Audyt SEO - najważniejsze zalety
Strona internetowa jest wizytówką firmy, a jej właściwe wykorzystanie w kampaniach marketingowych może zwiększyć widoczność Twojej marki w sieci. Z pewnością już wiesz, że strona firmowa i jej pozycja w wyszukiwarce jest ważna. Audyt SEO dostarczy Ci informacji na temat tego, jak możesz optymalizować swoją witrynę, żeby pojawiała się na wysokich pozycjach w wyszukiwaniach Twoich potencjalnych klientów. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, dlaczego nie warto zwlekać z przeprowadzeniem audytu.
Co to jest audyt SEO?
Audyt to czynność polegająca na ocenie pewnego procesu lub jego części. Podczas audytu SEO eksperci dokonują szczegółowego przeglądu tych elementów na Twojej stronie internetowej, które mają wpływ na jej pozycję w wyszukiwarkach. Taką analizę przeprowadza się w celu ocenienia atrakcyjności witryny dla robotów Google, znalezienia błędów i sformułowania zaleceń dotyczących treści i kwestii technicznych.
Znacznie trudniej jest sprzedać produkt, jeżeli znajduje się na ostatniej półce i w ostatnim rzędzie na regale w sklepie. Podobnie jest z produktami oferowanymi w Internecie. Jeżeli Twoja strona nie jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO, internauci znajdą ją dopiero na którejś z odległych stron wyników wyszukiwania. Większość z nas wpisuje frazę, której szuka i nie zagląda dalej niż na pierwszą stronę! Możesz założyć, że jeżeli strona internetowa nie znajduje się na pierwszej stronie w Google dla istotnych w danej branży fraz kluczowych, to jest niewidoczna dla klientów, którzy w ten sposób wyszukują usługi lub produkty. Jeżeli Twoja strona przez długi czas będzie się utrzymywać na niskiej pozycji, stracisz dużo potencjalnych klientów.
Nie warto odkładać audytu na później, ponieważ strona internetowa rozrasta się cały czas - im jest większa, tym więcej czasu zajmie przeprowadzenie audytu SEO i optymalizacja witryny. Poza tym im dłużej działasz bez profesjonalnego wsparcia, tym dłużej powielasz te same błędy. Warto przeprowadzić taką analizę, gdy:
- planujesz start przebudowanej wersji strony,
- zmieniasz serwis lub migrujesz na inną domenę,
- masz problemy z niskim ruchem na stronie lub jej widocznością,
- wprowadzasz zmiany marketingowe lub zmieniasz agencję SEO,
- uruchomiłeś mobilną wersję witryny (Google będzie indeksował nowe i obecne serwisy za pomocą Googlebota mobilnego).
Audyt SEO najlepiej przeprowadzać okresowo - co miesiąc, kwartalnie lub co rok, w zależności od czynników takich jak wzrost ruchu, rozwój konkurencji, zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, zmiany wytycznych Google itp.
Audyt techniczny
Dla robotów Google istotne jest nie tylko rozmieszczenie fraz kluczowych na stronie, ale także stan wersji mobilnej witryny, szybkość strony czy linkowanie wewnętrzne. Ta część audytu składa się z oceny:
- Kodu i błędów na stronie - błędy z grupy oznaczonej przez trzycyfrową liczbę rozpoczynającą się od cyfry 4 mogą wynikać z błędu internauty (literówka w adresie strony) lub administratora strony (np. usunięcie treści dostępnej wcześniej pod danym linkiem). Audyt SEO ma na celu zidentyfikowanie tego typu błędów i zmniejszenie ich liczby.
- Bezpieczeństwa witryny - nie tylko klienci oczekują, że Twoja strona będzie odpowiednio zabezpieczona, interesuje to także roboty Google. Instalacja certyfikatu SSL i protokołu HTTPS to podstawa. Już wiele lat temu Google ogłosiło, że serwisy stosujące protokół HTTPS będą lepiej postrzegane przez boty.
- Działania strony na urządzeniach mobilnych - responsywność witryny jest kolejną kwestią istotną dla potencjalnych klientów i dla botów. Google od jakiegoś czasu lepiej ocenia strony zoptymalizowane pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
- Szybkości strony i czynników wpływających na nią - tempo ładowania się strony (treści, grafik i animacji) wpływa nie tylko na pozycję strony, ale także na pozytywne doświadczenie użytkowników. Szybkość zależy od jakości serwera i wielkości zamieszczonych na witrynie multimediów.
Prawidłowe i szybkie działanie Twojej platformy firmowej ma wpływ nie tylko na pozycję w wyszukiwarce, ale także na satysfakcję klientów, którzy z niej korzystają.
Audyt treści
Na firmowej stronie internetowej znajduje się historia Twojej marki, opisy produktów oraz usług, najnowsze informacje i eksperckie wpisy blogowe. To treść przyciąga potencjalnych klientów. Możesz przekonać ich, że zbudowana przez Ciebie firma zasługuje na ich uwagę, tworząc interesujące, profesjonalne artykuły.
Podczas audytu treści specjaliści SEO skupiają się na wykonaniu analizy:
- Wszystkich podstron pod kątem wykorzystania właściwych dla danej branży fraz kluczowych - konieczne jest określenie fraz wartościowych w Twojej branży i sprawdzenie, czy treści na stronach są zoptymalizowane pod ich kątem.
- Linków zwrotnych i zakotwiczonych tekstów - linkowanie wewnętrzne ułatwia użytkownikowi odnajdywanie wartościowych treści i poruszanie się po Twojej stronie, linki zwrotne i odpowiednio dobrane frazy pod zakotwiczenia pozwalają wyprowadzić stronę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Struktury URL - roboty Google nieustannie skanują internet i przeglądają adresy URL. W przyjaznych adresach nie powinny się znaleźć przypadkowe liczby czy wyrażenia. Im bardziej są one zrozumiałe (np. dzięki zawartych w nich frazach kluczowych) dla użytkownika, tym najprawdopodobniej lepiej będą indeksowane przez boty.
- Tagów tytułów - tag title tworzy tytuł strony, który wyświetla się w pasku tytułowym przeglądarki. Powinny się w nim znaleźć słowa kluczowe o wysokim potencjale. Jeżeli Google wyświetla niewłaściwy tytuł, może się okazać, że nie wprowadzono tagu lub został źle zaimplementowany.
Jednym z najpoważniejszych błędów popełnianych przez redaktorów stron jest duplikacja treści. Warto raz na jakiś czas upewnić się, że ktoś nie „przywłaszczył sobie” Twojego tekstu.
Zalety przeprowadzania audytów SEO
Wykonywanie regularnych przeglądów treści na Twojej stronie może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży, ale także na wizerunek firmy, którą reprezentujesz. Oto kilka powodów, dla których warto zainwestować w audyt SEO.
1. Poprawa wydajności strony
Kwestia szybkości i wydajności witryny często pojawia się wśród pytań klientów na temat tworzenia stron internetowych. Na szczęście sam moment budowania witryny nie jest jedynym, w którym możemy wpłynąć na efektywność jej działania. Audyt SEO dostarczy Ci istotnych informacji o technicznych problemach na stronie. Dowiesz się, czy:
- ilość zapytań przesyłanych do baz danych nie jest zbyt obciążająca dla Twojego serwera,
- serwer pracuje odpowiednio szybko i czy treści są ładowane w krótkim czasie.
Duże obciążenie przy zwiększonym ruchu może wynikać ze słabo zoptymalizowanego kodu strony lub bazy danych. Jednym z możliwych rozwiązań jest modyfikacja takiego kodu. Wskażemy Ci, co możesz zmienić, żeby pozytywnie wpłynąć na poprawność działania Twojej platformy.
2. Optymalizacja treści
Może się zdarzyć, że mimo najszczerszych chęci niekoniecznie wykorzystujesz całkowicie marketingowy potencjał Twojej strony. Każda branża ma typowe dla siebie usługi, produkty, problemy, na które odpowiada i związane z tym wszystkim frazy kluczowe. Warto wybrać jedną lub kilka (maksymalnie 3) głównych fraz kluczowych dla każdej z Twoich podstron. Im bardziej unikalne i dokładnie opisujące Twoją branżę tym lepiej. Można wyróżnić kilka rodzajów fraz kluczowych. Ogólne frazy opisują Twoją dziedzinę lub usługi raczej wstępnie, ale mają olbrzymią ilość wyszukań. Trzeba jednak zastanowić się, czy pozycjonowanie się na nie jest sensowne, ponieważ przy sporej konkurencji, osiągnięcie wyższej pozycji dla popularnych fraz będzie trudne. Istnieją także frazy z tzw. długim ogonem (long tail), które są bardziej rozbudowane - zawierają więcej niż dwa słowa. Pozwolą Ci zdobyć uwagę użytkowników wyszukujących bardzo konkretne zapytania.
Przeprowadzenie dogłębnego audytu fraz jest kluczowe dla dobrego pozycjonowania strony. Podczas analizy SEO eksperci wskażą Ci frazy o największej wartości dla Twojej firmy i doradzą, w których tekstach warto je dodać. Otrzymasz także wskazówki na temat formatowania Twoich artykułów, np.:
- podzielenie dużych bloków tekstów na mniejsze akapity,
- stosowanie zdefiniowanych stylów zgodnie z ich hierarchią (nagłówków h1, h2, h3…),
- wykorzystywanie wyliczeń.
Odpowiednie sformatowanie tekstu wpływa nie tylko na ocenę robotów Google, ale także na zadowolenie czytelników.
3. Większe zadowolenie użytkowników strony
Wdrożenie zaleceń SEO sprawi, że Twoja witryna będzie bardziej przyjazna dla potencjalnych klientów i zwiększy ich komfort z jej użytkowania. Mało kto chce korzystać z platform, które nie działają prawidłowo. Jeżeli na Twojej witrynie często wyskakują informacje o błędach lub ładowanie treści i grafik trwa za długo, potencjalni klienci szybko się zniechęcą. Możesz zminimalizować ryzyko szybkiego opuszczenia Twojej strony poprzez usunięcie błędów. Poprawnie działająca strona sprawi, że użytkownicy spędzą więcej czasu przeglądając ją. Google analizuje czas sesji użytkowników i ich zachowanie na witrynie. Dłuższy czas przebywania na stronie sugeruje, że treści są wartościowe i angażujące, co wpływa na pozycję strony w przeglądarce.
Internauci doceniają także wartościowe artykuły branżowe. Przy użyciu odpowiednich nagłówków, wyliczeń i wyróżnień możesz ułatwić odbiór treści, a linkowanie wewnętrzne usprawni nawigację na stronie. Zyskujesz dwa razy - po pierwsze rośnie szansa na ponowne dokonanie zakupu, a po drugie poprawia się wizerunek Twojej firmy. Przejrzyste i atrakcyjne wizualnie treści mogą również sprawić, że użytkownicy strony chętniej będą ją przeglądać, co wydłuży czas sesji i wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie witryny.
4. Lepsza pozycja strony w wyszukiwarce
Po audycie SEO otrzymujesz nie tylko informację na temat tego, co jest nie tak na stronie - możesz także liczyć na sugestie poprawek. Niektóre firmy zajmujące się przeprowadzaniem takiej analizy oferują także wdrożenie poprawek. Możesz to zrobić samodzielnie lub podzielić się obowiązkami z zewnętrznym zespołem ekspertów. Dzięki optymalizacji strony internetowej i stosowaniu się do zaleceń, możesz znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania wśród najlepiej notowanych stron w Twojej branży.
5. Duży ruch na stronie
Po wykonaniu zmian na stronie powinieneś zaobserwować większy ruch. Dzieje się tak głównie ze względu na lepszą widoczność strony w wyszukiwarce. Często duży ruch generuje więcej konwersji, a to przekłada się na wzrost zysków ze sprzedaży.
Audyt SEO strony w Drupalu
Nasz zespół jest doświadczony w realizacji i wdrożeniach zaleceń sformułowanych w audytach SEO na wielu serwisach internetowych opartych o system Drupal (na naszej stronie Drupal SEO możesz pobrać przykładowy raport SEO). W ramach przeprowadzonego przez nas audytu otrzymasz:
- analizę błędów popełnionych dotychczas na Twojej witrynie,
- rozbudowany raport z listą zmian, które warto wprowadzić na stronie internetowej,
- sugestie, jak najlepiej i najszybciej wykonać zmiany w Drupalu.
Dodatkowo możemy nie tylko wykonać audyt, ale także wdrożyć rekomendacje na Twojej firmowej platformie. Pamiętaj, że przestrzeganie dobrych praktyk SEO na stronie na Drupalu jest niezbędne, aby Twój serwis utrzymał się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Oferujemy wsparcie Drupala dla firm posiadających rozwiązania zbudowane w tej technologii.