Content marketing - 6 narzędzi do analizy treści Twojej strony
Wybór odpowiedniego narzędzia do analizy treści na stronie internetowej firmy zależy od indywidualnych potrzeb. Każde przedsiębiorstwo ma inną strategię contentową i historię prowadzonych do tej pory działań w zakresie tworzenia treści promocyjnych. Na rynku znajdziesz wiele darmowych i płatnych platform o ciekawych funkcjonalnościach. Zapoznaj się z niektórymi z nich.
Dlaczego content marketing jest taki ważny?
Content, który możesz wykorzystać w promocji Twojej marki to nie tylko teksty na podstronach Twojej witryny. Wysokiej jakości treści pozwalające na stworzenie silnej więzi z internautami to także artykuły na blogu i wiele innych treści. Wszystko, co publikujesz może być wykorzystane w content marketingu. Dobry content pozwala firmie:
- generować więcej ruchu na stronie - duża ilość wysokiej jakości treści umożliwia pozycjonowanie strony dla kilku fraz i tym samym zwiększa zasięg marki,
- wydłużać czas sesji - dzięki posiadaniu wielu powiązanych treści na blogu firmowym masz szansę wpłynąć na czas, jaki klienci spędzają na Twojej stronie i tym samym prawdopodobieństwo, że dokonają zakupu rośnie,
- budować wizerunek - aktywność firmy w postaci publikowania profesjonalnych artykułów branżowych mówi wiele o jej doświadczeniu, wiedzy o danym rynku i stosunku do klientów.
Zwolennicy Twojej marki chętnie sami zaangażują się w promocję ciekawych materiałów, udostępniając je w różnych kanałach komunikacji, aby jednak do nich dotrzeć, musisz się najpierw upewnić, że Twoje treści są widoczne w sieci.
Co wpływa na jakość Twoich publikacji? Przede wszystkim powinieneś zadbać o wartość merytoryczną tekstu, powinien być przydatny dla potencjalnego czytelnika. Równie ważna jest też poprawność językowa i przejrzystość tekstu (internauci zwracają dużą uwagę na estetykę blogów), którą możesz osiągnąć, dzięki przemyślanemu formatowaniu. Warto tworzyć takie materiały, które z łatwością będzie można poddać recyklingowi treści. Odpowiednie narzędzia redaktorskie ułatwią Ci pracę z tekstem.
Platformy do analizy treści a SEO
Nie zapominaj także o optymalizacji publikacji pod kątem SEO. Content marketing jest silnie związany z pozycjonowaniem witryny. Wysoka jakość treści jest dla Google ważnym czynnikiem rankingowym. Istnieją liczne wytyczne dotyczące optymalizacji strony internetowej w celu zwiększenia jej widoczności w sieci (takie jak chociażby zapobieganie duplikacji treści). Publikowane teksty powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe (właściwe dla tematu artykułów lub branży, w której działasz).
Aby zatroszczyć się o widoczność w sieci, musisz najpierw mieć dostęp do platformy, która jest w stanie wskazać pozycję, jaką w danej chwili zajmuje Twoja strona internetowa w wyszukiwarce. Potrzebujesz odpowiedniego narzędzia, które pozwoli Ci ocenić wyniki artykułów znajdujących się już na Twojej witrynie oraz pomoże lepiej planować strategię content marketingową w przyszłości.
Narzędzia do analizy treści
Na rynku znajdziesz wiele ciekawych aplikacji, które umożliwią Ci tworzenie lepszych treści i sprawdzanie wyników tych, które już zostały opublikowane na Twojej stronie. Warto skorzystać także z platform do monitoringu wzmianek o marce w mediach społecznościowych, żeby zobaczyć, jakiego typu treści i tematy są najbardziej angażujące. Duża część narzędzi do analizy treści to wielofunkcyjne platformy pozwalające na sprawdzenie contentu na Twojej stronie internetowej pod wieloma aspektami (stan linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, SEO i nie tylko).
1. Ahrefs
Ahrefs z całą pewnością przyda Ci się jeszcze na etapie planowania tworzenia treści, które chcesz opublikować na Twojej stronie, ponieważ umożliwia analizę słów kluczowych (sprawdzenie potencjału haseł dla danej branży) i podpowiada te właściwe (powiązane z główną frazą) dla naszej marki. Zanim rozpoczniesz pracę nad nowymi tekstami (lub zlecisz ich stworzenie), warto zerknąć, jak wybrany przez Ciebie temat opracowała konkurencja Twojej firmy. Co więcej, jeżeli planujesz modyfikację już opublikowanych materiałów, Ahrefs jest w stanie wykryć różnice między contentem opublikowanym na Twojej stronie i treściami z witryn konkurencyjnych przedsiębiorstw.
Eksplorator słów kluczowych. Źródło: Ahrefs
Platforma wskaże Ci słowa kluczowe, na które Twoja strona firmowa nie jest rankowana, a które skutecznie wykorzystują do pozycjonowania marki podobne do Twojej, dzięki temu stworzysz lepszą strategię contentową. Narzędzie to pozwala na sprawdzenie widoczności strony w różnych wyszukiwarkach oraz wyświetli te strony, które linkują do Twojej domeny. Z wykorzystaniem Ahrefs możesz też przeprowadzić analizę linkowania wewnętrznego i poprawić nawigację na Twoim blogu firmowym.
2. Moz Pro
Innym narzędziem przydatnym przy planowaniu contentu jest Moz Pro. Pozwoli Ci wyszukać odpowiednie dla Twojej marki frazy kluczowe i wskaże, jak trudne będzie uzyskanie wysokiego miejsca w rankingu wyszukiwarki dla tego słowa kluczowego. Otrzymasz także informację na temat potencjałów tych haseł w przypadku ruchu organicznego. Platforma oferuje również funkcję polegającą na sugerowaniu pomysłów na tematy artykułów.
Moz Pro jest wygodne w użytkowaniu. Możesz tworzyć, modyfikować i śledzić grupy fraz kluczowych powiązanych z Twoją branżą, dzięki funkcjonalności Keyword Lists. Platforma pozwala także na przeprowadzanie analizy SERP, co pomaga w zrozumieniu, jakie parametry mają wpływ na wysoką pozycję witryn w wyszukiwarce Google.
Funkcja Keyword Lists dostarcza grupy fraz kluczowych związanych z daną branżą. Źródło: Moz Pro
Narzędzie ułatwia optymalizację witryny i ocenienie jej widoczności dla określonych fraz. Po podaniu przez użytkownika wybranej frazy i adresu URL w platformie, strona internetowa zostaje oceniona w skali od 1 do 100 na podstawie tego, jak dobrze jest zoptymalizowana dla konkretnego słowa kluczowego. Po sprawdzeniu 27 czynników wpływających negatywnie na widoczność (np. obecność szkodliwych fraz, nietypowa długość URL, nienaturalnie duża ilość linków w treściach, zbyt krótkie lub zbyt długie meta description itd.) podaje wynik, a po kliknięciu w niego otrzymasz listę zaleceń co do ulepszeń, które warto wprowadzić na stronie.
3. Semrush
Semrush jest narzędziem SEO umożliwiającym analizowanie fraz kluczowych, przeprowadzanie audytu SEO bloga i planowanie strategii contentowej. Dzięki funkcji Domain Analytics już po zalogowaniu do narzędzia otrzymujesz garść istotnych, ogólnych informacji na temat Twojej strony internetowej. Widoczne dane obejmują ruch organiczny, płatne wyszukiwania, linki zwrotne i frazy kluczowe. Podobnie jak większość tego typu platform, Semrush posiada wyszukiwarkę fraz kluczowych, z której pomocą wyszukasz ciekawe, pokrewne słowa kluczowe dla Twojej marki. Użytecznym narzędziem jest również Keyword Magic. Wskazuje średnią, miesięczną ilość wyszukiwań danego hasła i pozwala na określenie poziomu konkurencji między stronami walczącymi o wysoką pozycję dla konkretnej frazy kluczowej.
Narzędzie Keyword Magic pozwala na szerokie wyszukiwanie słów kluczowych. Źródło: Semrush
Semrush wspiera autorów tekstów w tworzeniu treści zgodnych z zasadami SEO. SEO Content Template tworzy szablon na podstawie wybranych przez redaktorów fraz kluczowych. Narzędzie nie tylko zaproponuje Ci polecaną długość dla tekstu, ale także podsunie powiązane frazy kluczowe i strony, z których warto pozyskać linki do Twojej witryny. Konkretne wskazówki dotyczące optymalizacji tekstu są tworzone na podstawie rzeczywistych treści publikowanych przez 10 najlepiej notowanych stron w Google dla wybranych przez Ciebie fraz. SEO Writing Assistant pozwoli Ci za to szybko sprawdzić potencjał i unikalność Twojego tekstu w czasie rzeczywistym.
Jako użytkownik tego narzędzia z pewnością docenisz to, że pozwala na analizę toksyczności posiadanych linków. Nie wszystkie linki prowadzące do Twojej witryny firmowej są wartościowe i poprawiają jej widoczność. Semrush doradzi Ci, które odnośniki do innych podstron powinieneś w miarę możliwości usunąć.
4. Senuto
Wśród płatnych narzędzi służących do audytu widoczności w sieci znajdziemy także Senuto. Pomoże Ci ocenić pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce Google pod kątem interesujących Cię fraz kluczowych. Każda firma potrzebuje strony internetowej i musi dbać o jej widoczność - to pierwsza wizytówka Twojej marki, którą zobaczą potencjalni klienci.
Wyszukiwanie słów kluczowych. Źródło: Senuto
Optymalizacja strony internetowej pod kątem odpowiednich zapytań jest kluczowa dla osiągnięcia dużego ruchu na stronie, ale także dla zadowolenia Internautów. Potencjalni klienci poszukują konkretnych usług i produktów. Jeżeli trafią na witrynę, która wyświetliła się dla wyszukiwanego przez nich hasła, a okaże się, że firma oferuje zupełnie inne usługi, opinia klienta o marce może się pogorszyć.
Senuto pozwala na przeprowadzenie podobnych analiz na temat treści konkurencyjnych firm, dzięki czemu możesz odkrywać nowe frazy dla swojej branży. Na platformie znajdziesz także informacje o frazach, które w określonym dniu zaliczyły spadek lub wzrost potencjału. Dzięki dostępowi do historii SERP możesz także zobaczyć, jakie domeny historycznie występowały na wybrane słowa kluczowe.
5. Surfer
Surfer umożliwia użytkownikom dokonanie szybkiej oceny i optymalizacji treści każdego elementu na stronie firmowej. W skutecznym pozycjonowaniu pomoże Ci SERP Analyzer, usługa polegająca na analizie najlepszych praktyk stosowanych przez konkurencję. Dostarczy Ci zrzuty ekranu bota Google, dzięki którym zrozumiesz, jak wyszukiwarka Google widzi Twoją witrynę. Zdobędziesz również cenne informacje o zasobach na Twoim portalu, możesz dowiedzieć się, jak Google renderuje stronę i zaplanować ewentualną optymalizację różnych elementów strony.
Content Editor pomaga w tworzeniu treści pod dane słowo kluczowe. Źródło: Surfer
Do dyspozycji użytkownika tej platformy jest także narzędzie do analizy linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, dzięki któremu możesz lepiej zaplanować rozwijanie linkowania i poprawienie nawigacji na blogu firmowym. Natomiast Content Editor to edytor tekstu w Surferze, który ocenia optymalizację tekstu pod kątem SEO w czasie jego tworzenia. Po wpisaniu interesującego Cię słowa kluczowego zostaną wygenerowane słowa i frazy, które warto wykorzystać w tekście (dowiadujesz się także, ile razy powinny się pojawić), aby poprawnie pozycjonować stronę na wybraną, główną frazę. Edytor ten może także posłużyć do optymalizacji stworzonych już treści. Wystarczy, że wrzucisz do niego tekst, a otrzymasz informację na temat tego, jakie słowa i w jakiej ilości trzeba dodać, aby dobrze pozycjonować się na daną frazę.
6. Screaming Frog SEO Spider
Screaming Frog SEO Spider jest wydajną platformą, za pomocą której możesz szybko przeprowadzić audyt nawet całkiem sporych serwisów. Testuje stronę nie tylko pod kątem najczęściej spotykanych błędów SEO, ale także ocenia linkowanie wewnętrzne, wyszukuje i wskazuje użytkownikowi niedziałające linki (błąd 404). Dzięki tej funkcji możesz szybko rozwiązać problemy na stronie, wpływające na satysfakcję odwiedzających.
Screaming Frog SEO Spider ma wbudowane narzędzie do analizy meta title i meta description. Informuje Cię, jeżeli nie zostały wprowadzone na stronie, ich długość jest nieprawidłowa lub doszło do duplikacji. Jeżeli już o niej mowa, platforma znajduje także zdublowany content na Twojej stronie. Dzięki temu możesz szybko usunąć lub zmodyfikować treści, które wpływają negatywnie na Twoją pozycję w wyszukiwarce.
Dane z narzędzia mogą zostać wyeksportowane do Excela, gdzie możesz potem dalej je opracowywać. Platforma jest zintegrowana z Google Analytics, Search Console i PageSpeed Insights.
Podsumowanie
Do wyboru masz wiele platform i większość z nich oferuje darmowy okres próbny. W trakcie jego trwania możesz sprawdzić, które narzędzie najbardziej Ci odpowiada. Odpowiednio dobrane, intuicyjne i proste w obsłudze oprogramowanie może zostać wykorzystane do sformułowania przydatnych wskazówek dotyczących poprawy widoczności Twojej witryny i jej optymalizacji.
Każda witryna powinna posiadać dodatkowe funkcjonalności ułatwiające ocenę i poprawę jej widoczności dla wyszukiwarki. Jeżeli masz stronę na Drupalu, możesz skorzystać z modułu Yoast SEO, który na bieżąco sugeruje poprawki do naniesienia we wprowadzanych na stronę tekstach. Nasi eksperci mogą Ci także pomóc w optymalizacji witryny, przeprowadzając szczegółowy audyt SEO.