Jakie są rodzaje stron internetowych? Lista z konkretnymi przykładami
Strony internetowe mogą pełnić różne funkcje dla biznesu. Decydując się na stworzenie witryny dla firmy, warto zastanowić się, jaki ma być cel jej istnienia. Poznaj typy stron internetowych i dowiedz się, jakie zadania pomogą Ci zrealizować.
Czy każda firma potrzebuje strony internetowej?
Posiadanie strony internetowej jest bazową metodą zaznaczenia swojej obecności we współczesnym świecie biznesu. Klienci oczekują, że będą w stanie znaleźć podstawowe informacje o firmie (adres, numer telefonu, zakres usług) w sieci. To przede wszystkim witryna firmowa przyciąga nowych klientów, szukających usług i produktów w internecie.
Istnieją pewne kluczowe elementy stron internetowych, które posiadają wszystkie serwisy biznesowe. Ich poszczególne rodzaje różnią się dodatkowymi funkcjonalnościami, dzięki którym firma może sprawnie osiągać określone cele. Mogą pomagać usprawniać działanie organizacji na wiele sposobów. Są między innymi:
- źródłem wiedzy dla samych pracowników i partnerów (np. w formie bazy wiedzy),
- pomocniczym narzędziem do prowadzenia rekrutacji,
- wirtualną ulotką z informacjami o ofercie i reklamą,
- metodą wsparcia klienta (np. z użyciem formularza kontaktowego, sekcji FAQ, poradnika na blogu).
1. Strona firmowa
Strony firmowe są bardzo różnorodne. Wynika to z potrzeb klientów danej branży i celów, które przedsiębiorstwa chcą zrealizować za pomocą witryny. Najprostszym typem strony biznesowej jest wizytówka.
Wizytówkę może zbudować niemal każdy – nawet osoba nieposiadająca wiedzy i umiejętności technicznych. Służą do tego intuicyjne kreatory stron internetowych. Bardziej skomplikowane strony korporacyjne wymagają jednak użycia profesjonalnych narzędzi, takich jak np. Drupal.
Wizytówka online
W wizytówki internetowe inwestują najczęściej małe lub średnie firmy, które nie potrzebują na swojej stronie konkretnych funkcjonalności. Ten wariant witryny jest czymś w rodzaju rozbudowanej ulotki marki umieszczonej w internecie, którą można na bieżąco modyfikować.
Taka strona pełni funkcję reprezentatywną i - nieco rzadziej - informacyjną. Może być cały czas rozbudowywana o nowe podstrony.
Do typowych elementów wizytówki można zaliczyć:
- logo firmy - umożliwia klientowi identyfikację strony konkretnej firmy,
- wyjaśnienie oferty - zwięzłe przedstawienie tego, co może zrobić dla klienta przedsiębiorstwo,
- strona „o nas” - najczęściej zawiera opis historii firmy, jej wartości i pracowników, pomaga lepiej poznać markę i zobaczyć jej ludzką twarz,
- strona kontaktowa - powinny pojawić się na niej dane adresowe i kontaktowe lub formularz do wysłania wiadomości,
- CTA - to zachęta do wykonania działania, na którym zależy firmie (np. zapisanie się do newslettera).
Przykład – MAX
Wizytówka internetowa firmy MAX jest prostą stroną. Nie znaczy to jednak, że jest nudna.
W tle strony startowej i w sekcji hero na stronie głównej wykorzystano wideo, co ożywia witrynę i budzi zainteresowanie przeglądającego. Serwis zawiera krótkie opisy ofert, stronę z danymi, a także bloga.
Źródło: max.live
Wzrok przyciągają kolorowe CTA, grafiki zaprezentowane na jasnym tle i wyraźnie oddzielone od siebie poszczególne sekcje. Zwięzłe treści sprawiają, że stronę przegląda się szybko i łatwo znaleźć na niej poszukiwane informacje.
2. Witryna korporacyjna
Strona korporacyjna jest znacznie bardziej rozbudowanym typem witryny firmowej. Dzięki swojej wielkości i skomplikowanej strukturze może odgrywać kompleksową rolę – nie tylko dostarcza informacji, ale też wspiera organizację w różnych procesach.
Może m.in.:
- pełnić funkcję promocyjną i sprzedażową,
- wspierać komunikację zewnętrzną (przez czatboty, czaty na żywo, a także bloga),
- przyspieszać budowanie baz danych klientów,
- usprawniać proces rekrutacji i pozyskiwania partnerów biznesowych.
Zobacz ciekawe przykłady stron korporacyjnych.
Do elementów często spotykanych na tego rodzaju stronie internetowej można zaliczyć:
- podstrony ofertowe i landing page’ – informują o obszarach działania przedsiębiorstwa i jego ofercie, a także służą do prowadzenia działań reklamowych,
- sekcję FAQ – skraca użytkownikom czas niezbędny na pozyskanie najważniejszych informacji dotyczących firmy i jej oferty,
- referencje od klientów – stanowią dowód zadowolenia poprzednich klientów,
- portfolio – pomaga pokazać, jak wygląda realizacja usługi lub jakie zalety płyną z użycia danego produktu.
Przykład – EWE
Strona korporacyjna dla firmy EWE z branży energetycznej ma kilka ciekawych elementów.
Banery na slajderze pozwalają na zaprezentowanie szerokiej gamy usług (standardowych i specjalnych). Każdy z nich ma unikalny przycisk wezwania do działania. Z kolei sekcja z odnośnikami do innych podstron (aktualności, panel klienta, FAQ, pliki do pobrania) przyspiesza przeglądanie strony.
Ważnym celem realizowanym przez tę stronę jest wsparcie klienta. Możliwość zalogowania do biura obsługi klienta pozwala na szybkie otrzymanie pomocy.
Ciekawym pomysłem jest też zaprojektowanie podstrony rekrutacyjnej. Ułatwia informowanie kandydatów o aktualnie prowadzonych procesach rekrutacyjnych i pozyskiwanie aplikacji.
3. Portfolio online
Ten rodzaj stron internetowych pozwala ekspertom na zaprezentowanie swoich realizacji w sieci i przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Stanowi kolekcję dokumentacji projektów, którymi firma chce się pochwalić – najczęściej tych najciekawszych lub najlepiej wykonanych.
Celem takich witryn jest:
- pokazanie rezultatów pracy danej firmy/osoby,
- pochwalenie się wysoką jakością usług,
- zachęcenie klientów do składania zapytań ofertowych,
- promocja marki.
Elementy, które wyróżniają portfolio online to:
- informacje o wykonawcy – krótkie, istotne fragmenty z życiorysu,
- galerie z wysokiej jakości zdjęciami lub wideo – prezentujące realizacje projektów,
- infografiki przedstawiające proces – osoba/firma może w prosty sposób przedstawić swój proces pracy potencjalnemu klientowi,
- dane statystyczne (wzrost skuteczności, zysk etc.) – np. liczby wskazujące na wzrost zysków lub wydajności firmy klienta po skorzystaniu z usług,
- referencje od klientów – potwierdzenie skuteczności rzeczywistej usługi.
Przykład – Studio Schurk
Strona Studia Schurk jest poświęcona przedstawieniu realizacji usług graficznych i wideo.
Źródło: studioschurk.nl
Portfolio podzielone zostało ze względu na typy projektów – realizacje ukazane na tej stronie są umieszczone w kategoriach tematycznych, co ułatwia użytkownikowi odnalezienie interesujących go treści.
Galerie projektów w każdej podkategorii umożliwiają potencjalnym klientom szybkie podejrzenie kilku realizacji, bez wchodzenia na ich podstrony.
Warto zauważyć, że prezentacja możliwości firmy nie ogranicza się jedynie do pokazania poszczególnych projektów. Twórcy dają popis swojej wirtuozerii także na stronie głównej, prezentując ciekawe animacje.
4. Witryna e-commerce
Sklepy internetowe są wyposażone w liczne funkcjonalności, które umożliwiają sprzedaż online i promowanie oferowanych produktów. Podstawowym celem istnienia takiej strony jest sprzedawanie dóbr (zarówno materialnych, jak i niematerialnych) oraz usług. Często witryna e-commerce jest także wykorzystywana jako źródło informacji o zasadach zwrotów i reklamacji).
Oto elementy wyróżniające przykładowe strony e-commerce:
- kategorie produktów – ułatwiają poruszanie się po sklepie i porządkują asortyment,
- wyszukiwarki i filtry – są bardzo pomocne, kiedy klient szuka produktów o konkretnych cechach (kolor, marka, rozmiar, typ) lub określonych modeli,
- opcja tworzenia i personalizacji konta – daje użytkownikom dostęp do historii zakupów, programów lojalnościowych i ułatwia ewentualne wnioskowanie o zwrot lub reklamację,
- metody płatności – umożliwają dokonywanie bezpiecznych płatności metodami takimi jak szybki przelew, karta płatnicza, BLIK itp.,
- referencje od klientów – zwiększają wiarygodność sklepu online i zachęcają do dokonywania zakupów.
Możliwości tego rodzaju stron internetowych zależą od wybranych technologii. Dostęp do wartościowych rozwiązań można otrzymać, wybierając właściwą platformę e-commerce.
Przykład – Mom O’clock
Mom O’Clock to platforma marketplace z akcesoriami dla dzieci i rodziców.
Rozbudowane kategorie produktów dostępne z poziomu menu pozwalają na wygodne przeglądanie oferty. Do podejrzenia szczegółowych kategorii i podkategorii wystarczy jedno kliknięcie menu. Można szybko przejść do wybranego typu produktów niezależnie od tego, gdzie na stronie aktualnie znajduje się użytkownik.
Możliwość filtrowania wyników wewnątrz kategorii również jest przydatna. Po wejściu do kategorii użytkownik może wyfiltrować oferty najbardziej odpowiadające jego preferencjom.
5. Forum internetowe
Forum jest witryną umożliwiającą tworzenie wątków dyskusji i zapraszanie innych użytkowników do wymiany doświadczeń oraz poglądów.
Celem istnienia takiej strony może być budowanie aktywnej społeczności wokół marki lub jej produktu (np. gry czy oprogramowania). Innym częstym powodem tworzenia forów dyskusyjnych jest konieczność zapewnienia wsparcia technicznego klientom. Na forum stworzonym przez konkretną firmę internauci mogą zadawać pytania innym użytkownikom lub wymieniać się poradami, a także otrzymywać odpowiedzi od pracowników. Jest to tańsze niż tworzenie centrum wsparcia klienta.
Elementy charakterystyczne dla tego rodzaju stron www to:
- kategorie tematyczne – pozwalają na odkrywanie nowych wątków,
- narzędzia do tworzenia treści dla użytkowników – edytory służą do wpisywania zapytań i odpowiedzi oraz ich formatowania,
- wyszukiwarka – przyspiesza odnajdywanie konkretnych tematów.
Przykład – Quora
Quora to serwis informacyjno-dyskusyjny, którego użytkownicy mogą tworzyć posty o dowolnym temacie i uczestniczyć w dyskusji z innymi.
Źródło: quora.com
Swoją budową Quora przypomina trochę media społecznościowe. Centralnym elementem jest tablica z postami, które mogą spodobać się czytelnikowi. Treści są dostosowywane do zainteresowań i aktywności użytkownika.
Istnieje możliwość tworzenia nowych tematów i kręgów, czyli minispołeczeństw, które osoby korzystające z tego forum mogą budować wokół siebie. Zalogowane osoby mają także możliwość dodawania tematów i kręgów do listy obserwowanych.
6. Blog
Blog służy do publikacji krótszych i dłuższych tekstów, czasami w towarzystwie innego typu contentu, np. wideo, infografik, raportów czy dokumentów. Tego rodzaju strony internetowe pełnią wiele funkcji:
- są jednym z kanałów komunikacji z klientem (jednostronnej lub dwustronnej - w zależości, czy firma umożliwia publikowanie komentarzy pod postami),
- mogą służyć edukowaniu odbiorców, informowaniu ich o różnych sprawach lub reklamowaniu produktów i usług,
- pozwalają na sprawniejsze pozycjonowanie firmowej strony internetowej.
Elementy wyróżniające blogi to:
- kategorie artykułów – umożliwiają szybkie i wygodne odkrywanie strony,
- wyszukiwarka – można jej użyć, aby znaleźć konkretne tematy,
- rekomendacje podobnych treści – polecanie czytelnikowi tekstów powiązanych z czytanym artykułem ułatwia mu odkrywanie innych publikacji,
- sekcja komentarzy – pozwala czytelnikom na wyrażanie opinii, dyskusję między sobą, a nawet na bezpośrednią komunikację z marką/autorem,
- narzędzie do oceniania treści – przydaje się do tworzenia rankingu popularności (np. przyznawania gwiazdek) i zachęca czytelnika do lektury popularniejszych artykułów,
- CTA do subskrypcji – wzywa do zapisania się np. do newslettera.
Przykład – Creative Bloq
Creative Bloq to blog na temat designu i sztuki.
Posty są opatrzone tagami, które ułatwiają odkrywanie witryny. Po kliknięciu w wybrane hasło, użytkownik zobaczy, jakie inne treści znajdują się w tej samej grupie tematycznej. Odkrywanie artykułów ułatwiają także sekcje z rekomendacjami.
Źródło: creativebloq.com
Podział treści na kategorie pomaga czytelnikowi szybko dotrzeć do wpisów, którymi jest zainteresowany. Podobnie jest z wyszukiwarką – pozwala na odnalezienie artykułów na podstawie fraz kluczowych.
Sekcja subskrypcji do newslettera to typowy element bloga. Dzięki formularzowi zapisu do bazy odbiorców czytelnik może regularnie otrzymywać na skrzynkę mailową informacje na temat publikowanych blog postów.
7. Platforma e-learningowa
Platformy e-learningowe to witryny edukacyjne umożliwiające autorom tworzenie lub dodawanie kursów online, materiałów edukacyjnych, testów i wideo oraz zarabianie na nich. Użytkownicy takich serwisów mogą korzystać z nich za darmo lub odpłatnie.
Celem budowania tego rodzaju stron internetowych jest przekazywanie wiedzy. Wyróżniają je takie elementy jak:
- narzędzia do tworzenia treści, gier, testów – służą twórcom do przygotowywania ciekawych szkoleń,
- funkcjonalności do nagrywania webinarów i webcastingu – dają możliwość prowadzenia wykładów i spotkań na żywo z uczestnikami,
- rozwiązania raportujące osiągnięcia uczestników – pozwalają uczniom sprawdzać swoje osiągnięcia, a nauczycielom dowiedzieć się, jaką popularnością cieszą się ich kursy,
- wbudowane forum – to wirtualne miejsce spotkań uczniów i nauczycieli, w którym mogą wymieniać się informacjami, dzielić materiałami i dawać sobie wskazówki.
Przykład – Alison
Alison.com to strona, na której użytkownicy mogą zarabiać, tworząc kursy lub edukować się, uczestnicząc w nich.
Można na niej znaleźć:
- kategorie – podział kursów ze względu na tematy ułatwia odnajdywanie odpowiednich szkoleń,
- wyszukiwarkę kursów – jest przydatna, zwłaszcza kiedy internauta szuka konkretnego kursu,
- ścieżki dla różnych typów użytkowników – UX designerzy opracowali ścieżki dla trzech typów internautów chcących: zwiększyć umiejętności, zmienić karierę lub znaleźć pracę, zarabiać na Alison,
- rekomendacje popularnych kursów – pokazują użytkownikom ciekawe szkolenia, którymi mogą się zainteresować,
- dodatkowe funkcjonalności – tworzenie CV czy test osobowości.
Źródło: alison.com
8. Landing page
Landing page jest rodzajem niezależnej strony internetowej, którą tworzy się z myślą o prowadzeniu kampanii marketingowych. Jednocześnie przedsiębiorstwo może posiadać inną stronę główną, odnoszącą się do całości jej oferty.
W sieci można znaleźć wiele rodzajów landing page'y. Tworzy się je, aby zrealizować jeden konkretny cel (zwykle w ograniczonym czasie), czyli np.:
- sprzedać dany produkt,
- zyskać odpowiednią liczbę zapisów do newslettera,
- wypromować produkt, który niedługo zostanie wypuszczony na rynek etc.
Elementy typowe dla tego typu stron internetowych to:
- formularz kontaktowy, przycisk CTA – elementy te służą konwersji,
- wyrazista sekcja hero – przyciąga zainteresowanie użytkownika i zachęca go do dalszego przeglądania treści.
Przykład – ExpressVPN
Ciekawym przykładem jest landing page ExpressVPN, firmy oferującej bezpieczne rozwiązania w zakresie połączeń internetowych.
Źródło: expressvpn.com
Do charakterystycznych elementów tego landinga można zaliczyć przekonującą sekcję hero z CTA. Już od pierwszych sekund na stronie użytkownik dowiaduje się, dlaczego warto skorzystać z oferty Express VPN. Dzięki przyciskowi położonemu w tym miejscu internauta może szybko przejść do działania.
Wiarygodność tego przedsiębiorcy zwiększają sekcje z referencjami od klientów, tweetami oraz wzmiankami prasowymi. Przydatną funkcjonalnością jest także czat na żywo, który umożliwia internaucie szybkie nawiązanie kontaktu z pracownikiem firmy.
9. Strona internetowa organizacji non-profit
Tego typu witryny są wykorzystywane przez organizacje non-profit. Celem ich istnienia jest informowanie użytkowników o wartościach, roli i działaniach organizacji.
Strona internetowa może być też używana do zbierania datków lub wykonywania pewnego rodzaju służby społecznej, np. udzielania wsparcia określonej grupie osób.
Elementy, które wyróżniają serwis organizacji non-profit to:
- dowód społeczny – potwierdza wiarygodność organizacji i jej współprace z innymi podmiotami,
- funkcjonalność umożliwiająca realizowanie misji – narzędzia służące do udzielania porad, wnioskowania o wsparcie przez internautów itp.
Przykład – Crisis Text Line
Crisis Text Line to strona internetowa, za pośrednictwem której wolontariusze udzielają internautom wsparcia w trudnych chwilach lub w kryzysie. Użytkowników wita pop-up zachęcający do natychmiastowego kontaktu w razie potrzeby. Odwiedzający stronę ma trzy opcje komunikacji – sms, czat i WhatsApp.
Źródło: crisistextline.org
Prosta animacja prezentuje, jak działa witryna. Sprawia to, że użytkownik, który potrzebuje pomocy, nie musi długo zastanawiać się, jak skorzystać z jej funkcjonalności.
Trzy przyciski do zaangażowania się (finansowanie, promowanie strony, wolontariat) jako dobroczyńca pozwalają podążyć jedną z wytyczonych ścieżek przewidzianych dla osób, które odwiedzają tę stronę.
10. Osobista strona internetowa
Ten rodzaj witryny jest poświęcony nie firmie, a jednej osobistości. Może być to strona kogoś sławnego – np. gwiazdy kina, muzyka, polityka, dziennikarza lub specjalisty z branży.
Personalne strony internetowe prowadzone są w celu:
- budowania określonego wizerunku,
- zwiększania wiarygodności danej osoby i budowania zaufania do jej wypowiedzi,
- promowania osiągnięć lub produktów (np. książki, kursu itp.).
Charakterystyczne elementy, które można znaleźć na tego rodzaju stronach internetowych to:
- blog – na którym autor i właściciel strony może podzielić się z czytelnikami swoimi przemyśleniami,
- podstrona „o mnie” – ujawniająca szczegółowe informacje,
- galeria – zawierająca zdjęcia lub filmy przedstawiające tę osobę,
- wzmianki prasowe – artykuły dotyczące właściciela strony, mogące zwiększać jego wiarygodność,
- portfolio – opis wybranych projektów realizowanych przez danego specjalistę.
Przykład – Rubens Cantuni
Strona Rubensa Cantuni’ego to CV w wersji internetowej.
Witryna zawiera ciekawe i zabawne animacje nawiązujące do zawodu autora (designer). Z wykorzystaniem prostych grafik i haseł stworzono zwięzły opis doświadczenia zawodowego.
Źródło: rubens.design
Warto zwrócić uwagę na przekierowanie do witryny Amazon w celu zakupu książki autora. Witryna osobista pośrednio pomaga zatem w sprzedaży produktu. Pojawia się także CTA do nawiązania kontaktu dla firm, które chciałyby podjąć współpracę ze specjalistą.
Prosty, ale niecodziennie animowany formularz kontaktowy i pozostałe interaktywne elementy sprawiają, że odkrywanie kolejnych elementów na tej stronie może być dla użytkowników prawdziwą przyjemnością.
11. Strona do rezerwacji
Tego rodzaju serwisy służą do rezerwowania pokojów i mieszkań, opłacania biletów na wydarzenia i środki transportu itp. Ich właściciele zarabiają na prowizjach za dokonanie rezerwacji lub pobierają opłaty od przedsiębiorców za możliwość promowania swojej oferty w portalu.
Do typowych elementów takich stron internetowych należą:
- system rezerwacji – narzędzie to pozwala na dokonanie rezerwacji i opłacenie jej online,
- systemy rekomendacji – polecają oferty, którymi użytkownik może być zainteresowany na podstawie historii jego wcześniejszych zakupów lub przeglądania,
- programy lojalnościowe – motywują do nabywania dóbr i usług, umożliwiając klientom korzystanie z ofert specjalnych czy rabatów,
- kategorie, wyszukiwarka, filtry – pozwalają wyszukać konkretne oferty w krótkim czasie,
- narzędzia do wystawiania recenzji – użytkownicy mogą dzielić się z innymi swoimi opiniami na temat usługi, co zwiększa wiarygodność platformy i pomaga kupującym dokonywać trafnych wyborów usługodawców.
Alternatywnym rozwiązaniem dla restauracji, hoteli, oper i innych przedsiębiorstw jest zintegrowanie systemu rezerwacyjnego, takiego jak np. Tablein, ze swoją stroną internetową.
Przykład – Slowhop
Slowhop to serwis do rezerwacji apartamentów, camperów i domków wypoczynkowych.
Witryna ta wyróżnia się przede wszystkim niebanalnym charakterem, podobnie zresztą jak publikowane tam oferty. Znajdują się na niej świetnej jakości zdjęcia i ciekawe opisy obiektów. Interesujący jest też bezpośredni styl komunikacji.
Źródło: slowhop.com
Typowym rozwiązaniem spotykanym na takich stronach internetowych jest wyszukiwarka z licznymi filtrami. Taki element pojawia się także na stronie Slowhop. Użytkownicy mogą też wysłać zapytanie do właściciela lokalu oraz dodać własną ofertę, klikając odpowiedni przycisk.
Mapa z oznaczonymi miejscami z całego świata, które współpracują ze Slowhop pozwala szybko sprawdzić, w jakich krajach dostępne są obiekty. Zalogowani internauci mają także możliwość dodawania ofert do swojej listy ulubionych.
Rodzaje stron internetowych – podsumowanie
Typy stron internetowych dzielą się przede wszystkim ze względu na cele, których realizację umożliwiają. Każdy z rodzajów witryn ma pewne charakterystyczne elementy, np. sklepy online są wyposażone w wyszukiwarki, filtry i kategorie produktowe, a portfolio internetowe zwykle posiada opis firmy/twórcy, galerię i prezentację projektów.
Budowaniem strony internetowej można zająć się samodzielnie, korzystając z kreatorów online. Bezpieczniej jest jednak zaufać w tej kwestii ekspertom, zwłaszcza jeżeli zależy Ci na stworzeniu skomplikowanej witryny z nowoczesnymi funkcjami. Dowiedz się więcej o naszych usługach tworzenia stron korporacyjnych.