7 przykładów stron kontaktowych wartych zobaczenia
Zdawać by się mogło, że firmy dążą do zredukowania kontaktu bezpośredniego z klientem na rzecz automatyzacji wielu procesów. Chociaż coraz więcej przedsiębiorstw stosuje chatboty i czaty online, część klientów zawsze będzie dążyć do bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem firmy. Umożliwia to strona kontaktowa, więc nie powinno jej zabraknąć na Twojej witrynie. Przedstawiamy przykłady stron kontaktowych, którymi warto się zainspirować, planując stworzenie własnej witryny firmowej.
Czym jest strona kontaktowa i dlaczego każda firma powinna ją mieć?
Strony kontaktowe są najczęściej odwiedzane przez użytkowników, którzy chcą nawiązać z Tobą bezpośredni kontakt. Podstrona ta istnieje po to, aby dostarczyć użytkownikowi informacje o tym, w jaki sposób może się z Tobą skontaktować.
Praktycznie każda firma powinna mieć taką stronę, jako że bez niej klientowi będzie niezwykle trudno odnaleźć Twoje dane kontaktowe. Umieszczenie ich w innym miejscu na witrynie firmowej niekoniecznie jest dobrym pomysłem (klient może ich nie zauważyć). Rezygnując ze strony kontaktowej, narażasz klienta na czasochłonne poszukiwanie sposobów na skontaktowanie się z Tobą lub – co gorsza – sprawiasz, że klient w żaden sposób nie może zakomunikować Ci bezpośrednio, że ma problem lub chce dokonać zakupu.
Jakie są najważniejsze elementy strony kontaktowej?
Zanim przystąpisz do tworzenia strony kontaktowej, warto przemyśleć kilka kwestii. Poza wyborem odpowiedniej technologii ważne jest także to, jakie elementy wykorzystasz w tym miejscu na witrynie firmowej.
Bazową częścią takiej podstrony jest opis dostępnych metod komunikacji z obsługą klienta (numer telefonu, adres mailowy, formularz kontaktowy lub czat). W okolicy sekcji z właściwymi informacjami warto też umieścić przyciski CTA przekierowujące do odpowiednich narzędzi komunikacji (czatu, formularza lub aplikacji) albo innych podstron, które mogą zaciekawić potencjalnego klienta, jeżeli ostatecznie nie zdecyduje się on na bezpośredni kontakt z Twoimi pracownikami.
Opcjonalnym elementem, nad którym warto się zastanowić, jest dodatkowa treść. Strony kontaktowe zwykle nie zawierają jej zbyt wiele, co nie znaczy, że nie możesz dodać akapitu zachęcającego użytkownika do wysłania wiadomości i wskazującego mu powód, dla którego warto nawiązać bezpośredni kontakt ze sprzedawcą (dokonanie zakupu, rozwiązanie problemu, uzyskanie odpowiedzi na konkretne pytanie).
Ciekawym rozwiązaniem, chociaż nie koniecznością, jest także umieszczenie na podstronie kontaktowej ikon, będących jednocześnie przyciskami przenoszącymi do aktywnych kont w mediach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook, Instagram czy LinkedIn. Dzięki temu wskażesz swoim potencjalnych klientom dodatkowe kanały komunikacji i źródła informacji o Twojej marce.
Analizując różne przykłady stron kontaktowych, możesz zauważyć, że często pojawiają się na nich także mapy wskazujące położenie siedziby przedsiębiorstwa. Taki zabieg nie tylko ułatwia klientom odnalezienie oddziału firmy, ale też zwiększa jej wiarygodność.
Jak zachęcić klienta do bezpośredniego kontaktu przez stronę kontaktową?
Przede wszystkim Twoja strona kontaktowa musi być łatwa do znalezienia, żeby potencjalny klient nie musiał się jej doszukiwać. Klasycznym rozwiązaniem jest dodanie jej do menu głównego. Niezwykle istotne jest także przemyślane zaprojektowanie takiej podstrony.
Przestrzegaj poniższych dobrych praktyk:
- Ustal, jaki dokładnie może być cel nawiązywania kontaktu (sprzedaż, rozwiązywanie problemów, zbieranie informacji) i zaprojektuj swoją strategię komunikacji, formularze i metody tak, aby pozwalały go zrealizować.
- Nie rozpisuj się i nie proś o podawanie niepotrzebnych informacji — to uprości rozmowę z klientem, zwiększy prawdopodobieństwo nawiązania kontaktu i skróci czas do tego niezbędny.
- Zaoferuj odbiorcom wiele sposobów prowadzenia dialogu (czat, rozmowa telefoniczna, SMS, mail) i pozwól im wybrać ten, który będzie dla nich najwygodniejszy.
Teoria brzmi raczej nieskomplikowanie. Osiągnięcie satysfakcjonujących efektów w praktyce nie jest wcale takie łatwe. Dlatego zanim zaczniesz projektować swoją witrynę firmową, warto zapoznać się z interesującymi przykładami istniejących stron kontaktowych.
1. Unbounce
Prosta i przejrzysta strona kontaktowa Unbounce jest skierowana do każdego typu użytkownika. Marka podkreśla to w jednym zdaniu umieszczonym zaraz pod nagłówkiem ciepło zapewniającym, że firma chętnie nawiąże bezpośredni kontakt z użytkownikiem. Komunikację firmy wyróżnia przyjacielski, motywujący do kontaktu ton.
Internauta może otrzymać pomoc lub nawiązać bezpośredni kontakt z reprezentantami firmy, wybierając jedną z czterech opcji — czat dla klientów, wsparcie techniczne, kontakt mailowy dla dziennikarzy i formularz kontaktowy dla osób zainteresowanych złożeniem propozycji współpracy.
Źródło: Unbounce
Marka zachęca nawet do kontaktu twarzą w twarz w siedzibie firmy — na stronie podano nie tylko numery telefonu do punktów obsługi klienta w różnych częściach świata, ale także dokładne adresy dwóch biur. Dzięki tak szczegółowym informacjom klient może szybko i wygodnie skontaktować się z marką, niezależnie od preferowanego sposobu komunikacji.
Moosend
Moosend jest dostawcą oprogramowania do e-mail marketingu, na którego witrynie znajdziemy dedykowane strony kontaktowe z formularzami dla osób zainteresowanych rozmową z działem sprzedaży, marketingu lub wsparciem technicznym. Witrynę wyróżnia stworzenie różnych typów formularzy dla użytkowników, ciekawy, minimalistyczny design i umieszczenie kontaktowej strony sprzedażowej w menu głównym zamiast głównej strony kontaktowej. Przyciski CTA na tej stronie kierują odbiorcę do jednego z formularzy, które różnią się od siebie w zależności od funkcji, jaką spełniają.
Źródło: Moosend
W formularzu sprzedażowym należy podać informacje niezbędne do stworzenia oferty. Marki chcące współdziałać z firmą (np. marketerzy afiliowani) wybierają z listy konkretny typ preferowanej współpracy, a osoby potrzebujące wsparcia technicznego, wybierają z kilku list rozwijalnych odpowiedzi pozwalające im na szczegółowe opisanie problemu. Poza wypełnieniem formularza potencjalni klienci mogą też skorzystać z czatu na żywo, aby uzyskać natychmiastową odpowiedź lub zapoznać się z webinarami i rozbudowaną bazą wiedzy.
3. Podia
Podia, podobnie jak wcześniej wspomniane marki, oferuje swoim klientom wiele sposobów nawiązania kontaktu (odwiedzenie bazy wiedzy online, skorzystanie z czatu i wysłanie wiadomości mailowej). Stronę wyróżnia udzielenie dokładnych informacji na temat czasu pracy pracowników obsługi klienta. Dowiesz się, w jakich godzinach obsługiwany jest czat i jak długo będziesz oczekiwać na odpowiedź na wiadomość wysłaną mailem. Konkretna informacja o godzinach pracy specjalistów do spraw obsługi klienta i czasie oczekiwania na odpowiedź uspokaja klienta i zachęca do nawiązania kontaktu.
Źródło: Podia
Marka podkreśla swoją ludzką twarz, dając internautom do zrozumienia, że to prawdziwe osoby odpowiadają na ich zapytania. Na stronie kontaktowej firmy znajdziesz nie tylko dane pracowników, ale też ich zdjęcia — dzięki temu marka zmniejsza dystans pomiędzy klientami i zespołem.
4. IMPACT+
IMPACT udostępnia internautom trzy przyciski prowadzące do formularzy kontaktowych i samego narzędzia. Klient wybiera najbardziej odpowiadającą mu opcję. Taki zabieg pozwala firmie łatwiej podzielić wiadomości otrzymywane przez klientów i ustalić, które mają największy priorytet. Na stronie kontaktowej znajduje się również mapka, numer telefonu i dokładny adres siedziby, dzięki czemu klienci mogą szybko nawiązać kontakt z firmą.
Źródło: IMPACT
Ciekawym rozwiązaniem, zastosowanym przez firmę, jest wykorzystanie terminarza online, dzięki któremu klient sam może wybrać dogodną dla siebie porę na konsultację z doradcą klienta. Grafik z terminami zobaczy po kliknięciu przycisku CTA Talk with an advisor (porozmawiaj z doradcą) i podaniu swojego adresu mailowego. Nie musi oczekiwać na odpowiedź na zapytanie wysłane w formularzu, ponieważ może od razu umówić się na rozmowę z przedstawicielem przedsiębiorstwa. Automatyzacja rezerwacji z pewnością usprawnia pracę zespołu do spraw obsługi klienta.
5. Let’s Travel Somewhere
Funkcjonalność strony kontaktowej to najważniejsza sprawa, gdy już jednak zadbasz o to, aby spełniała ona swoją funkcję, warto zastanowić się nad tym, jak powinna się prezentować. Wśród naszej listy naprawdę inspirujących przykładów stron kontaktowych musi znaleźć się kreacja Let’s Travel Somewhere.
Źródło: Let's Travel Somewhere
Ta strona kontaktowa została zaprojektowana tak, aby ta przypominała kartkę pocztową, co jest oczywistym nawiązaniem do podróży, którym poświęcona jest witryna podróżniczki Nisy. Prostota projektu i ograniczenie treści i innych rozpraszających elementów, sprawia, że czytelnik szybko skupia wzrok na widocznym CTA, którego kliknięcie pozwala na łatwe wysłanie zapytania. Natomiast w miejscu, gdzie na kartce pocztowej normalnie znajduje się adres, twórca strony zamieścił odnośniki przekierowujące użytkownika do kanałów komunikacji w mediach społecznościowych.
6.Mostly Serious
Mostly Serious jest marką, która stawiając na prostotę. Na stronie kontaktowej znajduje się niewiele tekstu i innych elementów, a formularz jest dosyć prosty i krótki. Jednocześnie twórcy treści zadbali o to, aby doprowadzić użytkownika do informacji, których potrzebuje — w jednym z akapitów pojawia się link do formularza rekrutacyjnego. Dzięki temu zabiegowi marka od razu dzieli wiadomości od swoich użytkowników na te dotyczące procesu rekrutacyjnego i inne.
Źródło: Mostly Serious
Poniżej formularza znajdziesz dane kontaktowe firmy (adres placówki, e-mail, numer telefonu). Ponadto w kolumnie obok znajdują się linki do profili w mediach społecznościowych dla użytkowników, którzy preferują te kanały komunikacji. Strona ozdobiona jest prostymi, acz zabawnymi animacjami.
7. Ueno
Ueno ma minimalistyczną i jednocześnie estetyczną stronę kontaktową. Najważniejsza jest na niej treść — jednak nie w ujęciu ilościowym, lecz jakościowym. Potencjalnego klienta marka wita słowami We've been expecting you (czekaliśmy na Ciebie). W ten sposób sprawia, że odbiorca czuje się oczekiwany i z ochotą wypełnia krótki formularz (może do niego dodać załącznik).
Źródło: Ueno
Firma oferuje kilka metod nawiązania kontaktu. Poza wypełnieniem formularza klient może także wysłać maila. Na dole strony wskazane są także dokładne adresy kilku placówek oraz przyciski, przekierowujące użytkownika bezpośrednio do Google Maps.
Przykłady stron kontaktowych - podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że do najczęstszych błędów przedsiębiorców inwestujących we własną stronę firmową należy:
- rezygnacja ze strony „kontakt”,
- udostępnienie małej liczby metod komunikacji,
- nieuwzględnienie strony kontaktowej w menu główny lub innym widocznym miejscu.
Twórcy wspomnianych wyżej stron pokazują, jak stworzyć wysokiej jakości stronę kontaktową, która umożliwi nie tylko rozwiązywanie problemów zatroskanych klientów, ale także sprzedawanie czy podejmowanie współpracy z nowymi partnerami biznesowymi. Przykłady pokazują także, że strona kontaktowa może być czymś więcej, niż tylko krótkim formularzem kontaktowym lub sekcją z numerem telefonu i adresem e-mail.
Wieloletnie doświadczenie w tworzeniu firmowych stron internetowych, umożliwia naszym ekspertom dobranie najlepszych rozwiązań dla konkretnych stron kontaktowych. Chętnie pomożemy także i Tobie. W ramach tworzenia Twojej witryny firmowej w Drupalu możemy zaprojektować dla Ciebie stronę kontaktową, która pozwoli Ci na realizację Twoich celów biznesowych.