Jak stworzyć angażujący przycisk CTA? Przykłady wezwania do działania na stronach biznesowych
Projektując stronę internetową, musimy zaplanować drogę użytkownika przez naszą witrynę. Przeglądanie treści powinno prowadzić do wykonania jakiejś czynności np. dokonania zakupu, nawiązania kontaktu czy zapisania się do newslettera. Przycisk CTA jest elementem, który — dobrze zastosowany — może pomóc firmie w zwiększeniu konwersji. Dowiedz się, czym jest wezwanie do działania i w jaki sposób tworzyć skuteczne przyciski call to action. Zapoznaj się z najciekawszymi przykładami CTA.
Czym jest wezwanie do działania (CTA)?
CTA to skrót od Call to Action, czyli po polsku wezwanie do działania. Terminem tym określa się element, który przenosi użytkownika do innej strony na witrynie internetowej lub umożliwia wykonanie konkretnego działania. Najczęściej występuje w formie przycisku lub linku i krótkiego hasła. CTA jest interaktywnym elementem strony internetowej. To oznacza, że kiedy użytkownik wejdzie z nim w interakcję (klikając go), będzie miała miejsce jakaś akcja, np. pojawi się komunikat, formularz, pole logowania lub osoba zostanie przeniesiona na inną stronę w obrębie danej witryny (np. do strony kontakt) lub poza nią (np. do landing page’a).
Podstawową funkcją call to action jest zmotywowanie internauty do działania i udzielenie mu pomocy w wykonaniu pewnej akcji (np. przejścia do formularza czy złożenia zamówienia), a tym samym zwiększenie efektywności strony firmowej. Celów umieszczania takiego przycisku jest niemal tyle, ile może być celów, które organizacja chce spełnić za pomocą firmowej strony internetowej. Wezwanie do działania może pomóc Ci w zwiększeniu liczby konwersji, zdobywaniu leadów lub kierowaniu użytkowników do wybranych podstron.
Przyciski CTA mogą pojawiać się w różnych miejscach na stronie (np. na blogach, podstronach ofertowych, formularzu, pop-upie itd.). Zwykle najskuteczniejsze są wtedy, gdy ich umieszczenie zostało starannie przemyślane.
Jak powinien wyglądać przycisk CTA?
Wezwania do działania mogą mieć różną wielkość, wygląd i treść — wszystko zależy od celu, który chcesz zrealizować za jego pomocą. Przycisk wezwania do działania powinien być na tyle widoczny, żeby rzucać się w oczy. Trzeba jednak pamiętać, że choć jest ważny, to tylko jeden z wielu elementów witryny, więc nie może zajmować za dużo miejsca. Aby CTA wyróżniało się na tle reszty strony, może być nieco większe od pozostałych elementów, mieć jaskrawy kolor, a niekiedy także nietypowy kształt.
Jak napisać wezwanie do działania?
Treść wezwania do działania musi być raczej krótka, ale przy tym oryginalna i chwytliwa. Chociaż najczęściej to po prostu hasła składające się z od jednego do trzech słów, czasami zdarza się, że na przycisku pojawia się nawet pełne zdanie.
Chyba każdy z nas widział nie raz w życiu przycisk z napisem Kliknij tutaj. Jest to klasyczne i proste rozwiązanie, ale mało unikalne i nie dostarcza zbyt wielu informacji. To dosyć istotne, aby na wezwanie do działania składał się komunikat o tym, jaka akcja nastąpi po jego kliknięciu. Warto więc napisać Rozpocznij okres próbny zamiast Okres próbny, żeby użytkownik wiedział, co właściwie się stanie, kiedy wejdzie w interakcję z tym elementem. W kilku słowach da się powiedzieć całkiem sporo. Przykładowo hasło Wypróbuj za darmo, które zachęca do podjęcia działania, zawiera dwie korzyści:
- możesz wypróbować produkt, którym się interesujesz,
- nie ponosisz żadnych kosztów.
Ciekawym pomysłem jest też zastosowanie pierwszej osoby liczby pojedynczej. Zamiast napisać zachętę Zamów produkt, możesz napisać Zamawiam produkt. Okazuje się, że taki zabieg może zwiększyć CTR (click through rate) o nawet 90%. CTR to wskaźnik klikalności informujący o tym, jak skuteczne są prowadzone przez firmę kampanie.
Jeżeli wolisz jednohasłowe wezwania do działania, pamiętaj, aby przyciskowi towarzyszył odpowiedni nagłówek lub krótka treść tłumacząca potencjalnemu klientowi, co może zyskać, klikając CTA.
Przycisk wezwania do działania — przykłady
Przyciski call to action są zazwyczaj klasyfikowane ze względu na to, jakie zamierzenia mieli ich twórcy i jakiej aktywności oczekują od swoich potencjalnych klientów. CTA może:
- umożliwiać dokonanie zakupu,
- pomagać użytkownikowi w zapoznawaniu się z ofertą (przyciski przenoszące użytkownika pomiędzy podstronami),
- pojawiać się, kiedy klient chce opuścić stronę (w celu zatrzymania go na niej dłużej).
W ramach tych trzech podstawowych kategorii można też wydzielić dodatkowe typy CTA, które związane są z konkretnymi czynnościami.
CTA sprzedażowe
Celem tego przycisku jest rozpoczęcie procesu sprzedażowego, okresu próbnego, korzystania z produktu lub dokonanie rezerwacji. Tego typu wezwanie do działania zazwyczaj umieszczane jest przy opisie konkretnego produktu, na landing page’u lub stronie głównej.
1. Xero
Po przejściu do opisu jednej z funkcjonalności rozwiązania Xero widzimy CTA niemal od razu, na górze strony. Wezwanie do działania w prawym górnym rogu, podobnie jak pierwszy przycisk w sekcji Hero, przekierowuje do strony z formularzem, po wypełnieniu którego użytkownik otrzymuje darmowy dostęp do 30-dniowego okresu próbnego. Wspomniany przycisk jest widoczny cały czas, niezależnie od tego, którą podstronę przegląda użytkownik. Widoczność wezwania do działania od pierwszych sekund przeglądania witryny i niezależnie od przeglądanej zakładki sprawia, że osoba, która trafi na witrynę z reklamy, może od razu zacząć okres próbny albo dowiedzieć się więcej o rozwiązaniu.
Drugi przycisk z sekcji Hero zabiera internautę na stronę ofertową z opisanymi planami do wyboru. Tam użytkownik może od razu dokonać zakupu wybranej usługi. Warto zauważyć, jak za pomocą koloru i kształtu wyróżniono ważniejszy przycisk (ten dotyczący okresu próbnego). Jest on bardziej wyrazisty, więc pierwszy rzuca się w oczy potencjalnego klienta.
2. Click Funnels
Poza stałymi przyciskami w górnym prawym rogu witryny, na stronie Click Funnels umieszczono także rozbudowane CTA w sekcji Hero, w towarzystwie filmu promocyjnego, oraz treści wskazującej zalety narzędzia.
Samo wezwanie do działania jest dosyć rozbudowane. Na przycisku znajdują się dwa zdania, w dwóch wersach. Pierwsze motywuje użytkownika do natychmiastowego skorzystania (Start now) z 14-dniowego okresu próbnego i informuje go, że możliwość ta nie wiąże się z żadnymi opłatami. Natomiast z drugiego zdania wynika, że dzięki temu narzędziu potencjalny klient może od razu zacząć tworzyć swój własny lejek sprzedażowy. Zaletą tak skonstruowanego CTA jest dostarczenie internautom większej ilości przydatnych danych na temat oferowanego rozwiązania.
CTA generujące leady
Takie wezwania do działania umożliwiają nawiązanie kontaktu z firmą. Najczęściej konsekwencją kliknięcia przycisku jest przeniesienie użytkownika do formularza kontaktowego lub aplikacji (kalendarza), w której może umówić rozmowę z doradcą klienta. Zastosowanie przycisku tego typu może jednak także mieć na celu pozyskanie danych kontaktowych potencjalnego klienta, np. numeru telefonu lub adresu e-mail.
3. Lasik MD
Strona sieci klinik okulistycznych Lasik MD wykorzystuje CTA, aby zachęcić potencjalnego klienta do zapisania się na darmową konsultację i doprowadzić do spotkania twarzą w twarz ze swoim doradcą. Przycisk znajduje się w menu głównym i wyróżnia się wyrazistym błękitnym kolorem. Dobór miejsca i barwy sprawia, że przycisku praktycznie nie da się przegapić, więc internauta od pierwszego momentu na stronie ma świadomość, że może skorzystać z takiej wizyty.
CTA jasno określa, jakie działanie umożliwia przycisk (zrobienie rezerwacji), a dodatkowo informuje o tym, że konsultacja jest darmowa. Kliknięcie tego call to action przekierowuje użytkownika do formularza, dzięki któremu może umówić się na wizytę w klinice.
4. Indochino
Wezwanie do działania (umówienia wizyty) znajduje się w sekcji Hero oraz nieco poniżej linii zgięcia strony głównej Indochino. Proste CTA Book an appointment wykorzystuje kontrasty (biały tekst na czarnym przycisku) i - w przypadku jego drugiego wystąpienia - wyróżnia się ciemną barwą na tle innych elementów strony. Po kliknięciu tego wezwania do działania użytkownik jest przenoszony do mapki, na której może wybrać preferowaną lokalizację i kliknąć znajdujące się pod nią Book now. Następnie klika na opcję z listy, która odpowiada celowi jego wizyty, a w kolejnym kroku wskazuje najbardziej dogodną dla siebie datę w kalendarzu.
Przycisk Dowiedz się więcej
Call to action zachęcające do zapoznania się z większą ilością informacji o produkcie, usłudze lub marce, często pojawia się na stronie głównej, przy pierwszych, zwięzłych opisach produktu. Innym popularnym miejscem występowania takiego wezwania do działania są strony produktowe, na których prezentowana jest duża liczba produktów lub usług. Wówczas CTA prowadzi zwykle do rozwinięcia opisów. Celem takiego wezwania do działania jest wydłużenie pobytu użytkownika na stronie i umożliwienie mu lepszego zapoznania się z firmą i jej ofertą.
5. Here Technologies
Subtelne i proste CTA (dowiedz się więcej) na stronie głównej Here Technologies, nad którą pracowaliśmy, przenoszą do dalszych części strony z opisami produktów i usług, podobnie jak Find out more w sekcji Hero. Przyciski są widoczne dla użytkownika, ale tak skomponowane z resztą strony, aby go nie rozpraszały i nie przeszkadzały w jej odbiorze.
Źródło: Strona Here Technologies
W tym przypadku CTA pozwala ograniczyć treść na stronie głównej, a jednocześnie informuje internautę, że dodatkowe informacje są dostępne. To sprawia, że witryna staje się bardziej przejrzysta i uporządkowana.
6. Get Harvest
Get Harvest wykorzystuje klasyczne, minimalistyczne CTA z zachętą Discover all features na stronie głównej swojego rozwiązania. W ten sposób daje potencjalnemu klientowi do zrozumienia, że narzędzie ma wiele przydatnych narzędzi i umożliwia mu dalsze eksplorowanie strony oraz lepsze poznanie oferty.
Firma nienachalnie zaprasza internautę do kontynuowania podróży po stronie, jeżeli nie jest on jeszcze gotowy do dokonania zakupu i daje sobie więcej czasu do wywołania pozytywnych skojarzeń z marką.
CTA z zapisem do newslettera
Zapis do newslettera usprawnia komunikację marki z użytkownikami i pozwala przesyłać treści sprzedażowe. Takie CTA często pojawia się na blogach, stronach głównych i w zakładkach “o nas”.
7. The Budgetnista
W celu promowania swojego newslettera edukatorka finansowa ze strony The Budgetnista wydzieliła na stronie głównej osobną sekcję poświęconą tylko zbieraniu zapisów do mailingu. Składa się ona z nagłówka, zdjęcia autorki, przycisku CTA Sign up for weekly goodies i wylistowanych kategorii komunikatów, które będą się znajdować w mailingu.
Dzięki informacjom zawartym w sekcji, użytkownik może szybko zdecydować, czy jest zainteresowany tym konkretnym newsletterem. Dowiaduje się także, jak często będzie otrzymywał wiadomości — CTA określa newsletter jako Weekly Goodies, co wskazuje, że będzie on wysyłany co tydzień. Przycisk z wezwaniem do działania wyróżnia się kolorem na czarnym tle, w dodatku umieszczając go w specjalnej sekcji, specjalistka upewnia się, że nie zostanie przeoczony.
8. Backlinko
CTA na stronie Backlinko zostało umieszczone w sekcji Hero. Dzięki temu użytkownik łatwo je znajdzie, nawet jeżeli nie zdecyduje się z niego skorzystać natychmiast po wejściu na stronę.
Pojedyncze pole do wpisania adresu e-mail i wezwanie do działania Try it znajduje się pod referencją od klienta i nagłówkiem tłumaczącym, co użytkownik zyska, jeżeli poda adres mailowy. Pozytywna opinia klienta wzmacnia motywację do skorzystania z propozycji firmy. Takie zastosowanie CTA to łatwy sposób na szybkie pozyskanie dodatkowych adresów do bazy mailingowej.
Przycisk CTA — podsumowanie
Odpowiednio prezentujące się i rozmieszczone w strategicznych miejscach wezwania do działania są ważnym elementem strony internetowej. Mogą nie tylko sprzedawać, ale także tworzyć ścieżkę klienta na witrynie, generować leady i wspomagać promowanie marki. Oferujemy kompleksowe usługi projektowania doświadczeń klienta (UX) i interfejsu użytkownika (UI).