Jak wybrać odpowiedni rodzaj biznesu online dla siebie?
Wiele osób zastanawia się nad otworzeniem własnego biznesu online. Sposobów jest mnóstwo, niektóre wymagają inwestycji pieniędzy, a inne czasu. Są też takie, które mogą zacząć przynosić zysk już w pierwszym miesiącu pracy, po realizacji zlecenia. Dowiedz się, jakie są typy biznesów online i zdecyduj, który z nich jest dla Ciebie najlepszy.
Świat biznesu online
Świat biznesu coraz bardziej przenosi się do internetu. Istnieje wiele przedsiębiorstw oferujących usługi online lub sprzedaż produktów bez kontaktu z klientem w prawdziwym świecie. Różnorodność usług i wyrobów, które możesz zaproponować internautom, z pewnością Cię zaskoczy. Firmy działające online kierują swoje oferty zarówno do przedsiębiorstw jak i do klientów indywidualnych.
Prowadzenie biznesu online daje dużą swobodę w organizowaniu codziennej pracy. Niektóre z naszych propozycji pozwalają na prowadzenie sprzedaży w całości przez internet i nie wymagają nawet posiadania biura czy magazynu. Biznes online może być rozwiązaniem zarówno dla tych, którzy chcą pracować samodzielnie z domu lub w podróży, jak i dla tych przepadających za pracą zespołową w prawdziwym biurze.
Twój pomysł na biznes online może się okazać prawdziwym strzałem w dziesiątkę, spójrz na Facebooka czy Amazona. Pamiętaj jednak, że do odniesienia sukcesu w biznesie internetowym trzeba więcej niż tylko strona internetowa i kilka reklam. Poniżej opisujemy kilka ciekawych sposobów na własny biznes w sieci i ich specyfikę.
1. Obsługa mediów społecznościowych
Dobrze czujesz się w mediach społecznościowych i uważasz, że jesteś kreatywną osobą? W zakres obowiązków specjalistów zajmujących się obsługą portali społecznościowych wchodzi najczęściej:
- tworzenie treści,
- projektowanie grafik,
- planowanie postów,
- zarządzanie reklamami,
- odpisywanie na komentarze lub zapytania klientów.
Do tego typu pracy wystarczy Ci urządzenie mobilne (niektóre portale mogą być obsługiwane tylko przy pomocy tabletu lub telefonu, np. Instagram) i komputer. Narzędzia przydatne redaktorom obsługującym strony internetowe i media społecznościowe są często dostępne w darmowej i płatnej wersji, w postaci aplikacji otwieranej w przeglądarce lub pobieranej na urządzenie.
Nawet jeżeli dopiero zaczynasz swoją karierę w świecie mediów społecznościowych, warto zastanowić się nad stworzeniem portfolio w formie strony internetowej, na której zaprezentujesz swoje przykładowe prace graficzne i zalinkujesz do prowadzonych przez siebie kont.
2. Tworzenie, tłumaczenie i edycja treści
Copywriting to naprawdę duża branża. Wśród autorów pracujących zdalnie, w biurach, w agencjach contentowych czy na własny rachunek możesz znaleźć twórców haseł reklamowych i opisów produktowych, tekstów na blogi, treści specjalistycznych pod SEO i wielu innych. Część copywriterów traktuje swoją pracę jako główne źródło zarobków, inni dorabiają sobie w ten sposób. Wśród copywriterów są także osoby, które zaczynały od pisania dla pojedynczych klientów, a dziś prowadzą duże agencje, zatrudniają autorów i zarządzają ich pracą, zamiast pisać samodzielnie.
Taki biznes może być w stu procentach prowadzony zdalnie. Niektórzy autorzy zakładają własne działalności i inwestują w witryny, na których klienci mogą składać zamówienia. Inni rozliczają się przez platformy pośredniczące pomiędzy autorami i zamawiającymi. Zarówno złożenie zamówienia, jak i przekazanie tekstu może odbywać się w całości przez internet (mailowo lub za pośrednictwem specjalnej platformy, np. Useme). Jeżeli masz własną stronę internetową, możesz wzorem doświadczonych firm umieścić na niej przykłady realizacji lub referencje od klientów.
Platforma Useme jest pośrednikiem pomiędzy zleceniodawcami a autorami.
3. Prowadzenie platformy e-learningowej
Ludzie uczą się przez całe życie, dlatego stworzenie ciekawej platformy do nauki online jest wartym uwagi pomysłem na biznes. Codziennie ktoś decyduje się na podjęcie kursów językowych, zdobywanie dodatkowej wiedzy ze swojej branży albo zrobienie studiów podyplomowych. Kursy online są z reguły tańsze niż te prowadzone stacjonarnie w placówkach ośrodków szkoleniowych i szkół, ponieważ nie ma kosztów związanych z wynajmem i utrzymaniem sal.
Prowadzenie zajęć edukacyjnych online oznacza ograniczenie kosztów nie tylko dla przedsiębiorcy, ale także dla klienta. Nie musi on dojeżdżać do placówki edukacyjnej czy chociażby płacić za lunch w kafeterii pomiędzy zajęciami. Dla wielu studentów udział w zajęciach prowadzonych przez internet jest też znacznie wygodniejszy, ponieważ nauka może się odbywać w dowolnym miejscu i czasie. Wymienione zalety oraz duża dostępność szkoleń online sprawiły, że stały się one popularną alternatywą dla tradycyjnych kursów.
Zarabianie na e-learningu może mieć wiele wymiarów. Poza prowadzeniem zajęć na żywo z wykorzystaniem kamery internetowej i popularnych aplikacji do wideokonferencji możesz sprzedawać produkty cyfrowe (e-booki, audiobooki, szkolenia, wideo) ze swoimi kursami za pośrednictwem strony internetowej. Ciekawym rozwiązaniem jest także zbudowanie interaktywnej platformy e-learningowej, która da Ci możliwość stworzenia angażujących lekcji, testów i gier edukacyjnych oraz udostępnienia ich w darmowych i płatnych wersjach.
4. Otworzenie sklepu internetowego
Przez internet możesz sprzedawać niemal wszystko, zarówno produkty jak i usługi. Prowadząc tradycyjny sklep internetowy, bezpośrednio angażujesz się w dystrybucję oferowanych produktów, co oznacza, że najprawdopodobniej konieczne będzie stworzenie przestrzeni do magazynowania produktów. Nie obejdzie się także bez miejsca i materiałów niezbędnych do przygotowania produktu do wysyłki. Chyba, że zdecydujesz się na dropshipping — pośredniczenie między klientami a sprzedawcami, bez sprowadzania fizycznych produktów do własnych magazynów.
Możesz się skupić na prowadzeniu sklepu z fizycznymi produktami własnej marki lub artykułów tworzonych przez innych producentów. Pamiętaj jednak, że jako sprzedawca będziesz odpowiedzialny za wizerunek swojego sklepu i jego promocję. Wśród dostępnych technologii do tworzenia stron internetowych znajdziesz, chociażby Drupala. To otwarte oprogramowanie pozwala na stworzenie licznych niezbędnych i dodatkowych funkcjonalności dla e-commerce, które ułatwią Ci sprzedaż produktów elektronicznych, fizycznych i usług.
Sklep zbudowany w Drooplerze z użyciem Drupal Commerce.
5. Założenie marketplace’u
Marketplace to rozwiązanie dla osób, które chcą skorzystać na sprzedaży, ale nie chcą się w nią bezpośrednio angażować. Właściciel takiej platformy czerpie zyski z udostępniania przestrzeni sprzedażowej w sieci producentom i innym przedsiębiorcom. Firmy same sprzedają za pośrednictwem takiej strony, a właściciel marketplace’u otrzymuje prowizję od sprzedaży lub pobiera opłatę za korzystanie z jego systemu.
Założenie marketplace’u to poważna inwestycja, ponieważ zanim zaczniesz zarabiać, musisz zbudować funkcjonalną platformę sprzedażową oraz zainteresować nią sprzedawców. Jeżeli zdecydujesz się na budowanie tego typu strony e-commerce, warto zacząć od MVP (Minimum Viable Product) witryny internetowej. Jest to wersja strony zawierająca minimum funkcjonalności, które są niezbędne do jej wykorzystania w biznesie. Drupal jest bardzo dobrym systemem do MVP, gdyż pozwala szybko wystartować z pierwszą wersją systemu online i sprawdzić założenia biznesowe. Z czasem możesz zmodyfikować stronę i tworzyć bardziej zaawansowane funkcjonalności.
6. Stworzenie własnej aplikacji mobilnej
Oryginalne aplikacje mogą przynieść pomysłodawcy spory zarobek. Wiele osób jest w stanie zapłacić duże pieniądze za to, by móc lepiej organizować swoje życie przy użyciu smartfonów z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Najprawdopodobniej Ty także korzystasz z kalendarzy, organizerów czy komunikatorów. Duży potencjał mają również aplikacje rozrywkowe, które powstały po to, aby bawić, ale jednocześnie stanowią całkiem wydajną powierzchnię reklamową. Właściciel aplikacji może zarabiać poprzez umożliwienie różnym markom reklamowania się w darmowej wersji aplikacji lub wprowadzenie do sprzedaży jej płatnej wersji z większą liczbą funkcjonalności.
Masz ciekawy pomysł i potrafisz kodować? Jeżeli tak, możesz samodzielnie stworzyć całą aplikację. Możesz też poszukać wsparcia wśród programistów lub software house’ów — pomogą Ci stworzyć niesamowitą aplikację. Najważniejsze, aby miała ona ciekawe funkcjonalności i pozwalała użytkownikom osiągnąć ważne dla nich cele.
7. Prowadzenie agencji marketingu internetowego
Przy obecnej konkurencji na rynku trudno jest osiągnąć sukces bez skutecznej reklamy, nawet mając ciekawy produkt lub usługę. Istnieje wiele kanałów komunikacji. Wybór odpowiednich narzędzi marketingu dla danej marki jest trudny, nie wspominając już o prowadzeniu regularnych działań. Możesz założyć własną agencję i wspierać firmy w ich działaniach marketingowych. Reklama w internecie ma wiele wymiarów. Możesz:
- prowadzić działania w mediach społecznościowych,
- tworzyć kampanie na YouTube,
- zajmować się content marketingiem,
- pozycjonować strony internetowe lub marki,
- projektować kreacje graficzne dla firm.
Jeżeli chcesz samodzielnie planować i realizować kampanie, warto zacząć od małych przedsiębiorstw, a następnie rozwinąć swoje usługi na duże marki w miarę, kiedy zdobędziesz więcej doświadczenia. Niektóre agencje reklamowe są mocno wyspecjalizowane, np. zajmują się samą komunikacją w mediach społecznościowych, a inne tworzą całościowe strategie marketingowe, wybór należy do Ciebie. Możesz także zatrudnić zespół specjalistów i zostawić im prowadzenie działań marketingowych, podczas gdy Ty zajmiesz się bliższą Tobie dziedziną, np. zarządzaniem przedsiębiorstwem lub finansami.
8. Tworzenie magazynów internetowych, portali informacyjnych i blogów
W sieci jest mnóstwo stron z newsami, plotkami czy informacjami z konkretnych branż. Redakcje różnych portali i magazynów online mogą otrzymywać wpływy z reklam wyświetlających się w konkretnych sekcjach oraz z publikacji tzw. artykułów sponsorowanych (stworzonych w celu promocji danej marki).
Pierwsza inwestycja, która czeka Cię, jeżeli marzysz o własnym czasopiśmie, to zbudowanie strony internetowej i pozyskanie treści do publikacji. Portal może być na początku prosty i składać się z zaledwie kilku rubryk. Artykuły możesz tworzyć sam, zaangażować dziennikarzy internetowych, ekspertów z danej branży lub po prostu zaprosić do współpracy twórców amatorów, którzy chcą szlifować umiejętności pisarskie. Portal rozwiniesz z czasem.
Najważniejsza będzie efektywna promocja, ponieważ to dzięki niej wzrośnie ruch i zainteresowanie Twoją stroną. Duża ilość wyświetleń treści przełoży się na zainteresowanie klientów B2B oferowaną przez Ciebie powierzchnią reklamową.
9. Prowadzenie agencji badawczej
Jeżeli nie chcesz tworzyć ani sprzedawać cudzych produktów, a tworzenie aplikacji lub portalu z newsami to dla Ciebie zbyt czasochłonne inwestycje, możesz zgłębić techniki i narzędzia służące do gromadzenia danych. Wiele firm zleca badania rynku i tworzy raporty, a potem publikuje je w celu stworzenia profesjonalnego wizerunku. Konkretne badania mogą też przekonać potencjalnych klientów, że potrzebują usług danej firmy. Na przykład raport o bezpieczeństwie w sieci umieszczony na stronie firmy IT, informujący o ilości cyberprzestępstw może przekonać organizację, że potrzebuje ona dodatkowych zabezpieczeń.
Możesz wspierać przedsiębiorstwa, przeprowadzając badania w sieci za pomocą gotowych arkuszy lub podczas bezpośrednich rozmów z respondentami. Warto rozszerzyć swoją działalność o analizę, a także wizualizację wyników badań i przygotowywać gotowe do opublikowania estetyczne raporty dla swoich klientów.
10. Oferowanie usług wirtualnych asystentów
Zajęcie wirtualnego asystenta rozpowszechniło się w ostatnich latach. Z pomocy takich pracowników korzystają osoby prowadzące działalności gospodarcze, freelancerzy, artyści, a także osoby na wysokich stanowiskach kierowniczych. Wirtualny asystent nie potrzebuje biura. Wystarczą mu narzędzia i programy ułatwiające wykonywanie codziennych obowiązków. Są to przede wszystkim aplikacje typu organizer, dyktafon czy komunikatory.
Zakres obowiązków wirtualnego asystenta może być naprawdę szeroki. Tacy pracownicy mogą:
- przypominać swoim klientom o spotkaniach i zadaniach,
- pomagać z organizacją spotkań i podróży,
- robić transkrypcje i notatki ze spotkań,
- porządkować i poprawiać dokumenty.
Jeżeli sądzisz, że ten typ biznesu online jest dla Ciebie, możesz sam podjąć obowiązki asystenta. Innym rozwiązaniem jest zatrudnianie i szkolenie pracowników, a następnie reklamowanie ich usług i znajdowanie klientów, którzy zapłacą odpowiednio za wsparcie wykwalifikowanego asystenta. Wszystko to może się odbywać całkowicie zdalnie.
Biznes online - podsumowanie
Zamieściliśmy tu zaledwie kilka przykładów ciekawych pomysłów na prowadzenie firmy w sieci. Istnieje wiele sposobów na zarabianie w sieci. Możesz otworzyć poradnię dietetyczną (lub inną), oferować treningi personalne z dowolnej dziedziny w formie wideokonferencji, przeprowadzać audyty (stron internetowych, działań marketingowych itd.). Możliwości jest mnóstwo. Bez względu na rodzaj biznesu, jaki wybierzesz, chętnie pomożemy Ci stworzyć profesjonalną stronę internetową na Drupalu dla Twojej firmy lub inne ciekawe rozwiązanie np. progresywną aplikację webową.