Segmentowanie użytkowników witryny internetowej w Mautic
W poprzednim poście, dotyczącym segmentacji odwiedzających i personalizacji treści, opisałem różnorodne sposoby na segmentowanie odwiedzających witrynę internetową na odrębne grupy. Artykuł ten stanowił jednakże jedynie ogólny wstęp do tematu. W niniejszym artykule pokażę jak w praktyce wygląda to w Mautic – systemie Open Source służącym do automatyzacji marketingu.
Kontakty w Mautic
Mautic może śledzić wszystkich odwiedzających twoją witrynę. Każdy z odwiedzających (nazywanych w Mautic kontaktami) jest oddzielnie wprowadzany do bazy danych. Encja dotycząca kontaktów w Mautic oferuje domyślnie wiele pól. Najbardziej typowym jest adres IP. Pozostałe obejmują imię, nazwisko, adres e-mail, kraj, miejscowość, datę ostatniej aktywności, preferowane ustawienia regionalne itp. Można również samodzielnie dodawać nowe pola, np. wiek, płeć itp., w zależności od potrzeb.
Podczas pierwszej wizyty w witrynie internetowej większość pól jest pusta. Mautic może je uzupełnić na podstawie działań użytkownika. Na przykład, jeśli użytkownik poda swój adres e-mail podczas pobierania formularza, kontakt może zostać zaktualizowany. Jeśli Mautic będzie w stanie zidentyfikować lokalizację użytkownika na podstawie jego adresu IP, ten element również zostanie zaktualizowany. Z czasem pozwoli ci to dowiedzieć się więcej o twoich odwiedzających.
Im więcej danych posiadasz, tym lepiej możesz podzielić użytkowników na segmenty – utworzyć grupy na podstawie kryteriów, które uznajesz za istotne. W Mautic robi się to tworząc Segmenty i dodając do nich użytkowników. Przyjrzyjmy się, jak to wygląda.
Segmentowanie według lokalizacji
Na początek zróbmy coś łatwego – posegmentujmy użytkowników według ich lokalizacji. Jest to łatwe, ponieważ dane o lokalizacji są często wypełniane przez Mautic podczas pierwszej wizyty kontaktu w twojej witrynie. Mautic próbuje uzyskać tę informację na podstawie adresu IP odwiedzającego.
Aby utworzyć nowy segment, kliknij link „Segments” na lewym pasku bocznym, a następnie kliknij „New” w prawym górnym rogu. Uzupełnij dane nazwą i aliasem segmentu. Możesz dodać opis dla siebie lub twoich współpracowników.
Warto pomyśleć nad dobrą konwencją nazewniczą. W dość krótkim czasie może zostać utworzonych wiele segmentów. Jeżeli ich konwencja nazewnicza nie jest jasna, może to spowodować wiele problemów.
Po kliknięciu „Apply” możesz kliknąć zakładkę „Filters”. To główny i najważniejszy element. To tutaj decydujesz, jakie kryteria musi spełnić odwiedzający, aby zostać przypisanym do danego segmentu.
W naszym przypadku, kryterium to „Country equals to France”.
Gotowe!
Mautic doda teraz do tego segmentu wszystkie kontakty, które już odwiedziły twoją stronę z Francji. Ponadto, wszyscy nowi odwiedzający będą oceniani pod kątem tego warunku. Każdy nowy kontakt z Francji będzie dodawany do tego segmentu.
Zobaczmy teraz, jak zrobić coś odrobinę trudniejszego.
Segmentowanie na podstawie aktywności
Możesz segmentować użytkowników na podstawie ich aktywności w ramach swojej witryny. Są różne rodzaje działań, na których można oprzeć segmentację – liczba odwiedzonych przez użytkownika stron, wypełnione przez niego formularze, wysłane przez Mautic wiadomości e-mail, z którymi się zapoznał, oraz wiele innych.
W naszym przykładzie posegmentujemy użytkowników, którzy są potencjalnie zainteresowani naszym przykładowym produktem X. Osiągniemy to, wyszukując wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili stronę produktu X.
Kryterium filtrowania będzie tutaj "Visited URL - contains - products/product-x".
Moglibyśmy też równie dobrze wstawić pełny adres URL i użyć również ewaluatora "equals".
Segmentowanie na podstawie danych z mediów społecznościowych
Wykorzystanie danych, które można uzyskać z wizyty użytkownika, jest doskonałym pomysłem. Można jednak uzyskać znacznie więcej danych i lepiej spersonalizować doświadczenia odwiedzających jeśli wie się o nich więcej.
Jest to możliwe w przypadku przeprowadzania działań promocyjnych w mediach społecznościowych. Jeśli kierujesz reklamy do ich użytkowników opierając się na szczegółowych kryteriach, warto jest dokonać podziału segmenty według tych samych kryteriów gdy odwiedzają oni twoją witrynę.
Możesz na przykład kierować reklamy do użytkowników na podstawie ich wieku – zarówno na Facebooku, jak i w reklamach Google. Gdy użytkownicy odwiedzają Twoją witrynę, wiedza o tym, że użytkownik jest w określonym wieku może być istotna (np. aby wyświetlić wiadomość lepiej dostosowaną do konkretnej grupy wiekowej)
Załóżmy, że masz kilka kampanii skierowanych do osób powyżej 40 roku życia. Prowadzisz taką kampanię osobno na Facebooku i w Google. Łącza do stron docelowych w tych kampaniach są tworzone w taki sposób, aby zawierały tagi UTM w celu identyfikacji źródła i kampanii. Na FB masz tag UTM „fb_active_woman”, a w Google prowadzisz kampanię, która obejmuje również tag UTM „ga_run_forever”. Kampanie mogą być takie same lub całkowicie odrębne. Ważne jest tylko, aby obie posiadały to samo kryterium, według którego chcesz segmentować użytkowników (np. wiek).
W Mautic możesz utworzyć segment, w którym gromadzeni są odwiedzający pochodzący z obu kampanii. Filtry Mautic mogą korzystać z tagów UTM, jak również zawierają filtry logiczne, które pozwalają na zbieranie odwiedzających w ramach jednego segmentu w oparciu o różne warunki.
Szczegółowe segmenty i podsegmenty
Można stosować szerokie segmenty (jak te powyżej). Można też tworzyć bardzo wąskie segmenty, używając wielu filtrów połączonych warunkiem AND.
Można również utworzyć mały podsegment, wyszukując wspólne elementy z kilku szerszych segmentów. Na przykład na podstawie już utworzonych segmentów można utworzyć podsegment dla osób powyżej 40. roku życia z Francji.
Mautic oferuje naprawdę bogate możliwości segmentacji, które mogą pozwolić ci brać na celownik określone grupy użytkowników.
Jak używać segmentów
Jeśli posiadasz segment odwiedzających oparty na określonych kryteriach, możesz wyświetlać im spersonalizowane treści w witrynie internetowej lub zaoferować newsletter inny niż domyślny – bardziej spersonalizowany, dostosowany do ich potrzeb i nie tylko.
W zależności od twojej firmy i odbiorców, segmenty i sposoby postępowania z nimi będą różne.
Nie przesadź
Segmentowanie użytkowników jest świetnym rozwiązaniem i daje wiele możliwości personalizacji. Należy jednak pamiętać, że im węższy segment, tym mniej kontaktów zostanie do niego dodanych. Te kontakty, które nie należą do żadnego segmentu, najprawdopodobniej zostaną pozostawione samym sobie.
Na podstawie naszych bogatych doświadczeń w dostarczaniu usług Mautic, radzimy zachować równowagę pomiędzy segmentowaniem, personalizacją i korzyściami, jakie mogą przynieść, a dodatkowymi kosztami zarządzania wieloma segmentami.
Podsumowanie
W niniejszym artykule wyjaśniłem, jak segmentować w Mautic odwiedzających witrynę internetową na podstawie różnych warunków. Pokazałem też, jak zebrać więcej informacji o użytkownikach, pochodzących z płatnych działań promocyjnych w mediach społecznościowych.
Co dalej?
Przeczytaj artykuł Segmentacja użytkowników witryny internetowej.
Skontaktuj się z nami w sprawie swojej implementacji Mautic.