.

Jakie rodzaje landing page’y są odpowiednie dla Twojej firmy?

Landing page to samodzielna strona internetowa zaprojektowana z myślą o realizacji konkretnego celu Twojej marki — może to być sprzedaż konkretnego produktu, nawiązanie kontaktu z klientem lub przekazanie mu przydatnych informacji. Istnieją różne typy stron lądowania. Niektóre z nich skuteczniej niż inne pomagają osiągać pewne zamierzenia. Wybór narzędzi biznesowych często zależy od branży, w której działasz, produktu, usługi lub typu Twoich odbiorców. Poznaj różne rodzaje landing page’y.

Landing page a strona internetowa — czym się różnią?

Strona lądowania (ang. landing page) jest niezależną stroną i bardzo wszechstronnym narzędziem, które można wykorzystać w kampaniach marketingowych, reklamowych i lead generation. Jest ona projektowana z myślą o wyższych konwersjach. Posiada elementy (formularze, przyciski CTA), które ułatwiają użytkownikom wykonanie pożądanej akcji. Jej konstrukcja powinna też służyć zminimalizowaniu czynników rozpraszających, które mogą odciągnąć użytkowników od czynności, które powinni wykonać na tej podstronie.

Landing page, w przeciwieństwie do zwykłej stronty internetowej, nie ma licznych podstron pełniących różne funkcje ani klasycznej nawigacji. Nie każda strona w witrynie jest tak silnie skoncentrowana na konwersjach jak strona docelowa. Firmowa witryna internetowa i landing page’e mogą jednak świetnie działać razem, np. strona lądowania może pomóc promować produkt przed wprowadzeniem go do sklepu internetowego.

Strony lądowania do zbierania danych

Strony do zbierania danych mogą mieć różne nazwy, np. squeeze page, capture page, strona przechwytująca itd. Ich celem jest zdobycie danych kontaktowych (adresu e-mail) użytkownika w celach marketingowych lub sprzedażowych. Posiadanie adresu e-mail umożliwia bowiem przesyłanie ofert, reklam i innych materiałów do potencjalnego klienta. Oczywiście formularz może być znacznie bardziej rozbudowany i wykorzystany do zebrania dodatkowych danych (na temat preferencji zakupowych i nie tylko), które umożliwią segmentację użytkowników i personalizację treści na stronie.

Na landing page’u do zbierania danych zwykle pojawia się formularz lub wezwanie do działania (CTA - call to action), przekierowujące użytkownika do strony z formularzem. Wiele marek korzysta z tzw. treści bramkowanej (gated content), czyli darmowych treści udostępnianych po wypełnieniu i odesłaniu formularza. Taki „prezent” ma być dodatkową zachętą dla potencjalnych klientów, którzy wahają się pozostawić swoje dane. Możesz obiecać dostęp do specjalnych artykułów na blogu, e-booka, kursów online itd.

Landing page tworzony w celu zdobycia informacji o kliencie powinien być prosty i krótki. Zastanów się, w jakim miejscu najlepiej umieścić formularz. Twoje wezwanie do działania w zestawieniu z dodatkową wartością w postaci podarunku powinno być wystarczająco kuszące, aby skłonić użytkownika do podania adresu e-mail.

Przyjrzyj się stronie lądowania Growth Tools. Dobrze tłumaczy, mimo niewielkiej ilości treści, co da odbiorcy praktyczny przewodnik na temat zdobywania ruchu z Google. CTA dokładnie opisuje, co użytkownik zyska w zamian za poddanie swojego adresu e-mail. Ciekawy, estetyczny projekt przyciąga uwagę. Po podaniu adresu mailowego użytkownik jest przekierowany do krótkiego formularza rejestracyjnego po czym może skorzystać z oferty.

Na landing page'u do zbierania danych Growth Tools w zamian za adres e-mail oferowany jest e-book

 

Przejściowe landing page’e

Uzupełnienie formularza nie zawsze jest celem landinga. Niektóre strony lądowania istnieją wyłącznie po to, aby poprawiać doświadczenia użytkowników, dostarczyć dodatkowych wrażeń lub informacji. Takie strony lądowania mogą się otwierać w przypadku kliknięcia linka w mediach społecznościowych lub łącza w tekście. Zamiast być wysyłanym bezpośrednio, przykładowo, do artykułu, użytkownik jest kierowany na stronę przejściową - stronę powitalną.

Taka strona przejściowa (ang. splash page) może pełnić różne funkcje. Możesz tu zapytać o dane niezbędne do personalizacji. Na przykład na stronie sklepu z ubraniami, możesz umieścić zapytanie o to, czy klient jest zainteresowany damską, czy męską modą. Tego typu strona może być rodzajem wirtualnego ogłoszenia dotyczącego aktualności i informować o trwającej właśnie promocji lub zbliżających się targach branżowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby landing, który stworzysz, zawierał reklamę, której kliknięcie przekieruje użytkownika do innej strony.

Marka Zara wykorzystuje stronę typu splash, aby dać użytkownikowi odwiedzającemu stronę możliwość wskazania swoich preferencji językowych i lokalizacji. W ten sposób można zbierać dane potrzebne do personalizacji i udostępnić klientom treść w odpowiednim języku.

Strona powitalna firmy Zara jest przykładem przejściowego landing page'a

 

Landing page’e sprzedażowe

Strony sprzedażowe mogą przyjmować różne formy. Możesz postawić na szczegółowe opisanie oferty, rozwiewanie wątpliwości potencjalnych klientów i odpowiadanie na ich liczne pytania. Alternatywą jest zbudowanie landing page’a, który wywoła określone emocje u potencjalnego klienta i szybko przekona go do podjęcia działania (wypróbowania wersji próbnej lub dokonania zakupu). Wybór odpowiedniego podejścia zależy często od rodzaju Twojej oferty, branży, w której działasz i grupy docelowej, do której kierujesz swoją stronę lądowania.

Landing page’e przedsprzedażowe

Wprowadzając na rynek nowy produkt, nie musisz czekać z jego promocją aż do momentu opublikowania pełnej oferty na Twojej stronie lub w sklepie internetowym. Zbuduj landing page z informacjami o produkcie, zanim będzie on dostępny dla klientów.

Stopniowe publikowanie informacji o zaletach nowej oferty może sprawić, że klienci będą niecierpliwie czekać na newsy i rozpoczęcie sprzedaży. Ponadto wykreowanie atmosfery oczekiwania może pomóc w zwiększeniu zasięgów i dotarciu do większej grupy odbiorców, jeszcze zanim właściwa sprzedaż się rozpocznie. Taki landing page ma funkcję informacyjną, ale może też pomóc Ci sprzedawać — wystarczy, że stworzysz atrakcyjną ofertę dla klientów, którzy zdecydują się dokonać zakupu w przedsprzedaży.

Twórcy landinga Dungeons & Dragons postawili na ciekawy zabieg, upodabniając sekcję Hero do plakatu filmowego. Poniżej głównego nagłówka, znajduje się informacja od kiedy produkt będzie dostępny. W kolejnej sekcji klient widzi przyciski przenoszące do licznych platform sprzedażowych, na których można nabyć grę. Szybko otrzymuje informację o dostępnych metodach zakupu i może zrealizować transakcję. Dalej znajduje się szczegółowy opis produktu, wideo oraz dodatkowe sekcje z rekomendowanymi produktami i zapisem do newslettera (umieszczenie formularza w tym miejscu to wyjątkowo dobry pomysł). W branży gier, w której konsumenci tworzą społeczności, prawdopodobieństwo, że uzupełnią formularz jest wysokie. Dzięki temu, nawet jeżeli klient nie dokona od razu zakupu, marka ma szansę nawiązać z nim dłuższą relację, dzięki kontaktowi poprzez newsletter.

Przedsprzedażowy landing page Dungeons and Dragons pokazuje korzyści z wcześniejszego kupienia gry

 

Landing page’e typu „click-through”

Landing page typu „click-through” pokazuje zalety i funkcje danego produktu lub usługi. Pozwala to na dokładne zaprezentowanie Twojej oferty, rozwianie wątpliwości potencjalnych klientów i wytłumaczenie, jakie problemy rozwiąże Twój produkt, jeszcze zanim poprosisz zainteresowane osoby o dokonanie zakupu. Ważnym elementem każdej strony lądowania jest przycisk CTA, który umożliwia użytkownikowi podjęcie jakiegoś działania.

Tego typu landing page ma zwykle za zadanie zachęcić klienta do wypróbowania bezpłatnej wersji próbnej narzędzia lub usługi lub umówienia rozmowy ze sprzedawcą. Po kliknięciu przycisku wezwania do działania, klient zostanie przeniesiony na inną stronę docelową, która, przykładowo, zawiera szczegółowe informacje o cenach i wymaga uzupełnienia informacji o płatności, w celu rozpoczęcia okresu próbnego. Taki zabieg pozwala utwierdzić klienta w przekonaniu o wysokiej jakości Twojego produktu lub skuteczności usług, zanim zaprezentujesz mu właściwą ofertą cenową. To sposób na zbudowanie gruntu pod proces decyzyjny klienta i doprowadzenie go do strony, na której może wybrać najlepszą opcję dla siebie lub skorzystać z okresu próbnego.

Landing page Workable zawiera dokładny opis oferowanego narzędzia. Przeglądając tę stronę, zobaczysz grafiki obrazujące działanie rozwiązania. Znajdziesz też dużą ilość linków odsyłających do bloga po bardziej szczegółowe informacje. Strona zawiera opisy funkcjonalności i referencje potwierdzające skuteczność narzędzia. Rozbudowany landing page kończy się dużym przyciskiem CTA, zachęcającym do rozpoczęcia darmowego okresu próbnego.

Na landing page'u typu „click-through” Workable podaje szczegółowe informacje o swoim produkcie

 

Landing page’e typu „zacznij teraz”

W przeciwieństwie do wcześniej omawianego typu landing page’a, strony lądowania typu „zacznij teraz” już na samym początku mają widoczny przycisk zachęcający do natychmiastowego skorzystania z Twojej oferty. CTA znajduje się na samej górze, w widocznym miejscu, obok bardzo zwięzłego opisu lub nagłówka tłumaczącego, do czego służy narzędzie lub produkt i jakie są zalety jego stosowania.

Dodatkowe informacje dla niezdecydowanych klientów mogą być przedstawione niżej, ale to właśnie łapiąca za oko sekcja Hero, chwytliwy nagłówek i call-to-action są najważniejsze na tego typu stronach lądowania.

Przycisk CTA na landing page'u Wix jest wyróżniony kolorem i pojawia się już w sekcji Hero. Nagłówek jasno wskazuje na to, czym jest oferowane rozwiązanie. Niżej znajduje się zwięzłe wytłumaczenie jego funkcjonalności. Przycisk CTA powtarza się w każdej sekcji, stale motywując klienta do rozpoczęcia testowania kreatora stron internetowych.

Przycisk CTA na landing page'u typu "zacznij teraz" znajduje się na samej górze

 

Landingi na potrzeby kampanii reklamowych

Płatne reklamy służą do przekierowania potencjalnych klientów do stron internetowych, na których mogą podejmować czynności, które przybliżą ich do zakupu usług lub produktów. Landing page może służyć nie tylko sprzedaży, ale także generowaniu leadów. Nie musisz koniecznie kierować swoich odbiorców z reklam do stron, na których dokonają zakupu. Skieruj ich do takiej strony lądowania, która pomoże Ci zrealizować Twój cel (np. uzyskać dane klienta lub zaprezentować mu zalety jakiegoś produktu).

Czasami warto stworzyć landing na potrzeby konkretnej kampanii reklamowej, którą zamierzasz prowadzić w danym momencie. Wówczas możesz wzmocnić przekaz reklamy i osiągnąć swój cel.

Na Facebooku można znaleźć mnóstwo reklam prowadzących do stron lądowania, stworzonych dla konkretnej kampanii. Jedna z nich przekierowała nas do landing page’a, zachęcającego do wypróbowania narzędzia do zarządzania zespołem. Na stronie znajdują się takie elementy jak pełen opis funkcjonalności i referencje, a kliknięcie CTA przekierowuje użytkownika do formularza rejestracji.

Formularz rejestracyjny na landing page'u stworzonym na potrzebę kampanii reklamowej Connecteam

Źródło: Connecteam

Informacyjne strony lądowania

Jak już wspominaliśmy, landing page nie zawsze musi sprzedawać, są też strony tego typu, które mają funkcję informacyjną. Marki często tracą okazję, żeby przekierować ruch z jednej podstrony na drugą. Nie warto popełniać tego błędu. Lepiej jest wykorzystać fakt, że landing page mocno skupia uwagę odbiorcy na jednej czynności i zachęć go do określonego działania.

Strona błędu 404

Podstrony na witrynach są edytowane lub usuwane i istnieje prawdopodobieństwo, że prędzej czy później, użytkownicy trafią pod adres, który już nie istnieje. Komunikat o błędzie 404 jest co prawda równoznaczny z tym, że klient nie zobaczy określonej treści, ale można go wykorzystać do wywołania pozytywnych emocji, poprawienia doświadczeń użytkownika, a nawet polecenia innych, ciekawych treści.

Taka strona lądowania powinna zawsze kierować odbiorców na inną podstronę lub stronę lądowania, aby klient nie opuścił Twojej witryny z negatywnymi wrażeniami. Zastanów się nad potrzebami potencjalnego klienta i tym, co możesz mu zaoferować w zamian za stronę, której nie odnalazł. Może wsparcie działu obsługi klienta, lekturę innego artykułu lub zapis do newslettera?

Na swojej stronie 404 firma M&M's wykorzystuje postacie ze swoich reklam. Kiedy trafisz na taką stronę, spotykasz zmartwioną postać — ta prosta grafika wzmacnia branding M&M’s, ale także bawi. Poniżej znajduje się duży przycisk, który pozwala użytkownikowi wrócić na stronę główną i zachęta do skontaktowania się z obsługą klienta, jeżeli problem z użytkowaniem strony internetowej będzie się powtarzał.

Strona błędu 404 firmy M&M's jest przykładem landing page'a o charakterze informacyjnym

 

Strona z podziękowaniem za dokonanie zakupu

Wiele firm nie ma stron z podziękowaniem za zakup, a duża część tych marek, które je posiadają, nie wykorzystuje ich efektywnie. Tworząc landing page warto zastanowić się, jaką funkcję powinien pełnić. Zamiast tylko dziękować, możesz zachęcić do polubienia Twoich profili w mediach społecznościowych, udzielić rabatu na przyszłe zakupy lub zaprosić klientów do zostania ambasadorami Twojej marki. Przede wszystkim taki landing page może służyć do wzmocnienia pozytywnych doświadczeń klienta. Tutaj po zakończeniu transakcji możesz przyznać klientowi specjalny rabat na kolejne zamówienia czy przesłać gratisowy produkt (np. e-book albo dostęp do specjalnych treści). W ten sposób zwiększasz jego lojalność i satysfakcję z dokonania zakupu. Możesz także zaprosić klientów do śledzenia Twojego bloga lub zapisania się do newslettera.

KickResume informuje o tym, że transakcja przebiegła pomyślnie i jednocześnie zachęca, aby klient polecił zakupiony produkt znajomym, za pośrednictwem jednego z popularnych kanałów społecznościowych.

Na swojej stronie 'thank you' KickResume zaprasza klienta do polecania sklepu w social mediach

Źródło: Mailmunch

Rodzaje landing page'y - podsumowanie

Strony lądowania są skutecznymi narzędziami promocji i sprzedaży, wykorzystywanymi przez marki na całym świecie. Jedną z najważniejszych zalet landing page’y jest to, że skupiają uwagę potencjalnego klienta na jednym zagadnieniu i prowadzą prosto do wykonania czynności, na której zależy danej firmie.

Przed zaprojektowaniem landing page’a przeanalizuj dobrze swoją grupę docelową, jej potrzeby i oczekiwania. Typ strony lądowania, którą chcesz wykorzystać w swojej kampanii, powinien zostać dobrany z myślą o konkretnej usłudze lub produkcie i celu, który chcesz zrealizować. Opowiedz nam, co chcesz osiągnąć. Chętnie pomożemy Ci zaprojektować i zbudować skuteczny landing page w Drupalu.

Financial Services Website Development Droptica