Jakie są najlepsze platformy e-commerce typu open source?
Wykorzystywanie ciekawych funkcjonalności, nietypowych i typowych pakietów rozwiązań dla biznesów e-commerce jest możliwe dzięki rozwojowi licznych technologii. Chociaż w sieci można znaleźć wiele artykułów na temat dostępnych na rynku open source’owych i komercyjnych platform e-commerce, wybór odpowiedniego rozwiązania nie jest prosty. Aby ułatwić Ci to zadanie, w tym tekście porównamy 5 rozwiązań typu open source.
Sprzedaż przez Internet - jak do tego podejść?
Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego, możesz postawić na jedną z dwóch dróg – założyć marketplace, na którym sprzedawać będą liczni przedsiębiorcy lub stworzyć sklep internetowy, na którym tylko Twoja firma będzie oferować produkty lub usługi. Prowadzenie platformy typu marketplace może generować dodatkowy zysk, aczkolwiek najpierw musi ona stać się popularna, aby możliwe było zachęcenie większej liczby klientów i firm. Prowadzenie własnego sklepu internetowego daje Ci za to więcej czasu na skupienie się na swojej marce.
Nad wyborem dobrej platformy e-commerce możesz zastanowić się nie tylko budując sklep internetowy, ale także później, gdy strona już istnieje. Prace mogą być podjęte na różnych etapach istnienia sklepu w celu jego modernizacji.
Dlaczego wybór odpowiedniej platformy e-commerce jest taki ważny?
Odpowiednia platforma e-commerce pozwala wyposażyć sklep internetowy w konkretne funkcjonalności, a jednocześnie zaoszczędzić na tych, które nie są potrzebne. Nierozważny wybór rozwiązania może doprowadzić do wygenerowania zbyt dużych kosztów utrzymania sklepu internetowego, a także spowolnić lub uniemożliwić jego rozwój. Warto celować w system, który będzie miał dużą liczbę dostępnych, opcjonalnych wtyczek, rozszerzeń i integracji potrzebnych do Twojego sklepu. Spróbuj sporządzić listę funkcjonalności i rozwiązań dla e-commerce, których będziesz potrzebował w sklepie, a następnie sprawdź, która platforma zapewni je w rozsądnej cenie.
Komercyjne rozwiązania e-commerce a platformy e-commerce typu open source
Istnieje wiele typów rozwiązań dla branży e-commerce. Zanim zaczniesz porównywać listy funkcjonalności najpopularniejszych platform, dowiedz się więcej o płatnych i darmowych oprogramowaniach do budowania sklepów internetowych.
Platformy Software as a Service (SaaS)
Aby prowadzić swój sklep internetowy za pomocą tej platformy, konieczne jest opłacenie abonamentu. Większość firm oferujących tego typu rozwiązania wymaga comiesięcznego płacenia abonamentu, ale zdarzają się także systemy z subskrypcjami rocznymi. Kupując pakiet od dostawcy usług, otrzymujesz gotową platformę do prowadzenia sprzedaży.
Platformy typu SaaS są często utrzymywane w chmurze firmy, która jest ich autorem. Musisz pamiętać, że uiszczając opłatę za użytkowanie platformy abonamentowej, nie stajesz się automatycznie właścicielem sklepu, a jedynie jego dzierżawcą. Nie masz więc dużego wpływu na kwestie techniczne, ale możesz dzięki tego typu platformom szybko zbudować sklep internetowy - nawet w ciągu kilkunastu minut.
Chociaż stworzenie sklepu o funkcjonalnościach niezbędnych do sprzedaży przez Internet jest z reguły stosunkowo łatwe, z platformami SaaS, możliwość jego skalowania i dodawania niestandardowych modułów jest ograniczona lub niemożliwa. Jako użytkownik nie otrzymujesz dostępu do kodu i nie masz możliwości wdrażania skomplikowanych modyfikacji. Przeważnie możesz wybrać jeden z kilkudziesięciu dostępnych szablonów, aby zdefiniować wygląd sklepu i dokonać integracji z kilkoma zewnętrznymi systemami. Dlatego jest to rozwiązanie skierowane raczej dla małych, średnich i początkujących firm e-commerce.
Platformy z płatną licencją dla e-Commerce
Korzystając z komercyjnych platform e-commerce, również powinieneś przygotować się na poniesienie dodatkowych kosztów, dostęp do tych narzędzi nie jest bowiem darmowy. Najpierw musisz jednorazowo opłacić licencję, aby tworzyć sklep i zarządzać nim za pośrednictwem wybranej platformy. Wybierając komercyjne rozwiązanie, musisz także pogodzić się z faktem, że zapewne nie będziesz mieć dostępu do kodu podstawowego. Z drugiej strony będzie to najprawdopodobniej bardzo złożona platforma, dająca dostęp nie tylko do funkcjonalności bezpośrednio związanych ze sprzedażą, ale także ułatwiających wykonywanie licznych zadań związanych z marketingiem (np. automatyzacja, personalizacja treści, itd.).
Komercyjne platformy e-commerce dają dużą swobodę modyfikacji stworzonego sklepu internetowego. W zasadzie masz naprawdę dużą dowolność w wyborze kierunków konfiguracji i rozwoju. Płatne rozwiązania zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa danych. Będziesz mógł dodawać wiele nowych produktów bez obawy, że wpłynie to negatywnie na wydajność sklepu internetowego. W pakiecie z platformą e-commerce dostaniesz najprawdopodobniej dostęp do zaawansowanych narzędzi promocyjnych, które ułatwią Ci prowadzenie działań marketingowych, analizowanie danych i tworzenie raportów.
Platformy z płatną licencją są skierowane raczej do bardzo dużych firm ze sporym budżetem na e-commerce. Użytkownik nie tylko wykupuje licencję, ale musi także ponieść koszt wdrożenia. Jest to jednorazowy, ale często znaczny wydatek. Wykorzystywanie platform komercyjnych wiąże się także często z koniecznością zbudowania zespołu odpowiedzialnego za rozwój i zarządzanie sklepem internetowym lub wynajęcie ekspertów z agencji.
Platformy e-commerce typu open source
Licencja platform open source jest bezpłatna, oznacza to, że możesz uzyskać pełny dostęp do kodu bez ponoszenia żadnych kosztów. Dodatkowo jednak musisz opłacić hosting i – jeżeli potrzebujesz – zainwestować we wsparcie agencji specjalizującej się w tworzeniu sklepu internetowego z użyciem danej platformy. Wśród platform typu open source znajdziesz zarówno te łatwe we wdrożeniu jak i skomplikowane.
Open source to z jednej strony oszczędność, ponieważ nie ponosisz wydatków związanych z licencją, a z drugiej strony olbrzymia swoboda modyfikacji sklepu internetowego. Dodatkowe funkcjonalności można dodawać dzięki licznym płatnym i darmowym wtyczkom oraz modułom.
Platformy e-commerce typu open source mogą okazać się optymalnym rozwiązaniem dla Twojej organizacji. Możesz samodzielnie podejmować decyzję o ponoszonych przez Ciebie kosztach i tempie rozwoju Twojego sklepu internetowego. Oprogramowanie open source umożliwia:
- Dostęp do kodu źródłowego. Masz możliwość stworzenia unikalnego serwisu e-commerce dzięki opcji wprowadzania modyfikacji czy dodawania autorskich funkcjonalności do oryginalnego kodu.
- Skalowanie sklepu internetowego. Możesz stopniowo rozbudowywać sklep internetowy. Otwarte oprogramowanie jest dobrym wyborem dla osób rozpoczynających biznes, planujących wzrost liczby klientów i rozszerzenie asortymentu. Można zacząć od stworzenia minimum funkcjonalności potrzebnych do prowadzenia biznesu, a potem dodawać bardziej skomplikowane rozwiązania.
- Duże możliwości personalizacji sklepu internetowego. Dzięki modułom otrzymujesz niemal nieograniczoną swobodę personalizowania witryny i możesz dostosować sklep do swoich oczekiwań.
- Wsparcie dużej społeczności. Deweloperzy tworzą i udostępniają zbudowane przez siebie rozszerzenia i moduły dla branży e-commerce. Dzielą się poprawkami do oprogramowania, a ponadto w sieci da się znaleźć mnóstwo przydatnych porad i materiałów ułatwiających pracę na danej platformie.
- Brak zależności od jednego dostawcy rozwiązań. Kod platformy open source może edytować każdy doświadczony w pracy na niej specjalista. Właściciel sklepu internetowego nie jest więc skazany na współpracę z jedną agencją interaktywną lub z konkretnym deweloperem. W dowolnym momencie może znaleźć innego eksperta.
- Lepsza optymalizacja pod kątem SEO. Mając dostęp do kodu źródłowego, właściciel sklepu może dostosować serwis pod wytyczne wyszukiwarek i wdrożyć zestaw dobrych praktyk w zakresie rozwijania strony czy dodawania nowych treści.
Bez wątpienia opisane wyżej cechy rozwiązania typu open source dla e-commerce czynią takie oprogramowanie atrakcyjnym dla osób zastanawiających się nad odpowiednią platformą dla swojego biznesu. Aby pomóc Ci w dokonaniu wyboru, zebraliśmy informacje o kilku ciekawych z nich.
1. PrestaShop
PrestaShop to darmowe rozwiązanie typu open-source służące do tworzenia sklepów internetowych. Platforma PrestaShop ma kluczowe funkcjonalności, które umożliwiają zarządzanie zamówieniami, dostawami, płatnościami i katalogiem produktów, wystawianie faktur, obsługę kodów kreskowych oraz zapis do newslettera. Standardową wersję PrestaShop można rozbudować o nowe funkcjonalności (np. bramki płatności, porównywarki cen, systemy śledzenia przesyłek itd.) dzięki dostępnym modułom. Liczne z nich są płatne, jednak niemal każdy ma swój darmowy odpowiednik. Możesz także budować swoje własne moduły, korzystając z dokumentacji systemu.
Możliwa jest także optymalizacja zbudowanego sklepu internetowego pod kątem SEO, co ułatwia jego wypozycjonowanie. Biznesowy użytkownik może zarządzać wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego, a sam interfejs jest stosunkowo prosty i intuicyjny w obsłudze.
Strona Le chocolat des Français została stworzona w PrestaShop.
Sklepy tworzone w PrestaShop są atrakcyjne dla użytkowników końcowych (czyli klientów sklepu) ze względu na możliwość porównania cech kilku produktów jednocześnie, wyboru jednej z dostępnych wersji językowych i przełączanie walut.
Zgodnie z danymi podawanymi przez ShopRank, PrestaShop jest wśród 5 najczęściej wybieranych platform e-commerce. Wynikać może to także z tego, iż nie ma żadnych wyjątkowych wymagań co do hostingu, więc jeżeli jesteś w stanie samodzielnie administrować sklepem, nie będzie dodatkowych ukrytych kosztów jego utrzymania.
2. Magento
Ta platforma e-commerce występuje w wersji open source i płatnej. Jest także jednym z najbardziej rozbudowanych rozwiązań tego typu na rynku e-commerce, stale ulepszanym przez swoich twórców.
Do ciekawych funkcjonalności Magento (Adobe Commerce) zaliczyć można możliwość zastosowania darmowej dostawy, nawet gdy zamówienie objęte jest już innymi promocjami albo udzielenia 100% rabatu. Do istotnych niedawnych zmian po stronie użytkowników należy możliwość otworzenia koszyka w innym oknie, w trakcie finalizacji transakcji. Warto też wspomnieć o integracji platformy z Adobe Stock – dzięki temu firmy, które korzystają ze zdjęć stockowych, a nie własnego autorstwa, mają szybki dostęp do materiałów. Adobe Stock zapewnia bowiem dostęp do tysięcy zdjęć wysokiej jakości. Sklepy internetowe stworzone w Magento są przyjazne dla użytkowników urządzeń mobilnych.
Strona Bulk Powders została stworzona z pomocą Magento.
Magento posiada liczne funkcjonalności już w swojej podstawowej wersji i może to być uznane za zaletę i wadę tej platformy. Z wielu możliwości udostępnianych przez Magento przeciętny właściciel sklepu internetowego nie korzysta, a każda nieco utrudnia codzienne użytkowanie tego systemu. Jako open source’owy system daje możliwość wprowadzenia modyfikacji, ale ze względu na jego zaawansowanie jest to też wyjątkowo trudne i kosztowne. Ta złożoność platformy sprawia także, że Magento wymaga dobrego i wydajnego hostingu, co generuje kolejne koszty. Doświadczenie potrzebne jest także do konfigurowania serwerów. Niepoprawna konfiguracja może skutkować spadkiem wydajności.
3. OpenCart
OpenCart to otwarta, bezpłatna i łatwa w obsłudze platforma e-commerce. Podobnie jak inne rozwiązania open source ma liczne, użyteczne i konfigurowalne wtyczki, z których możesz skorzystać bez dodatkowych miesięcznych kosztów. Oprogramowanie integruje się z ponad 20 bramkami płatniczymi, a właściciel sklepu może zaproponować swoim klientom 8 różnych metod wysyłki. W platformę wbudowany jest gotowy system partnerski, zniżki, kupony i promocje. Jako właściciel sklepu internetowego będziesz mógł również dodawać różne właściwości produktów (rozmiar, kolor, długość, wysokość i inne), aby dokładniej je opisać.
Na platformie OpenCart bazuje sklep Schtinky Dog.
Użytkownik zarządzający sklepem ma dostęp do przeglądu wszystkich zamówień, sprzedaży, klientów, a także może dokonywać analizy zakupów za pośrednictwem panelu administratora. Dla administratorów kilku sklepów internetowych stworzono możliwość wygodnego zarządzania nimi za pomocą jednego interfejsu administratora.
Do słabych stron OpenCart należy niezbyt łatwa do zrozumienia, w porównaniu z innymi platformami, dokumentacja. Natomiast niektórzy użytkownicy zauważają, że platforma zawiera błędy i nie jest do końca bezpieczna. Folder lub katalog instalacyjny należy usunąć natychmiast po instalacji, ponieważ potencjalnie możliwe jest, aby ktoś uzyskał do niego dostęp i ponownie uruchomił instalator, aby nadpisać stronę internetową. Folder Admin zapewnia dostęp do administracji sklepu, a każdy, kto przejmie nad nim kontrolę, może edytować informacje o klientach i produktach, stąd w Internecie można znaleźć liczne teksty, w których twórcy sklepów internetowych radzą użytkownikom, jak zabezpieczyć swoje dane i dostępy do platformy.
4. Drupal Commerce
Drupal to potężny system CMS używany do budowania stron internetowych każdego rodzaju. Drupal Commerce to jeden z modułów Drupala, który możesz wykorzystać po zainstalowaniu Drupala. Decydując się na Drupala i Drupala Commerce automatycznie otrzymujesz nie tylko liczne funkcjonalności przeznaczone dla sklepów internetowych, ale także ten CMS wraz ze wszystkimi jego funkcjami.
Strona Wydawnictwa WAM została zrobiona przy użyciu Drupal Commerce
Elastyczność tego modułu Drupala pozwala na uzyskanie przewagi konkurencyjnej, ponieważ umożliwia więcej niż typowy system e-commerce. Nadaje się do budowania standardowego sklepu, a także sprzedaży produktów cyfrowych, pobieralnych lub dostępnych w modelu subskrypcji. Istnieją moduły Drupala pozwalające na wdrożenie różnych metod płatności, np. systemu płatności ratalnej. Można też wprowadzić wiele mechanizmów wyliczania ceny i wykorzystania elementów składowych cen, jeśli cena produktu nie jest stała, lecz zależy od wybranych elementów i konfiguracji. Drupal Commerce pozwala użytkownikowi na zarządzanie tym mechanizmem przy pomocy komponentów ceny.
Drupal pozwala na stworzenie spersonalizowanego sklepu internetowego wykorzystującego najnowocześniejsze rozwiązania dla e-commerce, np. wyszukiwanie wizualne (visual search project) czy rzeczywistość rozszerzoną (augmented reality).
5. Sylius
Sylius jest oprogramowaniem służącym do szybkiego tworzenia spersonalizowanych sklepów internetowych w modelu headless. Jest to specyficzna koncepcja tworzenia oprogramowania - frontend rozwiązania oddzielony jest od backendu. Części te komunikują się przez API. Sylius może być łatwo wykorzystany jako backend do implementacji e-commerce w postaci aplikacji progresywnej lub mobilnej. Ta platforma e-commerce jest zbudowana na frameworku Symfony (przy użyciu języka programowania PHP). Występuje w wersji komercyjnej i darmowej.
Sklepy stworzone z wykorzystaniem Syliusa są łatwe do rozwijania i modyfikacji. Działa dobrze na standardowym serwerze VPS, ale może być używany z platformami Docker i Kubernetes w celu zwiększenia skalowalności. Można go także zintegrować z różnymi systemami płatności, innymi oprogramowaniami i narzędziami biznesowymi. Wbudowane zaawansowane narzędzia raportowania umożliwiają monitorowanie funkcjonowania sklepu.
Marketplace Mom O’clock bazuje na Syliusie
Sylius jest lżejszy niż większość dostępnych rozwiązań, więc wymaga mniejszej mocy hostingu. Ma także aktywną społeczność. Z innymi użytkownikami tej platformy można skontaktować się nie tylko przez oficjalne forum czy stronę internetową, ale także przez Facebooka. Drobne aktualizacje są wprowadzone co 3-6 miesięcy.
Platformy e-commerce - podsumowanie
Ze względu na duży wybór rozwiązań typu open source, warto rozważyć stworzenie swojego sklepu internetowego w jednym z nich. Skorzystanie z tego typu oprogramowania pozwoli Ci stworzyć unikalną stronę sprzedażową dostosowaną do Twoich indywidualnych potrzeb. Drupal i Sylius należą do sprawdzonych w biznesie technologii open source, które gwarantują swoim użytkownikom dużą swobodę w tworzeniu rozwiązań e-commerce.