Trendy w branży fintech — co kształtuje rynek usług finansowych?
Branża fintech jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się. Nowe rozwiązania są cały czas wdrażane w firmach finansowych, w celu zwiększenia ich efektywności. Dowiedz się, jakie trendy w branży fintech wpłyną na przyszłość sektora finansów i w jaki sposób.
Rewolucja w branży fintech trwa
Z badań Venture Scanner podsumowujących 2021 rok wynika, że inwestycje w branży fintech wzrosły w tamtym roku o 144% w porównaniu do 2020 roku. Firmy na rynku finansowym coraz intensywniej rozwijają swoje rozwiązania i wdrażają nowoczesne technologie. Ma to na celu zarówno podniesienie satysfakcji klientów, jak i zwiększenie operacyjnej wydajności firmy.
Z raportu State of Fintech z tego samego roku wynika z kolei, że największym zainteresowaniem w branży cieszą się aktualnie metody płatności i usługi bankowe. Rozwój branży fintech zaczął się od tworzenia rozwiązań związanych z płatnościami i pożyczkami, ale obecnie startupy fintechowe działają dynamicznie także w innych sektorach finansów (na rynku kryptowalut, w bankowości, ubezpieczeniach itp.). Organizacje fintechowe są aktualnie odpowiedzialne za 30% inwestycji technologicznych na świecie.
Projektowanie nowych metod płatności i ulepszanie tych istniejących jest następstwem intensywnej konkurencji i rozwoju biznesów e-commerce. Bankowość elektroniczna i różne powiązane z nią rozwiązania cieszą się dużą popularnością. W samych Stanach Zjednoczonych jest prawie 170 milionów użytkowników bankowości mobilnej. Okazuje się, że aż 27% ankietowanych na świecie korzysta z usług neobanków (banki internetowe), podczas gdy prawie 1 na 10 respondentów traktuje neobank jako swój główny bank. W odpowiedzi na popularność banków online, tradycyjne banki coraz częściej współpracują z firmami z branży fintech w celu zwiększenia atrakcyjności swoich usług i wdrażają rozwiązania oparte o najnowsze technologie.
1. Blockchain w bankowości mobilnej
Technologia Blockchain całkowicie zmieniła spojrzenie wielu branży (w tym fintechowej) na przyszłość usług. Dzięki niej można — teoretycznie (brak regulacji prawnej może stwarzać pewne ryzyko) — przeprowadzać transakcje w bezpieczny sposób i bez pośredników.
Potencjał blockchaina nie ogranicza się wyłącznie do obracania kryptowalutami. Technologia ta może być zastosowana do bezpiecznego udostępniania innym użytkownikom danych wrażliwych, płatności zagranicznych, przesyłania danych w czasie rzeczywistym dla urządzeń typu IoT (Internet of Things), monitorowania systemów itp. Jednym z najważniejszych dzisiaj pomysłów jest DeFi (Decentralized Finance). Zakłada on możliwość przeniesienia dowolnej usługi finansowej (sprzedaż, pożyczka, oszczędzanie) na blockchain, dzięki czemu można ominąć pośredników (maklerów, banki) i zaoszczędzić. Inną nowością jest tokenizacja własności przy zastosowaniu technologi NFT (non-fungible token). Token to nic innego jak cyfrowe potwierdzenie wartości pewnego aktywa materialnego lub niematerialnego lub potwierdzenie prawa własności do tego aktywa.
Oprócz tego, że realizacja transakcji za pomocą blockchaina może okazać się niezwykle korzystne finansowo, technologia ta ma jednak wciąż słabe strony. Nie istnieje zbyt dużo przepisów prawnych, które regulowałyby stosowanie tego rozwiązania w gospodarce, stąd niektóre firmy podchodzą do tego trendu z ostrożnością.
2. Wirtualna rzeczywistość i rozszerzona rzeczywistość
Na razie nie było wielu przypadków użycia technologii VR w sektorze finansowym. Jest to jednak jedno z rozwiązań przyszłości i organizacje fintechowe zastanawiają się, jak wykorzystać je do uatrakcyjnienia usług finansowych. Najprawdopodobniej w przyszłości użytkownicy będą mogli inwestować w akcje lub handlować walutami za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wirtualna i rozszerzona rzeczywistości będą kluczowymi elementami Metawersum (jeżeli ono powstanie) - nowej, wirtualnej rzeczywistości, nad którą zamierza pracować twórca Facebooka.
Próby wykorzystania VR i AR podjęło, między innymi, MasterCard, aby ułatwić swoim klientom eksplorowanie w pełni zalet posiadania określonej karty w wirtualnej przestrzeni. Warto zauważyć, że zarówno dla firm finansowych, jak i np. e-commerce te technologie są niezwykle istotne ze względu na jakość doświadczeń, którą gwarantują potencjalnym użytkownikom. AR i VR mogą też być przydatne w toku zapewniania bezpieczeństwa klientom firm finansowych. Techniki biometrycznej weryfikacji w AR i VR mogą zostać zastosowane, aby skutecznie chronić użytkowników sieci przed wyłudzeniami i atakami w przestrzeni cyfrowej.
3. Doradcy-roboty
Rozwój uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji pozwala na zaprojektowanie wirtualnych asystentów lub doradców-botów, którzy są w stanie zagwarantować klientom wrażenia przypominające rozmowę z drugą osobą. Co prawda żadna sztuczna inteligencja nie może się jeszcze równać z inteligencją i wrażliwością żywego, ludzkiego specjalisty do spraw obsługi klienta, jednakże już od jakiegoś czasu firmy wykorzystują wirtualnych doradców, aby zautomatyzować i przyspieszyć część procesów związanych z obsługą klienta, a także zapewnić klientom profesjonalne wsparcie w ciągu całej doby.
Doradcy w postaci robotów mogą samodzielnie zarządzać inwestycjami, a nawet proponować spersonalizowane usługi i produkty, działając w oparciu o zaawansowaną analizę i silniki rekomendacyjne. Wykorzystując big data (niewyobrażalne ilości zróżnicowanych danych), klienci mogą osiągnąć znacznie lepsze zyski ze swoich usług i inwestycji.
Wealthfront jest przykładem doradcy-robota.
Boty mogą także pomagać rozwiązywać problemy klientów. Najczęściej w tym celu stosowane są chatboty, które z pomocą NLP (natural language procesing) są w stanie analizować pisemne zapytania lub mowę i wspierać użytkownika niemal tak skutecznie jak żywy doradca. Chatbot są zdolne do dostarczania podstawowych odpowiedzi na zapytania klienta, ale także do podejmowania decyzji o przyznaniu zwrotu środków czy rabatu. Dzięki uczeniu maszynowemu, wykorzystywanemu przez firmy fintechowe, wirtualni asystenci mogą uczyć się z rozmów z klientami i odpowiednio dostosowywać przyszłe interakcje z klientami. Boty procesują dane historyczne (np. te związane z zakupami) i dane wejściowe w czasie rzeczywistym (takie jak wiadomości), aby uczyć się i przewidywać przyszłe zachowania klientów.
4. Automatyzacja procesów
Technologia automatyzacji procesów wykorzystuje oprogramowanie do automatyzacji prostych, monotonnych zadań, które zwykle wykonują ludzie. W branży finansowej pozwala to na obniżenie kosztów i poprawę ogólnej wydajności organizacyjnej. Programy wykonują zadania szybciej i lepiej niż ludzie. Nie popełniają też błędów. Firmy finansowe mogą więc skupić się na istotnych wyzwaniach, pozostawiając te mniej ważne maszynom.
Zautomatyzować można wiele procesów np. monitoring systemów firmowych pod kątem niebezpieczeństw, onboarding klientów, czynności wykonywane na kontach, przetwarzanie płatności kartami czy wstępne zatwierdzenie wniosku o kredyt hipoteczny. Dzięki automatyzacji możesz zaoszczędzić czas swoich pracowników i przekierować ich energię na bardziej ambitne zadania, wymagające kreatywności.
5. Płatności głosowe
Asystenci głosowi szybko zyskali popularność. Nowoczesna technologia obsługi głosowej pozwala ludziom korzystać z oprogramowania do rozpoznawania ludzkiej mowy i cyfrowych asystentów, takich jak Siri, Google Assistant lub Alexa. Przy użyciu smartfona i usług sterowanych głosem, użytkownik może dowiedzieć się, jakie jest jego saldo, dokonywać szybkich płatności lub tradycyjnych przelewów pieniężnych.
Taka usługa ma dwie istotne zalety. Po pierwsze umożliwia całkowicie bezkontaktowe płatności bez użycia terminala. Po drugie pozwala na łatwe zarządzanie swoimi środkami dla osób z problemami ze wzrokiem. Ponadto taka metoda płatności jest zwyczajnie wygodna, ponieważ nie wymaga korzystania z karty ani obsługiwania smartfona rękami.
6. Rozwiązania typu RegTech
Wzrost liczby usług i produktów cyfrowych zwiększył liczbę przypadków oszustw, włamań i naruszeń bezpieczeństwa danych. W związku z wysokim zagrożeniem konieczne jest przestrzeganie przepisów w celu zabezpieczenia danych klientów. Umożliwiają to specjalne rozwiązania projektowanie w tym celu — określa się je jako RegTech (to skrót od regulatory technology). Znacznie ułatwią zarządzanie procesem regulacyjnym w branży finansowej za pomocą nowoczesnych technologii. Główne funkcje oprogramowania RegTech obejmują raportowanie, monitorowanie i zgodność. Programy te mogą również zmniejszyć koszty administracyjne, zapewnić stabilność finansową i pomóc chronić klientów.
7. Embedded banking
Określenie embedded finance nie ma swojego odpowiednika w języku polskim. Odnosi się do oferowania dodatkowych usług lub produktów (bankowych, płatniczych, ubezpieczeniowych) przez firmy, które do tej pory nie angażowały się w działalność finansową (np. Starbucks, Orlen Pay, Uber i inne).
Takie przedsiębiorstwa bardzo często ściśle współpracują z firmami fintech, które pomagają im realizować te dodatkowe, pożądane przez klientów usługi (np. związane z dokonywaniem lub dzieleniem płatności). Wprowadzenie usług finansowych pozwala organizacjom na stworzenie nowego źródła dochodu. Zebranie wielu usług w jednej aplikacji albo na jednej stronie poprawia doświadczenia klienta i zwiększa jego lojalność w stosunku do konkretnej marki.
Trendy w branży fintech - podsumowanie
Projektowanie nowych rozwiązań finansowych napędzają ciągle rosnące potrzeby klientów i konkurencja pomiędzy markami. Istnieje wiele ciekawych rozwiązań, które możesz wdrożyć w swojej firmie finansowej, żeby poprawić doświadczenia klienta lub uzyskać dodatkowe źródło dochodu. Nowoczesna finansowa strona internetowa pozwoli Ci zaprezentować wykorzystywane w Twojej firmie technologie i zbudować wizerunek innowacyjnej organizacji.
Wśród rozwiązań, które możemy wdrożyć na Twojej witrynie internetowej, są zaawansowane rozwiązania związane z cyberbezpieczeństwem, integracje z zewnętrznymi systemami, czat, programy lojalnościowe, kalkulatory finansowe i wiele innych. Chętnie pomożemy Ci stworzyć stronę internetową dla Twojej firmy finansowej.