Where to put the form on the landing page

Gdzie umieścić formularz na landing page?

Masz już stronę internetową i zastanawiasz się, jak skutecznie promować swoje usługi i produkty? Planujesz stworzyć landing page albo już go stworzyłeś, ale masz wrażenie, że wciąż jesteś daleko od zrealizowania swoich marketingowych i sprzedażowych celów? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, dlaczego położenie formularza na landing page’u jest istotne i może wpłynąć na Twój sukces.

Czym jest landing page i dlaczego jest ważny dla Twojej strony internetowej?

Landing page jest w zasadzie rodzajem witryny internetowej lub jej częścią (podstroną). Możemy więc uznać, że landing jest podstroną lub stroną ofertową wykorzystywaną do prowadzenia działań marketingowych. W przeciwieństwie do strony internetowej, która pełni funkcję informacyjną, landing ma na celu przekonać internautę do wykonania określonej czynności, a jego treść dotyczy zwykle jednego, konkretnego produktu. To działanie to tzw. konwersja i nie musi to być koniecznie zakup produktu czy usługi (ale może i często jest). To właśnie na landing często kierowany jest ruch z reklam na Facebook’u i Google Ads. Zachęcam w tym miejscu do lektury tekstu o tym jak skrócić czas tworzenia kampanii marketingowych z wykorzystaniem landing pages.

Jeżeli zastanawiasz się, czy potrzebujesz landing page’a, odpowiedź jest prosta: tak. Jednak nie każda taka strona okaże się skuteczna. Na wyraźne efekty możesz liczyć, jeżeli zadbasz o ciekawy design, intuicyjność, wciągającą treść i oczywiście spójność landinga z reklamą – pamiętaj, że temat reklamy powinien być ściśle powiązany z treścią strony, w innym przypadku bardzo prawdopodobne jest, że w krótkim czasie zaobserwujesz wzrost współczynnika odrzuceń i zmarnujesz pieniądze zainwestowane w reklamę.

Pamiętaj o jasnym sformułowaniu celu dla Twojego landing page’a. Za pomocą takiej witryny możesz sporo osiągnąć:

  • zwiększyć sprzedaż,
  • zbudować dużą bazę potencjalnych klientów,
  • zdobyć potrzebne informacje od klientów,
  • zachęcić dużą grupę osób do zapisania się do newslettera.

Jak widzisz, możliwości jest mnóstwo, więc zanim rozpoczniesz tworzenie landinga, koniecznie zastanów się, czego oczekujesz od klienta w momencie przekierowania z reklamy na stronę. Do osiągnięcia swojego celu, najczęściej musisz zaangażować swojego klienta w wykonanie jakiejś czynności na Twojej stronie – umówienie się na spotkanie z konsultantem Twojej firmy, przesłanie Ci adresu e-mail lub innych danych kontaktowych. To właśnie dlatego na landing page’u musi znaleźć się formularz (odpowiedni – dowiedz się, jak dobrze zaprojektować formularz). Jakie są typy formularzy?

popup form

Formularz pop-up - co to takiego?

Na pewno kiedyś zdarzyło Ci się, że po wejściu na jakąś stronę internetową lub w trakcie przeglądania treści, nagle na środku ekranu wyskoczyło kolorowe, jaskrawe okienko, w którym pojawiała się informacja o tym, że wygrałeś jakąś nagrodę i ktoś chce uzgodnić z Tobą sposób jej przekazania, więc musisz kliknąć jakiś link lub podać dane.

Irytujące? Z całą pewnością, ponieważ reklamodawcy swego czasu zdecydowanie nadużywali tego typu metod reklamowych. Dziś te przyprawiające o zawał powiadomienia nie są już wszechobecne – przeszły transformację i teraz pojawiają się w postaci formularzy pop-up. Projektanci tych elementów zadbali też o lepszy design i animację, sprawiając, że chociaż wyskakujące okno formularza dalej budzi w użytkownikach mieszane emocje, są oni bardziej skłonni podawać swoje dane kontaktowe.

Istnieją różne możliwości zaplanowania pojawienia się formularza pop-up. Może się on pojawić na stronie np. po minięciu określonego czasu (np. po 5-10 sekundach), po przeskrollowaniu określonej ilości treści (np. kiedy użytkownik kończy czytać lub przeczytał dopiero pierwszy akapit – często takie podejście stosuje się na blogach, kiedy chcemy, aby użytkownik zapisał się do newslettera – podanie maila umożliwia dalsze przeglądanie treści). Warto także zastanowić się nad ustawieniem częstotliwość pojawiania się formularza pop-up. Przemyślane wykorzystanie pop-upów nie powinno wpłynąć negatywnie na user experience, a może pozwolić Ci na osiągnięcie satysfakcjonującej konwersji.

Jeżeli ciekawi Cię ten typ formularza, może warto sprawić, by na landingu pojawiał się pod koniec strony, aby klient miał czas zapoznać się i zaciekawić treścią z landinga. Pamiętaj, że poza celami sprzedażowymi, niezwykle ważne jest zapewnienie użytkownikowi przyjemnego doświadczenia podczas przeglądania Twojej strony - nasza agencja drupalowa może pomóc Ci zadbać o poprawienie user experience. Kiedy już zyskamy jego uwagę, warto poprosić o dane kontaktowe lub zaprosić do newslettera. Strategii jest wiele.

Położenie formularza na landing page’u - czy jest istotne?

Czy formularz może być stałym elementem landing page’a? Jasne! W Droptica wiemy, że dobry Design/UX landinga to podstawa sukcesu. Formularz musi być widoczny, ale także dobrze skomponowany z projektem Twojej witryny. Możesz umieścić swój formularz w różnych sekcjach landinga. Może to też być element, który pojawia się po określonym czasie (jak pop-up) lub po kliknięciu określonego przycisku.

Niezwykle istotne jest, aby taki formularz wyróżniał się na tle landing page’a. Chodzi w końcu o to, aby nawiązać kontakt z klientem, dlatego nie tylko design, ale także położenie formularza na witrynie ma bardzo duże znaczenie.

Formularz w nagłówku lub w stopce strony internetowej

Stopka jest jednym z najmniej zauważalnych i interesujących sekcji strony. Jeżeli chcesz umieścić formularz na landing page’u właśnie w tym miejscu, konieczne będzie mocne wyróżnienie tego elementu na stronie. Często dodawany jest tam nie cały formularz, lecz przycisk otwierający okno formularza. Dobrze wyróżniony przycisk z pewnością jest eleganckim sposobem na zwiększenie konwersji.

Nagłówek jest pierwszą sekcją, którą widzi Twój odbiorca po przekierowaniu go na landing page z reklamy. Odpowiednie hasło, zachęcające do wykonania czynności i widoczny przycisk może pozwolić na szybkie pozyskanie danych, których potrzebujesz. Umieszczenie formularza w górnej części strony sprawia, że łatwo go znaleźć.

Czy warto wstawić formularz pomiędzy poszczególnymi artykułami?

Taką praktykę można często zauważyć na blogach i magazynach internetowych – dobry pomysł? Niekoniecznie. Na stronach zawierających duże ilości artykułów i treści, łatwo przeoczyć taki formularz – zwłaszcza że w dzisiejszych czasach czytelnicy w większości zaledwie przeglądają teksty, zamiast czytać je uważnie od deski do deski. Podczas szybkiego scrollowania nietrudno o przegapienie części treści, a co dopiero formularza.

Teoretycznie na landing page’u czytelnik nie ma do czynienia z dużymi blokami tekstu. W większości przypadków landingi składają się z dużej ilości infografik, diagramów, tabel, haseł lub małych fragmentów tekstu. Na takiej stronie o wiele łatwiej jest wyróżnić formularz kontaktowy pomiędzy elementami. Z pewnością jest to ciekawe rozwiązanie, w którego przypadku jednak sukces zależy od doświadczenia projektanta landing page’a i jakości designu.

form

Zalety umieszczenia formularza w górnej części strony internetowej obok treści

Formularze kontaktowe znajdują się często w kolumnie obok właściwej treści strony. Poza tym mogą się w niej pojawiać się inne elementy. Zdarza się, że formularz wypełnia całą przestrzeń w kolumnie lub podąża za czytelnikiem, podczas scrollowania – w ten sposób jest wyraźnie widoczny przez cały czas.

form

Formularz w dolnej części strony internetowej - a może to lepsze rozwiązanie?

Nienachalna prośba o uzupełnienie formularza na dole landing page’a spotka się z aprobatą wielu użytkowników. Dzięki temu podejściu dajemy internaucie czas na zapoznanie się z treścią landing page’a. Zanim to my poprosimy o jego dane, możemy przekonać go do naszej marki ciekawą treścią i zwiększyć prawdopodobieństwo konwersji. Trzeba rzecz jasna pamiętać o tym, że nie każdy użytkownik dociera do końca strony.

form

Formularz Two-Step Opt-In - na czym to polega?

Tego typu formularze mogą być pop-upem lub podstroną z formularzem kontaktowym, na który przenosi się użytkownik po naciśnięciu w przycisk CTA (call to action), aby dowiedzieć się więcej o ofercie. To jeden z aktualnych trendów w e-commerce, jeżeli chodzi o formularze kontaktowe. Po kliknięciu przycisku klient otrzymuje jakąś wartość – dodatkowe informacje na temat oferty, kod rabatowy, dostęp do szkolenia. Po ich otrzymaniu duża ilość użytkowników jest skłonna przejść do kolejnego etapu i podać Ci swoje dane.

To czysta psychologia – internauta, który najpierw coś od Ciebie otrzymuje, patrzy na Twoją markę przychylniejszym okiem i chętniej dzieli się informacjami o sobie, niż ten, który od pierwszej minuty na stronie bombardowany jest powiadomieniami i prośbami o kontakt lub dane.

Jakie są rodzaje formularzy?

Istnieje wiele stylów i typów formularzy. Wszystko zależy od tego, jaki jest cel Twojego landing page’a. Możesz wybrać prosty formularz lub skorzystać z image boxów, które przyciągną wzrok dzięki atrakcyjnemu zdjęciu lub grafice. Formularze możesz też animować, shake boxy będą „trząść się” na ekranie, przyciągając uwagę użytkownika.

Poniżej znajdziesz kilka przykładów popularnych formularzy kontaktowych, które możesz wykorzystać na swoim landing page’u:

  • Fixed bar – zamiast pop-upów, jaskrawych formularzy na pół strony albo zupełnie niewidocznych elementów, możesz dodać na swojej stronie formularz w postaci niewielkiego, ale widocznego paska.
  • Sign-up box – prosty, niewielki formularz, który wymaga wpisania niewielu danych (często samego adresu e-mail).
  • Exit Popup – to rodzaj pop-upa, który pojawia się, kiedy klient opuszcza stronę. To narzędzie, dzięki któremu możesz zdobyć dane, ale także przekonać klienta do pozostania na landing page’u.
  • Scroll – pojawia się na stronie, kiedy użytkownik scrolluje.
  • Download Box – formularz, który umożliwia udostępnienie internautom pliku do pobrania, po ukończeniu rejestracji lub przesłaniu danych kontaktowych.

Masz wiele możliwości - pamiętaj, że tylko niektóre rodzaje formularzy pomogą Ci osiągnąć Twój cel.

Umieszczenie formularza na landing page’u - jaki jest Twój wybór

Jeżeli szukasz odpowiedniego narzędzia do marketing automation, powinieneś rozważyć wykorzystanie open-source’owego oprogramowania Mautic. Osadzanie formularzy na landing page’u z wykorzystaniem tego narzędzia jest niewyobrażalnie łatwe, a to zaledwie jedna z jego zalet. Jest świetny do personalizacji treści i ułatwi Ci zarządzanie Twoimi kampaniami marketingowymi. Skontaktuj się z nami, jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej!

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu