13 wskazówek dla landing page’a, które pomogą Ci poprawić konwersje
Chcesz dowiedzieć się, jak zbudować stronę lądowania, która pomoże Ci w realizacji celów Twojej firmy? Planujesz dopiero zaprojektować landing page, a może masz już podstronę wymagającą optymalizacji? Wskazówki, którymi się z Tobą podzielimy, ułatwią Ci zwiększenie konwersji. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak tworzyć strony lądowania, które sprzedają.
Konwersje landing page’a - na jakim poziomie powinny się utrzymywać?
Powodem tworzenia landing page’a jest osiągnięcie konwersji na odpowiednim poziomie. Konkretny cel zależy od rodzaju strony lądowania. Może ona mieć za zadanie przekonać internautów do zapisania się do newslettera, skorzystania z wersji próbnej produktu, dokonania zakupu itp.
Przeciętna konwersja landing page’y wynosi 2,35%. Najlepsza jedna czwarta stron lądowania osiąga wynik powyżej 5,31%. Jeżeli Twoja strona notuje wyniki poniżej średniej, warto rozważyć wdrożenie na niej zmian. Możesz zacząć od sprawdzenia, jakich elementów landing page’a zwiększających jego efektywność może brakować. Następnie upewnij się, że trzymasz się dobrych praktyk w zakresie budowania i tworzenia treści na strony lądowania, które mają pozytywny wpływ na konwersję.
1. Przyjmij jeden cel dla landing page’a
Aby zapewnić maksymalną realizację planu, należy wyeliminować elementy, które rozpraszają użytkownika. Landing page, który daje wysoką konwersję, powinien mieć intuicyjną i krótką ścieżkę prowadzącą do kluczowego miejsca w witrynie (np. przycisku wezwania do działania czy formularza). Jeśli chcesz mieć kilka kampanii marketingowych, stwórz nową stronę lądowania dla każdego celu, który chcesz osiągnąć.
Niektóre treści mogą odciągać użytkownika od realizacji założonego przez twórcę strony działania. Usuń informacje lub funkcjonalności, które rozpraszają internautę i prowadź go prosto do określonego celu.
2. Unikaj przeładowania strony lądowania treścią
Strona lądowania powinna sprawiać, że internauta zrealizuje ustalony cel najszybciej jak to możliwe. Obszerne opisy niepotrzebnie spowalniają go podczas przeglądania witryny. Istnieje też prawdopodobieństwo, że osoba odwiedzająca stronę zmęczy się czytaniem. Aby tego uniknąć, twórz teksty zwięzłe i konkretne.
Fragment landing page’a o narzędziu Droopler z prezentacją krótkiej treści
Badania The Ubounce wykazują, że landingi z krótszą treścią mają lepszą konwersję. Jak projektować w myśl zasady “mniej znaczy więcej”? Stosuj intrygujące nagłówki, a zalety swojej oferty prezentuj w miarę możliwości hasłowo i graficznie.
3. Maksymalnie uprość formularz kontaktowy
Najpopularniejsze wskazówki dla landing page’a wskazują, że im prostszy formularz, tym większa szansa na jego wypełnienie przez użytkownika strony. Ograniczenie pól w formularzu wpływa pozytywnie na konwersję. Pytaj zatem tylko o dane, których naprawdę potrzebujesz. Internauci nie chcą tracić czasu na udzielanie zbędnych, w ich odczuciu, informacji dla Twojej firmy. Często też obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych.
Projektując swoją stronę lądowania, zastanów się także, gdzie umieścić formularz. Warto rozważyć wstawienie go w sekcji hero (czyli w miejscu widocznym od razu po wejściu na stronę), po prawej stronie (zawsze będzie widoczny) lub w stopce. Pamiętaj też, aby zadbać o responsywność tego elementu, żeby dobrze wyświetlał się na komputerze i telefonie.
4. Zadbaj o wiarygodność marki
Według BigCommerce 72% konsumentów twierdzi, że pozytywne referencje od klienta zwiększają ich zaufanie do marki. Projektując design landing page’a, warto więc przewidzieć miejsce na sekcję z komentarzami zadowolonych klientów.
Referencje powinny składać się z opinii, imienia, nazwiska (a także stanowiska, jeżeli landing jest skierowany do klientów biznesowych) oraz zdjęcia autora wypowiedzi. W ten sposób można pokazać odwiedzającym stronę, że treści są autentyczne i pochodzą od osób, które rzeczywiście skorzystały z oferty firmy.
Możesz także dodać na landing page’u tzw. społeczny dowód słuszności w postaci logo firm partnerskich czy informacji o zdobytych wyróżnieniach (np. nagrody dla oprogramowania za najlepszy UX design).
5. Wyróżnij CTA spośród innych elementów
CTA to jeden z najważniejszych elementów stron lądowania. Do porad dotyczących tworzenia landing page’y z wysoką konwersją zaliczyć trzeba zaprojektowanie widocznego i przekonującego wezwania do działania. Można to łatwo osiągnąć, wybierając dla przycisku intensywny kolor, który będzie mocno kontrastował z tłem strony, a jednocześnie pozostanie spójny z jej brandingiem.
Przykład kontrastowego przycisku CTA z landing page’a na Droptica.com
Zapoznając się z przykładami angażujących CTA, zauważysz, że duży rozmiar przycisku ma dwie zalety. Nie tylko minimalizuje prawdopodobieństwo jego przeoczenia, ale też sprawia, że wygodniej będzie w niego kliknąć na urządzeniu mobilnym. Można też postawić na niecodzienny kształt. Może to być gwiazda, koszyk, torba zakupowa lub inny symbol kojarzący się z procesem, który rozpoczyna kliknięcie, a przy tym pozostaje w zgodzie z identyfikacją Twojej marki.
Podobnie jak w przypadku formularza, warto też rozważyć możliwe położenie CTA (przycisk można umieścić np. w sekcji hero, w pop-upach, po prawej stronie witryny). Landing page’ zoptymalizowane w celu osiągnięcia wysokiej konwersji często mają wiele przycisków CTA w różnych miejscach strony.
6. Zaoferuj użytkownikom dodatkową wartość
Potencjalnych klientów trzeba zwykle przekonywać do zrealizowania działania, na którym zależy firmie. Warto zaproponować im wartość dodaną lub wyeliminować elementy powodujące obiekcje, żeby szybciej osiągnąć swój biznesowy cel.
Internauci chętniej wypełnią formularz, jeżeli zaoferujesz im coś w zamian, np. kod rabatowy, darmowy e-book, promocję typu 2w1. Jeżeli Twoim celem jest sprzedaż, możesz także zachęcić klientów w inny sposób. Zapewnij im darmową dostawę lub gratisowy produkt, które będą dostępne pod warunkiem, że dokonają zakupu w określonym czasie lub za konkretną kwotę.
7. Wskaż wartość powyżej linii zgięcia
Zalety Twojej oferty należy wyróżnić na stronie najszybciej jak to tylko możliwe. Zarówno o benefitach, o wartościach dodatkowych, jak i o możliwościach praktycznego wykorzystania produktu wspomnij jeszcze powyżej linii zgięcia. To ta część strony internetowej, którą widzisz zaraz po zalogowaniu - odpowiednik pierwszej strony składanej gazety. Użytkownik szybko zauważy te informacje i będzie mógł łatwo do nich wrócić.
W sekcji z wartościami oferty, warto również umieścić przycisk wezwania do działania. Dzięki temu użytkownik może kliknąć w niego od razu, kiedy poczuje się przekonany, zamiast tracić czas na poszukiwanie innych możliwości kontaktu lub przycisku CTA poniżej linii zgięcia.
8. Rozważ usunięcie menu głównego
Celem landing page’a jest zainteresowanie użytkownika produktem lub usługą i utrzymanie go na stronie, dopóki nie zrealizuje głównej czynności założonej przez firmę (konwersja). Obecność menu głównego porządkuje treści w witrynie, ale czasem może sprawić, że odbiorca będzie je eksplorować zbyt długo i straci zainteresowanie podjęciem działania.
Menu na landingu pozwala przeskakiwać pomiędzy jego sekcjami. Może to prowadzić nie tyle do rozproszenia użytkownika, ile do przegapienia części treści. Jeśli chcesz tego uniknąć, zadbaj o to, aby jedyną metodą poruszania się po landing page’u było przewijanie treści.
9. Rozwiewaj wątpliwości w FAQ
Kiedy pojawią się wątpliwości i pytania, na które nie odpowiadasz na stronie, potencjalni klienci mogą zrezygnować z wykonania czynności, do której chcesz ich przekonać. Jest na to proste rozwiązanie - przewiduj, jakie informacje mogą zainteresować internautów i udziel wyczerpujących wyjaśnień.
Możesz zebrać najczęściej zadawane pytania w sekcji FAQ na swoim landing page’u. Dzięki temu wszystkie ważne informacje zaprezentujesz w jednym miejscu. Internauci nie będą się irytować, że nie mogą ich znaleźć, a to zwiększy prawdopodobieństwo, że ich wizyta na landing page’u zakończy się konwersją.
10. Stosuj się do zasad SEO dla landing page’y
Trudno oczekiwać, że liczba użytkowników, którzy zrealizują oczekiwane przez Ciebie działanie, będzie wysoka, jeśli mało internautów w ogóle odwiedza Twoją stronę lądowania. Na widoczność witryny w wyszukiwarce wpływa wiele czynników. Kieruj się zasadami SEO dla landing page’y i stron internetowych, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania i osiągać wyższe pozycje.
Konieczne jest wybranie odpowiednich fraz kluczowych do pozycjonowania strony i używanie właściwych nagłówków. Nie powinno się też zapominać o optymalizacji landinga pod kątem urządzeń mobilnych. Roboty Google zwracają uwagę na dobre doświadczenia użytkowników, weryfikując także jakość opracowanych treści.
11. Ułatw użytkownikowi kontakt z firmą
Może się zdarzyć, że osoba odwiedzająca stronę lądowania, mimo sekcji FAQ czy wyczerpujących opisów oferty, nie znajdzie wszystkich informacji niezbędnych do podjęcia decyzji zakupowej lub do wypełnienia formularza. Może to prowadzić nawet do opuszczenia witryny.
Da się temu zapobiegać, gwarantując użytkownikowi możliwość komunikacji z Twoimi pracownikami np. za pośrednictwem formularza kontaktowego. Jeszcze lepiej będzie odpowiedzieć na jego pytania w czasie rzeczywistym i przekonać go do dokonania zakupu. Możesz to zrobić, integrując czatbota lub czat na żywo ze swoją stroną lądowania.
12. Wykorzystaj personalizację treści
Możesz uatrakcyjnić swój landing page. Wskazówki często dotyczą poprawiania doświadczeń użytkownika. Możesz zdynamizować kilka elementów, aby wpłynąć na konwersję pośrednio poprzez zmienienie zwykłego przeglądania strony w przyjemną czynność.
Wyświetlaj komunikaty dopasowane do aktywności lub profilu użytkowników. Personalizacja treści polega na dostosowaniu bezpośredniego zwrotu do osoby odwiedzającej witrynę, zarekomendowaniu jej konkretnych usług lub pokazywaniu treści zgodnych z jej oczekiwaniami. Wykorzystanie spersonalizowanych wiadomości jest możliwe dzięki zbieraniu i przetwarzaniu danych użytkowników odwiedzających Twoją stronę.
13. Wykonuj testy A/B podczas optymizacji landing page’a
Zwiększenie konwersji jest także możliwe, dzięki wykonywaniu testów A/B. Bez nich możesz polegać jedynie na intuicji i swojej wiedzy, a te - jak wiadomo - bywają zawodne, gdyż preferencje użytkowników zależą od wielu czynników i mogą się zmieniać z czasem.
Dzięki testom A/B możesz porównywać skuteczność kilku wersji tego samego elementu. Proces polega na sprawdzeniu, który z dwóch wariantów produktu cyfrowego (np. strony internetowej) lepiej pozwala osiągnąć założony cel. Wersje testowe zawsze różnią się tylko jednym elementem. W ten sposób można sprawdzić, które CTA, hasło reklamowe czy grafika lepiej działa na odbiorcę i pomaga zwiększać konwersję.
Dlaczego warto zbudować landing page w Drupalu?
Możesz szybko zbudować skuteczną stronę lądowania w Drupalu. Ten open source’owy CMS umożliwia tworzenie zarówno prostych, jak i skomplikowanych witryn z użyciem modułów. Z ich pomocą możesz wyposażyć swój landing w ciekawe funkcjonalności (np. te niezbędne w sklepach internetowych). Decydując się na tę technologię, możesz liczyć na elastyczność w kształtowaniu strony internetowej zgodnie z indywidualnymi potrzebami swojego biznesu. Sprawdź, jakie możliwości daje Drupal.