-

Najlepsze newslettery i ważne elementy szablonów, które je wyróżniają

Praca  e-mail marketera to ciągła pogoń za pomysłami i bycie na bieżąco z najnowszymi trendami. W tym artykule skupimy się na najlepszych newsletterach stworzonych przez marki w ostatnich latach i wytłumaczymy, co czyni je skutecznymi narzędziami promocji firmy i jej oferty. Zobacz nasze przykłady i zainspiruj się. 

Czego może dotyczyć newsletter?

Newsletter, w odróżnieniu od innych kampanii e-mail marketingowych, jest wydawany regularnie, a jego celem jest dostarczenie zainteresowanym odbiorcom bieżących informacji na temat danej firmy. Do przykładowych tematów, jakie możesz w nim poruszyć, należą:

  • Wydarzenia, w których uczestniczyła lub będzie uczestniczyć Twoja firma. Opowiedz swoim czytelnikom o zakończonym sukcesem wystąpieniu na ostatniej konferencji branżowej lub zaproś ich na swoje stoisko na targach, które odbędą się niedługo. 
  • Publikacje na blogach i na innych portalach. Możesz też zachęcić czytelnika do zapoznania się z artykułami opublikowanymi ostatnio na blogu lub w zewnętrznym serwisie, żeby pomóc mu lepiej zrozumieć firmę, ważne dla niej wartości oraz jej ofertę.
  • Zmiany w firmie. Warto też wspomnieć w mailu o reorganizacji w Twoim przedsiębiorstwie, zwłaszcza jeżeli ewentualne usprawnienia mogą mieć wpływ na sposób jego funkcjonowania i obsługę klientów. 
  • Aktualna oferta i nowe produkty. Newsletter może zawierać informacje o nowych produktach i usługach. W tym celu poświęć choćby niewielką sekcję tego maila na przybliżenie potencjalnym klientom zalet i funkcjonalności Twojego sztandarowego produktu lub zapowiedź wypuszczenia na rynek zupełnie nowego wyrobu. 

Jak widać, newsletter jest wiadomością spełniająca odmienne cele jednocześnie, złożoną z różnorodnych elementów i danych, więc stworzenie skutecznego i spójnego newslettera nie jest łatwe. Co robią inne marki, żeby zaprojektować najlepsze newslettery e-mailowe?

Kluczowe elementy szablonów i dobre praktyki w projektowaniu newsletterów

Nie musisz tworzyć projektu od podstaw. Nawet najbardziej rozpoznawalne marki ułatwiają sobie pracę, dostosowując najlepsze szablony newsletterów do swoich indywidualnych potrzeb. Najważniejsze to wybrać taki projekt, który pozwoli Ci zrealizować Twoje cele biznesowe. Musisz więc znaleźć przykład, który będzie zawierał niezbędne elementy, takie jak przykuwające uwagę nagłówki. Powinny być wyróżnione swoim stylem, rozmiarem i położeniem względem innych elementów (pól tekstowych, zdjęć itp.).

Warto zastosować szablon, który zakłada wykorzystanie grafiki otwierającej - większego obrazu, nawiązującego do treści wiadomości, spójnego z brandingiem marki oraz umieszczonego na górze newslettera.

Poniżej wyróżnionej grafiki warto umieścić tekst wprowadzający - akapit, który zapowiada najważniejsze informacje zawarte w newsletterze i zachęca do dalszego czytania. Jako że biuletyn cyfrowy z reguły zawiera dużo treści, warto postawić na zwięzłość i prostotę przekazu.

Modyfikacja szablonu nie powinna polegać jedynie na wymianie przykładowych danych na dane Twojej firmy. Już od pierwszej sekcji newsletter powinien budzić skojarzenie z konkretną marką. To oznacza konieczność wyboru odpowiednich kolorów, grafik i stylów tekstu. Najlepsze fonty do newslettera powinny być bezszeryfowe - proste. Ozdobne pismo męczy oko i może zniechęcić odbiorcę do kontynuowania lektury. Należy również pamiętać, że nie wszystkie bardziej wyszukane fonty są wspierane przez programy mailowe, więc mogą nie wyświetlać się prawidłowo lub nawet zakłócić wygląd szablonu.

Tworząc newsletter nie można zapomnieć także o przyciskach wezwania do działania i linkach umieszczonych w strategicznych miejscach. Pozwolą one czytelnikowi na przejście do bardziej obszernych informacji umieszczonych na Twojej stronie internetowej. 

Najlepsze newslettery finansowe

Newslettery tego typu zawierają najczęściej informacje o zmianach na giełdzie lub wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na wartość akcji. Ich funkcja jest przede wszystkim informacyjna, ale można w nich znaleźć także reklamy (wersji premium portalu, aplikacji mobilnych przydatnych inwestorom i nie tylko), czy zaproszenia na konferencje. 

1. The Daily Upside

The Daily Upside to strona finansowa z informacjami z branży i ze świata biznesu. Można się na niej zapisać do codziennego newslettera. Poprzez tak regularną wysyłkę marka zwiększa swoją obecność w sieci i świadomości odbiorcy.

Twórcy tego newslettera wykorzystują dobre praktyki w projektowaniu biuletynu, ograniczając do minimum treści i priorytetyzując informacje. W ten sposób spełniają oczekiwania użytkownika, który chce otrzymać skrótowe powiadomienie o najważniejszych faktach i realizują swój cel biznesowy, zachęcając go do przejścia do witryny i zapoznania się z pełnym materiałem. 

Serwis Daily Upside wysyła newsletter finansowy z podsumowaniem ostatnich wydarzeń na rynku

Źródło: The Coolist

Subskrybenci otrzymują każdego dnia krótką wiadomość, której głównymi elementami są:

  • zwięzłe streszczenie najlepszego artykułu z danego dnia, 
  • sekcja z wypunktowanymi najważniejszymi informacjami (Morning Brief), 
  • bardziej szczegółowa treść.

Należy zwrócić uwagę na to, jak autorzy dzielą treść. Tekst wprowadzający, który opowiada o najważniejszym artykule jest umieszczony na początku newslettera. Natomiast część Morning Brief jest wyróżniona nie tylko dzięki umieszczeniu jej w polu o innym kolorze, ale także przez podświetlenie nagłówka, dzięki czemu nie ginie pośród dużej ilości treści. Z kolei dłuższe informacje są oddzielone od siebie i umieszczone w osobnych sekcjach. 

Dzięki takiej strukturze newslettera czytelnik zyskuje ogląd na bieżące tematy z branży finansowej już po niecałej minucie lektury. Jeżeli chce dowiedzieć się więcej, może przejść do witryny i tam przeczytać pełny materiał. 

The Daily Upside zaprasza także użytkowników do pomocy przy promocji treści, obiecując nagrody za udostępnianie (gadżety, dostęp do raportów branżowych).

2. Ledger

Firma Ledger oferuje rozwiązania do zabezpieczenia aktywów w formie kryptowalut, których dotyczą porady finansowe zawarte w newsletterze. Jego projekt jest prosty, a jednocześnie wyrazisty, dzięki wykorzystaniu kontrastów kolorystycznych. Nagłówki poszczególnych sekcji są umieszczone w ciemnych polach, dzięki czemu rzucają się w oczy. 

Newsletter firmy Ledger zawiera porady i statystyki finansowe dotyczące kryptowalut


Źródło: Sender

Autorzy przyciągają uwagę czytelnika, zaczynając od wskazania ważnych liczb (kwot, statystyk) i ich znaczenia dla rynku kryptowalut. Zastosowanie cyfr w newsletterze ma istotną zaletę - takie treści nie zajmują dużo miejsca w mailu, a mają wielką wartość dla czytelnika. 

Następnie twórcy przechodzą do bardziej obszernych opisów poszczególnych materiałów polecanych w danym wydaniu. Ich tytuły są wyróżnione jaskrawą barwą. 

Najlepsze newslettery handlowe

Jak już wspominaliśmy, podstawowym celem newslettera nie jest sprzedawanie. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby użyć go do zaprezentowania swojej oferty odbiorcy, promując artykuły blogowe dotyczące produktów lub usług. 

3. Babylist

Biuletyn sklepu internetowego z akcesoriami dziecięcymi Babylist dotyczy przede wszystkim produktów dla dzieci i rodziców. Treści blogowe są wyróżnione w newsletterze dużymi fotografiami, nawiązującymi do tematu artykułu, nagłówkami i opatrzone krótkimi wprowadzeniami. Pod każdą z propozycji znajduje się unikalny przycisk wezwania do działania, np. See for yourself (zobacz sam), What happened? (co się stało), dzięki któremu przeglądanie wiadomości nie jest monotonne. Newsletter utrzymany jest w lekkim tonie, motywującym do lektury licznych, podlinkowanych w wiadomości artykułów. Pomiędzy polecanymi tekstami promowane są także wybrane produkty. 

Newsletter sklepu internetowego Babylist prezentuje artykuły dotyczące produktów dla dzieci

Źródło: MailCharts

Element interaktywny w postaci ankiety znajduje się mniej więcej w połowie wiadomości. Umieszczając tego typu sekcję w cyklicznych wiadomościach, marka pokazuje klientom, że ich opinie i przekonania są dla niej ważne. W ten sposób przedstawia także dane na temat trendów w branży i opinii klientów na różne tematy, które następnie podsumowuje w kolejnych wiadomościach. Taki zabieg ma trzy zalety:

  1. Marka przedstawia czytelnikom ciekawe statystyki. 
  2. Odbiorcy wchodzą w interakcję z wiadomością i bardziej się angażują, dzięki czemu są bardziej uważni i lepiej zapoznają się z treściami. 
  3. Firma zyskuje przydatne informacje na temat swojej potencjalnej grupy docelowej. 

Najlepsze newslettery o jedzeniu

Newslettery o jedzeniu zazwyczaj wyróżniają się wspaniałymi fotografiami, sprawiającymi, że ślinka zaczyna napływać do ust. Często promują treści związane z gotowaniem lub degustacją. 

4. Ben & Jerry’s

Ben & Jerry's to firma produkująca lody, która wysyła własny cykliczny newsletter, dzieląc się różnorodnymi treściami, w tym na temat swoich produktów. Głównym elementem tego newslettera są interesujące fakty na temat lodów. W swoich wiadomościach twórcy łączą charakterystyczne grafiki przypominające komiksy lub animacje ze zdjęciami rzeczywistych produktów. 

Newsletter firmy Ben & Jerry's zawiera ładne zdjęcia i grafiki w komiksowym stylu


Źródło: Compose.ly

Niecodziennym pomysłem jest prezentowanie w newsletterze lekkich treści zaraz obok tych poważnych, dotyczących problemów społecznych i sposobów, w jaki marka próbuje zmieniać świat na lepsze. To pokazuje jej społeczną odpowiedzialność i może pozytywnie wpływać na zwiększenie lojalności klientów. 

5. Starbucks

Popularna na całym świecie sieć kawiarni Starbucks wysyła sezonowe newslettery do swoich odbiorców, aby dać im znać, co nowego będą mogli znaleźć w menu w danym okresie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie jest to zwykłe wymienienie najważniejszych informacji. Marka zwiększa uważność czytelnika, pytając go w nagłówku, co woli - produkt A czy B.

Newsletter Starbucksa anagażuje odbiorców zachęcając do głosowania na ulubione pozycje z ich menu

Źródło: Kinsta

Te wiadomości wyróżniają przede wszystkim soczyste barwy i atrakcyjne grafiki. Projekt newslettera jest przemyślany i podzielony na sekcje, dzięki odpowiedniemu zastosowaniu kolorów. Poza realizacją funkcji informacyjnej i promocyjnej ten biuletyn ma także charakter sprzedażowy. W ostatniej sekcji marka prezentuje wybrany przez siebie produkt i zachęca do zakupu, umieszczając obok treści link przekierowujący do sklepu internetowego. 

6. The New York Times Cooking

New York Times jest znany nie tylko z publikowania najnowszych informacji, ale także z prowadzenia ciekawej i rozbudowanej strony z jedzeniem, wypełnionej przepisami, które są opatrzone pięknymi fotografiami. 

Newsletter The New York Times Cooking dotyczy oczywiście gotowania. Każdy przepis zaprezentowany jest w oddzielnej sekcji, razem z odpowiednim nagłówkiem, co daje wrażenie porządku i poprawia widoczność wszystkich elementów tego projektu newslettera. Tekstu jest niewiele, bo to zdjęcia mają zachęcać odbiorcę do przejścia do strony z danym przepisem. 

Newsletter kulinarny New York Times Cooking zawiera wysokiej jakości zdjęcia wybranych przepisów


Źródło: Email on Acid

Ten newsletter pokazuje, że mailing nie musi być skomplikowany ani obszerny, żeby skłonić czytelnika do odwiedzenia witryny. Wystarczy dostarczyć w nim wartość oczekiwaną przez odbiorcę, żeby zaangażował się on w interakcję z treścią. 

Najlepsze newslettery B2B

Konkurencja na rynku B2B jest wielka. Usługodawcy prześcigają się, tworząc ciekawe newslettery z poradami biznesowymi dla przedsiębiorców.

7. General Assembly

General Assembly to firma edukacyjna prowadząca różne szkolenia, przede wszystkim z zakresu programowania i marketingu. Wykorzystuje swój newsletter do dzielenia się ciekawą treścią i informowania odbiorców o aktualnych wydarzeniach i prowadzonych kursach. Dzięki temu nie przegapią oni spotkań lub okazji do skorzystania z oferty organizacji.

Tą wiadomość wyróżnia spośród innych newsletterów dobra organizacja dużej ilości treści. Newsletter jest obszerny i zawiera wiele informacji, ale dzięki odpowiedniemu, graficznemu podziałowi sekcji tekst jest czytelny. Przyciski umieszczone w newsletterze pozwalają odbiorcy szybko przejść do szczegółów konkretnego kursu lub pełnego harmonogramu spotkań organizowanych przez General Assembly. 

Newsletter General Assembly informuje o zbliżających się kursach organizowanych przez tę firmę


Źródło: Campaign Monitor

Biuletyn tego typu sprawdza się najlepiej, jeżeli jest wysyłany do aktywnych odbiorców, którzy regularnie przeglądają treści z danej branży lub korzystają z oferty danej firmy.

8. Workable

Podstawowym funkcją biuletynu Workable jest promowanie marki poprzez dostarczanie rekruterom i innym potencjalnym klientom wartościowych informacji i wskazówek, które pomogą im usprawnić procesy rekrutacyjne. Ta konkretna wiadomość z newslettera b2b zaczyna się od zarysowania problemu - nieefektywnego rekrutowania. 

Newsletter Workable dla branży HR zawiera wskazówki związane z procesami rekrutacyjnymi


Źródło: Moosend

Firma Workable, tworząca oprogramowanie dla rekruterów, świetnie używa przycisków CTA w swoim newsletterze. Każdy artykuł został wyróżniony za pomocą wyraźnego nagłówka, kilkuzdaniowego streszczenia i oryginalnego CTA nawiązującego do treści. Przy tekście o realnych skargach kandydatów na temat procesu rekrutacyjnego, Workable zachęca Hear them out (wysłuchaj ich), a przy materiale o planowaniu liczby zatrudnionych doradza Plan for success (zaplanuj sukces). 

Wezwania do działania to nie jedyne ciekawe elementy tego newslettera b2b. Firma dzieli się także linkami do źródeł, z których korzystają jej pracownicy, aby poszerzać swoją wiedzę i zachęca do wizyty na swojej stronie, sugerując czytelnikowi, że znajdzie tam więcej przydatnych materiałów. 

9. Brafton

Agencja content marketingowa Brafton regularnie wysyła newsletter ze wskazówkami na temat promowania marki w sieci. W tekście wprowadzającym, umieszczonym na samej górze wiadomości, twórcy pokrótce tłumaczą czytelnikowi, co może w niej znaleźć. Dzięki temu odbiorca od razu wie, czy mail zawiera informacje, które go interesują. 

Newsletter agencji marketingowej Brafton wyróżnia się kolorami i ciekawymi przyciskami CTA


Źródło: Personal Branding Blog

Projekt tego newslettera wyróżnia się przede wszystkim zastosowaniem wyrazistych kolorów i ciekawych grafik. Ponadto poszczególne artykuły są opatrzone nagłówkiem, krótkim streszczeniem, oryginalnym CTA oraz informacją, ile potrwa zapoznanie się z danym podlinkowanym tekstem. W wiadomości znajduje się także zaproszenie do subskrybowania newslettera dla tych, którzy otrzymali wiadomość od swoich znajomych, a nie bezpośrednio od firmy Brafton. 

Najlepsze newslettery - podsumowanie

Stała forma newslettera - podobnie rozmieszczone elementy i ich długość - pozwala odbiorcy szybko zapoznać się z treścią. Zarówno obszerne, jak i zwięzłe wiadomości wysyłane cyklicznie mogą pomóc firmie realizować jej cele. 

Sukces e-mail marketingu zależy od wielu czynników: stylu komunikacji, jakości grafik, odpowiedniego projektu i przekazywanej treści. Jeżeli chcesz upewnić się, że w Twoim newsletterze nie zabrakło kluczowych elementów, skorzystaj z szablonów. Możesz to zrobić, korzystając z oprogramowania do automatyzacji marketingu, takiego jak Mautic. Chętnie pomożemy Ci w jego implementacji i doradzimy Twoim specjalistom w zakresie jego stosowania w codziennej pracy. 

-