-

Korzyści z testów A/B, elementy do przetestowania i jak to zrobić

Wybór technologii i stworzenie projektu strony internetowej to zaledwie część pracy. Nawet jeżeli intuicja podpowiada Ci, że Twoje rozwiązanie jest naprawdę dobre, warto przetestować je przed wypuszczeniem w świat. Testy możesz wykonywać także na już istniejącej witrynie. Warto to robić regularnie, bo preferencje użytkowników bywają zmienne. Pomocne będą testy A/B. Pozwalają na porównanie dwóch różnych wersji strony lub aplikacji i sprawdzenie, która jest skuteczniejsza. 

Czym są testy A/B?

Testy A/B stanowią podstawową metodę optymalizacji produktów cyfrowych pod kątem doświadczeń klienta i stworzenia naprawdę dobrego designu. Polegają na porównaniu ze sobą pewnej liczby wariantów danego elementu contentu na stronie internetowej (np. nagłówka, grafiki czy koloru i kształtu CTA). Jedna wersja jest kontrolna, podczas gdy pozostałe stanowią jej różne alternatywy. Określenie testy A/B może być więc trochę mylące, ponieważ sugeruje, że porównuje się zaledwie dwa warianty rozwiązania. W rzeczywistości jednak można wziąć pod uwagę dowolną liczbę wersji.

Testy A/B są dość powszechne w przestrzeni marketingu internetowego i wykorzystywane przez marketerów do opracowywania skutecznych reklam publikowanych w mediach społecznościowych, na stronach internetowych czy w przeglądarce.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na bardzo wysoką skuteczność testowania A/B do sprawdzania użyteczności stron internetowych. Ich przeprowadzanie pozwala na podejmowanie racjonalnych decyzji biznesowych, ponieważ są oparte na mierzalnych danych. Nie ma żadnych ograniczeń co do branż, które mogą zyskać na stosowaniu testów A/B. Są one przydatne dla każdego przedsiębiorstwa, które wykorzystuje stronę internetową w swojej komunikacji. 

Zalety testów A/B

Regularne przeprowadzanie testów A/B na różnych elementach swojej strony internetowej ma liczne zalety. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich. 

Łatwość testowania

Zyskanie zrozumiałego feedbacku w rezultacie przeprowadzenia testów A/B jest łatwe, ponieważ testerzy zakładają sobie konkretne cele, np. chcą się dowiedzieć, jak zmieni się konwersja, impresje czy zaangażowanie przy wyborze innego wariantu. Wyniki są oczywiste i jednoznaczne. Ponadto ze względu na pracę na stosunkowo niewielkich ilościach danych, testy A/B nie zabierają dużo czasu. Firmy mogą wykorzystać istniejące narzędzia do ich przeprowadzania (takich jak Optimizely, Convert Experiences, AB Tasty) lub stworzyć customowe rozwiązania. 

Poprawa doświadczeń użytkownika i zaangażowania

Porównywanie różnych rozwiązań i wybranie najlepszego  z nich wpływa pozytywnie na doświadczenia użytkownika (UX) i zwiększa jego zaangażowanie w interakcję ze stroną. Testy A/B dają twórcom stron internetowych szansę na wyłonienie z grupy testowej najbardziej angażujących treści i tych mało efektywnych, które powinny zostać odrzucone. Dbając o doświadczenia klienta od samego początku, budujesz spójną markę. 

Zredukowanie współczynnika odrzuceń

Jeżeli wkładasz dużo energii w stworzenie angażującej treści i świetnej oferty dla Twojego potencjalnego klienta, z pewnością czujesz zawód na widok wysokiego wskaźnika odrzuceń. Informuje Cię on o tym, jaka część osób, które pojawiły się na Twojej stronie, opuściła ją, nie zapoznając się z treścią. Użytkownicy zazwyczaj szybko uciekają ze stron, których wygląd jest archaiczny i nie nawiązuje do nowoczesnych standardów projektowania. Analizując skuteczność elementów Twojej strony, możesz zmniejszyć współczynniki odrzuceń. Zmiana tekstu w danej sekcji, opublikowanie innej grafiki lub wideo, a nawet zmiana stylu nagłówków może zrobić wielką różnicę. 

Zwiększenie konwersji

Twórcy treści sprzedażowych z reguły mają pewne doświadczenie w zakresie odpowiedniego pisania wezwań do działania (CTA) i haseł reklamowych. Łącząc kreatywność osób pracujących nad treściami z potęgą obliczeniową narzędzi do testów A/B, możesz skuteczniej wybierać te warianty, które będą najlepiej przekonywać użytkownika do podjęcia działania, na którymi Ci zależy. Testy A/B pozwalają zwiększyć konwersję, dzięki czemu firmie łatwiej jest zrealizować swoje cele biznesowe. 

Mniejszy współczynnik porzuceń koszyka

Klienci porzucający swój koszyk bez finalizacji transakcji to poważny problem sklepów internetowych. Testowanie rozwiązań związanych z poruszaniem się po stronie (nawigacją) pozwoli Ci uprościć proces zakupowy. Wykorzystując testy A/B, możesz wykluczyć niektóre problemy z eksplorowaniem sklepu internetowego i ograniczyć liczbę osób opuszczających go w wyniku problemów z jego obsługą.

Wielofunkcyjność

Nie wszystkie metody testowania są tak wszechstronne jak testy A/B. Nie dość, że technika ta może być stosowana w różnych obszarach (do weryfikacji elementów reklam w mediach społecznościowych, mailingu, stron internetowych), dobrze sprawdza się w testowaniu wielu typów treści — tekstu, statycznych grafik, wideo, przycisków itp. Każdy nawet najmniejszy element może zostać dokładnie oceniony i porównany, dzięki czemu końcowa wersja witryny będzie naprawdę wysokiej jakości.

Ograniczanie ryzyka

Nigdy do końca nie wiesz, jak Twoi odbiorcy zareagują na treść, dopóki jej nie opublikujesz. Jednorazowe, całościowe audyty strony internetowej pod względem UX są czasochłonne i mogą być kosztowne, nie mówiąc o tym, że dokonanie zmian na lepsze może wiązać się ze skomplikowaną modyfikacją strategii komunikacji. Wykonywanie regularnych testów A/B i wprowadzanie drobnych zmian jest łatwiejsze, znacznie zmniejsza ryzyko osiągania gorszych wyników i pozwala utrzymać wysoką efektywność witryny. 

Jak przeprowadzać testy A/B na stronach internetowych?

Stała optymalizacja witryny biznesowej to podstawa. Istnieją liczne elementy, które warto przetestować, aby poprawić efektywność strony internetowej. Możesz przeprowadzić testy A/B związane z doświadczeniami użytkownika, sprawdzając wszystkie te elementy lub część z nich.

Kroki, które pomogą Ci zdecydować, które elementy na Twojej stronie objąć testami ab

Źródło: mailmodo

Nawigacja

Elementami nawigacji są menu główne i wszelkie inne przyciski, które umieścisz na swojej stronie. Eksplorowanie witryny powinno przebiegać naturalnie i sprawiać  przyjemność odwiedzającym. Jeżeli nie będą w stanie odnaleźć ważnych dla nich informacji, najpewniej szybko ją opuszczą, dlatego warto postawić na proste i czytelne menu. Testy A/B umożliwią Ci wytyczenie najbardziej intuicyjnej drogi dla użytkowników.

CTA (call to action - wezwanie do działania) to jeden z najważniejszych przycisków, który umożliwia przejście z artykułu na blogu lub landing page’a do końcowej destynacji, na której klient zrealizuje działanie, na którym zależy firmie (wypełni formularz, dokona zakupu itp.). Kluczowe są trzy elementy - kształt, kolor i wielkość przycisku. Dzięki testom możesz dowiedzieć się, które warianty są najbardziej zachęcające dla użytkowników i pozwolą osiągnąć większą konwersję.

Projekt  witryny

Witryny o archaicznym projekcie, nierealizujące nowoczesnych standardów w zakresie designu  i nie czerpiące z aktualnych trendów w zakresie projektowania witryn, zniechęcają użytkownika do zapoznania się z treścią. Testy A/B dotyczące designu umożliwiają poprawienie doświadczeń klientów, dzięki zmianom wizualnym na stronie.

Do najważniejszych elementów projektu należą grafiki, wideo, animacje oraz kolorystyka. Kontrasty przyciągają wzrok i mogą pomóc zwrócić uwagę na najważniejsze treści zaprezentowane na stronie. Wykonując testy A/B możesz zweryfikować efektywność swojego brandingu

Nie można zapominać o testach A/B zdjęć i grafik opublikowanych na stronie. Obrazy i pliki wideo niosą za sobą pewną wiadomość dla potencjalnych klientów. Dobrze więc jest sprawdzić reakcje osób na materiały, które planujesz umieścić na witrynie.

Treść

Nagłówki to pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy użytkownikowi po odwiedzeniu strony internetowej. To one w dużej mierze decydują o tym, czy zatrzyma się on na chwilę podczas przewijania witryny, żeby dokładniej zapoznać się z tym, co masz mu do przekazania. Warto sprawdzić, które z nich najlepiej przyciągają uwagę.

Profesjonalne teksty wzbudzające odpowiednie emocje przekonają odbiorcę do skorzystania z Twoich usług. Przeprowadź testy A/B, żeby sprawdzić, jaki styl preferują Twoi czytelnicy. Poza obszernymi akapitami, na stronie najprawdopodobniej umieścisz też krótsze sekcje, takie jak wyliczenie zalet swojego rozwiązania czy opinie od partnerów i referencje od klientów. Mogą być one prezentowane w wielu formach np. w karuzeli lub osobnym portfolio. Testy A/B pozwolą Ci zweryfikować, jakie rozwiązanie najbardziej odpowiada internautom.

Formularze

Internauci przeważnie nie chcą tracić czasu na wypełnianie formularzy. Liczy się więc, aby te nie zawierały wielu pól i przyciągały wzrok. Skuteczność formularza możesz sprawdzić, wykonując testy A/B. Możesz również zweryfikować, gdzie najlepiej umieścić formularz na stronie. Dodatkowo bardzo ważna jest optymalizacja liczby pól do uzupełnienia. Istotna jest też treść i wygląd przycisku motywującego do pozostawienia swoich danych. 

Jakich błędów należy unikać, decydując się na testowanie strony internetowej?

Najważniejsza kwestia to dobre zaplanowanie testów A/B. Źle przygotowany test jest gorszy niż jego brak, ponieważ wprowadza testującego w błąd, co do skuteczności weryfikowanych rozwiązań. 

Do najczęściej popełnianych błędów zalicza się:

  • Przedwczesne zakończenie testów. Fakt, że pierwsze testy potwierdzą Twoje założenia, może przekonać Cię do zakończenia testowania w celu przyspieszenia pracy nad stroną. Oprzyj się pokusie i poświęć na testy A/B odpowiednio dużo czasu, aby otrzymać miarodajne wyniki.
  • Jednorazowe testowanie. Potrzeby i oczekiwania użytkowników ulegają zmianom w czasie. Zapominając o tym, możesz nie zauważyć, że konieczne są zmiany na Twojej witrynie.
  • Sprawdzenie zbyt małej liczby wariantów. Porównywanie większej liczby wariantów jest czasochłonne, ale czasami tylko w ten sposób możesz dowiedzieć się, które są najlepsze i najbardziej zwiększają skuteczność Twojej strony internetowej.

Testy A/B - podsumowanie

Testy A/B cechują się wysoką wiarygodnością, ponieważ opierają się na rzeczywistych danych. Są powszechną metodą stosowaną w badaniu użyteczności produktów cyfrowych, ale wciąż nie wszystkie przedsiębiorstwa z niej korzystają. Warto wykonywać testy A/B regularnie, żeby dostosowywać witrynę do zmieniających się z czasem oczekiwań klientów. Mają wiele zalet — przede wszystkim wpływają znacząco na doświadczenia klienta i sprawiają, że angażuje się on mocniej w interakcję z treścią. To z kolei przekłada się na wydłużenie czasu spędzanego na stronie oraz lepszy wskaźnik konwersji. 

Przeprowadzanie testów pomoże Ci zwiększyć wydajność Twojego biznesu. Możemy pomóc Ci zbudować najwyższej jakości stronę korporacyjną, analizując wiele wariantów i wybierając najlepsze rozwiązania. 

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu