.

Najlepsze praktyki w zarządzaniu listą mailingową

Masz już bogatą listę mailingową i prowadzisz kampanie reklamowe, ale chcesz upewnić się, że Twój e-mail marketing będzie przynosił świetne rezultaty? Zbudowanie listy kontaktów to zaledwie początek, a nie koniec pracy. Istnieje kilka ważnych dobrych praktyk w zarządzaniu listą mailingową, które warto stosować.

Dlaczego odpowiednie zarządzanie listą mailingową jest istotne?

Dobre zarządzanie listą mailingową to podstawa. Przekazując użytkownikom przydatne materiały i nawiązując z nimi głębszą relację, możesz efektywniej zamieniać prospektów w lojalnych klientów. Nie będzie to jednak możliwe, jeżeli nie zadbasz o wysoką jakość swoich kontaktów biznesowych.

Oto główne korzyści wynikające z dobrego zarządzania listą mailingową:

  • Poprawa dostarczalność wiadomości - niezależnie od tego, jak bardzo się starasz zdobywać dane od osób zainteresowanych Twoją marką, do Twojej bazy będą wpadały też przypadkowe kontakty. Sprawne zarządzanie listą pozwoli Ci na usuwanie adresów odbiorców, którzy najprawdopodobniej nie zostaną Twoimi klientami.
  • Zwiększenie wydajność i oszczędność pieniędzy - często systemy e-mail marketingowe wymagają od firmy płacenia za liczbę wysłanych wiadomości lub wielkość bazy. Zmniejszysz koszty kampanii, identyfikując adresy generujące odbicia i wykluczając je z listy mailingowej.
  • Dbanie o pozytywny wizerunek firmy - niezależnie od tego, na jakiego odbiorcę trafisz (Twojego docelowego klienta czy osobę niezainteresowaną Twoimi usługami), będziesz w stanie okazać mu szacunek, dostosowując liczbę i treść przesyłanych komunikatów do jego oczekiwań.
  • Uwiarygodnienie statystyk Twoich kampanii - nie jest łatwo ocenić skuteczność kampanii reklamowych, jeżeli Twoje wiadomości regularnie wędrują także na nieprawidłowe lub nieaktywne adresy. Stosując właściwe praktyki i narzędzia, będziesz w stanie na bieżąco aktualizować dane swoich klientów, a także odnajdywać i usuwać błędne informacje z Twojej listy mailingowej.

Poprawne zarządzanie bazami kontaktowymi pozwoli Ci zwiększyć prawdopodobieństwo przejścia wiadomości przez weryfikację filtrów antyspamowych. Segmentacja odbiorców sprawi, że będziesz w stanie zwiększyć ich zaangażowanie, wysyłając im dostosowane do ich zainteresowań treści i oferty. Prawdopodobieństwo, że Twoja marka będzie promowana przez zadowolonych klientów wzrośnie - jeden zadowolony klient może wygenerować kolejne leady. Zarządzanie listą mailingową i rozbudowywanie jej w organiczny sposób zwiększy skuteczność Twoich kampanii, dlatego warto wdrożyć dobre praktyki jak najszybciej, aby zadbać o wysoką jakość bazy kontaktów.

Walidacja danych w formularzu

Przede wszystkim staraj się zapobiegać problemom, zamiast je rozwiązywać. W pośpiechu każdemu może zdarzyć się literówka. Walidacja na etapie zapisywania się do newslettera poprzez formularz na landing page’u, pozwoli Ci powstrzymać użytkownika przed przypadkowym lub celowym wprowadzeniem niepoprawnych danych. To działanie polega ona na sprawdzeniu, czy wszystkie pola formularza zostały wypełnione prawidłowo - tzn. czy wprowadzone wartości mają odpowiednią postać (np. adresu email lub numeru telefonu). Istnieją internauci, którzy chcą mieć dostęp do ciekawych materiałów, ale nie chcą podawać swoich prawdziwych adresów e-mail. Walidacja pozwala nie tylko na zebranie wyłącznie przydatnych danych kontaktowych, ale także zagwarantowanie wysokiej jakości dowolnych, zbieranych przez Ciebie danych.

Wiadomości potwierdzające zapis do newslettera

Podanie adresu e-mail w formularzu nie zawsze oznacza, że odbiorca jest zainteresowany wszystkimi treściami, jakie mu oferujesz. Może też zdarzyć się, że przypadkowo wypełnił lub pominął pewne pola albo checkboxy. Wysłanie automatycznej wiadomości potwierdzającej, ułatwi Ci uzyskanie odpowiednich zgód, których wcześniej nie zaznaczył lub określenie rodzaju contentu, jaki chciałby otrzymywać.

Dwuetapowy zapis (double opt-in) wspiera proces walidacji, który nie jest w stanie wychwycić nieistniejącego adresu e-mail, lecz jedynie nieprawidłowy format podanej informacji. Wybierając model double opt-in, zyskujesz pewność, że użytkownik podał prawdziwy adres mailowy i jest zainteresowany Twoim contentem. Osoba, która zapisała się do newslettera, będzie musiała kliknąć link, aby potwierdzić, że chce otrzymywać wiadomości od Twojej firmy. Dzięki temu nie będziesz kolekcjonować nieistniejących (generujących tzw. odbicia) lub nieużywanych adresów w bazie. Korzystanie z tego rozwiązania wymaga oczywiście dodatkowej aktywności od użytkownika, ale jednocześnie możesz dać mu do zrozumienia, że liczysz się z jego zdaniem i potrzebami. Warto także zaplanować wysłanie ponownego zaproszenia do potwierdzenia zapisu, ponieważ wielu internautów może zapomnieć o kliknięciu linka.

Segmentacja list odbiorców

Wiele firm ma więcej niż tylko jeden typ idealnego klienta. Potencjalnych odbiorców można podzielić na grupy ze względu na ich różne cechy, np. zainteresowania, preferencje do formy, w jakiej otrzymują wiedzę lub częstotliwości dostawania wiadomości. Posiadanie takich informacji o adresatach Twoich kampanii pozwoli Ci na otagowanie wybranych odbiorców i podzielenie ich na grupy. Segmentacja użytkowników Twojej strony umożliwi Ci przesyłanie materiałów reklamowych, promocyjnych i merytorycznych, dostosowanych do konkretnych grup odbiorców. Można to zrobić za pomocą narzędzi do automatyzacji marketingu. Jednym z nich jest Mautic. Oprogramowanie to daje użytkownikowi wiele możliwości. Może śledzić wszystkich użytkowników Twojej strony internetowej. Wystarczy, że stworzysz dodatkowe pola informacji w sekcji kontakty, a Mautic sam uzupełni je po jakimś czasie, analizując aktywność odwiedzających. Następnie możesz wykorzystać zebrane informacje do posegmentowania osób, które odwiedziły Twoją stronę. Im więcej dowiesz się o swoim potencjalnym kliencie, tym łatwiej będzie Ci skutecznie dzielić internautów i pisać angażujące treści. Pamiętaj jednak, żeby nie zbierać zbyt wiele danych w jednym formularzu, gdyż może to zniechęcić użytkownika do wypełniania pól.

Monitorowanie statystyk i prowadzenie przemyślanej kampanii

Bycie na bieżąco jest kluczowe dla każdego rodzaju kampanii marketingowej. Wiele osób, wyrażających chęć otrzymywania wiadomości od Ciebie, może niedługo potem zakwalifikować Twoje komunikaty jako SPAM. Dlatego warto nie tylko przemyśleć dokładnie, co do nich wyślesz, ale także obserwować, jak reagują na Twoją korespondencję. Zadbaj o to, aby Twoje treści były angażujące i dopasowane do preferencji klienta, aby ograniczyć możliwość oznaczenia informacji jako SPAM.

Możesz zdobyć przydatne informacje na temat klienta, zadając pytania i analizując aktywność użytkowników. Z odpowiednim narzędziem do e-mail marketingu możesz poznać skuteczność kampanii dzięki ocenianiu:

  • ilości otwarć komunikatu (open rate) - wskaźnik ten mówi nam, ilu z odbiorców, którzy otrzymali komunikat, otworzyli wiadomość,
  • wskaźnika kliknięć (CTR - click through rate) - procentowy stosunek liczby kliknięć w co najmniej jeden link w Twojej wiadomości, do liczby wiadomości dostarczonych w kampanii,
  • procentu wypisów z listy mailingowej (unsubscribe rate) - dzięki temu wskaźnikowi poznasz procent odbiorców, którzy wypisali się z listy,
  • wskaźnika odbić (bounce rate) - dzięki niemu dowiadujesz się, ile adresów z Twojej listy jest nieprawidłowych lub nie istnieje.

Możliwość wypisania się z bazy danych

Nawet najlepsza kampania może zakończyć się pozyskaniem danych Internautów, którzy nie będą zaciekawieni naszą ofertą lub stracą zainteresowanie po jakimś czasie (albo nawet wypiszą się natychmiast po uzyskaniu korzyści w postaci prezentu, kodu rabatowego czy darmowego szkolenia). Dla tego typu odbiorców wiadomości od Ciebie mogą szybko stać się irytujące, wówczas nie tylko przestaną być efektywne, ale będą także generować zbędne koszty i mogą wpłynąć negatywnie na wizerunek Twojej firmy.

Daj użytkownikowi możliwość szybkiego i prostego usunięcia swoich danych z Twojej bazy. Możesz umożliwić wypisanie się z newslettera poprzez wysłanie wiadomości mailowej lub kliknięcie linka w otrzymanym mailu. Taki link powinien znajdować się w dolnej części każdej wiadomości, wysyłanej w ramach kampani e-mail marketingowej.

Podsumowanie

Poprawność i wysoka jakość zbieranych danych zwiększa skuteczność kampanii mailingowych. Dzięki szczegółowym informacjom na temat klienta możesz skorzystać także z zalet automatyzacji marketingu, czyli np. sprawniejszego monitorowania aktywności użytkowników. Dobrym pomysłem będzie wykorzystanie potencjału segmentacji, która pozwoli Ci na bardziej efektywny podział Twojej bazy. W zakres usług Mautic wchodzi także personalizacja treści skierowanych do danej osoby na podstawie analizy jej zainteresowań, zakupów i zachowań, automatyczne tworzenie ofert i reklam itd. To oprogramowanie może zastąpić wiele innych, mniej zaawansowanych narzędzi.

-