.

Co to jest PIM (zarządzanie informacją produktową) i jak to robić z Pimcore?

Ostatnie lata udowadniają, że internet stał się najważniejszym kanałem sprzedaży dla biznesu. I choć jesteśmy realnie o kilka kliknięć od klienta, a swój pierwszy sklep online możemy otworzyć zaledwie w parę chwil, łatwo pogubić się w ogromie możliwości. W uniknięciu podobnej sytuacji pomoże Ci zarządzanie informacją produktową. Dowiedz się, czym jest PIM, jak ułatwia pracę z wieloma kanałami sprzedaży i jak w tym wszystkim działa system Pimcore, który może być rozwiązaniem właśnie dla Ciebie.

Co to jest PIM?

Product Information Management (PIM) to proces zarządzania informacjami o produktach we wszystkich kanałach sprzedaży firmy. Systemy i narzędzia PIM pozwalają na zbieranie, przechowywanie, udostępnianie i aktualizowanie danych pochodzących z różnych źródeł w jednym centralnym miejscu.

Przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują PIM, aby usprawniać i ułatwiać przepływ informacji o ofercie, a tym samym – utrzymać spójność przekazu w swoich kanałach, co przekłada się na dbałość o lepsze doświadczenia klienta.

Informacje produktowe z systemów PIM mogą być wykorzystywane do różnych kanałów dystrybucji. Oto kilka przykładów:

  • Sklepy internetowe: informacje produktowe z PIM mogą być automatycznie przesyłane do sklepów internetowych, aby zaktualizować opisy produktów, ich ceny i dostępność.
  • Katalogi: firmy mogą wykorzystać informacje produktowe z PIM do tworzenia katalogów produktów, które są udostępniane klientom lub partnerom biznesowym.
  • Platformy e-commerce: PIM może posłużyć do zarządzania informacjami o produktach na różnych platformach e-commerce, takich jak Shopify i Magento, a także na marketplace’ach, np. Amazon, Etsy lub Alibaba.
  • Social media: PIM może przydać się do tworzenia treści w social mediach, takich jak posty na Facebooku lub Instagramie, które promują produkty.
  • Reklamy: na informacjach produktowych z PIM można bazować do tworzenia reklam prezentujących produkty i ich cechy.

PIM umożliwia automatyzację i usprawnienie procesów związanych z dystrybucją informacji o produktach, co zwiększa efektywność działań marketingowych i sprzedażowych.

Czym jest oprogramowanie PIM?

Czym dokładniej jest w takim razie oprogramowanie PIM dla firm? To system spełniający wyżej wymienione założenia, który pozwala scentralizować informacje produktowe, zarządzać nimi oraz dystrybuować je we wszystkich możliwych kanałach.

Na rynku istnieje wiele różnych opcji oprogramowania PIM – zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej, z rozmaitymi funkcjami i poziomami skomplikowania.

Oto kilka przykładów popularnych systemów PIM:

  • Pimcore,
  • Akeneo,
  • Agility Multichannel,
  • Syndigo,
  • Inriver,
  • Catsy,
  • Plytix,
  • Informatica.

Poza ogólnymi założeniami i funkcjonalnościami, wszystkie te systemy realizują zagadnienie na swój unikalny sposób. W tym artykule chcielibyśmy przybliżyć Ci Pimcore oraz wskazać przede wszystkim to, co wyróżnia go na tle konkurencji i dlaczego warto zainteresować się akurat tym oprogramowaniem.

Pimcore – oprogramowanie open source

Pimcore jest narzędziem w technologii open source, z którego możemy korzystać bez ograniczeń, modyfikując go według własnych potrzeb. Zapewnia to niezwykłą elastyczność i skalowalność. Pod maską Pimcore znajduje się popularny i wciąż rozwijany framework PHP Symfony. Dzięki niemu możemy być całkowicie spokojni o aspekt technologiczny systemu, a niezliczone opracowania i poradniki dostępne online znacznie ułatwią nam pracę z tym narzędziem.

Na tym jednak nie kończą się unikalne cechy tej platformy – to oprogramowanie wyróżnia również wszechstronność. Poza przechowywaniem informacji o produktach, mamy tutaj także kompleksowy, a jednocześnie prosty w obsłudze system zarządzania zasobami i dokumentami. Z kolei elementy e-commerce oraz CMS-owy charakter tego oprogramowania sprawiają, że po ich dodaniu instalacja Pimcore może stać się sklepem internetowym.

Zarządzanie informacjami o produktach za pomocą Pimcore

Pimcore jest przepełniony funkcjami, które idealnie sprawdzą się w usprawnieniu naszej organizacji. Dodatkowo jego open source’owa natura sprawia, że jest to aktualnie jedno z najbardziej elastycznych rozwiązań tego typu – otwarte na modyfikacje i często uzupełnianie o nowe funkcjonalności.

Jakimi informacjami o produkcie możemy zarządzać w systemie? W zasadzie dowolnymi – od podstawowych opisów i kodów produktów (np. EAN), przez zdjęcia (z wbudowanym edytorem), po te bardziej złożone, jak wariacje produktowe czy geolokalizacje. Możliwości są tu naprawdę spore, a Pimcore zaraz po instalacji dostarcza nam w pełni konfigurowalne pola, którymi możemy opisać nasz produkt (pełną listę znajdziesz w dokumentacji Pimcore).

W dalszej części artykułu przedstawimy Ci kilka przykładów funkcjonalności Pimcore, które ułatwiają pracę i doskonale uwypuklają zalety korzystania ze scentralizowanego zarządzania informacjami produktowymi, na jakie pozwala narzędzie PIM.

1. Modelowanie danych

Modelowanie danych to podstawowa funkcjonalność Pimcore, która stanowi o jego sile. Dzięki niej jesteśmy w stanie tworzyć zarówno proste, jak i złożone modele danych o niczym nieograniczonej ilości i typie. Mamy do dyspozycji ponad 40 typów wbudowanych w system oraz możliwość tworzenia własnych.

Kilka typów modeli danych, na które warto zwrócić uwagę to:

  • Country: zawiera predefiniowaną listę krajów,
  • Geopoint: widget mapy umożliwiającej znalezienie długości i szerokości geograficznej,
  • Image/Video: pole na zdjęcie lub wideo z ich podglądem,
  • Calculatedvalue: pole pozwalające za pomocą dodatkowego kodu PHP przekalkulować wartości (np. kilogramy na gramy) w locie.

Pimcore był projektowany z myślą o przetwarzaniu milionów produktów, co sprawia, że narzędzie jest jednocześnie wydajne i łatwe w obsłudze (modelowanie odbywa się z poziomu panelu administratora i polega na dodawaniu nowych pól do przygotowanego wcześniej modelu).

Modelowanie danych to bazowa opcja w Pimcore, udostępniająca ponad 40 typów gotowych modeli danych.

Source: Pimcore

Dokładając do tego obsługę wielojęzyczności (w każdej chwili możemy dodać dowolny język) oraz możliwość tworzenia prostych i złożonych produktów (np. zawierających różnorakie relacje i wielopoziomową strukturę), otrzymujemy niezwykle wszechstronne i kompleksowe rozwiązanie, które odpowiada nawet na najbardziej skomplikowane potrzeby.

2. Importowanie i eksportowanie danych

Wbudowany w Pimcore system importowania i eksportowania treści pomoże nam w mapowaniu pól za pomocą prostego interfejsu. Funkcja umożliwia import z najpopularniejszego formatu stosowanego w większości systemów: CSV.

Opcja importu i eksportu treści w systemie PIM pozwala mapować pola z użyciem prostego interfejsu.

Source: Pimcore

Jeżeli to proste rozwiązanie nam jednak nie wystarczy, możemy skorzystać z darmowego rozszerzenia Data Importer, które rozbuduje narzędzie, dostosowując je do bardziej wymagających sytuacji.

W tym przypadku mamy do dyspozycji praktyczne opcje, takie jak:

  • większa liczba obsługiwanych formatów, między innymi: CSV, XLSX, JSON, XML,
  • możliwość zdalnego przekazywania plików za pomocą połączenia HTTP czy SFTP.

3. Integracje z wieloma systemami

Poza wspomnianym importowaniem danych, sam Pimcore posiada również rozbudowane API, które może posłużyć do integracji praktycznie z dowolnym innym systemem (m.in. ERP, CRM, BI, ESB). Warto zauważyć, że ten sposób komunikacji stanowił podstawę samego oprogramowania, które w założeniach (pomijając aspekty CMS-owe) jest narzędziem headless, czyli oddzielającym logikę od interfejsu graficznego użytkownika.

Narzędzie do zarządzania informacją produktową (PIM) gwarantuje integrację z innymi systemami.

Source: Pimcore

Ważnym przykładem integracji dostępnych bezpośrednio w systemie Pimcore jest opcja połączenia z Microsoft Excel. Dzięki niej wszystkie modele danych możemy w dowolny sposób eksportować i importować do formatu CSV, który jest przyjazny w odczycie przez programy skoroszytowe (Microsoft Excel, Google Sheets).

System Pimcore zapewnia dostęp do integracji z takimi narzędziami jak Facebook, Google i Criteo.

W wersji płatnej (Cloud lub Enterprise) dostępne są również gotowe integracje z ponad 2,5 tys. kanałów sprzedaży. Za ich pośrednictwem możemy szybko i łatwo połączyć nasz Pimcore z popularnymi usługami, takimi jak Google, Amazon, Facebook, Instagram itp.

4. Zarządzanie cyklem życia produktów

Z użyciem Pimcore możemy także łatwo modyfikować i tworzyć cykle życia dla każdego produktu, modelując je w dowolny i przyjazny sposób. Poszczególne statusy produktów mogą wpływać również na samo ich wyświetlanie i być powiązane z konkretnymi akcjami, które mają się wydarzyć. Jeśli dodamy do tego także możliwość ustawienia powiadomień o jakichkolwiek zmianach, otrzymamy kompleksowe rozwiązanie dla e-commerce, pozwalające uporządkować nawet najbardziej złożone procesy.

Systemy PIM, takie jak Pimcore, posiadają wygodną opcję zarządzania cyklem życia produktu.

Source: Pimcore

5. Konwersja zdjęć i wideo

Ważnym elementem prezentacji każdego produktu – poza jego opisem na stronie produktowej – jest zdjęcie lub film. Pimcore ma możliwość obsługi wielu formatów fotografii i wideo oraz co ważniejsze – ich konwersji i modyfikacji. Dzięki temu możemy przeprowadzać np. prostą zmianę wymiarów czy kompresję, a także realizować bardziej złożone zadania, takie jak kadrowanie czy przygotowanie wielu wariantów dopasowanych do wyświetlenia na ekranach konkretnego typu urządzeń.

System PIM umożliwia użytkownikowi konwersję zdjęć i plików wideo bezpośrednio z poziomu narzędzia.

Source: Pimcore

6. Wersjonowanie

Na naszą uwagę bez wątpienia zasługuje jeszcze jedna ważna funkcjonalność tego systemu. Zarówno assety, jak i dane dostępne w Pimcore są wersjonowane, co oznacza, że każda przeprowadzona w nich zmiana jest odnotowana w systemie wraz z autorem i datą modyfikacji. Co więcej Pimcore umożliwia również przywracanie i publikowanie wcześniejszych wersji, zapewniając spore bezpieczeństwo w kontekście pracy z naszymi produktami.

System PIM zapewnia wersjonowanie danych i zasobów, udostępniając podgląd autora i daty modyfikacji.

Source: Pimcore

Co to jest PIM – podsumowanie

Temat PIM jest niezwykle rozległy i bardzo ciekawy. Przykłady przedstawione w tym artykule stanowią tylko ułamek wszystkich możliwości, jakie dają tego typu systemy. Jeśli Twój biznes opiera się na wielu kanałach sprzedaży lub reklamy, warto rozważyć scentralizowane zarządzanie informacjami produktowymi z jednego miejsca. Takie podejście jest nie tylko dużym ułatwieniem w codziennej pracy, ale także umożliwia rozszerzenie dotyczasowej działalności i otwarcie się na kolejne kierunki rozwoju, na które w normalnych warunkach np. brakowałoby czasu.

Użycie systemu Pimcore pozwala podnieść poziom jakości świadczonych usług, ujednolicić i uprościć sposób dystrybucji produktów, a w efekcie – przyczynić się do poprawy doświadczeń klientów. Pomagamy m.in. wdrożyć, rozwijać i utrzymać tego rodzaju oprogramowanie, aby ułatwiało firmom osiąganie zamierzonych rezultatów. Brzmi dobrze? Sprawdź nasze usługi z zakresu Pimcore Developmentu.

3. Najlepsze praktyki zespołów programistycznych