pracy (np. 500-godzinny backlog) do wykonania przez specjalistów, możesz potrzebować zespołu deweloperskiego, który pomoże Ci jak najszybciej się z nią uporać.
  • Termin. Szybkość pracy z pewnością ma dla Ciebie znaczenie również wtedy, gdy zmiany na stronie należy wprowadzić przed upływem określonego czasu (np. przed jakąś ważną konferencją). W takim przypadku z pewnością potrzebujesz zespołu deweloperów pracującego w pełnym wymiarze godzin.
  • Stawka godzinowa. Wsparcie kosztuje więcej w przeliczeniu na godzinę niż pomoc zespołu deweloperów.
  • Rodzaj pracy do wykonania. Jeśli w przypadku swojej witryny potrzebujesz jedynie wprowadzenia drobnych zmian, ale regularnych prac związanych z jej utrzymaniem, wsparcie będzie dla Ciebie właściwym wyborem.
  WSPARCIE ZESPÓŁ DEWELOPERSKI
Zmiany na stronie

Małe (nowa integracja, nowy landing page)

Duże (znaczne ulepszenia, nowe funkcjonalności)
Utrzymanie Tak Nie
Liczba godzin pracy programistów w miesiącu* 10-120 godzin Do 500 godzin

*Te liczby są jedynie wartościami orientacyjnymi. Każdy z tych typów usług można dostosować do konkretnych potrzeb.

Zmiana usługi z jednej na drugą

Po wybraniu usługi możesz ją zmienić. Potrzebowałeś na przykład złożonej funkcji dla swojej strony na Drupalu i zdecydowałeś się współpracować z naszymi trzema deweloperami przez trzy miesiące. Jednak po tym czasie chcesz przejść na samo utrzymanie i okazjonalne rozwijanie witryny. Wtedy najpierw możesz pracować z zespołem deweloperskim, a następnie ze wsparciem.

Może to też działać w drugą stronę. Potrzebowałeś kogoś, kto zaopiekuje się Twoją witryną (będzie monitorował jej działanie). Po pewnym czasie przyszedł Ci jednak do głowy pomysł na złożoną funkcję. W takim przypadku możemy zamienić Twoją usługę wsparcia na współpracę z zespołem programistów. Po wydaniu nowej funkcjonalności, możesz wrócić do trybu utrzymania.

Możesz przeczytać więcej o naszych modelach współpracy z klientami lub sprawdzić, co już dla nich stworzyliśmy.

W ramach wsparcia dla Drupala utrzymujemy istniejące strony internetowe i rozbudowujemy je o nowe funkcjonalności