Jak Sprawić, Żeby Strona Nadążyła Za Skalą Twojego Biznesu?
Każda firma chce się rozwijać. Często oznacza to równolegle rozwój strony internetowej, która odzwierciedla coraz to szerszą ofertę biznesową. Chcesz, aby Twoja strona internetowa rosła razem z firmą? Zobacz, jak przygotować strategię, która umożliwi rozwój bez utraty dotychczasowej jakości usług.
Skalowalność - czym jest?
Najprościej mówiąc, jest to zdolność do wzrostu. Skalowalny biznes to taki, który łatwo adaptuje się do zwiększającego się obciążenia zadaniami, nie tracąc przy tym nic z dotychczasowych dochodów czy jakości wykonywanej pracy. Dotyczy to także strony internetowej, która często jest nieodłącznym elementem biznesu. Portal, który jest skalowalny, będzie rósł wraz z potrzebami i możliwościami firmy.
Ścieżki rozwoju stron internetowych
Rozwój organiczny
Pojedyncza strona prezentująca profil biznesowy i podstawowe informacje kontaktowe to częsty start wielu firm. Jest wystarczająca, kiedy dopiero zaczynasz tworzyć wirtualną tożsamość Twojej firmy, a treści jest jeszcze niewiele.
W miarę dodawania kolejnych elementów, takich jak opisy produktów, informacje o ważnych wydarzeniach lub promocjach, taka strona będzie się bardzo wydłużać. Nie może jednak w ten sposób rozrastać się w nieskończoność, ponieważ straci czytelność, a zatem - swoją funkcjonalność. Potencjalny klient, zamiast przewijać stronę i szukać interesujących go informacji raczej opuści serwis. Sprawa ma się dużo gorzej na urządzeniach mobilnych, które wymagają jeszcze więcej przewijania.
W takim wypadku należy dodać kolejne podstrony, np. opisujące konkretne produkty czy usługi. Pozwoli to na wyróżnienie oferty firmy bez utraty przejrzystości i czytelności Twojej strony internetowej. Co więcej, taki układ jest zrozumiały również dla robotów wyszukiwarek internetowych, które uporządkowaną stronę internetową potraktują jako bardziej wartościową dla odbiorcy, a co za tym idzie - pojawi się ona wyżej w wynikach wyszukiwania.
Kolejnymi etapami rozwoju tak skonstruowanego serwisu mogą być np.:
- dodanie bloga firmowego
- formularze kontaktowe
- galerie zdjęć, cenniki, case studies i wiele innych.
Powyższe przykłady to tylko część możliwości, jakie spotykane są na dzisiejszych stronach internetowych. To, które z nich znajdą zastosowanie w Twoim serwisie zależy głównie od wybranej strategii marketingowej firmy. Taki sposób rozwoju jest najczęściej polecany firmom oferującym specjalistyczne usługi lub produkty na specjalne zamówienie klienta. Produkty wytwarzane masowo lub takie, których personalizacja jest dużo prostsza, mogą być sprzedawane na stronach, których rozwój przebiega w zupełnie odmiennym kierunku.
E-commerce
Podobnie jak we wcześniejszym przykładzie, tak i w tym wypadku punktem wyjścia jest pojedyncza strona internetowa, a potem przejście do landingów dla poszczególnych produktów. Jeśli produkty nie wymagają personalizacji lub występuje tylko kilka zmiennych (np. różne rozmiary tego samego modelu obuwia), można się pokusić o stworzenie strony typu e-commerce i sprzedawanie przedstawionych produktów bezpośrednio. Będzie to wymagało oczywiście dostosowania opisów i zaprojektowania systemu sprzedaży, natomiast pozwoli dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Na tym etapie warto wciąż korzystać z gotowych elementów, np. bramek płatności i innych skryptów, które sprawią, że strona będzie na siebie zarabiała od razu. Personalizacja doświadczeń klientów może poczekać, aż zgromadzisz odpowiednie środki.
Naturalnym etapem rozwoju strony zaprojektowanej w ten sposób będzie sprzężenie jej z systemem CRM, który pozwoli na zautomatyzowanie części działań, które mają miejsce poza stroną i sprawne zarządzanie relacjami z klientami.
Fabryka stron internetowych (website factory)
Strona internetowa powinna nadążać za ofertą firmy i prezentować ją w języku klienta. Obecnie nie jest niczym dziwnym, że duże firmy mają osobne podstrony dla każdego produktu w wielu językach.
Typowymi scenariuszami są:
- Strona dla kraju - zawierająca oferty czy produkty przygotowane dla danego regionu, w używanym tam języku.
- Wiele marek - każda z marek firmy ma indywidualne cechy wizualne, ale strony zawierają podobne elementy (jak video, formularze itp).
- Wiele stron dla tej samej marki - podobne wizualnie, zawierają jednak różne elementy opisujące wykorzystanie produktu albo przedmioty komplementarne do niego.
Pamiętaj jednak, że stworzenie dziesiątek czy nawet setek stron od podstaw to syzyfowa praca. Nie tylko generuje ogromne koszty, ale też ilość błędów, jakie można popełnić, rośnie w szybkim tempie.
Dobrym rozwiązaniem jest wtedy stworzenie fabryki stron multisite. Pozwoli to na zaoszczędzenie czasu na utrzymaniu i rozwoju stron, ponieważ jeden kod, tworzy funkcjonalność dostępną od razu dla wszystkich portali i rynków. Także koszt zarządzania platformą typu multi-site jest znacznie niższy niż zarządzanie wieloma portalami oddzielnie.
Co jeszcze należy wziąć pod uwagę?
Planując strategię rozbudowy swojej strony internetowej, oprócz architektury serwisu i przyszłego kierunku rozwoju czy oferty produktowej, weź też pod uwagę następujące czynniki:
Hosting
Wykupienie miejsca na serwerze “na zapas” to często duży wydatek, na który nie zawsze stać firmę, która dopiero się rozwija. Zdecydowanie lepszym krokiem jest opanowanie wzrostu w wymaganiach sprzętowych poprzez samoskalujące się rozwiązania takie jak Acquia Cloud, AWS, czy tańsze usługi jak Digital Ocean lub Linode.
Inne sposoby utrzymania rachunku za serwery w ryzach to:
- Usunięcie nieużywanych zasobów i optymalizacja architektury. Najprostszym sposobem jest zwolnienie zasobów, które nie są wykorzystywane lub można wykorzystać je lepiej.
- Migracja do chmury.
Oprogramowanie Open Source
Gotowe kreatory WWW typu Wix sprawdzą się na etapie pojedynczej wizytówkowej strony. Najczęściej jednak licencja ogranicza ilość podstron, które można dodać i elementy, jakie można na stronie umieścić. W zasadzie można przyjąć, że im bardziej popularny lub potrzebny element (np. karuzela zdjęć albo formularz kontaktowy), tym większa szansa, że będzie trzeba za niego dodatkowo zapłacić.
W takim wypadku warto sięgnąć po sprawdzone rozwiązania Open Source. Większość z nich:
- nie posiada opłat licencyjnych, co pozwala na oszczędność pieniędzy,
- jest w znacznym stopniu skalowalna, a wiele zaprogramowano w taki sposób, aby komponenty były stabilne i bezpieczne nawet przy dużym obciążeniu strony,
- posiada bardzo dużo funkcji, które wzbogacą Twój serwis. Można je doinstalować w formie tzw. modułów lub wtyczek i w znacznym stopniu spersonalizować.
Idealnym przykładem jest tutaj Droopler, rozwijana przez Droptica wersja dystrybucyjna Drupala.
Droopler posiada wiele funkcji niezbędnych dla przedsiębiorstw - małych i dużych. Wbudowane narzędzia pozwalają naszym klientom zaoszczędzić czas na implementacji i utrzymaniu serwisu. System jest bardzo elastyczny i łatwo się skaluje.
Automatyzacja
Skoro jesteśmy już przy oszczędności czasu i pieniędzy, nie wolno nam zapomnieć o automatyzacji zadań. Wiele czynności przy rozbudowie strony internetowej jest powtarzalnych. Podczas planowania rozwoju swojej strony nie zapomnij przyjrzeć się, jakie to zadania. Zautomatyzuj, co się da. Sporo na tym zyskasz:
- masz pewność, że nie wkradną się błędy wynikające ze zwykłych ludzkich pomyłek lub roztargnienia,
- lepiej wykorzystasz czas i zasoby,
- ułatwisz pracę i naukę twojego systemu osobom, które dopiero dołączą do twojego zespołu.
Podsumowanie
Rozwijanie strony internetowej to dość złożone zagadnienie, które wymaga rozsądnego wyboru technologii oraz współpracy wielu specjalistów. Na szczęście, część prac można zlecić doświadczonym zespołom. W ten sposób możesz skupić się na realizacji celów strategicznych firmy spokojny o to, że Twoja strona internetowa będzie rosła razem z Twoją firmą.