.

10 porad dla e-commerce - jak poprawić funkcjonowanie biznesu?

Prowadzenie sklepu internetowego pozwala na łatwiejsze dotarcie do klienta, niż tradycyjne modele biznesu. Jednocześnie konkurencja w świecie wirtualnym jest zaciekła, dlatego trzeba na bieżąco oceniać skuteczność swoich działań i modyfikować strategię. Oto kilka wskazówek dla e-commerce, które mogą pomóc Ci osiągnąć sukces.

Porady dla e-commerce na start i nie tylko

Na samym początku najważniejsze jest dokonanie wyboru modelu biznesowego. Powinno ono poprzedzić wszystko inne — włącznie z budowaniem strony e-commerce. Zacznij od zdefiniowania, co chcesz zaoferować swoim klientom, kim jest idealny odbiorca Twoich dóbr i usług oraz w jaki sposób będziesz mu je dostarczać. Bazując na tych informacjach, zdecydujesz, jakie są niezbędne funkcjonalności Twojej przyszłej witryny lub e-sklepu. Zupełnie inaczej będzie działać sklep internetowy z ubraniami i platforma do e-learningu oferująca szkolenia w różnej formie. Większość pozostałych porad dla e-commerce z niniejszego artykułu możesz wdrażać na różnych etapach funkcjonowania Twojego e-sklepu, chociaż im wcześniej zaczniesz je stosować, tym szybciej możesz liczyć na osiągnięcie dużego ruchu na stronie i satysfakcjonującej sprzedaży.

1. Wybierz odpowiednią platformę e-commerce

Wyposażenie sklepu internetowego w niezbędne i dodatkowe funkcjonalności jest możliwe dzięki wykorzystaniu jednej z komercyjnych lub open source’owych platform e-commerce. To właśnie dzięki nim sklepy internetowe mogą pełnić swoją funkcję sprzedażową.

Z wyborem platformy pomoże Ci zespół programistów. W grę wchodzą bardzo techniczne zagadnienia, dlatego warto zaufać profesjonalistom. Jednak to, co polecą Ci eksperci, zależy w dużej mierze od tego, jak opiszesz swój projekt. Zatem dokładnie wytłumacz swój pomysł i potrzeby, a także poświęć odpowiednio dużo czasu na poznanie funkcjonalności e-commerce, którego mogą Ci się przydać. Zastanów się, jak chcesz zorganizować swoje produkty, jakich integracji potrzebujesz, jakie metody płatności i sposoby dostawy chcesz udostępnić klientom itp.

Spośród popularnych platform e-commerce, stosowanych w budowaniu sklepów internetowych, wyróżnia się Drupal Commerce. Rozwiązanie to pozwala na tworzenie wysoce spersonalizowanych witryn z właściwościami e-commerce. Możesz zdecydować się na tę technologię niezależnie od tego, czy potrzebujesz standardowego e-sklepu, czy też chcesz sprzedawać produkty cyfrowe. Do zdecydowanych zalet Drupal Commerce należy możliwość zaawansowanego zarządzania cenami produktów za pomocą licznych komponentów ceny (podatek, promocje, oferty specjalne typu „1+1 gratis”, itd.). Platforma pozwala nie tylko na integrację różnych metod płatności, ale także na zaoferowanie klientowi rozłożenia zakupu na raty lub przyjmowanie przedpłat. Drupal Commerce umożliwia również generowanie i zarządzanie kodami promocyjnymi w formie kuponów kwotowych, procentowych, jednorazowych i wielokrotnego użytku.

2. Zapewnij responsywność swojej witryny

Zgodnie z raportem opublikowanym przez SaleCycle na całym świecie ponad połowa transakcji e-commerce jest dokonywana za pośrednictwem urządzeń mobilnych (w Europie to aż 57%). Nie ulega więc wątpliwości, że stworzenie responsywnej strony, czyli takiej dostosowanej do przeglądania i obsługiwania za pomocą smartfonów i tabletów, to jedno z najważniejszych zadań stojących przed firmami z sektora e-commerce. Pamiętaj, że nie dbając o dobre doświadczenia użytkownika w e-commerce na urządzeniach mobilnych, ryzykujesz utratą ponad połowy swoich potencjalnych klientów.

Na szczęście coraz częściej platformy e-commerce wyposażone są w specjalne funkcjonalności, moduły i wtyczki, które ułatwiają dostosowanie projektu do urządzeń mobilnych (np. Bootstrap, AdaptiveTheme itd.). Ponadto twórcy stron internetowych mogą zastosować jedno z wielu narzędzi do testowania stron internetowych, aby ocenić responsywność swojej witryny e-commerce i podjąć decyzję o wdrażaniu poprawek.

3. Zadbaj o design strony e-commerce - wskazówki

Zastosowanie najnowocześniejszych technologii i wdrożenie przydatnych funkcjonalności nie wystarczy jednak, żeby zapewnić świetny UX. Równie ważne są elementy wizualne oraz rozmieszczenie treści. To one sprawiają, że klient angażuje się w eksplorowanie witryny e-commerce i przeglądanie produktów. Podstawą jest także intuicyjna nawigacja na stronie. Poruszanie się po sklepie internetowym powinno być proste, podobnie jak przejście do koszyka czy finalizacja transakcji.

Zastanów się, jak możesz wykorzystać kolory i kontrast, żeby skupić uwagę użytkowników. Zdefiniuj style nagłówków i akapitów tak, aby uporządkować treść. Na stronie nie powinno też zabraknąć pięknych grafik i wideo, które zaciekawią odwiedzających. Zdecydowanie lepsze wrażenie zrobią unikalne fotografie i projekty graficzne niepochodzące z darmowych banków zdjęć. Postaw na oryginalność.

4. Stwórz przemyślaną strategię marketingową

Strategia marketingowa powinna obejmować zarówno płatne jak i niepłatne metody promowania marki i jej oferty. W grę wchodzą przede wszystkim związane z kosztami reklamy w przeglądarce, retargeting, kampanie w mediach społecznościowych, e-mail marketing i content marketing. Opcji jest wiele. Aby lepiej dobrać odpowiednie kanały komunikacji, warto poczytać więcej na temat reklamowania się w danej branży (np. modowej, e-learningowej itd.).

Nie zaniedbuj także darmowych działań i takich, które nie wiążą się z innymi kosztami, niż stworzenie treści. Do takich czynności należy prowadzenie bloga branżowego lub mediów społecznościowych bez inwestowania w płatną promocję. Pozwala to na uzyskanie tzw. organicznego (czyli naturalnego) ruchu na stronie. Dobrą praktyką w promowaniu e-commerce jest wykorzystanie tzw. user-generated content — czyli treści tworzonych przez samych internautów (opinie, treści z mediów społecznościowych, cytaty z ich prywatnych blogów itd.).

Projektując swoje kampanie, pamiętaj o przeprowadzaniu testów A/B. Pozwalają one wybrać najlepsze ustawienia reklam. Polegają na sprawdzeniu skuteczności kilku wersji reklamy za pomocą specjalnego narzędzia (np. takiego udostępnianego reklamodawcom przez dany portal społecznościowy). Nie zapominaj także o monitorowaniu wyników. Dzięki regularnej ocenie efektywności kampanii możesz zdecydować o zmodyfikowaniu tych, które nie przynoszą spodziewanych rezultatów.

5. Przestrzegaj dobrych praktyk SEO

Pewnie zastanawiasz się, dlaczego SEO jest takie ważne. Optymalizacja e-sklepu pod kątem wyszukiwarki (najczęściej Google) i konkretnych fraz kluczowych sprawia, że Twoja witryna staje się bardziej widoczna dla potencjalnych klientów. Widoczność zaś przekłada się na większy ruch na stronie, czego konsekwencją mogą być lepsze wyniki sprzedaży — w końcu ciężko jest przekonać internautę do zakupu, jeżeli nie odwiedzi on strony sklepu, prawda?

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem SEO ma dwa wymiary — techniczny (związany ze zbudowaniem strony o czystym kodzie i poprawnej strukturze) i contentowy (polegający na wybraniu i wdrożeniu odpowiednich fraz kluczowych w treściach). Upewnij się, że osoby odpowiedzialne za treść na Twojej stronie internetowej stosują się do najważniejszych wskazówek SEO dla stron e-commerce. Zaleca się:

  • Tworzenie oryginalnych treści. Ma to znaczenie nie tylko dla pozycji Twojego e-sklepu w wyszukiwarce Google, ale także dla doświadczeń klientów, dlatego warto zatroszczyć się o to, żeby każdy opis produktu był unikalny i zawierał właściwą ilość dobrze dobranych fraz kluczowych.
  • Prowadzenie bloga lub alternatywnej podstrony (np. aktualności, nowości, porady itd.). Coraz więcej sklepów internetowych tworzy treści blogowe. Ich podstawową funkcją jest zwiększenie ruchu na stronie, a także pomaganie klientowi w zapoznaniu się z produktem lub usługą. Mają one jednak także znaczenie dla widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Dodając do nich odpowiednie słowa kluczowe, możesz poprawić pozycjonowanie strony.
  • Wdrażanie linkowania wewnętrznego. Ważne jest także dodawanie linkowania wewnętrznego, czyli dodawania do wpisów blogowych i na podstrony linków do innych stron. W ten sposób tworzy się sieć linków, która ułatwia użytkownikom poruszanie się po Twojej witrynie i wydłuża czas, który na niej spędzają.

6. Ogranicz wskaźnik porzuceń koszyków

Baymard Institute oszacował średni wskaźnik porzuceń koszyka na 69,82% w 2021 roku. To oznacza, że średnio prawie ¾ klientów e-commerce opuszcza stronę przed dokonaniem zakupu, mimo że wcześniej dodało do koszyka jakieś produkty. W ten sposób sklepom internetowym wymyka się mnóstwo potencjalnych kupujących, będących o krok od dokonania zakupu.

Dodatkowe koszty to jeden z powodów, dla których klienci porzucają koszyki w e-commerce

Źródło: Baymard Institute

Powody takiego zachowania są różne i część z nich możesz łatwo wyeliminować. Przede wszystkim maksymalnie uprość proces zakupowy i rejestracyjny. Dużo ludzi czerpie przyjemność z dokonywania zakupów online, ale zrażają się, kiedy są zmuszani do przejścia przez niepotrzebnie skomplikowany proces zakładania konta. Czasami lepiej zrezygnować z pozyskania jakichś danych (np. na temat profesji klienta). Usuń ze swoich formularzy rejestracyjnych niepotrzebne pytania i pozwól użytkownikowi na uzupełnienie swoich informacji później — po dokonaniu zakupu.

Innym sposobem na obniżenie wskaźnika porzuceń koszyka jest umożliwienie dokonania zakupu bez zakładania konta. Jeżeli zależy Ci na dodaniu klienta do swojej bazy, możesz poprosić o to później, w mailu z podziękowaniem za dokonanie zakupu. Pamiętaj również, że im więcej metod płatności lub dostawy udostępniasz klientowi, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona on zakupu. W końcu w zamawianiu online chodzi o to, żeby użytkownikowi było tak wygodnie, jak to możliwe.

7. Zrób użytek z danych klientów

Każdy odwiedzający zostawia po sobie jakiś ślad na Twojej stronie. Z odpowiednimi narzędziami możesz zbierać te dane, żeby lepiej poznawać swoich klientów. Ponadto możesz zachęcić swoich odbiorców do dzielenia się swoimi szczegółowymi informacjami. Jedyne co musisz zrobić, to stworzyć formularz do zbierania danych i zmotywować użytkowników do jego wypełniania, np. oferując rabat za odesłanie kompletu odpowiedzi lub obiecując spersonalizowane oferty.

Informacje klientów to coś więcej niż tylko paliwo dla systemów raportujących. Możesz je wykorzystać do personalizacji treści na Twojej stronie internetowej, co pozytywnie zaskoczy internautów i dobrze płynie na UX. Dane klientów zasilają również silniki rekomendacji, które sugerują osobom odwiedzającym Twój sklep internetowy produkty i usługi, które mogą ich zainteresować, bazując na ich aktywności na witrynie lub historii zakupowej.

8. Pozwól klientom oceniać produkty i zostawiać komentarze

Wypracowanie rozpoznawalności marki jest czasochłonne, nawet jeżeli mamy do dyspozycji duży budżet marketingowy. Jak więc wzbudzić w klientach zaufanie? Warto pozwolić im na wystawianie opinii poszczególnych produktów (i sprzedawców — jeżeli zdecydujesz się na prowadzenie marketplace’u). Niektóre sklepy internetowe pozwalają nie tylko na ocenienie transakcji, ale także na wystawienie szczegółowej referencji (odniesienie się do produktu, wystawcy, dostawy i ceny), a także na opublikowanie w komentarzu zdjęć lub krótkiego filmu. Im bardziej szczegółowa opinia, tym większa jest jej wartość dla potencjalnych klientów.

Komentarze od kupujących nie tylko zwiększają wiarygodność marki, ale także pomagają w podejmowaniu decyzji zakupowych. Dzieje się tak, ponieważ mogą w bardziej szczegółowy, lub po prostu odmienny, sposób zaprezentować dany produkt, rozwiewając wątpliwości potencjalnego klienta. Zawierają także informacje, którymi może kierować się firma, planując usprawnianie obsługi klienta. Dobrą praktyką jest uwidacznianie opinii związanych z daną rzeczą bezpośrednio na stronie produktowej. W przypadku witryn z niewielką ofertą lub z produktami czy usługami o podobnym charakterze warto rozważyć stworzenie portfolio albo oddzielnej podstrony z referencjami od klientów.

Firma REI udowadnia wiarygodność swojego biznesu e-commerce, publikując opinie klientów o produktach

Źródło: REI

9. Wykorzystaj analitykę i automatyzację

Wysokiej jakości, czytelne raporty z wizualizacjami mogą pomóc Ci lepiej zrozumieć Twoich klientów (zarówno tych aktywnych jak i nieaktywnych). Możliwość przekucia olbrzymich ilości danych transakcyjnych, informacji o klientach i ich aktywności w przydatny feedback dla firmy pozwala na zmodyfikowanie strategii marketingowej i nie tylko. Dzięki analizie informacji możesz zidentyfikować największe problemy Twojego biznesu (takie jak nieefektywna reklama, słaba obsługa klienta, brak odpowiednich metod płatności itd.) i rozwiązywać je sprawniej, wpływając tym samym na zadowolenie klientów.

Dzięki dobremu przepływowi danych i dostępowi do nowoczesnych technologii możesz też zrobić dobry użytek z automatyzacji. Mnóstwo procesów e-commerce może być zautomatyzowanych — począwszy od marketingu, a skończywszy na zarządzaniu magazynem lub rozpatrywaniu reklamacji. Automatyzacja pozwala Ci wykonywać wiele czasochłonnych prac znacznie szybciej i całkowicie bez udziału pracowników, dzięki czemu ich energia i kreatywność mogą być przekierowane do trudniejszych zadań, wymagających ludzkiej inteligencji.

10. Zagwarantuj doskonałą obsługę klienta

Badania firmy Tidio wykazały, że 62% konsumentów woli skorzystać z chatbota, niż oczekiwać na połączenie z konsultantem, a 69% ankietowanych określa swoją interakcję z czatbotem, jako satysfakcjonującą. Z raportu Adweek wynika zaś, że 65% konsumentów czuje się bardziej komfortowo, załatwiając sprawy bez pomocy ludzkiego konsultanta.

Statystyki e-commerce od firmy Tidio pokazują ogromną popularność rozwiązań chatbotowych

Źródło: Tidio

Zintegrowanie chatbota ze stroną internetową może być na dłuższą metę znacznie bardziej ekonomiczne, niż utrzymywanie własnego biura obsługi klienta czy outsourcing. Klienci doceniają w tym rozwiązaniu przede wszystkim możliwość uzyskania wsparcia 24/7, niezależnie od pory dnia czy sytuacji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że czatbot może obsługiwać wielu klientów naraz, więc nie trzeba oczekiwać w kolejce.

Nowoczesne chatboty mają wiele zastosowań — mogą przetwarzać polecenia i zapytania głosowe, rozpatrywać reklamacje i skargi, a nawet sprzedawać produkty i usługi. Poza tym rozwiązaniem możesz także rozważyć czat na żywo. Pozwoli to Twoim pracownikom szybciej obsługiwać petentów.

Porady dla e-commerce - podsumowanie

Na sukces biznesu e-commerce wpływa wiele czynników. Przede wszystkim, musisz wiedzieć, jaką wartość oferujesz klientom, kim są potencjalni odbiorcy i jak będziesz dostarczać im tę wartość. Kiedy już to ustalisz, możesz przejść do wyboru odpowiednich technologii do budowy strony i dodatkowych narzędzi do zintegrowania ze sklepem internetowym. Pomoże Ci to sprawnie obsługiwać swoich klientów.

Budowanie wizerunku i promocja są równie ważne jak samo sprzedawanie, dlatego należy przygotować strategię marketingową (obejmującą także zwiększanie widoczności marki i strony — pozycjonowanie). Twoi klienci „pomagają” Ci, dostarczając informacji i dzieląc się opiniami, wykorzystaj to. Dane, które zbiera Twoja firma mogą być użyte do poprawienia doświadczeń cyfrowych klienta i usprawnienia procesów wewnątrz Twojej organizacji.

Nasz zespół może przeanalizować Twoje potrzeby i zbudować dla Ciebie funkcjonalny sklep internetowy za pomocą platformy Drupal Commerce lub pomóc Ci w ulepszeniu Twoich istniejących rozwiązań.

.