5 programów do mailingu typu open source
Szukasz odpowiedniego dla Twojej firmy programu do mailingu? Na rynku istnieje wiele płatnych i darmowych narzędzi do prowadzenia e-mail marketingu. W naszym artykule znajdziesz zestawienie i porównanie najciekawszych systemów typu open source, które pozwalają użytkownikowi na zarządzanie bazą kontaktów, tworzenie kampanii oraz usprawniają pracę, dzięki automatyzacji.
Funkcje dobrego programu do mailingu
Współczesny klient cyfrowy oczekuje ciekawych doświadczeń podczas użytkowania firmowych platform i aplikacji biznesowych. Dobrze prowadzone działania e-mail marketingowe mogą wspomóc Twoje wysiłki w zapewnieniu klientom najwyższej jakości doświadczeń w zetknięciu z Twoją marką. Przemyślane kampanie mailingowe mogą także pomóc w zwiększeniu sprzedaży. Interesujące treści przesłane drogą mailową mogą angażować klientów równie skutecznie, jak działania prowadzone w mediach społecznościowych. Dlatego tak ważny jest wybór właściwego narzędzia.
Oprogramowanie do mailingu powinno przede wszystkim dawać możliwość tworzenia i wysyłania wiadomości e-mail za pomocą edytora WYSIWYG. Bardzo przydatna będzie także biblioteka szablonów e-mail, dzięki której możesz wykorzystać gotowy układ elementów i tylko podstawić stworzone treści. Z pomocą programu do mailingu masz możliwość tworzyć i wysyłać znacznie więcej treści niż tylko oferty produktowe. Możesz wykorzystać go do stworzenia zaproszeń na eventy, dystrybucji e-booków, informowania o tym, co dzieje się w firmie lub o nowej publikacji. Szablony i edytor wyposażony w niezbędne narzędzia (możliwość definiowania stylów, podstawowe narzędzia formatowania tekstu, tworzenie kolumn lub tabel, dodawanie grafik) pozwolą Ci na stworzenie wiadomości atrakcyjnych nie tylko merytorycznie, ale także wizualnie. Podczas tworzenia treści przydatna może okazać się także analiza antyspamowa. Użytkownik otrzymuje informację o prawdopodobieństwie zakwalifikowania jego wiadomości jako spam, dzięki temu może jeszcze zmodyfikować treść przed wysyłką.
Jedną z najważniejszych funkcjonalności, umożliwiających tworzenie i zarządzanie zaawansowanymi kampaniami e-mail marketingowymi jest możliwość segmentacji użytkowników. Pozwala na bardziej optymalne wykorzystanie kontaktów z Twojej bazy mailingowej. Możesz grupować je według różnych kryteriów i tworzyć spersonalizowane kampanie dla określonych odbiorców. Niezbędne są także narzędzia do analizy i raportowania postępów z prowadzonych kampanii mailingowych. Dostarczają użytkownikowi informacji na temat przebiegu kampani: ilości otwarć komunikatu (open rate), wskaźnika kliknięć (CTR - click through rate), procentu wypisów z listy mailingowej (unsubscribe rate), wskaźnika odbić (bounce rate).
Narzędzia do prowadzenia e-mail marketingu są często elementem platform do automatyzacji marketingu. Warto przemyśleć wybór takiego rozbudowanego rozwiązania, zwłaszcza jeżeli reprezentujemy średnią lub dużą firmę. Jego wykorzystanie gwarantuje:
- bardziej precyzyjne działania retargetingowe,
- bardziej efektywną sprzedaż krzyżową i sprzedaż dodatkową,
- większe prawdopodobieństwo powrotu do porzuconego koszyka lub płatności,
- lepsze doświadczenie klienta cyfrowego dzięki personalizacji treści,
- dostęp do wielu narzędzi ułatwiających codzienną pracę marketera.
Odpowiednie narzędzia do automatyzacji działań marketingowych lub do e-mail marketingu oszczędzą czas Twoich marketerów i Twoje pieniądze.
Narzędzia do e-mail marketingu typu open source
Na rynku jest wiele płatnych i darmowych platform doświadczeń cyfrowych. Narzędzia do e-mail marketingu także należą do tej grupy. Wiele z nich opiera się na technologiach open source, które mogą być wykorzystywane i udoskonalane przez dowolnego użytkownika. Celem takiego działania jest rozwijanie oprogramowania i uczynienie go bardziej innowacyjnym.
Jeżeli zastanawiasz się, dlaczego warto skorzystać z technologii open source, powinieneś wiedzieć, że tego typu rozwiązania są w większości darmowe do wykorzystania. Patrząc przyszłościowo, ich wykorzystanie może okazać się bardziej opłacalne finansowo, niż platformy, za które Twoja firma będzie musiała płacić. Używając open source’owe technologie, ponosisz głównie koszty związane z rozwijaniem nowych systemów przez programistów i ich wdrożeniem. Otwarty charakter tego typu technologii pozwala potencjalnemu użytkownikowi uzyskać dostęp do kodu źródłowego, modyfikować go i ulepszać. To dzięki tej możliwości rozwiązania open source’owe uważane są za wyjątkowo elastyczne - dana firma może dopasować je do swoich indywidualnych potrzeb.
Poniżej znajdziesz opisy kilku ciekawych systemów do e-mail marketingu typu open-source.
GNU Mailman
GNU Mailman to otwarte i bezpłatne oprogramowanie napisane w Pythonie, służące do zarządzania kampaniami e-mail marketingowymi i bazami mailowymi. Jego mocnymi stronami są przejrzystość interfejsu i ciekawe funkcjonalności - mimo pozornej prostoty narzędzia jest ich wiele.
To oprogramowanie do e-mail marketingu ma własną bibliotekę szablonów, jednak użytkownik może także modyfikować istniejące lub tworzyć własne szablony od podstaw. Dzięki automatyzacji i możliwości planowania wysyłki wiadomości, marketerzy mogą sprawniej zarządzać kampanią i zaoszczędzić cenny czas. Mailman posiada Bounce Management System pomagający zminimalizować ilość odbić wynikających z błędnych lub nieistniejących adresów mailowych, które mogą wpaść do Twojej bazy mailingowej.
Używając Mailmana, dostajesz możliwość swobodnego przeglądania przeprowadzonych już kampanii. Są one zebrane w archiwum, w którym możesz odszukać dowolną kampanię i przeanalizować jej treść oraz ustawienia.
Twórcy oprogramowania zadbali o to, aby użytkownik miał dostęp do wsparcia klienta w wielu językach. Dodatkowo to narzędzie jest zintegrowane z używanym przez wiele firm Google Analyticsem. Możliwa jest także integracja Mailmana z Twoją stroną internetową, co znacznie ułatwia codzienną pracę marketerów. Dzięki temu zabiegowi zoptymalizujesz wykorzystanie danych zbieranych przez Twoją firmę za pomocą strony internetowej i powiązanych z nią narzędzi biznesowych.
OpenEMM
Kolejnym otwartym i darmowym oprogramowaniem do e-mail marketingu dostępnym na rynku jest OpenEMM. Nie ma żadnych limitów co do liczby subskrybentów, tworzonych list mailingowych czy ilości wysyłanych maili. Podobnie jak Mailman, to narzędzie jest proste w obsłudze ze względu na intuicyjny interfejs. Panel użytkownika może zostać spersonalizowany i jest responsywny, dzięki czemu możesz używać narzędzia na dowolnym urządzeniu. Możesz także skorzystać z gotowych szablonów ułatwiających tworzenie wiadomości.
Źródło: Twitter OpenEMM
Statystyki na temat skuteczności kampanii w czasie rzeczywistym ułatwią Ci zarządzanie Twoimi kampaniami mailingowymi i pomogą podnieść ich skuteczność. Wpłynie na nią także ograniczenie liczby odbić, co jest możliwe dzięki systemowi zarządzania odbiciami.
Poza klasycznym e-mail marketingiem możesz wykorzystać oprogramowanie do wysyłania potwierdzeń transakcji klientom lub autoresponderów. Pracę z narzędziem do mailingu ułatwi Ci rozbudowana dokumentacja OpenEMM. Dodatkową funkcjonalnością usprawniającą codzienną pracę marketera w Twojej firmie będzie kalendarz dający możliwość dodawania sobie przypomnień i komentarzy dotyczących zadań. Dzięki filtrom ułatwiającym przeglądanie treści możesz też szybko znaleźć stworzony przez Ciebie projekt mailingu, przejrzeć go lub dokonać modyfikacji.
SendBlaster
SendBlaster jest platformą dostępną w wersji darmowej oraz płatnej (pro). Można ją w dużym stopniu dostosować do indywidualnych potrzeb firmy. Otrzymujesz dostęp do bazy gotowych szablonów skategoryzowanych ze względu na rodzaj odbiorcy lub temat. Możesz je edytować i dostosować do kreacji wizualnej swojej firmy. Do Twojej dyspozycji SendBlaster oferuje edytor umożliwiający dostosowanie zdjęć, które chcesz wykorzystać w swoim mailingu. Edytor ma różne filtry, które można nakładać na grafiki.
Źródło: SendBlaster
Platforma umożliwia stworzenie bazy kontaktów opartej na zgodzie na wysyłkę danych (opt-in permission-based list of addresses), co redukuje ryzyko wysłania informacji do użytkownika, który nie wyraził zgody na otrzymywanie wiadomości. Podobnie jak inne opisane wyżej narzędzia, SendBlaster wykorzystuje Bounce Management System, aby regularnie usuwać lub blokować wysyłkę maili do adresów odbijających wiadomości. Platforma automatycznie zapobiega także ponownej wysyłce tej samej wiadomości do jednego klienta. Posiada też narzędzie do planowania wysyłki mailingu i zarządzania szczegółami płatnych kampanii mailingowych.
Narzędzie możesz zintegrować z firmową stroną internetową. Jest też zintegrowane z Google Analytics. Płatna wersja dostępna po zakupieniu licencji (to jednorazowy wydatek dla firmy), umożliwia tworzenie spersonalizowanych wiadomości dla każdego kontaktu w Twojej bazie mailingowej i segmentację adresów.
phpList
Z phpList można korzystać na kilka sposobów. Zupełnie darmową wersję tego programu do mailingu oferuje phpList.org. Natomiast w przypadku phpList.com darmowa wersja to tak naprawdę wersja próbna bez limitu czasowego i daje jedynie podstawowe możliwości tj. testowanie i wysyłanie kampanii do odbiorców. Możesz także uzyskać dostęp do dodatkowych funkcji, jeżeli zdecydujesz się zapłacić za wielkość bazy mailingowej, liczbę wysyłanych wiadomości lub wykupisz wersję Pro.
Źródło: phpList
Narzędzie analizuje odbicia i automatycznie zaznacza oraz usuwa z bazy adresy mailowe, które je generują. Daje dostęp do historii aktywności odbiorców oraz ich danych demograficznych. Możliwa jest także segmentacja. Przy użyciu Subscriber Management System możesz sortować swoich potencjalnych klientów na podstawie aktywności (i nie tylko), a następnie przesyłać im treści dostosowane do ich oczekiwań.
PhpList daje użytkownikowi dostęp do analizy skuteczności kampanii i pozwala obserwować zachowania subskrybentów w czasie rzeczywistym. Dodatkowe statystyki zapewnia integracja narzędzia z Google Analytics. Program do mailingu ma również system automatycznych powiadomień, który sprawi, że będziesz na bieżąco otrzymywał informacje na temat Twoich kampanii mailingowych, np. statystyki odnośnie ilości odbić czy otwarć wiadomości.
Mautic
Mautic jest open source’owym narzędziem do automatyzacji marketingu, które pozwala na wysyłanie kampanii mailowych i korzystanie z rozbudowanych funkcjonalności marketing automation. Podobnie jak OpenEMM nie nakłada na użytkownika biznesowego żadnych limitów w zakresie liczby subskrybentów, list mailingowych lub ilości wysyłanych maili, dzięki czemu jest dobrym wyborem zarówno dla mniejszych jak i większych przedsiębiorstw.
Źródło: Twitter
Kiedy dany odbiorca po raz pierwszy odwiedza Twoją witrynę, Mautic tworzy profil tego użytkownika. Od tego momentu rejestruje źródła wejść na witrynę firmową, czas przebywania na stronie i podejmowane przez niego aktywności. Dzięki tym informacjom możliwe jest zaawansowane segmentowanie kontaktów z bazy mailingowej w oparciu o nawet kilka cech, a następnie personalizacja wiadomości mailowych.
Mautic umożliwia wysyłanie wiadomości masowych, transakcyjnych oraz indywidualnych. Do mailingu można dodawać dynamiczną zawartość (polega to na wstawieniu kilku tematów, nadawcy, treści czy grafik, które zmieniają się w wiadomości w zależności od cechy opisującej subskrybenta) i załączniki. Narzędzie pomaga w tłumaczeniu wiadomości na różne języki i planowaniu wysyłki. Masz także dostęp do statystyk na temat kliknięć i otwierania wiadomości, dzięki czemu możesz lepiej zrozumieć, jak internauci reagują na Twoje kampanie.
Programy do mailingu - podsumowanie
Zanim wybierzesz odpowiedni dla Twojej firmy program do mailingu, zastanów się, jakie są Twoje oczekiwania i potrzeby. Jeżeli prowadzisz w swojej organizacji intensywne działania marketingowe przy pomocy wielu kanałów komunikacji, narzędzie do automatyzacji marketingu z zaawansowanymi funkcjonalnościami do e-mail marketingu może być najlepszym wyborem. Nasi eksperci regularnie realizują projekty związane z usługami Mautic. Możemy pomóc Ci we wdrożeniu tego rozwiązania i przeszkolić Twoich pracowników z jego użytkowania.