System CMS dla gazet - jakie funkcjonalności powinien posiadać?
Atrakcyjność magazynów internetowych polega na tym, że dają one czytelnikom dostęp do najnowszych informacji znacznie szybciej niż tradycyjna gazeta. Aby publikować w sieci i prowadzić wirtualną redakcję, niezbędne są odpowiednie narzędzia. Dowiedz się, dlaczego warto zainwestować w CMS dla gazet i czym wyróżniają się najlepsze rozwiązania tego typu.
Czym jest CMS i dlaczego jest niezbędny w branży dziennikarskiej?
CMS to system do zarządzania stroną internetową i treścią na niej umieszczaną. Takie rozwiązanie jest dosyć intuicyjne, ponieważ jest przeznaczone dla użytkowników bez wiedzy technicznej. Korzystanie z niego wymaga jedynie praktyki.
System do zarządzania treścią umożliwia zbudowanie witryny gazety internetowej, publikowanie na niej, a także rozwijanie jej o nowe podstrony. Redakcje potrzebują go, jeżeli zamierzają przenieść swoją działalność w części lub w całości do świata wirtualnego. Odpowiedni CMS dla gazet online pozwoli zespołowi skupić się na tworzeniu i publikowaniu artykułów, ponieważ nie wymaga zdobywania żadnych skomplikowanych umiejętności.
Jakie podstawowe funkcjonalności powinien mieć system CMS dla gazet?
Narzędzia do pisania i formatowania tekstu to podstawa każdego systemu CMS. W rozwiązaniu zaprojektowanym z myślą o tworzeniu gazety niezbędna jest możliwość zdefiniowania stałych stylów (dla nagłówków i innych form, takich jak np. cytat) w celu ułatwienia pracy i zapewnienia spójności na stronie magazynu internetowego.
Pomogą w tym także narzędzia do dodawania i modyfikowania zdjęć i filmów. To ważny element CMS-a dla magazynu z newsami i nie tylko. Trudno dziś sobie wyobrazić artykuł bez grafik. Większości cyfrowych publikacji towarzyszą zdjęcia lub wideo. Przydadzą się także gotowe komponenty do użytku dla edytorów. Dzięki nim dziennikarze nie będą tracić czasu, głowiąc się nad tym, jak dodać do tekstu tweeta lub fragment wywiadu.
W CMS-ie nie powinno także zabraknąć możliwości przydzielenia publikacji do kategorii i dodawania tagów. Te pierwsze pozwalają na przypisanie tekstu do grupy podobnych artykułów (tematycznie lub ze względu na formę). Tagi precyzyjniej określają dany tekst, podpowiadając czytelnikowi, co może w nim znaleźć. Podejście do kategoryzacji treści zależy od pomysłu konkretnej redakcji lub twórcy strony.
Kategorie artykułów na blogu w CMS Drupal.
Redakcja publikująca w sieci powinna dołożyć wszelkich starań, aby każdy użytkownik był w stanie zapoznać się z treścią. Dobry CMS musi gwarantować zgodność strony z wytycznymi odnośnie do dostępności stron internetowych (WCAG). Standard ten dotyczy dostosowania witryny internetowej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – ruchowymi, słuchowymi czy wzrokowymi. Przestrzegając tych zasad, witryny rozpowszechniające treści w formie cyfrowej mogą skutecznie udostępniać swoją zawartość wszystkim internautom.
Można łatwo sprawdzić, jakie grupy czytelników przeglądają publikowane treści, korzystając z dodatkowych oprogramowań. Możliwość integracji CMS-a z różnymi narzędziami to także podstawowa funkcjonalność tego typu platformy. Pozwala na połączenie systemu do zarządzania treścią z programami analitycznymi, do automatyzacji marketingu i wieloma innymi.
Funkcje CMS-ów dla gazet internetowych zwiększające wydajność redakcji
Sprawne opracowywanie tekstów przyspiesza ich opublikowanie i docieranie do internautów z ciekawymi treściami. To niezwykle istotne zwłaszcza dla gazet, które publikują newsy i muszą ścigać się ze swoją konkurencją w zdobywaniu i udostępnianiu informacji na swojej stronie. Poniżej omówione zostały funkcjonalności, które mogą zwiększyć wydajność redaktorów.
Możliwość zdefiniowania elementów do wielokrotnego użycia
W gazetach pojawiają się różnego rodzaju teksty. Można znaleźć tam felietony, newsy, tabele, raporty, a w wersji cyfrowej także wideo (np. relacje na żywo oraz wywiady). Zespoły pracujące nad publikacjami internetowymi potrzebują gotowych komponentów, żeby szybko i łatwo umieścić w artykułach korespondujące z nimi zdjęcia, komentarze z mediów społecznościowych czy cytaty z innych witryn.
Korzystanie z przygotowanych wcześniej elementów i szablonów poszczególnych sekcji przyspiesza pracę nad artykułami, ponieważ użytkownicy nie muszą sami zastanawiać się nad organizacją treści. Redakcja określa, których komponentów i szablonów potrzebuje dla konkretnych rodzajów treści, a programiści przygotowują je i wdrażają w CMS-ie.
Najlepszy design stron newsowych i z innymi artykułami to taki, który gwarantuje, że czytelnik będzie bardzo szybko orientował się, jakiego typu tekst obecnie przegląda. Można to osiągnąć właśnie poprzez uspójnienie wyglądu konkretnych rodzajów publikacji z użyciem szablonów.
Zarządzanie uprawnieniami i procesem tworzenia
Definiowanie ról i etapów pozwala na zabezpieczenie zasobów (np. przed przypadkowym usunięciem czy modyfikacją) i lepszą organizację pracy zespołu. Przykładowo, jeden z dziennikarzy może mieć jedynie dostęp do treści sportowych (bo tą dziedziną się zajmuje), a inny do newsów.
Podobnie jest z etapami przygotowywania tekstu. Warto uporządkować proces publikacji (publishing workflow), dzieląc go na kilka etapów pracy nad treścią. Do takich faz można zaliczyć np. tworzenie konspektu, zatwierdzanie, sporządzanie wersji roboczej tekstu, korektę, a następnie publikację. Do każdego z etapów mogą być przypisane konkretne role, co usprawni proces tworzenia treści. Niektórzy mniej doświadczeni dziennikarze lub praktykanci mogą mieć jedynie uprawnienia do tworzenia wersji roboczych, podczas gdy publikowanie i późniejsze modyfikacje mogą być zarezerwowane jedynie dla bardziej doświadczonych redaktorów. Zapobiegnie to przedwczesnej publikacji treści, która wymaga jeszcze dopracowania.
Kontrola wersji - śledzenie zmian
Kontrola wersji to funkcja umożliwiająca śledzenie zmian w tekście. Za jej pomocą można także przywrócić usunięte elementy, jeżeli redaktor uzna, że wcześniejsza wersja była lepsza. Posiadanie takiej funkcjonalności pozwala też na odzyskanie przypadkowo usuniętej treści.
Planowanie publikacji
Ustawianie daty i godziny publikacji to cenna opcja w systemie CMS dla gazety. Redaktor może rozplanować umieszczenie artykułów na stronie zgodnie z przyjętą przez siebie strategią - w określone dni i o konkretnych porach. Mając do dyspozycji narzędzie do tworzenia harmonogramu publikacji, nie będzie zmuszony wprowadzać tekstu do systemu CMS lub klikać przycisku publikuj dokładnie w momencie, w którym chce, aby artykuł pojawił się na stronie. To odciąża pracownika odpowiedzialnego za ten proces i pozwala mu zająć się innymi zadaniami.
Wtyczki SEO
Gazeta online jest traktowana przez wyszukiwarkę po prostu jako strona internetowa. To znaczy, że podlega tym samym kryteriom oceny, jeżeli chodzi o jej intuicyjność, optymalizację czy ruch. Aby dobrze ją wypozycjonować, redakcja musi podjąć te same działania, co jakakolwiek inna firma posiadająca swoją witrynę.
Systemy CMS dla gazet (i nie tylko) pozwalają na instalowanie specjalnych wtyczek, które ułatwią optymalizację treści nawet autorom bez wiedzy o SEO. Przypominają one na przykład o dodawaniu meta tagów (meta tytułu i opisu) i instruują dziennikarza, jak je napisać (jaką długość powinny mieć) To gdzie wskazówki są wyświetlane, zależy od wybranego narzędzia - mogą się pojawiać nad konkretnymi polami do wypełnienia lub przyjąć formę listy sugestii, prezentowanej pod gotowym tekstem.
Ponadto wtyczki SEO mogą wskazywać zalecenia dla konkretnego tekstu, np. sugerować, że konieczne jest skrócenie zdań i akapitów, wysycenie tekstu większą liczbą fraz kluczowych lub dodanie linkowania wewnętrznego w treści. Dziennikarz nie musi posiadać wiedzy o optymalizacji artykułów. Wystarczy, że będzie podążać za wskazówkami wyświetlanymi przez zainstalowaną wtyczkę.
Dodatkowe funkcjonalności systemu CMS dla stron gazet internetowych
Dostosowując CMS dla magazynów online do swoich potrzeb, można też zastanowić się nad wykorzystaniem dodatkowych rozwiązań. Ułatwią pracę członkom redakcji i mogą pozytywnie wpływać na atrakcyjność strony gazety internetowej oraz doświadczenia użytkownika.
Zaawansowana wyszukiwarka
CMS dla gazety cyfrowej może być wyposażony w wyszukiwarkę. Umożliwia ona czytelnikom wyszukiwanie tekstów za pomocą różnych fraz. Nie można zapominać o dodaniu odpowiednich filtrów. Pozwalają one na łatwe znajdowanie treści po kategoriach lub tagach, jakie redakcja wcześniej do nich przypisze. Ich zastosowanie może pomóc czytelnikowi szybciej znaleźć artykuły, których potrzebuje.
Innym przydatnym rozwiązaniem do odnajdywania treści jest wyszukiwanie fasetowe (faceted search). Pozwala użytkownikowi wyfiltrować treść po jej właściwościach (cechach). Można filtrować po typie tekstu (news, raport, felieton), dziedzinie (sport, wiadomości, technologie), autorze (nazwisko lub pseudonim autora) czy dacie publikacji. Działa to tak, że gdy internauta wyszukuje relacje sportowe, pokazywane są mu treści związane z meczami piłki nożnej, siatkówki itp.
Obsługa sekcji komentarzy
Czytelnicy doceniają możliwość wyrażenia swojej opinii na temat tekstu lub wydarzeń na świecie i dyskutowania z innymi użytkownikami. Dodawanie komentarzy pomaga w budowaniu społeczności wokół danej gazety. Stworzenie możliwości logowania i personalizacji konta opiniodawcy sprzyja zwiększeniu wiarygodności i szybszemu rozpoznawaniu się przez dyskutujących czytelników. Dodatkowo warto wprowadzić ocenę treści (negatywną lub pozytywną albo przydzielanie punktów od 1 do 10). W ten sposób można usprawnić proces generowania rekomendacji i zachęcić czytelników do odkrywania nowych treści. Istnieje prawdopodobieństwo, że użytkownik chętnie sięgnie do kolejnych tekstów, jeżeli te otrzymały wysokie oceny od innych.
Redaktorzy powinni zapoznawać się z wypowiedziami internautów i mieć możliwość dbania o jakość dyskusji przez nich prowadzonej. Ważną w tym kontekście funkcjonalnością jest moderacja komentarzy i ochrona przed SPAM-em. Pozwala na blokowanie treści nieodnoszących się do artykułu, mających na celu wyłącznie reklamowanie innych domen lub trollowanie innych użytkowników.
Zarządzanie metodami płatności
Magazyny online mogą czerpać zysk z płatnej subskrypcji. Aby przyspieszyć realizację transakcji (wykupienie subskrypcji), warto dać klientowi dostęp do różnych form płatności (karta, szybki przelew). Umożliwia to odpowiednia funkcjonalność w CMS-ie dla gazety online. Niektóre systemy pozwalają na poprawienie wydajności obsługi klienta poprzez automatyczną weryfikację płatności i udzielanie dostępu do treści użytkownikom, którzy opłacili fakturę.
Zarządzanie reklamami
Publikowanie i zarządzanie reklamami wymaga zintegrowania strony magazynu internetowego z platformami reklamowymi i serwerami, takimi Revive Adserver, Google Ad Manager czy OpenX. Służą one do publikowania reklam, zarządzania nimi i śledzenia statystyk. Z pomocą CMS-a dla gazet cyfrowych można stworzyć specjalne sekcje, w których wyświetlane będą reklamy i wpływać na to, jak będą się prezentować na stronie.
Dynamiczne wyświetlanie treści
Personalizacja treści na stronie internetowej poprawia doświadczenia czytelników. Polega ona na dostosowaniu komunikatów do indywidualnych potrzeb internautów na podstawie danych zebranych na ich temat. Dynamiczne wyświetlanie zawartości strony może obejmować bezpośrednie zwracanie się do użytkownika (witanie go po imieniu po wejściu na stronę, dostosowanie tekstu w pop-upach itp.).
Formą personalizacji jest także rekomendacja treści ze względu na historię przeglądania czy zadeklarowane preferencje użytkownika. Na różnych portalach (np. Quora, Pinterest) można wskazać, jakie dziedziny nas interesują i rekomendacje są dobierane na tej podstawie.
Najlepszy CMS dla gazet cyfrowych - Drupal i Thunder
Drupal i Thunder są rozwiązaniami typu open source. Otwarty charakter tych technologii sprawia, że każdy może z nich korzystać za darmo. Obniża to wydatki związane ze stworzeniem unikalnej witryny z ciekawymi funkcjonalnościami, ponieważ nie jest konieczne opłacanie licencji. Taki model pozwala też na stałe rozwijanie i udoskonalanie tych rozwiązań w celu zagwarantowania wysokiej satysfakcji użytkownika.
Drupal jako wszechstronny CMS pozwala na zarządzanie uprawnieniami i procesem publikacji. Czyni go to dobrym systemem zarówno dla małych zespołów (z niewielkimi potrzebami), jak i dużych redakcji (mających bardzo skomplikowane procesy tworzenia artykułów).
Jako CMS dla gazet online świetnie sprawdza się dystrybucja Drupala - Thunder. Gwarantuje redakcjom dużą elastyczność i pozwala na dostosowanie treści znajdujących się na witrynie do potrzeb użytkownika. Wyposaża redaktorów w narzędzia do dodawania różnych treści (w tym wideo i audio), tworzenia formularzy, gotowych komponentów, sekcji itp.
Thunder daje redaktorowi do dyspozycji wiele funkcjonalności, które mogą usprawnić jego pracę. Jedną z nich jest wcześniej wspomniane planowanie publikacji, dzięki któremu redaktorzy nie muszą pilnować dat umieszczania artykułów w gazecie cyfrowej. Inną, ciekawą funkcją jest Liveblog. Przyda się szczególnie czasopismom publikującym newsy i reportaże z wydarzeń. Pozwala na relacjonowanie wydarzeń w czasie rzeczywistym na blogu. Thunder wspiera także publikację w wielu kanałach komunikacji (omnichannel), co ułatwia dystrybucję artykułów. Dodatkowe narzędzie, Facebook Instant Articles, umożliwia redaktorom szybkie zamieszczanie swoich treści na Facebooku.
CMS dla magazynu informacyjnego Zawsze Pomorze
Dla naszych klientów tworzymy CMS-y dostosowane do ich konkretnych potrzeb. Dla magazynu Zawsze Pomorze zaprojektowaliśmy system do zarządzania treścią, który w przyszłości można łatwo rozbudowywać o kolejne funkcjonalności.
Zaproponowanym przez nas rozwiązaniem była implementacja systemu CMS dla gazet opartego o Thunder. Zespół gazety potrzebował jednak nie tylko typowo redakcyjnych funkcjonalności, ale także narzędzi do zarządzania kampaniami reklamowymi, więc zintegrowaliśmy Thundera z Revive Adserver. Aby poprawić wydajność strony, zasugerowaliśmy także hosting w chmurze. Gwarantuje on praktycznie nieograniczoną, automatyczną skalowalność na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania użytkownika.
System CMS dla gazet - podsumowanie
Dobry CMS pozwala na dostosowanie go do potrzeb konkretnego zespołu, poprzez konfigurację odpowiednich funkcjonalności, integracje z innymi oprogramowaniami i instalację odpowiednich wtyczek. Do popularnych systemów zarządzania treścią dla magazynów internetowych można zaliczyć Drupala oraz Thundera (stworzonego z myślą o potrzebach redaktorów). Są to elastyczne rozwiązania typu open source (dostępne dla każdego za darmo), oferujące narzędzia przydatne dziennikarzom. Możemy zaprojektować system CMS dla Twojej gazety online w oparciu o te technologie.