Dlaczego warto zdecydować się na e-commerce dla branży przemysłowej?
Dynamiczny rozwój e-commerce w ostatnich latach zmienił oblicze biznesu. Firmy przemysłowe muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, w której negocjacje i transakcje są w znacznym stopniu prowadzone w sieci. Rozwiązania e-commerce dla branży przemysłowej mogą zwiększyć rozpoznawalność marki, a także poprawić jej wyniki sprzedażowe i pozwolić na redukcję kosztów. Dowiedz się, dlaczego jeszcze warto rozważyć zbudowanie strony e-commerce dla firmy przemysłowej.
E-commerce w branży przemysłowej
Aktualnie może się wydawać, że wielka część konkurencji z branży przemysłowej wciąż nie wykorzystuje możliwości sprzedawania online. Dzieje się tak między innymi dlatego, że decyzje w dużych przedsiębiorstwach często podejmuje się powoli. W procesie decyzyjnym bierze udział wiele osób (np. akcjonariusze lub specjaliści zarządzający firmą, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa).
Sposób, w jaki rozmawia się o zmianach i wdrożeniu nowych rozwiązań i czas, jaki to zajmuje, zależy również od kultury organizacyjnej firmy. Niemniej jednak z raportu PwC COO Manufacturing Survey (z 2021 roku) wynika, że niektóre przedsiębiorstwa przemysłowe są zdeterminowane i chcą, aby nawet 60% ich sprzedaży pochodziło z e-commerce, nawet jeżeli do tej pory nie stosowały tego narzędzia w biznesie.
Aż 66% respondentów zgadza się, że wdrożenie rozwiązań marketingu cyfrowego i sprzedaży cyfrowej w ciągu roku lub dwóch lat to priorytet, a 44% odpowiadających było zdania, że należy implementować nowe rozwiązania w ciągu 6 miesięcy (od przeprowadzenia badania). Przedsiębiorcy z branży przemysłowej nie mają jednak wątpliwości, że prowadzenie działań e-commerce nie będzie łatwe. Aż 40% badanych uważa to za największe wyzwanie biznesowe w ciągu najbliższych dwóch lat.
Zgodnie z The Manufacturing & E-Commerce Benchmark Report aż 98% firm przemysłowych zaimplementowało lub zamierza zaimplementować strategię e-commerce. Wysoce prawdopodobne jest, że firmy przemysłowe będą mieszać metody sprzedaży, pozwalając klientom na odnajdywanie produktów w sieci i kupowanie ich online w sklepie internetowym lub zamawiając mailowo oraz telefonicznie. Zakup za pośrednictwem strony ma sens, kiedy kupującemu zależy na czasie, za to możliwość kontaktu z doradcą i negocjacji warunków jest nieoceniona, kiedy zamówienie jest duże (lub nietypowe) i klient liczy na indywidualną wycenę. W takim przypadku konieczne jest zbudowanie intuicyjnej oraz wydajnej witryny e-commerce dla branży przemysłowej.
Zalety posiadania strony e-commerce przez firmę przemysłową
Przedsiębiorcy z branży przemysłowej i produkcyjnej mają świadomość, że wdrażanie cyfrowych rozwiązań może wpłynąć pozytywnie na wyniki biznesowe. Poniżej wymienione zostały jeszcze inne ważne powody, dla których warto rozważyć rozwiązanie e-commerce dla przemysłu.
1. Dostęp do nowej grupy klientów
Dla wielu klientów firm przemysłowych liczy się czas i wygoda, dlatego szukanie oferty odpowiadającej ich potrzebom w sieci jest tak atrakcyjne. Podobnie sprawa ma się z możliwością personalizacji i zakupu usługi lub produktu bez odrywania się od pracy na dłużej. Można zyskać dostęp do tej grupy klientów, oferując im wygodne narzędzie do zapoznania się z ofertą, dostosowania zamówienia do ich oczekiwań oraz dokonania zakupu bez wychodzenia z domu lub biura.
Tworząc sklep internetowy dla firmy przemysłowej, przedsiębiorca zyskuje możliwość skierowania swojej oferty do osób z całego świata, nie trzeba więc ograniczać się do sprzedaży lokalnej (w obrębie jednego regionu lub państwa). Co więcej, klienci sklepów internetowych praktycznie obsługują się sami - nie potrzebują pomocy w wyborze oferty, a realizacja transakcji trwa znacznie krócej. Do firmy natomiast należy skompletowanie i dostarczenie zamówienia zgodnie z regulaminem i standardami sprzedaży online.
2. Automatyzacja obsługi
Tradycyjna obsługa klienta wymaga zatrudniania całej rzeszy doradców i wykonywania przez nich czasochłonnych i powtarzalnych zadań (spisywania zamówień, wprowadzania ich do systemu, wystawiania faktur itd.). Stworzenie witryny e-commerce dla sektora przemysłowego może znacznie odciążyć zespół sprzedażowy.
Należy zwrócić uwagę, że w przestrzeni przemysłowej, jedna część klientów ma bardzo konkretne wymagania i potrzeby (wówczas niezbędna jest pomoc doradcy), a druga regularnie zamawia podobne produkty i może sobie poradzić samodzielnie. Wprowadzenie funkcjonalności e-commerce pozwoli zatem na automatyzację dużej części transakcji. Ponadto może się okazać, że wielu obecnych klientów, którzy dotychczas kupowali z pomocą doradcy, zdecyduje się na zaoszczędzenie czasu i skorzystanie z nowych rozwiązań e-commerce dla przemysłu, dostępnych w witrynie sprzedażowej.
Odpowiednia platforma e-commerce wyposaży Cię w nowoczesne narzędzia do raportowania, automatycznego generowania faktur, zarządzania magazynem i dostawami. Warto dodatkowo zintegrować ją z oprogramowaniem do automatyzacji marketingu, żeby sprawniej zarządzać kampaniami sprzedażowymi i reklamowymi.
3. Zwiększona wydajność biznesu
Zastosowanie rozwiązań e-commerce dla branży przemysłowej pozwala scentralizować dane i systemy. Proces sprzedażowy jest zautomatyzowany, dzięki czemu prawdopodobieństwo przypadkowej duplikacji informacji lub zamówień staje się zredukowane. Dzięki temu bazy danych są lepsze, błędów pojawia się mniej, a wyniki analiz biznesowych są bardziej wiarygodne.
Jeżeli przedsiębiorstwo zastosuje dobrą platformę e-commerce oraz odpowiednio dobrane integracje i narzędzia, będzie tracić mniej czasu na odnajdywanie się chaosie wynikającym z manualnego wprowadzania danych do systemu. Podczas gdy spora część klientów będzie sama wybierać i zamawiać produkty z asortymentu za pomocą witryny e-commerce, zespół firmy będzie w stanie skupić się na opracowywaniu i wprowadzeniu nowych produktów bez żadnych opóźnień.
4. Skuteczniejsza sprzedaż
Przedsiębiorstwa z branży produkcyjnej i przemysłowej mają bardzo duże zapotrzebowanie na materiały, części zamienne i narzędzia. Ich prawdziwym wyzwaniem jest wyprodukowanie dóbr dopasowanych do wymagań klientów. Wytwarzają produkty z różnych surowców i w wielu wersjach tak, aby każdy kupujący mógł znaleźć na stronie sklepu internetowego poszukiwany asortyment. Przeglądanie obszernej oferty nie jest jednak dla klienta łatwe. Co zrobić, aby ułatwić mu dokonywanie zakupu?
Można przyjść z pomocą kupującym, wykorzystując na swojej stronie e-commerce mechanizmy takie jak cross-selling (proponowanie klientowi dodatkowych produktów lub usług uzupełniających jego zamówienie), up-selling (proponowanie klientowi droższych zamienników) i rekomendacje. Nawet najlepszy doradca klienta nie jest w stanie analizować takiej ilości danych użytkownika, jak systemy rekomendacji, które mogą wykorzystywać skomplikowane algorytmy, aby świetnie dopasować dodatkową ofertę do potrzeb klienta.
Decydując się na ich wdrożenie tych funkcjonalności, przedsiębiorcy zwiększają prawdopodobieństwo podwyższenia wartości koszyka. Zdobywanie i utrzymanie klientów jest możliwe, jeśli uda się zaspokoić ich potrzeby lepiej niż konkurencja. I nie chodzi tu jedynie o jakość produktów, ale także o wygodę kupowania.
5. Lepsza widoczność marki
Sprawnie działająca witryna z ciekawymi funkcjonalnościami e-commerce to świetna reklama dla marki. Przemyślany design strony przemysłowej świadczy o jej nowoczesności i innowacyjności. Dodatkowo można wykorzystać witrynę do przedstawienia swoim potencjalnym klientom wizji i wartości przedsiębiorstwa. Dzięki temu lepiej poznają oni firmę i być może chętniej dokonają zakupu.
Ponadto wykorzystując narzędzia SEO wbudowane w platformę e-commerce, da się zwiększyć widoczność strony w internecie, co wpływa na rozpoznawalność marki wśród klientów i potencjalnych partnerów. Warto też zacząć prowadzić bloga z treściami eksperckimi. Regularnie publikowane materiały pozwolą wypozycjonować stronę i podkreślić profesjonalny charakter witryny.
6. Duża elastyczność i skalowalność
Rozwój jest celem każdej firmy. Z efektywną witryną e-commerce dla branży przemysłowej osiągniecie większej biznesowej elastyczności jest łatwiejsze.
Przede wszystkim wprowadzanie nowych produktów nie będzie wymagało projektowania i drukowania nowych katalogów produktów. Ze sklepem internetowym firma jest w stanie po prostu dodać produkt do swojej oferty. Co więcej, specjalne narzędzia mogą zostać zastosowane do uspójnienia oferty w wielu kanałach sprzedaży (w przypadku strategii omnichannel).
Z wygodną w użytku platformą e-commerce łatwiej jest rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne lub szybko powiększyć dostępny asortyment. Wystarczy w swojej witrynie stworzyć kanał przeznaczony dla określonego kraju. Co prawda wiąże się to z koniecznością przetłumaczenia lub stworzenia od podstaw treści na nową wersję witryny, a także dopasowanie walut i dodanie metod płatności odpowiednich dla danego państwa. Nie wymaga to jednak otwierania oddziału firmy za granicą.
Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że sprzedaż będzie zwyczajnie łatwiejsza, ponieważ posiadając stronę e-commerce, można udostępnić produkty klientom z innych krajów, bez zatrudniania tam sprzedawców. Prowadzenie biznesu będzie kosztować Cię mniej, ponieważ możliwe będzie ograniczenie liczby doradców klienta, a sprzedaż za pomocą sklepu internetowego może odbywać się 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Funkcjonalności e-commerce dla branży przemysłowej - które warto wdrożyć?
Podstawową funkcjonalnością jest katalog produktów, który pozwala na zaprezentowanie oferty klientom. Jego zaletą w sklepie internetowym jest możliwość dodawania praktycznie nieograniczonej liczby produktów oraz swoboda w modyfikacji ich opisów i zdjęć (nie da się tego zrobić tak łatwo w przypadku papierowych katalogów, trzeba drukować nowe). Produkty powinny być podzielone na kategorie (ze względu na typ produktu, markę, czy przeznaczenie), aby klientom łatwiej było odnaleźć poszukiwane przedmioty.
Na stronie firmy produkcyjnej warto również dać klientom zaawansowane możliwości wyszukiwania produktów. Wyszukiwarkę można wyposażyć w filtry (np. rozmiar, przeznaczenie, marka, materiał wykonania), które umożliwią poszukiwanie towarów najbardziej pasujących do potrzeb klienta. Visual search, czyli wyszukiwanie podobnych rzeczy na podstawie fotografii, przydać się może w przypadku nietypowych produktów. W dokonaniu wyboru pomagają także porównywarki cech produktów dostępnych w sklepie.
Warto rozważyć także dodanie dodatkowych funkcjonalności, które nie tylko ułatwiają kupowanie, ale też poprawiają doświadczenia i pozytywnie zaskakują użytkowników. Takim przykładem jest czatbot sprzedażowy. Nie tylko zastępuje on infolinię, ale także jest w stanie “wcielić się” w rolę sprzedawcy i pomóc klientowi w znalezieniu odpowiedniego produktu, przeprowadzić przez proces zakupowy i zarekomendować dodatkowe produkty.
Cross selling i up-selling to wspomniane wyżej metody, które są w stanie zwiększyć średnią wartość koszyka zakupowego. Pierwsza to proponowanie zakupu kolejnych produktów, powiązanych z tymi wybranymi (lub oglądanymi), a up-selling polega na proponowaniu droższych (w domyśle także wyższej jakości) zamienników.
Zwiększać lojalność klientów można także poprzez dodanie możliwości personalizacji oferty, czyli swobodnego dostosowywania produktu i jego parametrów do swoich indywidualnych potrzeb bez udziału doradcy, zdalnie za pomocą wbudowanego w stronę narzędzia. Programy lojalnościowe również motywują do zakupów u jednego dostawcy klientów (bonusy za zakup) i dystrybutorów (dystrybutorzy dostają punkty lub zniżki za sprzedaż na określonych warunkach).
Inną ciekawą funkcjonalnością, którą z pewnością docenią klienci jest dealer locator. Jest to mapa, która pozwala ustawić odpowiednie filtry i szybko znaleźć sprzedawcę w danej okolicy. Przydaje się np. w sytuacji, gdy klient znajduje produkt w sklepie online, ale chciałby go zobaczyć na żywo bądź kupić w sklepie stacjonarnym.
Przykład dealer locatora, wykonanego przez Droptica dla Exide Group
(źródło: exidegroup.com)
Różne niecodzienne pomysły na funkcjonalności mogą okazać się warte wdrożenia, gdyż ułatwią klientom dokonywanie zakupu lub zwiększą wydajność firmę. Opracowywanie unikalnych rozwiązań to sposób na wyróżnienie się spośród konkurencji.
Jakie narzędzia są potrzebne do stworzenia strony e-commerce?
Zanim przedsiębiorstwo wystartuje ze swoim sklepem internetowym, powinno zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Na rynku można znaleźć wiele systemów i rozwiązań, które na pierwszy rzut oka są podobne, ale oferują rożne funkcjonalności i modele rozliczeniowe. Najlepiej jest najpierw stworzyć listę zadań, które firma chce realizować za pomocą narzędzia, a potem na tej podstawie wybrać odpowiednie rozwiązania. Dzięki temu nie przepłaca się za zbędne funkcjonalności. Jakie opcje wchodzą w grę?
Platforma e-commerce
Wybór odpowiedniej platformy jest istotny, ponieważ to od niego zależy, jakie funkcjonalności i integracje będą możliwe do wykorzystania. Przedsiębiorca powinien rozważyć, co chce zaoferować swoim klientom, a następnie na tej podstawie dobrać platformę (nie zapominając również o zapoznaniu się z ewentualnymi kosztami).
Jednym z rozwiązań do budowania sklepów internetowych jest Drupal Commerce. To wygodny CMS, który pozwoli użytkownikowi łatwo zarządzać treścią w nawet najbardziej rozbudowanych witrynach. Firmy z branży przemysłowej decydujące się na zbudowanie swojej strony e-commerce na Drupalu mogą liczyć na dużą swobodę w dobrze metod płatności, które chcą zaoferować swoim klientom. Będą oni w stanie skorzystać z systemu płatności ratalnej, ustawić płatności cykliczne, przedpłaty itd. Drupal pozwala także na łatwe zarządzanie zniżkami i tworzenie ofert specjalnych, co zwiększa atrakcyjność propozycji. Umożliwia także integrację z wieloma oprogramowaniami, np. systemami dostawców czy narzędziami do marketing automation.
Innym wyjściem jest stworzenie strony e-commerce w Syliusie. To prosta w użyciu, intuicyjna platforma do budowania sklepów internetowych. Pozwala na zbudowanie zaawansowanej wyszukiwarki o wielu filtrach. Ciekawą funkcjonalnością jest możliwość zarządzania recenzjami. Klienci zyskają możliwość oceniania produktów, a ich opinie zwiększą wiarygodność sklepu i będą świadczyć o wysokiej jakości produktów. Wykorzystując Syliusa, firma zyskuje też możliwość definiowania programów lojalnościowych, co ułatwia budowanie więzi z klientami.
Systemy PIM do zarządzania informacją produktową
System PIM (ang. Product Information Management) pozwala na zbieranie danych o produktach e-commerce z wielu źródeł w ramach jednej bazy danych. Umożliwia także zarządzanie nimi oraz doświadczeniami klientów w różnych kanałach marketingowych i sprzedażowych z jednego miejsca. Dzięki temu możliwe jest zachowanie spójności i aktualności informacji. Narzędzia tego typu (np. Pimcore czy Akeneo) znacznie ułatwiają i automatyzują pracę z informacjami o produktach. Z systemem PIM łatwiejsze jest rozpoczęcie i prowadzenie sprzedaży wielokanałowej (omnichannel), jako że pomaga on uspójnić ofertę w różnych kanałach. Można je także zintegrować ze stroną e-commerce.
Oprogramowanie do automatyzacji marketingu
Narzędzia do automatyzacji marketingu ułatwiają zarządzanie kampaniami reklamowymi w różnych kanałach komunikacji, za pośrednictwem których firmy pozyskują nowych klientów. Oprogramowanie tego typu pozwala na budowanie lepszych baz danych. Wykorzystuje także technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI) czy uczenie maszynowe (ML) do analizy danych, dzięki czemu możliwa jest segmentacja użytkowników i lepsze dopasowanie przekazu (na stronie internetowej, w mailingu czy reklamach w mediach społecznościowych) do potrzeb i oczekiwań danej grupy docelowej.
Ciekawe przykłady stron e-commerce firm przemysłowych
Coraz więcej firm z branży produkcyjnej i przemysłowej tworzy strony e-commerce, żeby zwiększyć swoje zyski. Przedsiębiorstwo może wyróżnić się na tle swojej konkurencji, oddając klientom dopracowaną witrynę z ciekawymi funkcjonalnościami. Zobacz na zaproponowanych przykładach, jak może wyglądać strona e-commerce dla branży przemysłowej.
Grainger
Grainger to sklep online z artykułami dla przemysłu wykorzystujący mechanizm sprzedaży krzyżowej. Po dodaniu produktu do koszyka w oknie użytkownik widzi propozycje produktów, które także mogą mu się spodobać. Są one najpewniej generowane na podstawie wyborów poprzednich klientów zainteresowanych tym samym przedmiotem.
Źródło: Grainger.com
Po wejściu w określoną grupę przedmiotów po lewej stronie można znaleźć panel ułatwiający filtrowanie zbioru produktów po wielu cechach. W każdym podkatalogu pojawiają się opcje właściwe dla odpowiedniego typu produktu (sposób zasilania, marka, wydajność itd.). Ta strona e-commerce umożliwia także porównywanie produktów na niej dostępnych. Dane są przedstawione w tabeli, dzięki czemu łatwo porównać cechy wybranych rzeczy.
Strona umożliwia także dokonanie szybkiego zamówienia (przycisk bulk list w menu głównym) z użyciem kodów produktów. Przyspiesza to proces zakupowy firm mających stałe zapotrzebowanie na konkretne produkty. Zalogowani użytkownicy mają możliwość tworzenia list produktów, którymi są zainteresowani, dzięki czemu w przyszłości mogą wrócić do nich z łatwością i nie muszą ich szukać w katalogach produktów.
Dla klientów z branży przemysłowej przydatna jest informacja o wadze zamówienia, która wyświetla się pod przyciskiem dodania do koszyka. Klient może również łatwo wybrać dostawę lub opcję odbioru osobistego.
A+ Group
A+ Group to firma produkująca zapięcia i paski dla przedsiębiorstw wytwarzających różne produkty (np. kaski, stabilizatory, torebki, identyfikatory etc.).
Strona internetowa pozwala użytkownikom na dosyć szczegółowe filtrowanie produktów (m.in. po typie czy branży), co ułatwia szybkie złożenie zamówienia. Wybrane produkty mogą być spersonalizowane na stronie produktowej przed dodaniem do koszyka (rozmiar, liczba sztuk w opakowaniu).
Źródło: aplusproducts.net
Ta witryna e-commerce wykorzystuje mechanizm sprzedaży komplementarnej. Na podstronie każdego produktu, w dolnej części znajduje się sekcja z rekomendowanymi dla klienta, podobnymi produktami, które mogłyby uzupełnić zakupy. W ten sposób firma zyskuje możliwość zwiększenia wartości koszyka i zainteresowania kupującego całym swoim asortymentem.
Po lewej stronie użytkownik widzi rzucającą się w oczy ikonkę prezentu. Po kliknięciu otwiera się okno informujące o promocji na pierwsze zamówienie dla klientów, którzy zdecydują się dołączyć do newslettera. W ten sposób marka dodatkowo motywuje odwiedzających do dokonania zakupu.
E-commerce dla branży przemysłowej - podsumowanie
Strona e-commerce dla branży przemysłowej może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe firmy, umożliwić redukcję kosztów (poprzez automatyzację) i rozwinięcie swojej działalności. Do nowoczesnych rozwiązań e-commerce dla przemysłu należą czatboty, rekomendacje, narzędzia do samodzielnej personalizacji zamówienia, programy lojalnościowe i zaawansowane możliwości wyszukiwania i filtrowania zamówień. Wdrożenie innowacyjnych opcji nie tylko zwiększa wydajność sklepu internetowego, ale też pomaga budować profesjonalny wizerunek w branży.
W ramach naszych usług projektowania i tworzenia stron internetowych dla branży przemysłowej zbudujemy dla Ciebie oryginalną stronę e-commerce z ciekawymi funkcjonalnościami, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż.