-

Jakich systemów CMS używają duże światowe agencje cyfrowe? Przegląd

"Sukces wiąże się z wyróżnianiem się, a nie dopasowywaniem”. Słowa Dona Drapera, głównego bohatera kultowego serialu Mad Men, doskonale oddają ducha współczesnych agencji cyfrowych. Ich strony internetowe to często dzieła sztuki, pełne kreatywnych rozwiązań, które pozwalają odróżnić się od konkurencji. Jakie systemy CMS pomagają im tworzyć te angażujące witryny? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przeanalizowaliśmy strony główne 200 agencji cyfrowych z całego świata.

Jak opracowaliśmy dane do artykułu?

Zgromadzenie danych nie było przypadkowe. Z użyciem platformy Sales Navigator na LinkedIn ustaliliśmy 200 agencji cyfrowych o różnych profilach działalności (m.in. domy mediowe, agencje reklamowe czy agencje full-service). Skoncentrowaliśmy się na firmach zatrudniających od 501 do ponad 10 000 pracowników.

Wyszukując agencje w narzędziu, zawęziliśmy charakterystykę biznesu do frazy “digital agency” i odfiltrowaliśmy wszystkie firmy, które nie pasowały do profilu agencji cyfrowej (m.in. przedsiębiorstwa rządowe, banki czy firmy ubezpieczeniowe). Przyporządkowanie agencji do jej rodzaju określiliśmy na podstawie opisu na stronie internetowej.

Przykłady agencji cyfrowych, których strony sprawdziliśmy pod kątem CMS.


Aby zidentyfikować systemy CMS na głównych stronach internetowych tych agencji, wykorzystaliśmy popularną wtyczkę Wappalyzer. W przypadkach, gdy system CMS nie został wykryty, przeprowadziliśmy dodatkową weryfikację za pomocą narzędzia WhatCMS.org.

Czy wyniki naszej analizy potwierdzą dominację popularnych systemów, podobnie jak miało to miejsce w przypadku naszego raportu o użyciu CMS-ów przez szkoły wyższe? A może odkryjemy mniej znane narzędzia? Sprawdźmy, co pokazują dane.

Jakie agencje cyfrowe wybierają Drupala?

Ponieważ Drupal to dla nas kluczowa technologia, to właśnie od niego rozpoczynamy przegląd rezultatów. Ten CMS typu open source pozwala tworzyć atrakcyjne strony internetowe. Wyróżnia się elastycznością, posiada szeroki zestaw modułów oraz umożliwia zaawansowane zarządzanie treścią z poziomu systemu. Dodatkowo, wspiera integracje z narzędziami marketingowymi i analitycznymi, co ułatwia prowadzenie skutecznych kampanii. Sprawdźmy zatem, jak wiele agencji odkryło już jego potencjał.

  • Spośród 200 sprawdzonych przez nas agencji, 8 firm (4,0%) posiada stronę główną na Drupalu.
  • W grupie agencji reklamowych na 11 firm Drupala wybrały dwie (18,18%).
  • Na 15 agencji talentów po Drupala sięgnęła jedna (6,67%) firma.
  • Jeśli chodzi o agencje Public Relations (w tym firmy zajmujące się komunikacją), 2 (12,50%) na 16 firm ma stronę internetową na Drupalu.
  • W przypadku agencji mediowych na 21 firm z Drupala korzysta jedna (4,76%) agencja.
  • Spośród 36 agencji digital marketingowych, jedna (2,78%) ma swoją stronę na Drupalu.
  • W kategorii agencji marketingowych po Drupala sięgnęła 1 (3,70%) na 27 firm.
  • Drupal nie został wybrany przez żadną spośród następujących typów agencji: agencję full-service (0 na 29), agencję brandingową, designu i innowacji (0 na 16) oraz agencję kreatywną (0 na 27).

Które agencje cyfrowe korzystają z Drupala?

Pośród agencji cyfrowych, które swoje strony internetowe zbudowały w oparciu o Drupala, znalazła się jedna z najbardziej wpływowych firm reklamowych – Ogilvy (a także jej oddział Ogilvy South Africa).

Słynna agencja utworzona w 1948 roku przez Davida Ogilvy, copywritera i jednego z najbardziej znanych twórców reklamy, wykorzystuje ten system CMS do tworzenia dynamicznych i skalowalnych serwisów internetowych, skierowanych na różne rynki. Dla innych agencji może to stanowić inspirację i dowód, że wybór Drupala pozwala budować wydajne platformy, które służą globalnym kampaniom marketingowych.  

Inne duże firmy zatrudniające powyżej 501 pracowników (wg SalesNavigator), które używają Drupala to:

  • Creative Artists Agency
  • Digitas
  • Spark Foundry
  • MSL (Global)
  • Ariadna Communications Group
  • Zeno Group

Jakie wersje Drupala znaleźliśmy na stronach głównych agencji cyfrowych?

Jak pisaliśmy wyżej, na 200 prześledzonych przez nas agencji cyfrowych, 8 wybrało Drupala. Z jakich wersji tego systemu korzystają na swoich stronach głównych? Zobaczmy.

  • Cztery agencje cyfrowe wybrały Drupala 10 – jedna agencja mediowa, jedna agencja digital marketingowa, jedna agencja PR i jedna marketingowa.
  • Trzy agencje cyfrowe korzystają z Drupala 9 – jedna agencja talentów i dwie agencje reklamowe.
  • Jedna agencja cyfrowa używa Drupala 8 – jest to agencja PR.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że Drupal 8 i 9 to wersje systemu, które nie są już oficjalne wspierane. Dla stron internetowych zbudowanych z ich użyciem dobrze jest przeprowadzić aktualizację do Drupala 11, aby zadbać o płynne działanie, bezpieczeństwo, a także wzbogacić witrynę o nowe funkcje. 

Najpopularniejsze systemy CMS wśród dużych światowych agencji cyfrowych

Z naszej analizy głównych stron internetowych agencji cyfrowych wynika, że najpopularniejszym systemem CMS spośród rozpoznanych technologii jest WordPress. To narzędzie wybrało 107 agencji (53.50%). 

Kolejnym najchętniej wybieranym systemem do zarządzania treścią pośród rozpoznanych technologii jest Contentful, po który sięgnęło 10 firm (5,0%). W przypadku 44 (22,0%) agencji cyfrowych nie wykryliśmy CMS-a i na potrzeby tego artykułu na wykresach prezentujemy status “Nieznany”.

Jak już wspomnieliśmy wyżej, Drupala w grupie wszystkich agencji digitalowych wybrało dla swojego serwisu 8 firm, co stanowi 4,00% całości.

Z naszego przeglądu głównych stron internetowych wynika także, że pośród agencji digitalowych chętnie używane są także takie systemy jak: Squarespace (na 6 stronach), Adobe Experience Manager (wykryty na 5 stronach), HubSpot CMS Hub (na 5 stronach), Storyblok (na 4 stronach), a także Craft CMS (na 2 stronach) i Sanity (na 2 stronach).

Wybór CMS-ów wśród agencji talentów

Grupą agencji, którą wyodrębniliśmy na potrzeby tego artykułu, są agencje talentów ( w tym także agencje rekrutacyjne). Pomagają one markom i firmom w znalezieniu freelancerów do współpracy lub pracowników na pełen etat. Najczęściej specjalizują się one w obszarach marketingu cyfrowego i branży kreatywnej, ale niektóre z nich obsługują również takie dziedziny jak sport, rozrywka czy media.

W tym przypadku ponownie najchętniej wybieranym CMS-em jest WordPress. Na 15 agencji talentów znaleźliśmy go na 6 (40,00%) stronach głównych. Inne firmy o tym profilu działalności wybrały takie technologie jak Adobe Experience Manager, Contentful, Umbraco oraz Drupal 9. Każdy z tych systemów występuje w jednym serwisie internetowym.

W przypadku 5 witryn platforma CMS pozostaje nierozpoznana.

Popularne systemy zarządzania treścią wśród agencji mediowych

Na potrzeby tego artykułu przeanalizowaliśmy również strony internetowe 21 domów mediowych. Są to agencje, które przeważnie zamują się planowaniem i zakupem mediów, a także analityką danych związanych z realizowanymi kampaniami. Jakie systemy CMS wybierają firmy o tym profilu działalności?

I w tym przypadku pierwsze miejsce zajmuje WordPress. Na 21 stron głównych domów mediowych pojawia się on 14 (66,67%) razy. Po jednym razie występują natomiast CMS-y Contentful, TYPO3 CMS i Drupal 10. Na czterech stronach internetowych wtyczka Wappalyzer nie wykazała żadnego systemu zarządzania treścią.

Z jakich systemów CMS korzystają agencje PR?

Następnym typem firm, który wyróżniamy w tym wpisie blogowym, są agencje Public Relations i agencje komunikacji. Do tej grupy włączyliśmy przedsiębiorstwa zajmujące się komunikacją strategiczną, PR-em, a także agencje oferujące usługi zarządzania kryzysowego i budowania relacji z mediami.

Osiem stron głównych (50,00%) agencji PR i komunikacji opiera się na WordPressie. W trzech przypadkach CMS nie został rozpoznany. Innymi wybieranymi systemami są HubSpot CMS Hub (wykryty w przypadku dwóch witryn), a także Drupal 10, Drupal 8 i Concrete CMS. Trzy ostatnie technologie pojawiły się w jednym serwisie internetowym.

Systemy CMS popularne wśród agencji full-service

Do tej grupy włączyliśmy firmy ze zróżnicowaną ofertą, które w swoich opisach stosują określenie “full-service”. Jedne mają bardziej marketingowy charakter i zapewniają usługi związane z brandingiem, web designem oraz rozwiązaniami z zakresu marketingu cyfrowego. Inne natomiast mają profil reklamowy i oferują tworzenie kreatywnego contentu, kampanie w obszarze digital czy zakup mediów. 

Przeanalizowane przez nas agencje full-service dla swoich stron internetowych wybrały 6 CMS-ów. Najpopularniejszym narzędziem jest WordPress - po tę technologię sięgnęło 14 (48,28%) na 29 firm o tym profilu. Drugim wykazanym i popularnym systemem jest Squarespace, który znaleźliśmy na 3 (10,34%) stronach głównych.

W pojedynczych witrynach wystąpiły także Adobe Experience Manager, ProcessWire, Sanity i Wagtail. W przypadku 3 witryn internetowych system zarządzania treścią pozostaje nierozpoznany.

Jakie CMS-y wybierają agencje digital marketingowe?

Na potrzeby tego artykułu w grupie agencji digital marketingowych umieściliśmy firmy oferujące usługi różnego typu. Część z nich ma w swojej ofercie PPC, social media, SEO i data-driven marketing. Inne współpracują z klientami przy cyfrowej transformacji, customer experience i e-commerce. Są również agencje, których główną działalność stanowi web development i praca z konkretnymi technologiami.

Agencje digital marketingowe wybierają różnorodne CMS-y. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest WordPress - 22 (61,11%) na 36 firm posiada stronę główną zarządzaną właśnie z użyciem tego systemu.

Wybory agencji padły tutaj również na takie systemy jak: Contenful (5,56%) i Craft CMS (5,56%), które wystąpiły po dwa razy, a także Drupal 10 (2,78%), HubSpot CMS Hub (2,78%) oraz Storyblok (2,78%) – wykazane w witrynach po jednym razie. W przypadku 7 stron głównych firm o profilu digital marketing CMS pozostaje nieznany.

Systemy zarządzania treścią wybierane przez agencje kreatywne

Sprawdziliśmy również, po jakie CMS-y sięgnęły firmy, które określają się mianem agencji kreatywnych. W tej grupie znalazły się organizacje z pogranicza różnych działalności, takich jak consulting, influencer marketing, customer experience czy kampanie reklamowe.

Wśród agencji kreatywnych wybór pada przede wszystkim na WordPressa. Na tę technologię dla swojej strony głównej zdecydowało się 14 (51,85%) na 27 firm. W 6 przypadkach (22,22%) system nie został wykryty.

Innymi systemami zarządzania treścią, które znaleźliśmy w witrynach agencji kreatywnych są Storyblok i Contentful, użyte po 2 razy (7,41%), a także Adobe Experience Manager, HubSpot CMS Hub i Squarespace – wykryte na stronach głównych po jednym razie (3,70%).

Najpopularniejsze CMS-y w grupie agencji reklamowych

Kolejną grupę agencji pośród tych, które znaleźliśmy w narzędziu SalesNavigator, stanowią agencje reklamowe. Są to organizacje odpowiedzialne przede wszystkim za kreowanie doświadczeń klientów poprzez angażujące kampanie digitalowe.

Na 11 agencji reklamowych, sześć (54,55%) sięgnęło po WordPressa dla swoich stron głównych. Dwie firmy wybrały na swój CMS Drupala 9, co stanowi 18,18% całości wyników dla tej grupy. Wtyczka Wappalyzer po jednym razie wykazała również takie systemy jak Adobe Experience Manager (9,09%) i Squarespace (9,09%).

Jakie systemy wybierają agencje marketingowe?

Następną zweryfikowaną przez nas kategorią są agencje marketingowe. Tutaj uwzględniliśmy firmy zajmujące się marketingiem ogólnie, event marketingiem, a także przedsiębiorstwa ukierunkowane na konkretne branże - w tym agencje technologiczne, agencje marketingu zdrowia, agencje marketingu sportowego czy organizacje promujące wyłącznie szkolnictwo.

Spośród 27 agencji marketingowych, 17 (62,96%) używa na swoich stronach głównych WordPressa. Pojedyncze firmy sięgnęły po takie systemy jak Adobe Experience Manager (3,70%), Apostrophe CMS (3,70%), Drupal 10 (3,70%) i Sulu (3,70%).

W przypadku 6 (22,22%) witryn internetowych, system CMS pozostaje nierozpoznany.

Systemy CMS na stronach agencji brandingowych, designu i innowacji

Ostatnią grupą firm z branży kreatywnej, którą wybraliśmy na potrzeby tego artykułu, są agencje brandingowe, designu i innowacji. W ramach jednej kategorii uwzględniliśmy organizacje zajmujące się wizerunkiem marek, projektowaniem graficznym lub transformacją cyfrową.

W tym przypadku na stronach głównych u 6 (37,50%) na 16 agencji wykryliśmy WordPressa. Trzy firmy (18.75%) zarządzają swoją witryną z użyciem narzędzia Contentful, a pojedyczne agencje korzystają z takich technologii jak HubSpot CMS Hub (6,25%), Sanity (6,25%), Squarespace (6,25%) i Storyblok (6,25%). Dla 3 agencji (18,75%) system CMS pozostaje natomiast nierozpoznany.

Użycie systemów CMS przez agencje cyfrowe - podsumowanie

Z naszej analizy głównych stron 200 dużych światowych agencji cyfrowych wynika, że najczęściej wybieranym systemem CMS jest WordPress, który występuje w przypadku 53,50% serwisów. Drupal, choć mniej popularny, znalazł zastosowanie w 4,00% przypadków, głównie w agencjach mediowych i marketingowych.

Uznanie zdobyły również takie systemy jak Adobe Experience Manager, Contentful, Craft CMS, HubSpot CMS Hub, Sanity, Squarespace oraz Storyblok, które wykryliśmy na więcej niż jednej stronie głównej.

W Droptica wspieramy agencje interaktywne i ich klientów nie tylko w doborze oraz wdrożeniu systemów CMS (w tym przede wszystkim Drupala), ale także w ramach profesjonalnego partnerstwa. Możemy rozszerzyć Twój zespół o wykwalifikowanych programistów, by zrealizować projekt od A do Z. 

-