10 rzeczy do zrobienia przed uruchomieniem nowej strony internetowej
Jeśli masz zamiar wkrótce uruchomić nową witrynę, skomplikowane prace trwają już prawdopodobnie od kilku miesięcy. Osoby zaangażowane w ten proces dokładają wszelkich starań, aby wszystko było gotowe na dzień jej uruchomienia. Jest jednak tak wiele rzeczy, o które należy zadbać, że dość łatwo jest przeoczyć niektóre kluczowe działania. Przygotowaliśmy ich listę, aby ułatwić ci pracę w tak intensywnym okresie.
Lista kontrolna przed uruchomieniem nowej strony internetowej
Pracując nad stroną firmową, musisz wziąć pod uwagę wiele obszarów – takich jak domena, hosting, rozwiązania frontendowe i backendowe. Jeśli chodzi o te ostatnie, prawdopodobnie masz już za sobą wybór CMS-a (content management system – system zarządzania treścią), który najlepiej odpowiada potrzebom twojej firmy. Niewątpliwie przemyślałeś również projekt witryny, a twoi specjaliści najprawdopodobniej właśnie go dopracowują. Pojawia się pytanie: co jeszcze należy zrobić?
Przede wszystkim sprawdź, czy nie ma żadnych błędów i wszystko działa zgodnie z oczekiwaniami. Następnym krokiem będzie dodanie i skonfigurowanie przydatnych narzędzi, np. do monitorowania wydajności strony internetowej. Będzie też sporo działań marketingowych, które należy podjąć, aby przyciągnąć więcej odwiedzających. Poniżej znajdziesz najważniejsze rzeczy, które zalecamy zrobić przed uruchomieniem nowej witryny internetowej.
1. Bezpieczeństwo
Po uruchomieniu twoja witryna jest narażona na cyberataki. Na szczęście istnieje kilka sposobów, aby chronić ją przed takim niebezpieczeństwem. Zacznij od upewnienia się, że twoja strona posiada certyfikat SSL (secure sockets layer), który umożliwia korzystanie z protokołu HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Przetwarza on, renderuje i dostarcza witryny z serwera do przeglądarki internetowej. Kiedy ktoś odwiedza twoją witrynę, jego przeglądarka komunikuje się z serwerem i pobiera dane potrzebne do renderowania określonej strony. W przeciwieństwie do protokołu HTTP, który pozostawia to połączenie dostępnym dla stron zewnętrznych, HTTPS zapewnia prywatność komunikacji.
Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie ról użytkowników w ramach twojej witryny oraz działań, które mogą wykonywać. Warto w przejrzysty sposób utrzymywać zarządzanie uprawnieniami, aby zawsze wiedzieć, kto ma dostęp do twojej witryny jako administrator lub redaktor. Ze względu na to, że każdy będzie logował się przy użyciu jakichś danych identyfikacyjnych, wybierz niezawodne narzędzie do przechowywania haseł.
Następnie upewnij się, że rozwiązanie backendowe (np. Drupal CMS), z którego będzie korzystała twoja strona internetowa, będzie udostępniało raporty błędów, pokazujące każde naruszenie bezpieczeństwa, a także najnowsze wersje systemu. To ostatnie ma kluczowe znaczenie dla tego, aby witryna mogła działać płynnie. Aktualizacje oprogramowania obejmują poprawki błędów i ulepszenia bezpieczeństwa.
Nawet po zastosowaniu się do wszystkich dobrych praktyk związanych z bezpieczeństwem, nie możesz mieć pewności, że nie dojdzie do ataku. Dlatego konieczne jest posiadanie kopii zapasowej swojej strony internetowej na serwerze, w chmurze lub w miejscu udostępnionym przez firmę hostingową (może to oznaczać konieczność poniesienia dodatkowych kosztów w stosunku do podstawowej usługi).
2. Testowanie doświadczeń użytkownika
Twoje zespoły testerów i designerów mogły już przeprowadzić wiele badań związanych z UX (user experience - doświadczenie użytkownika) na różnych etapach procesu tworzenia strony. Jednak lepiej jest dmuchać na zimne, więc zaplanuj takie testy ponownie, przed uruchomieniem witryny. Co warto jest sprawdzić?
- interakcję – czy korzystanie z witryny jest intuicyjne i bezproblemowe,
- responsywność – czy strona poprawnie wyświetla się i działa na różnych urządzeniach (komputer, tablet, telefon komórkowy),
- wydajność – jak twoja witryna działa na różnych przeglądarkach i systemach operacyjnych,
- przesyłanie formularzy kontaktowych, aby mieć pewność, że potencjalni klienci będą mogli się z tobą skontaktować,
- pobieranie e-booków i dokumentacji albo pakietu instalacyjnego twojego produktu, aby upewnić się, że odwiedzający będą mogli uzyskać do nich dostęp,
- linkowanie wewnętrzne, w tym linkowanie loga firmy do strony głównej.
Jeśli twoja strona internetowa jest oparta na Drupalu, możesz skorzystać z dwóch przydatnych narzędzi do linkowania – modułów Linkit i Redirect. Pierwszy z nich umożliwia łatwe linkowanie treści wewnętrznych i zewnętrznych w twoim edytorze WYSIWYG. Zamiast zapamiętywać lub kopiować adres URL, do którego chcesz utworzyć odniesienie, wystarczy wpisać część tytułu strony docelowej, a autouzupełnianie zasugeruje resztę. Jeśli chodzi o moduł Redirect, pozwala on tworzyć przekierowania URL, dzięki czemu użytkownicy znajdą pożądaną treść, nawet jeśli została przeniesiona w inne miejsce.
3. Sprawdzenie treści
Uruchamiając nową stronę internetową, z pewnością chcesz oczarować odwiedzających jakością swoich treści. Twoi copywriterzy i designerzy z pewnością dali z siebie wszystko, ale nadal mogą istnieć błędy, które umknęły ich uwadze. Aby zwiększyć szanse ich odnalezienia, możesz przydzielić kilku osobom ze swojego zespołu zadanie sprawdzania treści. Osoby odpowiedzialne za sprawdzanie tekstów powinny dokonać korekty treści strony, postów na blogu, studiów przypadku i e-booków pod kątem gramatyki i pisowni, ze szczególnym uwzględnieniem literówek. Muszą również upewnić się, że:
- nie ma żadnych treści typu lorem ipsum,
- wszelkie formatowanie (nagłówki, akapity itp.) jest prawidłowe,
- cała treść jest zoptymalizowana pod kątem SEO (szczegółowe działania znajdziesz w dalszej części artykułu),
- dane kontaktowe firmy są prawidłowe w każdej części witryny, w której się pojawiają,
- ton wszystkich treści jest spójny i dopasowany do wizerunku marki.
Osoby analizujące pozostałe elementy, powinny sprawdzić, czy wszystkie treści zastępcze zostały zastąpione odpowiednimi obrazami, ikonami i projektami oraz czy wszystkie mają odpowiednie rozmiary i jakość.
Gdy wraz z zespołem sprawdzicie już wszystkie treści, możecie zacząć myśleć o dodatkowych ulepszeniach, takich jak personalizacja treści. Polega ona na wykorzystaniu informacji o użytkownikach i ich zachowaniach do tworzenia i wyświetlania bloków tekstowych, nagłówków lub przycisków wezwania do działania (CTA – call-to-action), zgodnych z ich aktualnymi potrzebami i zainteresowaniami.
4. SEO
Ciężko pracujesz nad swoją nową witryną, żeby przyciągnąć jak najwięcej odwiedzających i zainteresować ich ofertą swojej firmy. Aby osiągnąć ten cel, musisz zastosować różnorodne elementy SEO na swojej stronie internetowej, aby mogła zajmować wyższą pozycję na stronach wyników wyszukiwania (SERP – Search Engine Result Pages), a tym samym była bardziej widoczna dla docelowych odbiorców. Poniżej zobaczysz kilka najważniejszych rzeczy do zrobienia.
Szybkość witryny
Szybkość witryny jest głównym czynnikiem wpływającym na pozycję w rankingu. Witryny internetowe, które ładują się wolniej, mają wyższy współczynnik odrzuceń, ponieważ użytkownicy nie chcą czekać, aż w końcu się wyświetlą. Jeśli twoja witryna będzie ładowała się szybko, użytkownicy chętniej na niej pozostaną, a także będzie miała szansę na lepszą pozycję w rankingu Google. Aby sprawdzić szybkość witryny, możesz skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights. Jak twierdzi jego twórca – Google – dobry wynik w tej analizie to 90 lub więcej. Wyniki wskazujące, że Twoja witryna wymaga poprawy to numery od 50 do 90. Wynik poniżej 50 jest określany jako słaby.
Mapa witryny
Jeśli jeszcze jej nie masz, utwórz mapę witryny w XML – listę adresów URL swojej strony. Dzięki niej robot wyszukiwarki, odwiedzający strony internetowe, z łatwością zobaczy i zindeksuje zawartość twojej witryny.
Robots.txt
Kolejną niezbędną wskazówką dla wyszukiwarek jest plik robots.txt. Ten prosty plik tekstowy wskazuje robotom, które strony w twojej witrynie mają indeksować, a których nie. Jeśli nie wiesz, czy masz już plik robots.txt, poszukaj go w katalogu głównym swojej strony.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe są niezbędnym elementem działań związanych z SEO. Przed uruchomieniem nowej strony internetowej upewnij się, że jej zawartość jest zoptymalizowana pod kątem tych słów kluczowych, które najlepiej odzwierciedlają twoją firmę i jej obszary. Powinieneś użyć słów lub fraz, które ludzie wyszukują. Możesz je sprawdzić za pomocą narzędzi SEO, takich jak Google Keyword Planner czy Ahrefs. Przeprowadzając analizę słów kluczowych, zwróć uwagę na popularność i konkurencyjność danego słowa kluczowego, a także na wyniki, które pojawiają się dla danego wyrażenia. Należy pamiętać, że im więcej firm jest prezentowanych przy wyszukiwaniu danego słowa kluczowego, tym trudniej będzie twojej witrynie osiągnąć dobrą pozycję w wynikach takiego wyszukiwania.
Przyjazne adresy URL
Pracując nad kwestiami związanymi z SEO dla nowej witryny, zastanów się nad strukturą adresów URL. Adres zaczyna się od domeny głównej, takiej jak www.droptica.pl, która zawsze pozostaje taka sama. Nazwa następująca po tej części powinna być możliwie krótka, łatwa do przeczytania i zrozumiała dla użytkownika. Użyte słowa muszą zawierać odpowiednie słowo kluczowe, odzwierciedlać zawartość konkretnej strony, a także pokazywać, w jaki sposób jest ona powiązana z główną witryną internetową, jak widać na przykładzie poniższego posta na blogu:
https://www.droptica.pl/blog/yoast-real-time-seo-plugin/
Właściwa struktura adresu URL informuje Google, czego dotyczy każda strona w twojej witrynie, co ułatwia jej indeksowanie. Użytkownicy mogą zaś łatwiej poruszać się po twojej stronie internetowej. Niektóre systemy zarządzania treścią mają wbudowane opcje tworzenia przyjaznych adresów URL lub dają możliwość zainstalowania w tym celu dodatkowych narzędzi. W Drupalu możesz skorzystać z modułu Pathauto, który automatycznie generuje aliasy stron zgodnie z wcześniej zdefiniowanym przez ciebie wzorcem.
Katalogi firm
Uruchamiając nową stronę internetową, trzeba zadbać nie tylko o linkowanie wewnętrzne, ale i zewnętrzne. W drugim przypadku to inna witryna prowadzi do twojej. Posiadanie wielu takich wysokiej wartości linków pokazuje Google, że twoja witryna jest wiarygodna i dzięki temu będzie miała wyższą pozycję w rankingu. Pozyskiwanie linków ze stron o dużym autorytecie i zaufaniu (co ma znaczenie dla Google) jest złożonym i czasochłonnym procesem. Istnieją jednak strony z katalogami firm, na których z łatwością dodasz adres URL i opis swojej firmy, uzyskując w ten sposób link zewnętrzny. Na platformach takich jak Google My Business, Yelp for Business, Clutch czy GoodFirms możesz bezpłatnie tworzyć profile dla swojej organizacji.
5. Google Analytics
Aby dowiedzieć się, jakie rezultaty przyniosą wszystkie twoje działania związane z SEO, projektowaniem i treściami, zintegruj swoją witrynę z Google Analytics – darmowym narzędziem do gromadzenia i analizowania danych internetowych. Dzięki niemu dowiesz się więcej o tym, skąd przychodzą twoi użytkownicy i jak wchodzą w interakcję z twoją stroną internetową. Te informacje pomogą ci wykryć elementy, które nie działają prawidłowo i zoptymalizować je.
Ustawienie integracji z Google Analytics nie jest trudne. Po pierwsze, musisz założyć konto i zalogować się na nie. Następnie czas na utworzenie usługi (property) – w tym przypadku będzie to twoja nowa strona internetowa. Podaj jej nazwę, wybierz strefę czasową raportowania i walutę oraz wpisz adres URL. Gdy już to zrobisz, możesz dodawać nowe widoki do swojej usługi, co pozwala zbierać przefiltrowane dane w oddzielnych miejscach, tj. możesz wykluczyć wewnętrzne adresy IP w jednym widoku lub ograniczyć dane do tych niezbędnych dla określonej grupy pracowników (jak copywriterzy lub właściciele produktów) w innym. Następnym krokiem jest dodanie kodu śledzenia do twojej witryny. Tutaj znajdziesz instrukcję opisującą jak to zrobić.
Jeśli posiadasz stronę na Drupalu, możesz zintegrować ją z Google Analytics za pomocą dedykowanego modułu. Pozwala on dostosować śledzenie odwiedzin do twoich potrzeb biznesowych, a także wykluczyć elementy, których nie chcesz widzieć w swoich statystykach.
6. Google Tag Manager
Za pomocą tego bezpłatnego narzędzia możesz tworzyć i dodawać swoje własne tagi (fragmenty kodu) do swojej strony internetowej bez potrzeby kodowania. Możesz ich użyć do:
- śledzenia konwersji w celach analitycznych (np. aby zobaczyć, ile razy plik wideo na twojej stronie głównej został odtworzony), żeby lepiej zrozumieć aktywność na twojej stronie,
- śledzenia konwersji i przeprowadzania remarketingu w Google Ads
i wielu innych. Oprócz Google Analytics i Google Ads, możesz stosować piksele śledzące z różnych narzędzi zewnętrznych firm, takich jak Hotjar, Criteo czy Facebook. Aby zacząć korzystać z tego narzędzia, utwórz konto i zainstaluj Google Tag Manager Container Snippet korzystając z tego przewodnika.
W przypadku Drupala możesz skorzystać z modułu GoogleTagManager, aby zintegrować swoją stronę internetową z tym narzędziem, a także przeprowadzić bardziej zaawansowane czynności (np. zmianę nazwy warstwy danych).
7. Google Search Console
Kolejnym bezpłatnym i przydatnym narzędziem do monitorowania wydajności twojej witryny jest Google Search Console. Pozwala ono zobaczyć zapytania, które skierowały użytkowników na twoją stronę, dzięki czemu możesz się dowiedzieć, czy te frazy są istotne dla twojej firmy, czy nie. W tym drugim wypadku należy zoptymalizować treść pod kątem innych słów kluczowych.
Google Search Console pokazuje również alerty (lub wysyła je e-mailem) za każdym razem, gdy wykryje problemy na twojej stronie. Poza tym platforma zawiera mnóstwo danych użytkowników. Poniżej możesz zobaczyć niektóre funkcje.
- Raport Index Coverage pokazuje, które z twoich stron zostały zaindeksowane przez Googleboty i czy napotkały one jakieś problemy podczas wykonywania tej czynności.
- Sekcja Sitemaps zawiera przesłane mapy witryn, a także opcję dodania nowej.
- Z raportu Page Experience możesz dowiedzieć się więcej o użytkowaniu witryny na urządzeniach mobilnych.
Źródło: Google Developers
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zarejestruj się w Google Search Console i zweryfikuj prawo własności do swojej witryny.
8. Integracja z narzędziami innych firm
Przed uruchomieniem strony, należy wszystko dokładnie na niej sprawdzić – w tym integrację z narzędziami zewnętrznymi, takimi jak CRM i oprogramowanie e-commerce lub platforma marketingowa. Sprawdź, czy wszystko działa bezproblemowo – dane są poprawnie wysyłane i zapisywane w odpowiednich miejscach. Jeśli występują jakieś błędy, jest to dobry moment, aby je naprawić.
9. Media społecznościowe
Jeśli jeszcze ich nie posiadasz, utwórz konta dla swojej witryny w kanałach społecznościowych odpowiednich dla twojej firmy. Każda platforma przyciąga innych odbiorców. Dlatego ważne jest, aby najpierw wybadać, jakie miejsca mają takich odwiedzających, którzy mogą być zainteresowani twoją ofertą. Na przykład użytkownicy Pinteresta udostępniają atrakcyjne wizualnie treści, takie jak wnętrza domów lub projekty typu „zrób to sam”. Jeśli sprzedajesz śruby, może to nie być najlepsze miejsce dla prowadzenia twoich działań marketingowych, ale jeśli tworzysz szablony witryn, możesz spróbować tam działać.
Gdy masz już konta na wybranych platformach społecznościowych, przygotuj spójną strategię ogłoszenia uruchomienia swojej strony internetowej. Powinieneś zdecydować, jak długo ją promować i jakie aspekty uwzględnić, a także przygotować treści z wyprzedzeniem.
Piksele
Oprócz treści organicznych prawdopodobnie będziesz także wyświetlać reklamy. Warto wcześniej przygotować się do pomiaru ich skuteczności, instalując piksele. Są to fragmenty kodu, które dodajesz do swojej witryny, aby zobaczyć, jakie działania wykonali użytkownicy po zobaczeniu twojej reklamy w mediach społecznościowych. Następnie możesz wykorzystać te dane do optymalizacji działań marketingowych lub utworzyć niestandardową grupę odbiorców dla przyszłych reklam, aby wyświetlać je osobom, które masz większą szansę zainteresować swoimi produktami.
Najpopularniejszym pikselem jest ten z Facebooka. Aby utworzyć taki fragment kodu dla nowego konta, przejdź do sekcji Piksele w swoim Menedżerze reklam na Facebooku. Zawarte tam informacje pomogą ci go wygenerować. Gdy piksel będzie gotowy, musisz go zainstalować na swojej stronie, np. za pomocą Google Tag Managera.
10. Lista mailingowa
Zdobywanie fanów w mediach społecznościowych jest ważne, ale Facebook, LinkedIn czy Twitter nie są platformami, które posiadasz, więc zawsze istnieje ryzyko utraty takich odbiorców. Dlatego warto zbudować swoją własną bazę kontaktów, której będziesz mógł używać do celów marketingowych. W tym celu umieść formularz zapisu do newslettera na swojej stronie. Narzędzia do e-mail marketingu, takie jak MailChimp lub Mautic, mają kilka podstawowych szablonów, których możesz użyć.
Typy formularzy w Mautic
Na tych platformach możesz również ustawić automatyczne wiadomości e-mail, które będą wysyłane za każdym razem, gdy ktoś dołączy do twojej listy. W takiej wiadomości możesz powitać nowego subskrybenta, krótko opisując, jakiego rodzaju treści może się od ciebie spodziewać, a także zaoferować mu prezent za zapisanie się (np. darmowy ebook).
Lista kontrolna nie tylko przed uruchomieniem strony
Uruchomienie nowej strony internetowej to dopiero początek. Ty i twój zespół prawdopodobnie będziecie pracować nad nią codziennie, tworząc nowe treści, wprowadzając zmiany wizualne lub naprawiając błędy. Na szczęście niektóre z dobrych praktyk wymienionych w tym artykule przydadzą ci się również na dalszych etapach rozwijania twojej strony internetowej. Warto regularnie testować doświadczenia użytkowników, sprawdzać treści lub przeprowadzać optymalizację pod kątem SEO, aby twoja witryna stale przyciągała nowych odwiedzających. Kolejną rzeczą, której będziesz regularnie potrzebować, jest wsparcie techniczne, które zapewnia dobre funkcjonowanie strony.