Email marketing automation - czym jest i czy warto je zastosować?
Kampanie mailingowe są jedną ze sprawdzonych metod komunikacji z potencjalnymi i lojalnymi klientami, a automatyzacja e-mail marketingu zwiększa skuteczność działań prowadzonych tym kanałem. Takie podejście do promocji firmy ma wiele zalet. Jednak, aby skorzystać na wdrożeniu automatyzacji, trzeba najpierw zrozumieć, jak ona działa.
Co to jest email marketing automation?
Tworzenie i wysyłanie pojedynczych marketingowych wiadomości mailowych jest czasochłonne. Ponadto działania takie mają zwykle zdecydowanie mniejszą skuteczność niż realizowanie przemyślanej, złożonej strategii e-mail marketingowej. Email marketing automation jest strategią marketingową, mającą na celu zwiększenie skuteczności marketingowych aktywności mailowych za pomocą zautomatyzowanych działań. Tego typu marketing można prowadzić przy użyciu specjalnego oprogramowania.
Automatyzacja e-mail marketingu przydaje się na wiele sposobów. Pozwala przesłać klientowi najważniejsze informacje na temat Twojej firmy, ale także pokazać swój szacunek dla konsumenta. Jednocześnie oszczędzasz czas, który bez odpowiedniego narzędzia trzeba by było wykorzystać na manualne wysłanie wiadomości. Zautomatyzowane wiadomości mailowe mogą być spersonalizowane i sprawiać wrażenie napisanych specjalnie z myślą o tym konkretnym kliencie (np. zaczynać się imiennym powitaniem, nawiązywać do ostatnich zakupów lub aktywności na stronie internetowej).
Jednym z najważniejszych mechanizmów email marketing automation są tzw. triggered e-mails (termin ten można przetłumaczyć, jako wyzwalane wiadomości mailowe). Polega to na zautomatyzowaniu wysyłki konkretnych maili. Proces może przebiegać całkowicie bez Twojego udziału. Wysłanie wiadomości jest wcześniej zaplanowane i zależy od spełnienia wcześniej określonej reguły, np. zapisania się do newslettera lub zarejestrowania na stronie przez klienta. Dla różnych grup i kampanii możesz ustawić dowolny warunek, po którego wypełnieniu zostanie wysłana konkretna wiadomość e-mail (np. założenie konta na stronie internetowej może spowodować wysłanie maila powitalnego, a po kilku dniach od zapisania się do newslettera, użytkownik automatycznie otrzyma darmowy poradnik). Wszystko zależy od celu biznesowego, który chcesz osiągnąć.
Oczywiście, aby wdrożyć email marketing automation, potrzebujesz odpowiedniego oprogramowania. Systemy do zarządzania kampaniami e-mail marketingowymi udostępniają swoim klientom biznesowym liczne, przydatne funkcjonalności i narzędzia, dzięki którym mogą oni zwiększać efektywność swoich działań (umożliwiają np. segmentację odbiorców czy raportowanie). Programy do automatyzacji e-mail marketingu zwykle pozwalają także na personalizację kampanii, czyli dostosowanie wysyłanych wiadomości do indywidualnych preferencji i oczekiwań konkretnych klientów.
W jaki sposób możesz wykorzystać automatyzację marketingu w Twojej firmie?
Dzięki odpowiednim działaniom możesz zautomatyzować liczne zadania związane z prowadzeniem kampanii e-mail marketingowych w Twojej firmie. Mogą one mieć na celu budowanie pozytywnej relacji z klientem, zwiększenie sprzedaży lub przypomnienie użytkownikowi o niedokończonym procesie zakupowym. Możliwości jest wiele, poniżej znajdziesz kilka przykładów wykorzystania narzędzi do automatyzacji marketingu.
Powitanie nowego klienta
Automatyzacja kampanii e-mail marketingowych daje możliwość wysyłania subskrybentom wiadomości e-mail automatycznie, o wcześniej ustalonej porze i w wybrany przez twórcę kampanii dzień. To znacznie ułatwia codzienną pracę osobie odpowiedzialnej za zarządzanie kampaniami e-mail marketingowymi. Możesz skonfigurować szereg automatycznych wiadomości, które powinni otrzymywać Twoi klienci, np. powitalną, która będzie wysyłana za każdym razem, gdy nowa osoba zasubskrybuje Twojego bloga, zarejestruje się na stronie czy dokona zakupu.
Pamiętaj, że nie wszyscy klienci, którzy dołączają do newslettera lub rejestrują się na Twojej stronie, dokonają zakupu od razu. Niektórzy są zaledwie zainteresowani Twoją ofertą. Dzięki ciepłemu powitaniu i spersonalizowanemu przekazowi od razu budujesz pozytywną relację z potencjalnym klientem.
Kampania powitalna Monday.com
Marka Monday.com, oferująca oprogramowanie do zarządzania codzienną pracą w firmie, stworzyła interesującą kampanię. Graficznie przypomina ona nie starannie zaprojektowaną reklamę, a zwykłego maila wysłanego od jednej osoby prywatnej do drugiej. To zwiększa wrażenie, że jest to wiadomość wysłana manualnie, z myślą o nawiązaniu bezpośredniego kontaktu. Dlatego istnieje większe prawdopodobieństwo, że odbiorca zagłębi się w treść. Pod mailem znajduje się podpis Roy’a Mana, prezesa spółki, zamiast klasycznego, anonimowego pozdrowienia od zespołu.
Źródło: HubSpot
E-mail powitalny jest ciepły, przyjazny i prosty, dzięki czemu czytelnik szybko skupia się na umieszczonym w wiadomości filmie, który zawiera dodatkowe informacje. Twórca kampanii skorzystał z możliwości personalizacji - możemy zauważyć, że e-mail jest skierowany do konkretnej osoby (wymienione zostało jej imię). Wiadomość jest zwięzła, a istotne informacje specialista Monday.com zawarł w podlinkowanym filmie, zamiast rozpisywać je w wiadomości.
Zachęcenie do dokonania zakupu
Przedsiębiorcy mają do dyspozycji wiele kanałów komunikacji, w których mogą tworzyć kampanie w celu zwiększenia sprzedaży i e-mail nie tutaj jest wyjątkiem. Większość firm sprzedażowych wykorzystuje sezonowe okazje (np. święta czy specjalne dni takie jak Dzień Matki czy Ojca), żeby zachęcić klientów do zrobienia większych zakupów.
Automatyczne specjalne kampanie sprzedażowe warto zaplanować z dużym wyprzedzeniem, żeby nie przeoczyć dobrej okazji do promocji swojej oferty. W takich wiadomościach możesz przypominać o wyjątkowej okazji, w związku z którą warto dokonać zakupu lub poinformować o ofercie specjalnej w danym okresie. Zastanów się także nad wysłaniem kodów rabatowych do wykorzystania przy zakupie w konkretnym terminie, które dodatkowo zmotywują klientów do kupowania.
Kampania sprzedażowa Uniqlo
Ludzką potrzebę nabywania rzeczy i potrzebę oszczędzania dobrze wykorzystuje marka Uniqlo. Firma stosuje automatyzację, dane o aktywności internautów na swojej stronie internetowej i personalizację.
W jednej z kampanii e-mail marketingowych Uniqlo dzieli się informacją o zmianie cen z subskrybentami, którzy polubili dany produkt. Dane zbierane dzięki plikom cookies są wykorzystywane do zautomatyzowania i personalizacji tej wiadomości. W efekcie osoba, która wyraziła zainteresowanie produktem (oglądając go, dodając do koszyka lub oznaczając jako ulubiony), otrzymuje wiadomość o tym, że cena jest teraz niższa. Klienci czasami nie dokonują zakupu, mimo że czują silną pokusę. Taka wiadomość o obniżce eliminuje powód, dla którego powstrzymywali się od zakupu.
Źródło: Influencer Marketing Hub
W tej kampanii wykorzystywana jest także sprzedaż krzyżowa. Poniżej głównej wiadomości zauważysz przykłady innych, powiązanych produktów, którymi klient mógłby być zainteresowany.
Zaproponowanie nowej usługi
Kampania przedsprzedażowa składa się z wiadomości lub serii komunikatów zapowiadających wprowadzenie nowego produktu na rynek. Jedną z kolejnych wiadomości w cyklu może być taka, która informuje klienta, że nadchodzi moment, kiedy będzie mógł skorzystać z konkretnej oferty lub prezentuje zalety produktu. Tego typu wiadomość ma na celu zmotywowanie odbiorców do jak najszybszego złożenia zamówienia w przedsprzedaży nadchodzącego produktu lub zaraz po jego wypuszczeniu na rynek.
Taka kampania, stworzona dzięki email marketing automation, może opisywać cechy i zalety nowego produktu lub usługi. Tego typu wiadomości wysyła się do osób szczególnie zainteresowanych produktem, które prawdopodobnie oczekują wejścia tej oferty na rynek. Warto pamiętać, że kampania przedsprzedażowa powinna być ograniczona czasowo, aby zwiększyć poczucie pilności u potencjalnych klientów i zmotywować ich do złożenia zamówienia w przedsprzedaży nadchodzącego produktu.
Przedsprzedażowa kampania ReMarkable
ReMarkable jest startupem, który oferuje nowoczesne notatniki elektroniczne. Firma od dłuższego czasu prowadzi kampanię przedsprzedażową, w różnych kanałach komunikacji, także w formie mailingu. W jednej z wiadomości firma informuje odbiorców, iż zbliża się przedsprzedaż produktu. Autor zachęca do zamówienia produktu wcześniej, aby nie stracić szansy na skorzystanie z konkretnej oferty.
Żródło: Really Good Emails
W wiadomości umieszczono CTA Pre-order now (zamów teraz w przedsprzedaży). Pozwala to na wykorzystanie silnych emocji odbiorcy i przekonanie go do zakupu w momencie czytania maila. Niżej w wiadomości widzimy także, co zyskuje osoba kupująca w przedsprzedaży (darmową dostawę i darmowe elementy do produktu).
Zaproszenie do podzielenia się opinią
Klienci jednak rzadko z własnej inicjatywy dzielą się pozytywnymi komentarzami na temat produktu. Stają się za to znacznie aktywniejsi w sieci, kiedy ich oczekiwania nie zostaną spełnione. Twoja spersonalizowana, automatyczna wiadomość e-mail może być zaproszeniem do wyrażenia swojego zdania za pomocą formularza lub ankiety, do której klient zostanie przeniesiony po kliknięciu linka zamieszczonego w wiadomości. Zarówno pozytywne jak i negatywne opinie o firmie i produktach są ważne. Te pierwsze można umieścić w sekcji z referencjami na stronie internetowej, a drugie dostarczają informacji niezbędnych do poprawy jakości usługi.
Klient, który nie ma negatywnych odczuć, może być otwarty na podzielenie się swoją opinią, jeżeli otrzyma bezpośrednią prośbę o skomentowanie jakości usług lub otrzyma nagrodę (np. punkty w programie lojalnościowym lub indywidualny rabat). Podzielenie się negatywną opinią też jest dobre. To cenny feedback dla firmy, dzięki któremu dowiaduje się ona, co trzeba poprawić. Jeżeli taki mail zostanie wysłany odpowiednio wcześnie, jest szansa na rozwiązanie problemu i zmienienie niezadowolonego klienta, w klienta wdzięcznego i lojalnego.
W wiadomości z prośbą o opinię, stworzonej przy użyciu narzędzia do email marketing automation, warto umieścić przycisk przenoszący bezpośrednio do formularza, w którym można napisać opinię, aby ułatwić klientowi to zadanie. Dobrze, jeżeli w oknie przeglądarki lub aplikacji widoczne są komentarze innych klientów, ponieważ to daje recenzującym punkt wyjścia. Nie muszą zaczynać od zera. Wiele firm obiecuje rabaty, darmową, następną dostawę czy udział w loterii fantowej za wypełnienie ankiety na temat zadowolenia z jakości obsługi.
Prośba o opinię o Chewy
Proces wyrażania opinii powinien być prosty i łatwy do zrealizowania. Klient szybko się zirytuje i zignoruje prośbę o feedback, jeżeli będzie musiał przeklikać się przez dużą ilość podstron, żeby zostawić krótki komentarz. Wie o tym marka Chewy sprzedająca karmę i artykuły dla zwierząt domowych. Wiadomość od Chewy jest doskonałym przykładem na zwięzłą, zautomatyzowaną kampanię z prośbą o wyrażenie opinii. Jej autor stworzył prostą drogę do opublikowania recenzji dla klienta.
Źródło: WordStream
W wiadomości odbiorca widzi grafiki przedstawiające ostatnio zakupione przez niego produkty i linki do miejsca, w którym może wystawić opinie. Wystarczy, że wybierze odpowiedni przycisk i napisze recenzję. Jest to szybki i łatwy proces wyrażania swojego zdania na temat usług świadczonych przez firmę.
Drip e-mail marketing
Drip marketing jest także nazywany „kampanią kropelkową”, ponieważ kojarzy się ze spadającymi kroplami deszczu. Tego typu kampania to jedna z form automatyzacji — w jej ramach seria wiadomości e-maili jest rozplanowana na poszczególne dni w określonym czasie. Moment wysyłki każdego e-maila w kampanii zależy od spełnienia wcześniej ustalonej reguły. W ten sposób przekazujesz swój komunikat stopniowo, dostosowując strategię komunikacji do zachowania odbiorców.
Kampania drip marketingowa może być zastosowana jako jedna z wyżej opisanych kampanii (kampania powitalna, zwiększająca sprzedaż, angażująca, przypominająca o niezakończonej transakcji). Kropelkowy e-mail marketing może posłużyć do zrealizowania dowolnego celu biznesowego danej firmy. Tego typu działania mają wygenerować większe zaangażowanie i konwersję niż standardowe działania w ramach marketingu e-mailowego.
Kampania dripowa Box
Aplikacja do przechowywania danych w chmurze Box wykorzystuje kampanie kroplowe, aby nauczyć ludzi, jak korzystać z ich produktu. Niewątpliwie ta kampania, w połączeniu z kampanią powitalną, przybliża klientowi markę i jej wartości, pomaga w poznaniu podstawowych i zaawansowanych funkcjonalności aplikacji, a także angażuje użytkownika.
Źródło: Zapier
Box stosuje kampanię dripową, aby przeprowadzić klienta krok po kroku przez różne części aplikacji. Firma dawkuje wiedzę, wysyłając co jakiś czas krótkie wiadomości, w których tłumaczy zalety produktu i zachęca do nauczenia się, jak korzystać z określonych funkcjonalności (np. udostępniania plików lub współpracy nad dokumentami).
Zalety automatyzacji email marketingu
Stawiając na email marketing automation masz szansę znacząco poprawić skuteczność Twoich kampanii mailingowych. Do zalet wdrożenia automatyzacji należy:
- Oszczędność czasu — liczba przypadków, w których konieczne jest manualne tworzenie i wielokrotne wysłanie wiadomości e-mail jest zredukowana.
- Wysoki stopień personalizacji mailingu — możliwość wykorzystania danych o działaniach i preferencjach klientów sprawia, że wiadomości są bardziej trafne i dostosowane do oczekiwań klienta.
- Skuteczniejsze targetowanie — dobre narzędzie do automatyzacji e-mail marketingu pozwala Ci szybciej wyłonić osoby, które są naprawdę zainteresowane śledzeniem nowości na temat Twojej firmy i przygotować dla nich odpowiedni przekaz marketingowy.
- Większa wydajność kampanii — nie można zapominać, że prowadzenie kampanii e-mail marketingowych kosztuje. Zainwestowanie w dobry system do automatyzacji e-mail marketingu da Ci możliwość lepszego wykorzystania budżetu przeznaczonego na reklamę.
- Skracanie procesu zakupowego — dzięki zaproponowaniu rabatu czy przypomnieniu o porzuconym koszyku albo niedokończonej płatności, pomagasz klientowi szybciej zakończyć transakcję.
- Budowanie pozytywnej relacji z klientem — przydatne i właściwie sformułowane wiadomości mailingowe, zawierające nawiązania do pozytywnych doświadczeń zakupowych, bezpośrednie zwroty do adresata zmniejszające dystans czy informacje o promocjach pozytywnie wpływają na relację klienta z firmą.
- Możliwość monitorowania kampanii — oprogramowania do automatyzacji zbierają dane o skuteczności kampanii i zachowaniach odbiorców. Zwykle mają wbudowane narzędzia do analizy i tworzenia raportów na podstawie zebranych danych.
Jak widzisz, istnieje wiele powodów, dla których warto rozejrzeć się za odpowiednim programem do email marketing automation.
Narzędzia do e-mail marketing automation
Niektóre oprogramowania do automatyzacji marketingu posiadają funkcjonalności, które pozwolą Ci zarządzać kontaktami i automatyzować kampanie mailingowe. Zależy Ci na zyskaniu dostępu do narzędzia stworzonego specjalnie z myślą o prowadzeniu skutecznej komunikacji mailowej dla biznesu? Warto na spokojnie przejrzeć dostępne na rynku rozwiązania i przeanalizować ich wady i zalety. Duża część tego typu oprogramowań oferuje darmowy okres próbny, w ciągu którego możesz sprawdzić, jak działa dany program i czy wygodnie Ci się w nim pracuje.
ActiveCampaign email automation
ActiveCampaign jest wielozadaniowym oprogramowaniem do prowadzenia działań marketingowych. Jedną z jego najważniejszych cech jest automatyzacja. Oprócz wysyłania autoresponderów i triggered emails, które mogą opierać się na różnych warunkach, możesz zautomatyzować zarządzanie listami i kontaktami. Ten system umożliwia również dodawanie notatek do kontaktów, ustalanie spotkań, wysyłanie bezpośrednich wiadomości do klientów i wiele więcej.
Źródło: ActiveCampaign
Narzędzie daje duże możliwości raportowania oraz dostęp do sekcji Rekomendacje dla Ciebie, zawierającej przydatne sugestie na temat działań, które możesz podejmować za pomocą platformy.
Constant Contact email automation
Constant Contact jest jedną z wszechstronnych platform marketingowych, pozwalających na prowadzenie zautomatyzowanych działań w różnych kanałach komunikacji. Dużą zaletą korzystania z tego narzędzia jest dostęp do ponad stu szablonów e-mail, zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych. Pracę nad tworzeniem wiadomości znacząco ułatwia także edytor typu „przeciągnij i upuść”. Możliwa jest integracja tej platformy z rozwiązaniami takimi jak WordPress, Shopify, Quickbooks i Salesforce. Constant Contact pozwala na śledzenie wyników prowadzonych kampanii w czasie rzeczywistym.
Źródło: Constant Contact
Mautic e-mail marketing automation
Naszą propozycją jest system typu open source Mautic. Sam program jest darmowy i każdy może z niego skorzystać. Mimo tego, iż jest to mocno rozbudowany system do automatyzacji marketingu, jego obsługa jest stosunkowo łatwa, nawet dla początkującego użytkownika. Ułatwia pozyskiwanie leadów i personalizację kampanii. Pozwala również na tworzenie zaawansowanych schematów działania różnych kampanii. To, jaka kolejna wiadomość mailowa zostanie wysłana do odbiorcy, zależy od jego reakcji na poprzednio wysłanego e-maila. Chcesz zaadresować różne wiadomości, do różnych grup klientów? Mautic daje Ci niemal nieograniczone możliwości grupowania Twoich kontaktów.
Źródło: Knowledgebase
Narzędzie pozwala również na wykorzystanie licznych szablonów wiadomości. Możesz je modyfikować lub tworzyć własne.
Email marketing automation - podsumowanie
Bez dobrze dobranego narzędzia do email marketing automation trudno będzie Ci przeprowadzić kampanie e-mail marketingowe o wysokiej efektywności. Automatyzacja marketingu daje Ci wielkie możliwości w zakresie kształtowania Twoich kampanii i pozwala zaoszczędzić dużo czasu. Mamy duże doświadczenie we wdrażaniu oprogramowania do automatyzacji mailingu. Chętnie doradzimy Ci przy implementacji oraz w zakresie wykorzystywania narzędzia Mautic do zwiększenia skuteczności Twoich działań wizerunkowych i sprzedażowych.