Współpraca zespołu developerskiego z klientem
Droptica realizuje projekty dla klientów z całego świata. Każdy z naszych kontrahentów ma wypracowany swój model pracy. Każdy z nich jest inny. Zebrałem w tym wpisie najczęściej pojawiające się modele współpracy między Droptica a jej klientami.
Dlaczego pracujemy z każdym klientem trochę inaczej?
Jesteśmy Agile. Chcemy zawsze maksymalizować efekty naszej pracy. Dlatego też zespół developerski dostosowuje sposób pracy pod klienta.
Dopasowywane pod klienta elementy to najczęściej:
- sposób realizacji projektu (SCRUM, Kanban, inne),
- liczba osób w zespole,
- role w zespole (developerzy backend, frontend, QA, UX/UI, inne),
- sposób komunikacji. Narzędzia: JIRA, Slack, rozmowy telefoniczne lub wideo, spotkania,
- częstotliwość komunikacji,
- kanały komunikacji (kto z kim),
- standardy realizacji zadań (np. dla jednych klientów jest bardzo ważna wydajność aplikacji, dla innych regularne dostarczanie nowych funkcjonalności, jeszcze inni stawiają na estetykę i chcą bardzo ładnej aplikacji).
Na bazie tych czynników, wyodrębniłem kilka modeli współpracy z klientami, które najczęściej pojawiają się w Droptica.
Model 1: Product Owner po stronie klienta, reszta zespołu po stronie Droptica
To chyba najczęściej pojawiający się model w Droptica. Stosujemy go głównie, gdy przychodzi do nas klient końcowy. W większości przypadków klient ma już system webowy zbudowany w oparciu o Drupala, Symfony lub React i potrzebuje programistów, którzy będą rozwijali system. Product Owner ma wizję rozwoju aplikacji. Potrzebuje zespołu sprawnie realizującego zadania.
W tym modelu, mamy duży wpływ na rozwój systemu. Nasz zespół nie tylko wykonuje przydzielone zadania programistyczne, ale też przedstawia kierunki rozwoju i usprawnienia systemu. Oprócz oprogramowania podstawowych funkcjonalności, projektujemy również interfejsy użytkownika (UX/UI) oraz często robimy A/B testy, które pokazują nam najlepsze rozwiązania dla klienta.
W takim modelu realizujemy prace nad serwisem WydawnictwoWAM.pl. Tak klient pisze o nas i o pracy w tym modelu:
“Współpracę z firmą Droptica nawiązaliśmy ok. 2 lata temu, aby rozwijać nasz sklep internetowy dostępny pod adresem https://wydawnictwowam.pl. Zarówno jakość zrealizowanych zadań jak i wzajemna współpraca były i są na najwyższym poziomie. Sugerowane i realizowane przez Dropticę rozwiązania techniczne bardzo nam pomogły i często podnosiły wartość naszego systemu, często nawet powyżej naszych początkowych oczekiwań. Firmę Droptica cechuje bardzo przyjazny, bezpośredni i precyzyjny sposób komunikacji. Dzięki temu bardzo efektywnie mogliśmy i wciąż możemy definiować i uszczegóławiać zadania związane z rozwojem naszej platformy sprzedażowej. Doceniamy też bardzo przejrzysty system rozliczeń, który pozwala nam lepiej planować i alokować środki na rozwój. Innymi słowy, bardzo polecamy współpracę z firmą Droptica".
Model 2: Product Owner, QA, PM po stronie klienta, programiści po stronie Droptica
W tym modelu dostarczamy klientom solidnego wsparcia programistycznego. Większość procesu planowania i zarządzania projektem jest po stronie klienta, nasi specjaliści natomiast realizują konkretne zadania programistyczne.
To rodzaj współpracy, który stosujemy zazwyczaj z dużymi firmami i korporacjami. W ten sposób rozszerzamy ich zespoły o specjalistów od Drupala, PHP i ReactJS.
Z reguły pracujemy wtedy na serwerach i systemach zarządzania projektem dostarczonych przez klienta. Dopasowujemy się do jego procesu.
Modele mieszane
Inne modele to kombinacje dwóch powyższych. Jeden z przykładów: po stronie Droptica są nie tylko programiści, ale też testerzy, a całe prowadzenie projektu jest po stronie klienta. Zdarzają nam się też projekty, gdzie współpracujemy z innymi programistami z firmy klienta. Wtedy nie jesteśmy samodzielnym zespołem programistów tylko częścią większego zespołu.
Jesteśmy Agile
Jesteśmy elastyczni w kwestii formy współpracy z klientami, jednak najlepiej czujemy się w modelu pierwszym. Przejmujemy wtedy dużą odpowiedzialność za projekt i możemy wspólnie z klientem wpływać na kierunek rozwoju. To daje nam ogromną satysfakcję z pracy przy projekcie, a klient ma od nas dużo pomysłów na poprawienie swojego systemu i może lepiej osiągać swoje cele biznesowe.
Chcesz dowiedzieć się więcej o modelach naszej pracy? Napisz na [email protected], chętnie porozmawiamy.