.

7 najważniejszych wyzwań branży usług finansowych wraz z rozwiązaniami

Firmy z sektora finansów — zarówno startupy fintechowe jak i banki czy firmy ubezpieczeniowe — muszą mierzyć się z wieloma trudnościami. Na szczęście, mimo że wyzwań w branży usług finansowych jest sporo, istnieje także kilka skutecznych rozwiązań, które mogą pomóc organizacjom zwiększyć swoją konkurencyjność i wydajność. Przeczytaj nasz artykuł, żeby poznać metody radzenia sobie z problemami, z którymi właśnie teraz może zmagać się Twoja firma finansowa.

1. Zabezpieczenie usług przed nowoczesnymi typami cyberataków

Wiele serwisów i usług dla biznesu reklamuje się jako bezpieczne i stosujące najnowocześniejsze systemy ochronne, ale cyberprzestępcy stale szukają sposobów na obejście zabezpieczeń. Do najpopularniejszych form ataku należą:

  • phishing — polega na wyłudzeniu danych poprzez podszywanie się pod pewną firmę lub osobę,
  • SQL injection — w wyniku tego ataku fragment kodu zapisanego w języku SQL jest wprowadzany do pola w formularzu, co może umożliwić zmianę danych w bazie lub zdobycie dostępów,
  • DDoS — to atak z wielu miejsc jednocześnie, który ma na celu zajęcie wszystkich dostępnych zasobów danej jednostki, aby uniemożliwić funkcjonowanie danej usługi w Internecie.

Niedostateczne zabezpieczenie swoich systemów i baz danych może mieć wiele przykrych konsekwencji. Możesz stracić środki w wyniku wykradnięcia danych kont bankowych, otrzymać znaczne kary finansowe za ujawnienie danych klientów lub pracowników w wyniku kradzieży i dodatkowo ucierpieć w związku z indywidualnymi pozwami. Wydatki to jedna sprawa, druga kwestia to utrata zaufania swoich klientów i wiarygodności na rynku — te, raz utracone, niezwykle trudno odzyskać.

Rozwiązanie

Przede wszystkim w firmie oferującej usługi finansowe podstawą jest wdrożenie i przestrzeganie dobrych praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa (regularna zmiana hasła wedle wytycznych, nieprzesyłanie dostępów niezabezpieczonymi kanałami komunikacji, definiowane ról i przyznawanie ograniczonych uprawnień użytkownikom itd.). Nie należy zapominać także o przeprowadzaniu audytów bezpieczeństwa. Najważniejsze jest, aby stale aktualizować oprogramowanie służące do monitorowania Twoich systemów i baz danych. Firmy specjalizujące się w tworzeniu zaawansowanych systemów cyberbezpieczeństwa regularnie analizują zagrożenia i starają się ulepszać swoje rozwiązania, tak aby chronić serwisy i systemy przed wszystkimi typami zagrożeń. Śledź trendy z branży finansowej i korzystaj z zaawansowanych technik.

2. Dostosowanie usług do zmieniających się przepisów

Przepisy związane z usługami finansowymi zmieniają się cały czas, dlatego firmy muszą nieustannie modyfikować swoje usługi zgodnie z nowymi standardami. Najnowszym wyzwaniem jest wdrożenie otwartej bankowości. Zadanie to wynika z opublikowania unijnej dyrektywy PSD2 (ang. Payment Services Directive) dotyczącej usług płatniczych. Zgodnie z PSD2 banki mają obowiązek zapewnić dostęp do informacji o rachunkach klientów zewnętrznym podmiotom (TPP, Third Party Providers np. startupom fintechnowym).

Otwarta bankowość różni się od standardowego podejścia i jest wyzwaniem dla branży usług finansowych

Źródło: Raport Deloitte

Pojawianie się nowych technologii z potencjałem dla sektora finansowego wiąże się również z trudnościami prawnymi. Jest tak, chociażby w przypadku kryptowalut — te nie są uznawane przez większość państw za oficjalne waluty, w związku z czym obracanie nim jest stosunkowo niebezpieczne, jako że nie jest prawnie uregulowane.

Rozwiązanie

Stworzenie odpowiedniej strategii, która pozwala sprawnie poradzić sobie ze zmianami w przepisach to podstawa. Powinna zakładać wykorzystywanie elastycznych rozwiązań, które można łatwo i szybko modyfikować w przypadku zmiany przepisów. Tworząc strategię, warto też założyć stosowanie rozwiązań typu RegTech (Regulation Technology), które pomagają zautomatyzować dostosowywanie firmy do aktualnych przepisów. Ponadto warto przyjąć możliwie elastyczny model biznesowy — pozwala to na szybkie dostosowywanie sposobu funkcjonowania organizacji finansowej do zmian na rynku. Taki model powinien zakładać wdrażanie najnowszych technologii, takich jak chmura (zwiększa mobilność i poprawia komunikację w środowisku firmy), sztuczna inteligencja (pozwala na podejmowanie decyzji opartych na danych, a nie intuicji), a także możliwość wykorzystania różnych form outsourcingu. Nie można zapominać o utrzymaniu prostego i czystego kodu w swoich cyfrowych produktach finansowych (aplikacjach, systemach i stronach internetowych). To daje możliwość ich wygodnego i szybkiego modyfikowania, kiedy to konieczne, a także ułatwia współpracę z zewnętrznymi specjalistami i zespołami.

3. Zwiększanie dostępności usług

Klienci chcą mieć dostęp do usług finansowych o dowolnej porze i z dowolnego miejsca na ziemi. Warto upewnić się, że będąc połączonym do internetu, odbiorca Twoich usług będzie w stanie skorzystać z nich z niemal każdego urządzenia z dostępem do sieci. Zapewnienie wysokiej dostępności usług jest tym ważniejsze, że aktualnie wiele firm decyduje się na całkowicie zdalny lub hybrydowy model pracy. Takie modele pracy oznaczają, że pracownik musi być w stanie uzyskać dostęp do baz danych i służbowych narzędzi poza siedzibą firmy. Wykonywanie płatności, sprawdzanie bilansu kont czy generowanie raportów powinno być możliwe o każdej porze. Musisz więc zadbać o to, aby oferowane przez Ciebie usługi finansowe i aplikacje działały całkowicie poprawnie i wydajnie na współcześnie wykorzystywanych sprzętach. Jeżeli nie uda Ci się sprostać temu wyzwaniu, użytkownicy najpewniej przejdą do konkurencji, oferującej nowocześniejsze rozwiązania, z których można skorzystać niemal zawsze i wszędzie.

Rozwiązanie

Do technologii, które pozwalają na zapewnienie odbiorcom wysokiej dostępności usług finansowych, należy chmura. Umieszczenie aplikacji lub bazy danych w chmurze sprawia, że można uzyskać do niej dostęp z dowolnego urządzenia. To pozwala na pracę zdalną z domu lub w trakcie podróży. Dodatkowo chmura zwiększa możliwość współpracy. Różne dokumenty umieszczone w chmurze mogą być swobodnie edytowane przez wiele osób, w tym samym czasie i z różnych miejsc.

Coraz więcej firm finansowych (i nie tylko) decyduje się na migrację swoich baz danych, aplikacji i narzędzi biznesowych do chmury z wyżej wymienionych powodów. Wysoka dostępność usług poprawia operacyjność i konkurencyjność organizacji finansowej. Jeżeli Twoja organizacja jeszcze nie przeniosła swoich danych i aplikacji do chmury, powinien to być ważny punkt do realizacji w ramach cyfrowej transformacji.

4. Poprawianie doświadczeń klientów

Internet jest przestrzenią, w której spędzamy bardzo dużo swojego czasu (zarówno w pracy, jak i poza nią). Coraz więcej klientów stawia na samoobsługę przez internet. Nie chcą tracić czasu na dojeżdżanie do placówek, podczas gdy daną usługę można zakupić kilkoma kliknięciami i bez wychodzenia z domu.

Firmy z branży usług finansowych muszą dziś przejmować się nie tylko zapewnianiem klientom skutecznych rozwiązań, ale także ich satysfakcją z interakcji ze stroną. Przeglądanie witryny lub użytkowanie aplikacji powinno sprawiać przyjemność — być jednocześnie proste i intrygujące. Taki efekt nie jest łatwy do osiągnięcia. Zbyt minimalistyczna strona może znudzić, a zbyt rozbudowana przytłoczyć. Rezultatem będzie opuszczenie Twojej witryny, zanim klient zdecyduje się na skorzystanie z oferty.

Rozwiązanie

Jednym z najważniejszych zadań przedsiębiorstwa jest pozytywne wyróżnienie się spośród swojej fintechowej konkurencji w sieci. Musisz zadbać o stworzenie aplikacji lub strony internetowej dla swojej firmy finansowej, zwracającej uwagę swoją oryginalnością i wygodą użytkowania. Warto wyposażyć ją w elementy:

  • przydatne dla potencjalnego klienta — takie, które pomogą mu w podejmowaniu decyzji (np. kalkulatory i porównywarki),
  • interaktywne — angażujące użytkownika, reagujące na jego pewne aktywności, np. kliknięcie elementu,
  • zbierające dane — formularze, quizy i ankiety pomogą Ci w badaniu opinii klientów i dostarczą informacji niezbędnych do personalizacji treści, jednocześnie sprawiając, że internauta będzie czuł się wysłuchany.

Witryna powinna być responsywna - dostosowana do urządzeń stacjonarnych i mobilnych oraz do ekranów o różnych rozdzielczościach. Coraz częściej użytkownicy wykorzystują urządzenia mobilne nie tylko do przeglądania treści dla rozrywki, ale także do pracy.

Warto także zastanowić się nad wdrożeniem czatbota. To rozwiązanie usprawni komunikację z klientami, co pozytywnie wpłynie na ich doświadczenia, a także odciąży Twój dział obsługi klienta, automatyzując część procesów.

5. Wykorzystywanie big data i wdrożenie sztucznej inteligencji

Big data to pojęcie odnoszące się do olbrzymich zbiorów różnorodnych danych, których przetwarzanie i analiza są trudne ze względu na ich ilość i formę. Sztuczna inteligencja (artificial intelligence - AI) to dyscyplina, której celem jest wytworzenie sztucznej inteligencji (naśladującej ludzką, a z czasem nawet doskonalszą) u maszyn. Big Data i AI w zasadzie się dopełniają. To dzięki dostępowi do niewyobrażalnych ilości danych można skutecznie trenować modele i przeprowadzać szczegółowe analizy.

Big data i sztuczna inteligencja się dopełniają i przynoszą korzyści dla branży finansowej

Źródło: GlobalEurope.eu

Jednak wdrożenie tych dwóch technologii nie jest takie łatwe. Wymaga przebudowania firmowej infrastruktury i wdrożenia nowych narzędzi. Nie można też zapominać, że firma wykorzystująca nowoczesne technologie potrzebuje specjalistów biegłych w tych dziedzinach, a to może oznaczać konieczność rozbudowania działu IT lub outsource’owania usług. Trzeba też stworzyć nowe procesy, przede wszystkim te związane z zapewnieniem wysokiej jakości danych, które będą wykorzystywane w analityce i automatyzacji.

Rozwiązanie

Aby wdrożyć najnowsze technologie, takie jak sztuczna inteligencja, najczęściej konieczne jest przeprowadzenie transformacji cyfrowej całej organizacji. Ważnymi elementami tego procesu jest modernizacja oprogramowania i infrastruktury, ale także zmiana kultury firmowej. Transformacja cyfrowa dotyczy nie tylko funkcjonowania działu IT, ale również całej organizacji. Dzięki niej zwiększysz wydajność wszystkich działów i zespołów w Twojej firmie. Jest to zwykle duża inwestycja, a cały proces wymaga czasu, niemniej jednak to właśnie dzięki jego realizacji przedsiębiorstwo staje się nowoczesne i elastyczne.

6. Skuteczne reklamowanie z poszanowaniem prywatności klienta

W przestrzeni wirtualnej użytkownicy są nieustannie atakowani przez, czasami bardzo agresywne, przekazy reklamowe. To sprawia, że są wyjątkowo drażliwi lub wręcz przeciwnie — znieczuleni i obojętni na reklamy różnych marek. W wyniku tego zmęczenia reklamą, skuteczność kampanii reklamowych maleje i organizacje finansowe muszą wymyślać coraz to bardziej kreatywne metody promowania swoich usług. Wyzwaniem jest także zapewnienie odbiorcom prywatności. Metody targetowania (prezentowania odpowiedniego przekazu właściwej grupie odbiorców) wykorzystują bowiem informacje o aktywności klientów w sieci, a ci coraz rzadziej chcą dzielić się swoimi danymi.

Rozwiązanie

Na szczęście wydawcy reklam aktywnie poszukują bardziej skutecznych metod targetowania, które nie naruszają prywatności Internautów. Jedną z takich technik jest targetowanie kontekstowe (contextual targeting). Polega ono na publikowaniu reklam na stronach powiązanych tematycznie z reklamowaną usługą lub treścią reklamy. Przykładem takiego promowania może być wyświetlanie reklamy kredytu hipotecznego na stronie internetowej serwisu informacyjnego na temat finansowania zakupu domu. Nie wymaga to zbierania informacji na temat samego klienta, lecz bazuje na założeniu, że osoba zainteresowana pewnym tematem (finansowaniem zakupu nieruchomości) zareaguje pozytywnie na reklamy usług i produktów powiązanych (kredytów, doradztwa finansowego itp.). Skuteczność reklamy, bez zbytniego naruszania prywatności Internautów, możesz też zwiększać poprzez regularne budowanie lojalności Twoich klientów i publikowanie wartościowych treści. Wówczas to sami internauci mogą stać się ambasadorami Twojej firmy z branży usług finansowych.

7. Zagwarantowanie personalizacji usług

Wiele marek oferuje swoim klientom personalizację usług i produktów. Umiejętność dostosowania propozycji do konkretnych potrzeb świadczy o istotnej cesze biznesu, o której wielokrotnie wspominamy na naszym blogu — elastyczności. Marki, które są w stanie dopasowywać się i realizować oczekiwania odbiorców, szybko zyskują ich lojalność. Oczywiście personalizacja usług i produktów nie jest łatwa, bo wymaga nie tylko posiadania funkcjonalnej i dobrze zaprojektowanej witryny, ale też dobrej strategii biznesowej.

Rozwiązanie

Personalizacja usług może mieć kilka wymiarów. Można zdecydować się na dostosowanie danej usługi lub produktu indywidualnie, podczas rozmowy doradcy i klienta. Innym sposobem jest podzielenie swoich usług na kilka pakietów, spośród których potencjalny kupujący będzie mógł wybrać opcję, która będzie najbardziej odpowiadać jego potrzebom. Możesz także zastosować nowoczesne rozwiązanie, którym są silniki rekomendacyjne. Analizują one różne dane użytkowników odwiedzających Twoją stronę internetową i same proponują im usługi i produkty najlepiej dostosowane do ich potrzeb.

Wyzwania branży usług finansowych - podsumowanie

Liczne wyzwania branży usług finansowych to jeden z głównych powodów, dla których firmy z tego sektora powinny przyjąć elastyczny model biznesowy i zadbać o odpowiednią strategię. Nowoczesne i elastyczne przedsiębiorstwa to takie, które bez trudu adaptują się do zmian na rynku i potrzeb klientów. Niektóre z powyższych wyzwań mogą zniknąć po wdrożeniu nowych rozwiązań technologicznych (np. interaktywnej strony internetowej), podczas gdy inne wymagają bardziej skomplikowanych działań (transformacji biznesu).

Financial Services Website Development Droptica