GA_Drupal Module

Google Analytics - przegląd modułu Drupala

Google Analytics to zdecydowanie najpopularniejsze narzędzie do śledzenia odwiedzin stron internetowych. Używa go kilkadziesiąt milionów witryn na całym świecie. Integracja ze statystykami od Google to podstawowa i niezbędna funkcja każdego CMS. Dostępna jest ona również w Drupalu, za pośrednictwem modułu google_analytics.

Moduł ten ma wiele ciekawych możliwości, które łatwo przeoczyć w gąszczu konfiguracji. W niniejszym artykule zaprezentuję Wam jego najbardziej przydatne opcje, na podstawie doświadczeń z dużymi stronami korporacyjnymi na Drupalu.

Daty

W przypadku modułu google_analytics mamy do czynienia z długą i bogatą historią. Pierwsza, developerska wersja, została wydana w lutym 2006 roku dla Drupala 4. Stabilne wydanie ujrzało światło dzienne rok później, w marcu 2007. Obecna gałąź 3.x ukazała się na początku 2019 roku. Niestety, dynamika zmian w module ostatnio mocno wyhamowała, prawdopodobnie za sprawą zmian w zespole developerów.

Popularność modułu

Moduł google_analytics znajduje się w ścisłej czołówce najpopularniejszych dodatków do Drupala. Oficjalne dane mówią o 323 tys. używających go stron. Najnowsza wersja 3.x wykorzystywana jest przez ponad 27 tys. witryn opartych o Drupala 8 i 9.

Autorzy modułu

Obecnie za utrzymanie modułu odpowiadają developerzy z dwóch firm: IXIS (Mark Byrne i Mike Carter) oraz Acquia (Jakob Perry). Zdecydowanie największa liczba commitów została wykonana przez użytkownika hass, który od jakiegoś czasu jest nieaktywny na drupal.org.

Wraz z wymienionymi osobami, w tworzenie modułu zaangażowane było od 2006 roku 66 osób. Ich wkład możesz zobaczyć na stronie poświęconej committers.

Do czego służy moduł

Moduł google_analytics, jak sama nazwa wskazuje, służy do integrowania statystyk Google Analytics ze stronami internetowymi opartymi o system Drupal. Pomimo, że integracja ta jest z założenia bardzo prosta i sprowadza się do umieszczenia wewnątrz kodu HTML małego skryptu dostarczonego przez Google, warto użyć do tego dedykowanego modułu. Pozwoli on na dopasowanie śledzenia odwiedzin do Twoich potrzeb oraz na wyeliminowanie ze statystyk niechcianych elementów.

Unboxing

Moduł możesz pobrać ze strony https://www.drupal.org/project/google_analytics. Po instalacji wystarczy jedynie podać kod śledzenia otrzymany przez Google (rozpoczyna się on od ciągu znaków UA-). Jeśli zapomnisz o wpisaniu kodu w panelu ustawień, otrzymasz ostrzeżenie logując się jako administrator.

Ustawienia modułu znajdziesz w menu Konfiguracja System Google Analytics.

Użycie modułu

Większość użytkowników używa domyślnej konfiguracji modułu, podając tylko kod śledzenia. Tym samym aktywne pozostają następujące funkcjonalności:

  • wyłączenie statystyk na stronach administracyjnych,
  • umożliwienie śledzenia linków zewnętrznych oraz mailto,
  • rejestrowanie pobierania plików w formie zdarzeń,
  • śledzenie użycia wyskakujących okienek z modułu Colorbox,
  • anonimizacja adresów IP przesyłanych do Google,

Wszystkie powyższe funkcje opiszę dokładniej w dalszej części artykułu.

Obsługa wielu domen

Drupal charakteryzuje się rozbudowanym wsparciem dla wielu domen w obrębie jednego projektu. W takich przypadkach istotne jest uwzględnienie w statystykach odwiedzin dodatkowej kolumny w postaci bieżącej domeny lub subdomeny. Moduł google_analytics w pełni obsługuje konfiguracje multidomenowe, które dostosujesz za pomocą jednego pola wyboru.

Google Analytics - Multidomain

 

Wykluczanie stron i użytkowników

Niezwykle istotną opcją modułu google_analytics jest wyłączanie śledzenia w przypadku spełnienia wybranych warunków. Analogicznie do konfiguracji bloków możesz wybrać strony, na których włączysz lub wyłączysz kod śledzenia. W ten sposób wyeliminujesz niechciane lokalizacje, które zaburzają wyniki oglądalności.

Google Analytics - Wykluczenia stron

To samo możesz zrobić dla określonych ról użytkowników. Wykluczając np. administratora ze śledzenia, upewnisz się, że Twoja aktywność na stronie nie zostanie zarejestrowana

Google Analytics - Role użytkowników

Dodatkowo użytkownicy mogą sami decydować o tym, czy chcą być śledzeni. Jeśli dbasz o ich prywatność, wybierz następującą opcję:

Google Analytics - Opt-in

Użytkownicy z rolą “Opt-in or out of tracking” otrzymają możliwość wyłączenia śledzenia w edycji swojego profilu.

Zwróć szczególną uwagę na opcję “Track User ID”. Jej zaznaczenie spowoduje, że Google Analytics zacznie rozróżniać użytkowników po ich identyfikatorze w Drupalu. Jest to funkcja kusząca z punktu widzenia jakości gromadzonych danych, jednakże pociąga ona za sobą konieczność poważnych zmian w polityce prywatności, by zapewnić zgodność z GDPR.

Równie istotna z punktu widzenia prywatności opcja “Anonymize visitors IP address” ukryta jest w ostatniej z zakładek. Wycina ona ostatnią część adresu IP użytkownika przesyłanego do Google Analytics, przez co śledzenie stanie się minimalnie mniej dokładne, ale za to bardziej anonimowe.

Śledzenie odnośników i pobrań

Standardowy kod śledzenia Google Analytics nie posiada funkcjonalności, które byłyby w stanie wychwycić kliknięcie w zewnętrzny odnośnik lub pobranie pliku. Stąd z pewnością docenisz automatyczną modyfikację zachowania drupalowych linków za pośrednictwem JavaScript. Po kliknięciu w link GA otrzymuje zdarzenie zawierające adres URL. W ten sposób jesteś w stanie oszacować popularność odnośników i plików.

Google Analytics - Download

Kilka dodatkowych opcji na tej karcie pozwoli Ci między innymi na:

  • Śledzenie zdarzeń w Colorbox.
  • Reakcję na zmiany w adresie URL.
  • Precyzyjniejsze korzystanie z usługi “In-Page Analytics”, czyli z mapy pokazującej wizualnie popularność odnośników. Polecam tę opcję zwłaszcza, gdy osoba odpowiedzialna za marketing może szybko wprowadzać gruntowne zmiany na stronie (jak w naszym artykule o szybkich kampaniach z użyciem landing pages).

Śledzenie wiadomości

Niewielki, ale przydatny dodatek stanowi śledzenie wiadomości wyświetlanych u góry strony przez Drupala. W ten sposób wiadomość dotycząca np. sukcesu przy składaniu zamówienia może zostać zapisana jako osobne zdarzenie, które z kolei posłuży Ci za jeden ze śledzonych w Google Analytics celów.

Google Analytics - Messages

 

Śledzenie wyszukiwania i reklam

Zakładka “Search and advertising” skrywa kilka bardziej niszowych funkcji:

  • “Track Internal Search” śledzi wyszukiwanie w witrynie.
  • “Track AdSense ads” uruchamia integrację z reklamami zamieszczonymi za pośrednictwem AdSense i pozwala na uzyskanie zaawansowanych raportów z ich skuteczności.
  • “Track display features” służy do aktywacji zaawansowanych funkcji marketingowych, w tym chociażby remarketingu. Opcja ta wymaga specjalnych zapisów w polityce prywatności strony, wpływa bowiem znacznie na zgodność z GDPR.
Google Analytics - Search, AdSense, Remarketing

 

Niestandardowe wymiary i dane

Raporty Google Analytics oferują bogate możliwości rozbudowy kolumn i wierszy w tabelach o własne elementy. Służą do tego m.in. wymiary (dimensions) i dane (metrics).

Moduł google_analytics pozwala dodać do 20 własnych danych i wymiarów. Możesz przy tym wykorzystać zdefiniowane w Drupalu tokeny. Poniżej podaję dwa przykłady, które pokrótce przybliżą ten temat.

Wymiary opisują daną stronę. Mogą być np. kategorią albo tagiem. Dodając np. niestandardowy wymiar w postaci kategorii artykułu, możesz określić popularność danej tematyki.

Google Analytics - Dimensions

Dane mierzą obiekty. Google Analytics potrafi sumować dane i operować na nich. Gdy dodasz daną przyjmującą wartość 1 gdy artykuł jest promowany, możesz podsumować i porównać w raporcie liczbę wyświetleń promowanych i “zwykłych”.

Google Analytics - Metrics

 

Inne opcje

Pośród pozostałych dostępnych opcji modułu znajdują się:

  • Lokalne cachowanie kodu Google Analytics.
  • Agregowanie w statystykach wielu wersji językowych stron.
  • Definiowanie dodatkowych parametrów przekazywanych do Analytics.
  • Uruchamianie własnych skryptów przed i po wykonaniu kodu GA.
  • Tryb developerski.

Hooki i integracje

Moduł nie udostępnia hooków. Odnośnie integracji - współpracuje głównie z Colorbox.

Podsumowanie

Moduł google_analytics to niezwykle rozbudowane narzędzie. Z pewnością docenią go użytkownicy ceniący dokładną i skuteczną analitykę internetową. Pomimo małego wachlarzu integracji z innymi modułami, pozwala na daleko idące dopasowanie konfiguracji do swoich potrzeb.

Również projekty realizowane w naszej agencji drupalowej korzystają przeważnie z analityki od Google. Wspominaliśmy już w innych postach na blogu, że zaawansowana integracja z GA jest dla nas jedną z ważnych zalet przemawiających za Drupalem jako za systemem dla budowy dużych serwisów internetowych.

3. Najlepsze praktyki zespołów programistycznych