-

Jakich narzędzi e-commerce potrzebujesz w swoim sklepie internetowym?

Samo zbudowanie sklepu internetowego to dopiero początek. Kiedy już stworzysz taką witrynę, musisz zadbać o jej widoczność w sieci, dobre doświadczenia użytkownika i utrzymanie sprzedaży na wysokim poziomie. W osiągnięciu tego wszystkiego pomogą Ci dodatkowe narzędzia e-commerce, które możesz zintegrować z platformą online używaną w Twojej firmie.

Zacznij od zbudowania wysokiej jakości sklepu internetowego

Sklep internetowy możesz zbudować przy zastosowaniu jednej z platform e-commerce typu open source. Wybór odpowiednich technologii jest kluczowy dla sukcesu przedsięwzięcia. Zagwarantują one niezawodność sklepu online i doskonałe doświadczenia użytkownika (UX). 

Satysfakcja klientów z przeglądania serwisu jest niezwykle istotna. Internauci oczekują, aby witryna e-commerce była intuicyjna i łatwa w obsłudze. Jedną z platform do budowy prostych i złożonych sklepów online jest Drupal Commerce. To open-source’owe rozwiązanie ma modułową strukturę. Programiści, którzy korzystają z Drupala mogą posłużyć się licznymi modułami umożliwiającymi rozwijanie różnych funkcjonalności dla e-commerce

Podstawową zaletą Drupala jest jego elastyczność. System pozwala zbudować stronę dopasowaną do dowolnego modelu biznesowego w e-commerce. Umożliwia sprzedaż produktów fizycznych i cyfrowych, zaoferowanie klientom subskrypcji, przedpłat i płatności ratalnych. 

Ponadto firma, która zbuduje sklep internetowy w tej technologii, będzie w stanie zastosować różne mechanizmy wyliczania cen, definiując ich elementy składowe oraz ustawiając kody promocyjne. Drupala Commerce można zintegrować z licznymi zewnętrznymi systemami – w tym z narzędziami e-commerce (np. Stripe), które ułatwią Ci dotarcie do odpowiednich grup odbiorców i ich sprawną obsługę. 

W jakie dodatkowe aplikacje i oprogramowanie warto zainwestować, prowadząc sklep internetowy?

Narzędzia e-commerce zwiększające wydajność sklepu internetowego można podzielić ze względu na ich funkcje. Funkcjonalności danego oprogramowania pomagają w prowadzeniu działań marketingowych, sprzedaży i obsłudze klienta, zwiększeniu widoczności strony etc. 

Dane narzędzie e-commerce może koncentrować się na jednym obszarze biznesu (np. e-mail marketingu) lub oferować wiele funkcji z różnych dziedzin (mieć funkcjonalności umożliwiające zarządzanie kampaniami mailowymi i kampaniami w mediach społecznościowych). Wygodniej jest pracować z wykorzystaniem jak najmniejszej liczby narzędzi e-commerce. Używanie licznych aplikacji wiąże się z koniecznością integracji  ich wszystkich z Twoją platformą do sprzedaży online. 

Na rynku znajdziesz zarówno darmowe, jak i płatne aplikacje dla sklepów internetowych. Część z nich umożliwia klientowi biznesowemu wybranie spośród kilku ofert opcji dopasowanych do potrzeb. Warto zdecydować się na oprogramowanie z takimi funkcjonalnościami, które rzeczywiście są niezbędne w Twojej pracy, aby uniknąć dodatkowych kosztów.

Do narzędzi e-commerce warto również zaliczyć serwisy, z których czerpiesz wiedzę, szablony czy grafiki dla Twojego biznesu. Należą do nich np. banki zdjęć, blogi biznesowe czy magazyny branżowe online.

Praktyczne narzędzia SEO dla sklepu internetowego

Dobre narzędzia SEO dla sklepów online nie tylko pokazują widoczność danej witryny w sieci, ale także mogą dawać wskazówki dotyczące jej optymalizacji. Warto znaleźć dla siebie rozwiązania tego typu, aby regularnie pracować nad pozycjami strony w wynikach wyszukiwania. Samodzielne dbanie o optymalizację SEO sklepu online może okazać się sporą oszczędnością. 

Drupal sam w sobie ma kilka przydatnych modułów ułatwiających zwiększenie widoczności witryny. Należą do nich m.in.:

  • Drupal SEO Checklist – panel wyświetla informacje na temat optymalizacji danej strony pod kątem wyszukiwarki i historię aktywności związanych z SEO, 
  • Pathauto – narzędzie automatyzuje tworzenie poprawnych adresów URL przy rozwijaniu strony e-commerce, wprowadzając wzory, które mogą być spersonalizowane przez użytkownika,
  • Metatag – dzięki temu modułowi możesz wprowadzić metadane podstron (meta title, meta description, tagi, słowa kluczowe), aby poprawiać widoczność witryny w wyszukiwarce dla danej frazy.

Warto rozważyć ponadto zewnętrzne narzędzia SEO dla e-commerce, które posiadają różne przydatne funkcjonalności, dostarczające szczegółowych i wiarygodnych informacji. Oto przykłady kilku z nich. 

To the web

To the web to strona internetowa agencji marketingowej i SEO, która udostępnia za darmo proste narzędzia do optymalizacji strony internetowej. Do dyspozycji internautów oddaje: 

  • Google Meta Description tester - proste narzędzie ułatwiające tworzenie meta title i meta description dla nowych podstron, a także ocenę poprawności metadanych dla istniejących podstron,
  • Wyszukiwarkę fraz kluczowych – po podaniu adresu URL swojej strony internetowej, otrzymasz listę fraz, na które jest ona widoczna,
  • Symulator stron internetowych – pokazujący użytkownikowi, jak roboty Google widzą daną witrynę,
  • Kreator UTM do śledzenia kampanii marketingowych,
  • Kalkulator zwrotu z inwestycji w kampanię marketingową,
  • Konwerter treści ze strony internetowej na prosty tekst. 

Narzędzia te są całkowicie darmowe i proste w użyciu, dzięki czemu ułatwiają codzienną pracę przy optymalizacji stron internetowych.

Ahrefs

Na uwagę z całą pewnością zasługuje także Ahrefs. To płatne, wielofunkcyjne narzędzie pozwala na dokonanie oceny widoczności witryny e-commerce, przeprowadzenie analizy fraz kluczowych, porównanie optymalizacji strony z konkurencją i wiele więcej.

Ahrefs to jedno z narzędzi dla e-commerce, ułatwiające analizę konkurencji i optymalizację strony.


Źródło: Ahrefs

Możliwość podejrzenia wyników konkurencji jest bardzo ważna na etapie tworzenia strategii contentowej. Użytkownik Ahrefsa może dowiedzieć się na przykład, na jakie frazy kluczowe są widoczne podobne sklepy internetowe. Tworząc nowe teksty, jest w stanie również sprawdzić, jak prezentują się inne treści o podobnym temacie i które z nich są najbardziej atrakcyjne dla algorytmów wyszukiwarki. 

Ahrefs oferuje praktyczną funkcjonalność Site Explorer, dzięki której możesz przeanalizować ruch organiczny oraz podejrzeć sieć linkowania zewnętrznego i wewnętrznego Twojego sklepu internetowego.  

Najlepsze narzędzia do pracy z treścią w e-commerce

Tworzenie, zarządzanie i dystrybucja treści w różnych kanałach komunikacji to bardzo ważna część prowadzenia biznesu e-commerce. To właśnie dzięki publikowaniu interesujących materiałów edukacyjnych i promocyjnych, jesteś w stanie dotrzeć do szerszej grupy potencjalnych klientów. 

Angażujące teksty i artykuły opublikowane na stronie sklepu internetowego, a następnie udostępnione w mediach społecznościowych i innych kanałach komunikacji przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie. Większa aktywność w sklepie online przekłada się na poprawę jego widoczności, dzięki czemu Twoja oferta przyciąga większą liczbę odbiorców. 

Jakie narzędzia dla e-commerce mogą Ci się przydać przy tworzeniu tekstów na stronę sklepu internetowego? 

Language Tool

Language Tool to darmowe narzędzie do sprawdzania pisowni, stylu i gramatyki w tekstach internetowych.  Obsługuje język angielski, niemiecki, hiszpański, francuski i portugalski. Wtyczka do przeglądarki Chrome umożliwia automatyczną weryfikację treści pod kątem interpunkcji i ortografii już podczas pisania. W bezpłatnej wersji narzędzie wychwytuje nawet część błędów składniowych, sugeruje synonimy dla danego wyrazu i rekomenduje kilka prawdopodobnych, poprawnych wariantów źle napisanego słowa.

Wtyczka działa prawidłowo podczas korzystania z edytora tekstu w najczęściej używanych platformach e-commerce. Po przejściu do trybu edycji tekstu narzędzie automatycznie sprawdzi tekst w kilka sekund i podkreśli błędy, dzięki czemu możesz szybko zweryfikować poprawność treści, nawet tych już opublikowanych. Występuje w formie wtyczek do przeglądarki i do dokumentów z pakietu Office. Posiada wersje zarówno dla iOS, jak i dla Windowsa. W płatnej wersji premium zawiera dodatkowo przewodnik po stylu, umożliwiający definiowanie własnych reguł.

Canva

Odpowiednie elementy wizualne na stronie internetowej (np. infografiki) są równie ważne jak tekst. Nie każdy jednak potrafi posługiwać się profesjonalnymi programami graficznymi, takimi jak Adobe Illustrator czy Photoshop. Promowanie sklepu internetowego w sieci ułatwiają takie proste narzędzia, jak Canva. Jest to niezwykle intuicyjne rozwiązanie do projektowania grafik np. na potrzeby mailingów, mediów społecznościowych czy druku.

Canva to aplikacja internetowa, ułatwiająca tworzenie materiałów graficznych na potrzeby e-commerce. 


Źródło: Canva

Canva wykorzystuje mechanizm drag and drop, dzięki czemu jest łatwa w użyciu. Użytkownicy nie muszą nawet wykazywać się ponadprzeciętną kreatywnością lub wyczuciem, ponieważ mogą skorzystać z gotowych szablonów i dostosować je do własnych potrzeb. Płatna wersja aplikacji zawiera dodatkowe funkcjonalności, np. możliwość usuwania tła zdjęcia lub planowanie publikacji treści. Projekty można udostępniać innym użytkownikom, aby pracować nad nimi wspólnie z zespołem.

Przydatne narzędzia analityczne dla e-commerce

Każda firma powinna na bieżąco analizować wyniki prowadzonych przez siebie kampanii e-commerce - m.in. ruch na stronie oraz zachowanie użytkowników witryny, korzystając np. z popularnego Google Analytics. Pozwala to na dokonanie oceny skuteczności swoich działań, a także ewentualną modyfikację strategii marketingowej w celu uzyskania lepszych wyników sprzedażowych w sklepie internetowym. 

Większość platform e-commerce ma wbudowane pewne narzędzia analityczne służące do generowania raportów, które można rozszerzyć o dodatkowe moduły podnoszące ich szczegółowość. Nie dają one jednak tak wiarygodnych wyników, jak zewnętrzne narzędzia analityczne dla e-commerce bazujące na sztucznej inteligencji.

Qualaroo

Qualaroo to nowoczesne rozwiązanie analityczne bazujące na AI, które umożliwia zdobywanie informacji na temat internautów oraz klientów sklepu internetowego za pomocą ankiet na stronie. Jest to płatne narzędzie, które można przetestować w wersji demo. Po integracji nowe pytania mogą być formułowane przez użytkowników bez umiejętności technicznych.

Narzędzie wykorzystuje NLP (ang. Natural Language Processing), czyli przetwarzanie języka naturalnego do formułowania informacji zwrotnej na podstawie odpowiedzi internautów. Targetowanie pozwala na dotarcie z odpowiednimi pytaniami do właściwych użytkowników i w odpowiednim momencie. Dzięki temu firma może łatwiej i szybciej uzyskać feedback na temat zadowolenia klienta z obsługi, produktu, marki i strony sklepu internetowego. 

Rozwiązanie Qualaroo jest proste w użyciu, a co najważniejsze - pozwala nie tylko na uzyskanie danych do analizy, ale też angażuje użytkowników. Pokazuje im, że ich zadowolenie i uwagi są dla Ciebie ważne. 

Think with Google

Think with Google to zestaw darmowych narzędzi. Służą one m.in. do: 

  • testowania wydajności mobilnej wersji strony sklepu internetowego, 
  • oceny doświadczeń klientów Twojej firmy e-commerce, 
  • analizy danych demograficznych odbiorców Twoich treści, 
  • obserwacji trendów wśród użytkowników wyszukiwarki w czasie rzeczywistym,
  • pracy z treścią. 

W skład tej kolekcji wchodzą różne narzędzia. Na przykład, Create with Google to kolekcja przydatnych artykułów, wywiadów i studiów przypadku, którymi może inspirować się przedsiębiorca z branży e-commerce. YouTube Video Builder pozwala edytować wideo, dodając treści, muzykę itp. Test My Site umożliwia natomiast sprawdzenie szybkości strony internetowej.

Te rozwiązania dla e-commerce pozwolą Ci lepiej zrozumieć rynek oraz zachowania odbiorców i zoptymalizować swoje działania w sieci. 

Oprogramowanie do zarządzania mediami społecznościowymi

Aplikacje służące do zarządzania kontami w mediach społecznościowych ułatwiają planowanie treści na różnych stronach internetowych. Przyspieszają pracę marketerów, pozwalając na bardziej efektywne publikowanie treści,tworzenie płatnych kampanii i weryfikację wyników realizowanych działań. 

Bulk

Bulk to zaawansowane narzędzie upraszczające planowanie publikacji w mediach społecznościowych. Rozwiązanie jest płatne, ale można je testować za darmo przez siedem dni. Ułatwia pracę marketerów, umożliwiając im przesyłanie znacznej ilości wcześniej przygotowanych postów za pomocą odpowiednio zorganizowanego arkusza kalkulacyjnego.

Narzędzie pozwala także na tworzenie hasztagów dla różnych portali społecznościowych, w których publikujesz treści. Możesz w nim zaplanować automatyczne wstawianie postów w nawet godzinnych odstępach czasowych, a także ustawić początkową i końcową datę publikacji danej kampanii. Rozwiązanie jest bardzo intuicyjne. Pozwala tworzyć grupy i definiować zasady publikacji treści w nich umieszczonych. Możesz zmienić datę publikacji posta, po prostu przeciągając go i upuszczając w innej grupie treści. 

Later

Later to płatne narzędzie do automatyzacji publikowania postów w mediach społecznościowych. Jest oficjalnym partnerem zarówno Instagrama, jak i Pinteresta. To świetne oprogramowanie, które ułatwia tworzenie postów zakupowych, zawierających linki w sekcji bio. Możesz bez trudu zaplanować w tym rozwiązaniu publikacje na cały miesiąc dla różnych kont. 

Narzędzie Later pozwala zautomatyzować publikowanie większości typów treści na Instagramie i galerii w formie karuzeli, a także umieszczanie postów w innych popularnych mediach społecznościowych (np. na TikToku). Podpowiada również najodpowiedniejsze hasztagi do postów. 

Narzędzia do e-mail marketingu dla e-commerce

Angażujące kampanie e-mail marketingowe powinny być nie tylko interesujące, ale także estetyczne. Narzędzia do tworzenia newsletterów i okazjonalnych kampanii mailingowych pozwalają na planowanie wysyłki wiadomości, zarządzanie bazą adresową czy modyfikację wybranych szablonów na swoje potrzeby. 

Omnisend

Omnisend to program dostępny zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej (z większą liczbą funkcjonalności). Podstawowa wersja narzędzia zapewnia użytkownikowi dostęp do szablonów i narzędzi do automatyzacji. Aplikacja pozwala na tworzenie formularzy i okien pop-up z zapisem do bazy mailingowej.

Dzięki segmentacji możesz tak zaplanować kampanie, aby określone grupy użytkowników otrzymały wiadomości dopasowane do ich oczekiwań. Zwiększysz także efektywność swoich kampanii, przeprowadzając testy A/B i analizując raporty generowane przez aplikację. 

Aweber

Aweber to także rozwiązanie do e-mail marketingu dostępne w darmowej i płatnej wersji.  Narzędzie jest zintegrowane ze wspomnianą wyżej Canvą, dzięki czemu możesz szybko opracowywać dostępne szablony z wykorzystaniem intuicyjnego edytora grafik bez opuszczania swojego konta. Z poziomu aplikacji możesz także korzystać z darmowego banku zdjęć w wysokiej jakości. 

Aweber ma wbudowane specjalne narzędzie do automatycznego projektowania szablonów na podstawie stylu danej strony internetowej lub profilu w mediach społecznościowych. Po wygenerowaniu przykładowych szablonów możesz je modyfikować. To oszczędza użytkownikowi sporo czasu przy projektowaniu wiadomości. 

Aplikacja umożliwia także zaplanowanie automatycznej wiadomości powitalnej dla nowych subskrybentów. Możesz wykorzystać segmentację, aby podzielić swoich odbiorców na grupy ze względu na ich aktywność i tworzyć bardziej skomplikowane kampanie e-mail marketingowe. Uzyskasz również dostęp do narzędzi analitycznych, za pomocą których będziesz w stanie monitorować skuteczność podejmowanych działań.

Wszechstronne narzędzia do automatyzacji marketingu

Platformy do automatyzacji marketingu ułatwiają wykorzystywanie różnorodnych kanałów komunikacji w swoich kampaniach marketingowych. Dzięki nim można usprawnić znaczną część działań. Automatyzacja marketingu oznacza realizowanie działań marketingowych przy użyciu specjalnego oprogramowania wykorzystującego nowoczesne technologie i zaawansowaną analizę danych. Narzędzia te wpływają na osiągniecie lepszych efektów, dzięki użyciu sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego czy przetwarzania języka naturalnego. 

Sukces działań marketingowych zależy także od możliwości kierowania treści do odpowiednich grup odbiorców. Pomaga w tym segmentacja użytkowników na podstawie ich danych. Te najbardziej zaawansowane platformy są wielofunkcyjne i wyposażają użytkownika w narzędzia do personalizacji treści w e-commerce, segmentacji, targetowania i lepszego wykorzystania baz danych.

Eloqua  

Eloqua to zaawansowane oprogramowanie do automatyzacji marketingu od Oracle. Jest przeznaczone do projektowania zarówno prostych, jak i skomplikowanych kampanii z wykorzystaniem danych na temat aktywności potencjalnych klientów, pozyskanych w czasie rzeczywistym. 

Dynamiczne kampanie budowane w tym programie dostosowują się do aktywności użytkowników, gwarantując wysoki stopień personalizacji treści. Funkcja drag and drop ułatwia marketerom tworzenie reklam. Poza klasycznymi kanałami, takimi jak media społecznościowe czy e-maile, Eloqua daje użytkownikowi biznesowemu możliwości komunikowania się z klientami poprzez SMSy. 

Narzędzie pozwala na tworzenie estetycznych wiadomości mailowych, landing page’ów oraz formularzy do zbierania danych bez technicznych umiejętności czy znajomości HTMLa. Ze względu na dużą liczbę funkcjonalności, jest to przede wszystkim oprogramowanie przeznaczone dla korporacji i dużych firm ze szczególnymi wymaganiami w zakresie automatyzacji marketingu.

Mautic

Mautic to kolejne rozwiązanie do automatyzacji marketingu. Jest to platforma typu open source, co oznacza, że nie musisz płacić za jej użytkowanie. Narzędzie jest elastyczne i można je dostosować do indywidualnych potrzeb firmy. Wiemy o tym doskonale, bo w Droptica od lat pomagamy przedsiębiorstwom z wdrożeniem platformy. 

Główną zaletą Mautica jest to, że pozwala na prowadzenie kampanii marketingowych opartych o landing page'e i mailing. Gromadzi szczegółowe dane o potencjalnych klientach, które potem można wykorzystać do lepszego targetowania i personalizacji komunikatów.  Mautic ułatwia tworzenie komunikatów do różnych kanałów komunikacji (np. e-mail, media społecznościowe). 

Mautic to platforma do marketing automation, która umożliwia automatyzację i personalizację kampani.


Źródło: Mautic.org

Platforma posiada wygodną funkcję drag and drop, przyspieszającą projektowanie kampanii.  Korzystając z niej, możesz tworzyć przekonujące formularze do pozyskania danych, co ułatwia sprawne budowanie bazy kontaktów. Testy A/B pomagają porównać różne wersje podobnych przekazów i ocenić, które z nich będą skuteczniejsze. 

Narzędzia do obsługi klienta oparte na sztucznej inteligencji 

Wykorzystujące sztuczną inteligencję i nowoczesne techniki analizy danych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym, czatboty mogą sprawiać wrażenie, jakby były prawdziwym człowiekiem. Niektóre z nich są w stanie prowadzić angażującą rozmowę, decydować o zwrotach reklamacjach, a nawet uraczyć użytkownika żartem. 

Giogs

Giogs to narzędzie do budowania czatbotów i formularzy, które usprawnią obsługę Twoich klientów, a nawet będą w stanie wspierać sprzedaż. Nie musisz znać żadnych języków programowania, ani posiadać wyjątkowych technicznych umiejętności, aby zbudować własnego bota od podstaw. Tworzenie zaczyna się od wyboru jednego z dostępnych szablonów, po czym przechodzi się do jego personalizacji. 

Do dyspozycji użytkownika jest narzędzie do przeprowadzenia testów A/B i narzędzia analityczne do oceny wydajności stworzonego rozwiązania. Dodatkową zaletą jest możliwości integracji czatu na żywo ze swoją stroną, tworzenie pop-upów i formularzy.  Możesz przetestować oprogramowanie w wersji demo, zanim zdecydujesz się na płatny plan. 

Phrasee

Phrasee spełnia zupełnie inną funkcję. Stosując sztuczną inteligencję do określenia oczekiwań odbiorcy, automatycznie generuje nagłówki, CTA i inne elementy strony internetowej i personalizuje treści w witrynie. To rozwiązanie pomaga zwiększyć zaangażowanie i konwersje, wyświetlając użytkownikom treści dopasowane do ich oczekiwań. 

Optymalizacja języka i treści w czasie rzeczywistym poprawia także doświadczenia klienta i zwiększa jego satysfakcję z interakcji z treścią. Automatyczna personalizacja na podstawie danych analizowanych przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym może być wykorzystywana także w przekazach e-mail, powiadomieniach push, mediach społecznościowych i SMSach.

Narzędzia e-commerce – podsumowanie

Liczne aplikacje i wtyczki mogą pomóc Ci usprawnić funkcjonowanie biznesu e-commerce. W grę wchodzi zwiększenie skuteczności kampani marketingowych, zautomatyzowanie obsługi klienta z czatbotem, poprawienie widoczności witryny w sieci, skorzystanie z intuicyjnych aplikacji do tworzenia treści i oprogramowań do analizy biznesowej. Duże firmy powinny zastanowić się nad zastąpieniem wielu narzędzi jednym wielofunkcyjnym oprogramowaniem. 

Niezależnie od tego, jakie narzędzia wybierzesz dla swojego biznesu, najpierw potrzebujesz wydajnej strony e-commerce. Zapewnisz swoim użytkownikom najlepsze doświadczenia podczas interakcji ze sklepem internetowym, tworząc swoją witrynę przy użyciu Drupal Commerce. Opowiedz nam o swoim pomyśle na biznes cyfrowy, a my pomożemy Ci zdecydować, jakie funkcjonalności powinna mieć Twoja strona internetowa.

.